Miten kotisivuja tehdään?

apua-aloittelijalle

Miten kotisivuja tehdään?

Tehdäänkö kotisivut nykyään editoreillla kuten wordpress ja drupal ja sitten tarvittaessa lisätään sinne koodia sekaan ?

Vai koodataanko vielä kotisivuja alusta loppuun asti, html, css, jc, php - kielillä ja mitä niitä onkaan?

Voiko joku kertoa, kiitos jo etukäteen.

24

232

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • linuxuser

      sekä että...

      paitsi että noihin kahteen WP ja drupal ei "heitetä koodia sekaan"...

      Ja google voisi kertoa enemmänkin jos meinaat tehdä sivuja, myös siellä koulussa...

      • siistäheikoodia

        Siis ei laiteta koodia sekaan WPn ja drupaliin?

        google ei oikeen kerro mitään. Olisi kiva tietää missä tapuksessa kotisivut koodataan ja missä tapauksessa ne tehdään editoreilla.


      • alaskepulit

        koulussa ei kerrota myöskään, porvarihallitus leikannut niin opetuksesta että opettajat eivät opeta enään ollenkaan.


    • StonerRock

      Wordpress on helppo ja tarjoaa aivan järjettömän määrän ilmaisia lisäosia, ohjelmia ja sivupohjia, joita voi sitten muokata haluamaansa suuntaan. Wordpressin saa ladattua useimpien nettihotellien ohjelmavalikosta.

      Tarvitset tietenkin ensin oman domain-nimen ja palvelimen (nettihotellin), jolle ajattelit kotisivun sijoittaa. www.omanimi.com/net (www.mattimeikälainen.com) saa nettipalveluntarjoajalta ilmaiseksi ja yleensä myös pienen kotisivutilan. Jos haluat tehdä ihan kunnollisen sivuston, sinun on ostettava domain-nimi, joka maksaa kymmenisen euroa vuodessa. Eri palvelinten kotisivutilojen hinnat vaihtelevat melkoisesti, mutta 50-150 e/vuosi on aika lähellä riippuen vuokratun tilan koosta ja siihen sisältyvistä muista palveluista, kuten sähköpostiosoitteista ja sivustoon liittyvistä tietokannoista.

      Jos haluat harjoitella Wordpressiä, Drupalia tai Joomlaa omalla koneellasi, sinun täytyy tehdä koneestasi serveri (XAMP, LAMP tai WAMP-serveriohjelmalla). Sellaisen käyttöönotto näyttää koneesi verkossa - eli se voi tuoda mukanaan riskin, että joku tunkeutuu koneellesi tietoturva-aukon kautta. Toisaalta nämä serveriohjelmat ovat monissa editoreissa kirjoitetun koodin testaamisen kannalta välttämättömiä. Brackets on hyvä editori, jolla voit kokeilla kirjoittamaasi koodia ilman serveriohjelman asennusta.

      Omien sivujen koodaaminen on tietenkin oppimisen kannalta arvokasta, mutta nykyiset verkkosivut sisältävät erilaisia plugeja, lisäohjelmia,virustentorjunta- ja palomuuriohjelmia (esim. wordfence), lomakeohjelmia, nettikauppaan liittyviä lisäosia, verkkonäkyvyyteen liittyviä lisäosia sekä sivulle rekisteröitymiseen liittyviä ohjelmia, että niiden koodaaminen alusta alkaen vie aivan järjettömästi aikaa. Onkin parempi valita hyvä, dynaaminen ja helposti muokattava verkkosivuohjelma - kuten Wordpress. Näin säästyy monilta harmailta hiuksilta ja aikaa jää sivuston sisällön tuottamiseen... mikä tietenkin sivustolla on kaikkein tärkein asia.

      Itselläni on kokemusta lähinnä Wordpressistä, vaikka olen koodannut harjoituksen vuoksi parit omat sivut.

      googlaa vaikka Wordpress templates ja wordpress plugins - niin saat kuvan systeemistä ja sen mahdollisuuksista.

      • ihanulalla

        Osaatko sanoa miten lisään javascript koodia eli jonkun ohjelman pätkän WordPress kotisivuille?

        Sanotaan nyt vaikka sinne sivun alalaitaan?

        Ja miten saisin kaksi html-sivua lisättyä Wordpressiin?


      • apuapapaua

        Miten lisään html llä tehdyn lomakkeen Wordpressiin niin että se lähettää lomakkeen tiedot minun sähköpostiin?

        (tai php llä tehdyn lomakkeen joka kanssa toimii ja lähettää lomakkeen tiedot mun sähköpostiin)

        mailto ei toimi.


      • apuapapaua kirjoitti:

        Miten lisään html llä tehdyn lomakkeen Wordpressiin niin että se lähettää lomakkeen tiedot minun sähköpostiin?

        (tai php llä tehdyn lomakkeen joka kanssa toimii ja lähettää lomakkeen tiedot mun sähköpostiin)

        mailto ei toimi.

        Normaalisti ohjelmoidaan web service joka vastaanottaa lomakkeen tiedon HTTP POST:lla ja lähettää sen sähköpostiin.


      • Kunvaanosisi
        M-Kar kirjoitti:

        Normaalisti ohjelmoidaan web service joka vastaanottaa lomakkeen tiedon HTTP POST:lla ja lähettää sen sähköpostiin.

        Saisiko suomeksi? Onko jotain linkkiä tuollaiseen Web serviseen ja minne se Web serviseen laitetaan?


      • Kunvaanosisi kirjoitti:

        Saisiko suomeksi? Onko jotain linkkiä tuollaiseen Web serviseen ja minne se Web serviseen laitetaan?

        Millä ohjelmointikielellä ajattelit toteuttaa sen?


      • Ihanpihallahuu
        M-Kar kirjoitti:

        Millä ohjelmointikielellä ajattelit toteuttaa sen?

        Varmaan HTML llä lomakkeen JavaScript mukaan joka laitetaan Wordpressiin. Sitten se pitäisi saada vielä toimimaan että lähettää lomakkeen tiedot mun sähköpostiin. Eli action sivun php llä varmaan. Koulu töitä.


      • Ihanpihallahuu kirjoitti:

        Varmaan HTML llä lomakkeen JavaScript mukaan joka laitetaan Wordpressiin. Sitten se pitäisi saada vielä toimimaan että lähettää lomakkeen tiedot mun sähköpostiin. Eli action sivun php llä varmaan. Koulu töitä.

        www.php.net:stä löytyy ohjetta HTTP POST:n käsittelyyn kuin myös postin lähetykseen.


      • eilötdymitään
        M-Kar kirjoitti:

        www.php.net:stä löytyy ohjetta HTTP POST:n käsittelyyn kuin myös postin lähetykseen.

        et sit linkkiä jaksanut laitaa, mä ainakaan mitään löytänyt?


      • eilötdymitään kirjoitti:

        et sit linkkiä jaksanut laitaa, mä ainakaan mitään löytänyt?

        Googlella oli ensimmäinen osuma molemmissa:

        http://php.net/manual/en/reserved.variables.post.php
        http://php.net/manual/en/function.mail.php


      • apuataaskaivataan
        apuapapaua kirjoitti:

        Miten lisään html llä tehdyn lomakkeen Wordpressiin niin että se lähettää lomakkeen tiedot minun sähköpostiin?

        (tai php llä tehdyn lomakkeen joka kanssa toimii ja lähettää lomakkeen tiedot mun sähköpostiin)

        mailto ei toimi.

        Nyt on html - lomake koodi php - palautekäsittelijä koodi. Tietääkö kukaan miten lisään ton php- koodin WORDPRESSIIN? Html - koodin lisäys on helppoa, mutta minne laitan php- koodin WORDPRESSissä että lomake toimii?


      • Affiliate-Julkaisia
        apuataaskaivataan kirjoitti:

        Nyt on html - lomake koodi php - palautekäsittelijä koodi. Tietääkö kukaan miten lisään ton php- koodin WORDPRESSIIN? Html - koodin lisäys on helppoa, mutta minne laitan php- koodin WORDPRESSissä että lomake toimii?

        Et halua paljastaa, missä palvelussa WordPress blogisi on, mutta ellei sinulla ole blogi omalla koneella tai hosting -palvelun alla, et voi laittaa PHP-koodi yhtään minnekkään, vai se HTML koodi mikä artikkelien tai sivun muokkausessa on sallittu, on lisättävissä. Myöskään JavaScriptin lisäys toimivasti ei onnistu.

        Mutta jos sinulla WordPress sellaisessa sijainissa missä sinulla on täydet muokkaus oikeudet, palataan asiaan uudestaan. Sillä silloinhan sinä voit tehdä mitä haluat.


      • apua-aloittelijalle
        Affiliate-Julkaisia kirjoitti:

        Et halua paljastaa, missä palvelussa WordPress blogisi on, mutta ellei sinulla ole blogi omalla koneella tai hosting -palvelun alla, et voi laittaa PHP-koodi yhtään minnekkään, vai se HTML koodi mikä artikkelien tai sivun muokkausessa on sallittu, on lisättävissä. Myöskään JavaScriptin lisäys toimivasti ei onnistu.

        Mutta jos sinulla WordPress sellaisessa sijainissa missä sinulla on täydet muokkaus oikeudet, palataan asiaan uudestaan. Sillä silloinhan sinä voit tehdä mitä haluat.

        wordpress on asennettu koulun serverille ja opettaja pyytää laittamaan sen php koodin/lomakkeen wordpressiin, eikä käyttämään valmiita lokamakkeen teko ohjelmia.


      • holeton

        "sinun täytyy tehdä koneestasi serveri (XAMP, LAMP tai WAMP-serveriohjelmalla). Sellaisen käyttöönotto näyttää koneesi verkossa - eli se voi tuoda mukanaan riskin, että joku tunkeutuu koneellesi tietoturva-aukon kautta."

        Niin no, voit tehdä homman virtuaalikoneilla ja testailla toiselta virtuaalikoneelta sitten.


    • notepad

      Eikös niitä tehdä Notepadilla.

    • kewadq

      Jos on tarkoitus tehdä esim. 1-2 sivun firmaesittely, jota ei tarvitse päivittää seuraavaan 10 vuoteen (jos ei puhelinnumero muutu sinä aikana), sen voi tehdä html:llä. Säästää hermoja ja ison kasan vaivaa, kun ei tarvitse pohtia järjestelmäpäivityksiä, teemapäivityksiä, lisäosapäivityksiä...

      Mutta jos on tarkoitus tehdä jatkuvasti päivittyvä sivusto, siihen käytännössä kannattaa käyttää jotain edellä mainituista järjestelmistä. Wordpress on sikäli helpoin ja kätevin, että netti on täynnä ohjeita sen käytöstä. Mutta sitten ei todellakaan sovi unohtaa niitä päivityksiä (tai ylläpito pitää ulkoistaa ja maksaa siitä rahaa jollekin toiselle taholle).

      "Koodaamista" tarvitaan kyllä wordpressin kanssakin heti, kun tehdään jotain muutoksia valmispohjiin.

    • 102030405060

      Riippuu siitä, millaista sivua teet ja miksi teet.

      Jos teet sivua, koska haluat oppia sitä tekniikkaa, millä web sivut pohjimmiltaan toimivat, niin kannattaa kyllä aloittaa ilman sisällönhallintasysteemejä, kuten WordPressiä tai Drupalia. Sitten kun osaat sen HTML, CSS ja Javascript asian ja ymmärrät mikä idea siinä on, voit hyödyntää sitä taitoa myös WP:n kanssa, tehdessäsi omia teemoja ja muokatessasi sivun ulkoasua.

      Sen sijaan jos teet toisinpäin, lataat ensin WP:n, ymmärtämättä mitään siitä miten se toimii, olet kyllä totaalisen pulassa sen muokkaamisen kanssa, mutta tietysti jos valmiisiin pohjiin haluat vain tekstiä ja kuvia, niin sitten se onnistunee helposti.

      Staatisilla sivuilla tosiaan on lisäksi paikkansa siellä, missä sivua ei ole tarkoitus päivittää jatkuvasti tai missä sitä päivittää harvakseltaan koodari itse. Wordpress ainakin vaatii jatkuvaa ylläpitoa ja sitä, että se päivitetään kerran kuussa, tai muuten siihen pesiytyy kaiken maailman roskapostibotteja ja koko sivu voi olla sekaisin jos sen jättää puoleksi vuodeksi huomiotta. Staattisilla sivuilla tätä ongelmaa ei ole. WP:kin toki periaatteessa pitäisi nykyään päivittyä automaattisesti, mutteipa minun ylläpitämät WP:t sitä siltikään tee aina.

      Josset halua WP:n kaltaista CMS:ssää, muttet ihan staattistakaan sivua, niin voit tehdä sivut myös PHP:llä ja käyttää siihenkin netistä löytyviä valmiita osia ja frameworkkeja, ettei kaikkea toki tarvitse siinäkään itse tyhjästä tehdä.

      Eli on monia tapoja tehdä, ja se miten kannattaa tehdä riippuu siitä mitä olet tekemässä, kenen ylläpidettäväksi ja miksi.

    • Noupädplusplus

      Ja huomaa että kaikki "ylläpto" yms mitä Wordpressistä täällä sanotaan, pätee tasan tarkkaan myös kaikkiin muihinkin CMS eli sisällönhallinta ohjelmiin!. Mutta Wordpress on tosiaan aivan ylivoimaisesti käyttäjäystävällisin ja eniten käytetty ja sillä voi tehdä kaiken kuviteltavissa olevan mitä yleensäkkään voi nettisivuille tehdä ja siihen saa kaikki mahdolliset vimpaimet ja toiminnot mitä yleensäkkään voi nettisivuille laittaa :D

      • spurrD

        Ei päde. Wordpress on huomattavasti riippuvaisempi päivityksistä, varsinkin lisäosien osalta, ja täten rikkoutuu paljon helpommin kuin muut suositut CMS:ät. Syynä toki että lisäosiakin on niin miljoona ja niitä myös ylikäytetään.

        Ja ei, Wordpressillä ei voi käyttäjäystävällisiä toimintoja käyttäen "tehdä kaiken kuviteltavissa olevan mitä yleensäkkään voi nettisivuille tehdä". Kyllä se kunnollinen kustomointi vaan vaatii aika raakaa duunia lähdekoodin puolelta.


      • spurrD

        "ylivoimaisesti käyttäjäystävällisin"

        Sulla ei selkeästi ole muista CMS:stä kokemusta.


    • MKarr

      Ei niitä tehdä.
      Ne syntyy itsestään

      M-Kar

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      439
      2024
    2. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      207
      1730
    3. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      184
      1478
    4. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      109
      1471
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      50
      1167
    6. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      2
      1134
    7. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      132
      1078
    8. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      63
      1006
    9. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      96
      978
    10. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      34
      976
    Aihe