Tervehdys, minulla vanhoja haulikonpaukkuja iso loota, vienkö pois vai uskallanko vielä ammuskella niitä. Kyseessä isän vanha haulikko jkohon minulla luvat myös. Muista vaan isän aina ravistelleen panoksia metsälle lähtiessään ja jollei rahinaa kuulunut oli panoksella tyly tuomio tulla hylätyksi.
Elikkäs voiko tuuti esim kovettua niin että teho kasvaa ja ase vaurioituu vai olenko luulosairas vaan. Kiitos
Vanheneeko haulikon panokset
4
4670
Vastaukset
- Metsästäjä2002
Itse putsasin parivuotta sitten isäni asekaapin josta myös löytyi kaikenäkösia ja kokoisia pateja osa itseladattuja 10 kalinberin paukkuja josta oli messinkikanta lohennut ja niin edelleen...
Suosittelisin itseladatut, hajonneet messinkikannat, vanhat lyyjyajan sorsapaukut hävitettävästi ja semmoiset josta et ole varma käykö ne aseeseesi heitä menemään ei kannata henkeensä tai silmiänsä menettää. - tanka
jos et tiedä,millaisissa paikoissa niitä on säilytetty.Kosteus esim.vaikuttaa paljon.Panokset on nykyään suhteellisen halpoja joten vie vanhat panokset poliisilaitokselle.Älä riskeeraa omaa henkeä.
- jymä
jos ne panokset on pahvista,ne tuskin mahtuvat patruunapesään,ja vaikka ne olisivatkin muovia niin älä ammu niitä missään tapauksessa,oletan niiden panosten olevan kymmeniä vuosia vanhoja,hävitä ne!!!!!
- hyvinnii.
Vanhenee patruunat hyvinkin, varsinkin jos niitä säilyttää väärin.
Esim. uuninpäällä kymmeniä vuosia ollet lataukset on tulleet järeemmiksi, kostuneet ja jälleen kuivuneet jopa dynamiitiksi.
Itselläni on vuonna 1964 ostettu Valmet Leijona ja muutama paketti samanikäisiä Vihtavuoren Rojalia ja Metsoa, ne pelittää ihan hyvin, mutta ne on säilytetty kuvassa asekaapissa.
Tosin olenpa kivärilläni ampunut sodasta tähteeksi jääneitä panoksiakin ja nekin kukkuu kelvollisesti.
Hapannet ja mahineet on tietenkin syytä hävittää pois, ei ole kiva nähdä omaisen loukkaantuvan ampumatapaturmassa.
Jonkun toisen ihmisen lataamista patruunoista ei koskaan voi mennä takuuseen, pahimmassa tapauksessa haulikon patruuna voi olla ladattu vaikka pistoolin ruudilla ... ja sitten lähdettiin tipsutukseen teholle.
On huomioitava, ettei kaikki kotilataajat olleet ennekään asiantuntijoita.
Haulikon patruunoissa ei ruuti välttämättä ravitellessa äännä, koska sinne ei jätetä ilmatilaa. Mutta varmuus on valttia. Voithan terävällä veitsellä leikata yhden patruunan poikki ruutitilan kohdalta ja katsoa, mikä tilanne on.
Todennäköisesti ääni jonka isäsi kuuli patruunaa ravistaissaan, lähti haulista.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 931702
Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.
https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr2291420- 871321
Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!65995Aika usein mietin sitä
Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t46921- 47908
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman38898Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !
Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si9864- 46832
IS Viikonloppu 26.-27.4.2025
Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika35809