Pidensin tänään aamuruuhkassa turvaväliä edellä ajavaan siitä mitä se normaalisti on. Oli pelkästään positiivinen vaikutus ajamiseen ja sujuvuuteen. Samaa nopeutta sai ajaa mutta useat jarrujen polkaistu jäi pois. Pelkällä kaasun säätämisellä pystyi jonon nykimiset hallitsemaan.
Tavallista pidempi turvaväli
35
125
Vastaukset
- JuuriNäinSeMenee
Tämän kun muutkin oivaltaisivat. Vaan ei ole pelkoa.
- FDdfgdfgdfgdfg
Muutkin kun sen oivaltaa, niin kilometrin jonosta tuleekin yllättäen 10 kilometrin jono. Helsingin pahin ruuhka ulottuisi Lahteen/Hämeenlinnaan. Olisihan siinä toki sitten hauska ajella sujuvasti nykimättä 20km/h moinen matka. Puhumattakaan, jos ei edes olisi Helsinkiin matkalla.
Vähän samanlainen oivallus kuin se liikeneinsinööriääliöiden tilastohavainto, että paikallaan oleva auto ei yleensä aiheuta liikenneonnettomuuksia.
Noh, onneksi paremmissa autoissa on jo ruuhkassa matelu automatisoitu. - KerropaLisääAjatuksiasi
FDdfgdfgdfgdfg kirjoitti:
Muutkin kun sen oivaltaa, niin kilometrin jonosta tuleekin yllättäen 10 kilometrin jono. Helsingin pahin ruuhka ulottuisi Lahteen/Hämeenlinnaan. Olisihan siinä toki sitten hauska ajella sujuvasti nykimättä 20km/h moinen matka. Puhumattakaan, jos ei edes olisi Helsinkiin matkalla.
Vähän samanlainen oivallus kuin se liikeneinsinööriääliöiden tilastohavainto, että paikallaan oleva auto ei yleensä aiheuta liikenneonnettomuuksia.
Noh, onneksi paremmissa autoissa on jo ruuhkassa matelu automatisoitu.Eli mielestäsi pari kolme metriä lisää turvaväliin se kymmenkertaistaa jonon pituuden? Matematiikka ei liene vahvinta osaamistasi.
- Fkkfkfkf
KerropaLisääAjatuksiasi kirjoitti:
Eli mielestäsi pari kolme metriä lisää turvaväliin se kymmenkertaistaa jonon pituuden? Matematiikka ei liene vahvinta osaamistasi.
Pari kolme metriä ei riitä siihen nykimättömään ajoon ruuhkassa. Ilmeisesti realismi ei ole sinun vahvinta alaa.
- ei-vaikuta-mitenkään
FDdfgdfgdfgdfg kirjoitti:
Muutkin kun sen oivaltaa, niin kilometrin jonosta tuleekin yllättäen 10 kilometrin jono. Helsingin pahin ruuhka ulottuisi Lahteen/Hämeenlinnaan. Olisihan siinä toki sitten hauska ajella sujuvasti nykimättä 20km/h moinen matka. Puhumattakaan, jos ei edes olisi Helsinkiin matkalla.
Vähän samanlainen oivallus kuin se liikeneinsinööriääliöiden tilastohavainto, että paikallaan oleva auto ei yleensä aiheuta liikenneonnettomuuksia.
Noh, onneksi paremmissa autoissa on jo ruuhkassa matelu automatisoitu.Mitä siinä vaikka jono on pidempi. Matka-aika säilyy kuitenkin samana kun liikenne sujuu.
- Hrrtertert
ei-vaikuta-mitenkään kirjoitti:
Mitä siinä vaikka jono on pidempi. Matka-aika säilyy kuitenkin samana kun liikenne sujuu.
Et sitten lukenut kommenttia kokonaan? Tai ehkä et vaan ymmärtänyt lukemaasi. Ei se mitään, moinen on aika tavallista. Onnea elämään.
- KerropaLisääJatuksiasi
Fkkfkfkf kirjoitti:
Pari kolme metriä ei riitä siihen nykimättömään ajoon ruuhkassa. Ilmeisesti realismi ei ole sinun vahvinta alaa.
No kerro nyt miten on mahdollista että jos autojen etäisyys toisistaan kaksinkertaistuu niin samalla autojonon pituus kymmenkertaistuu??? Miten se on mahdollista? Nykii liikenne sitten tai ei, se ei ole tässä nyt se tärkein asia.
- Kcbbgvv
KerropaLisääJatuksiasi kirjoitti:
No kerro nyt miten on mahdollista että jos autojen etäisyys toisistaan kaksinkertaistuu niin samalla autojonon pituus kymmenkertaistuu??? Miten se on mahdollista? Nykii liikenne sitten tai ei, se ei ole tässä nyt se tärkein asia.
Nykimättömästä ajosta oli kyse, eikä siihen riitä metri, kaksi eikä edes viisi. Kuitenkin nykyään on monilla tapana ajella metrin parin päässä noissa ruuhkissa. Sitten on vielä ne mittaamattomat vaikutukset jotka tulee päälle, kun ei jono purkaudu niin nopeasti. Valoissa ainakin odotellaan enemmän, mikäli läpimenomäärä minimoidaan turvaväleillä.
- tasaista_tahtia
FDdfgdfgdfgdfg kirjoitti:
Muutkin kun sen oivaltaa, niin kilometrin jonosta tuleekin yllättäen 10 kilometrin jono. Helsingin pahin ruuhka ulottuisi Lahteen/Hämeenlinnaan. Olisihan siinä toki sitten hauska ajella sujuvasti nykimättä 20km/h moinen matka. Puhumattakaan, jos ei edes olisi Helsinkiin matkalla.
Vähän samanlainen oivallus kuin se liikeneinsinööriääliöiden tilastohavainto, että paikallaan oleva auto ei yleensä aiheuta liikenneonnettomuuksia.
Noh, onneksi paremmissa autoissa on jo ruuhkassa matelu automatisoitu.Ennemmin ajan jokapäiväisen kahden liittymän välisen motariosuuden (15 km) pidemmillä turvaväleillä ja tasaisesti ja joustavasti kuin lyhyillä turvavälillä jonon nykiessä.
Se ei vaikuta mitenkään vaikka jonon kokonaispituus on pidempi kun kerta nopeus on sujuvuuden myötä tasainen ja lähellä suurinta sallittua. Nykivä jono aiheuttaa usein sen että osan matkasta edetään reippaasti alle rajoitusten, eli nykivä jono aiheuttaa sen että matka-aika pitenee. - Sdfsdfsdfsdffdgdfg
tasaista_tahtia kirjoitti:
Ennemmin ajan jokapäiväisen kahden liittymän välisen motariosuuden (15 km) pidemmillä turvaväleillä ja tasaisesti ja joustavasti kuin lyhyillä turvavälillä jonon nykiessä.
Se ei vaikuta mitenkään vaikka jonon kokonaispituus on pidempi kun kerta nopeus on sujuvuuden myötä tasainen ja lähellä suurinta sallittua. Nykivä jono aiheuttaa usein sen että osan matkasta edetään reippaasti alle rajoitusten, eli nykivä jono aiheuttaa sen että matka-aika pitenee.Niin, mutta kun jono menee tarpeeksi pitkäksi, niin se tukkii matkan myös niiltä jotka ei ole jonon alkupäähän matkalla. Silloin jono kasvaa vielä entisestään. Siinä se todellinen dilema onkin.
Eipä tosin tule itsekään ihan tappituntumassa ajeltua, ja kohta kun saan Audin ACC:n Stop&Go toiminnolla, niin entistä helpompi pitää sopiva väli. Eikä pienet nykimisetkään haittaa sen kanssa. - poika_alas_opetella
Sdfsdfsdfsdffdgdfg kirjoitti:
Niin, mutta kun jono menee tarpeeksi pitkäksi, niin se tukkii matkan myös niiltä jotka ei ole jonon alkupäähän matkalla. Silloin jono kasvaa vielä entisestään. Siinä se todellinen dilema onkin.
Eipä tosin tule itsekään ihan tappituntumassa ajeltua, ja kohta kun saan Audin ACC:n Stop&Go toiminnolla, niin entistä helpompi pitää sopiva väli. Eikä pienet nykimisetkään haittaa sen kanssa.Etkö ymmärrä ettei jonoa ole kun välit on pidemmät on vain normaalia liikennettä
Oikein hyvä, kunhan nyt puhut maantieajosta. Itse pyrin pitämään sellaista luokkaa 1 sekunnin turvaväliä, jolloin todellakin ajaminen on paljon leppoisampaa, eikä jarrua tarvitse olla koko ajan polkemassa. Ruuhkassa jos haluaa edetä muiden mukana, eikä toimia tulppana, ei vakkaria kuitenkaan pysty käyttämään (paitsi mukautuvaa), joten turvavälillä on pelattava.
Kaupunkiajossa taas... No joo, ei se sekunti sielläkään liian pitkä ole, mutta nopeus soutaa sen verran enemmän, että jarruun on pakko koskea. Hyvä niin. Kaupungissa pitää enemmän huomioida takaatulijoita kuin maantiellä ajellessa. Valoista pitää päästä mahdollisimman monen läpi, mikä tarkoittaa että turvavälit on pidettävä riittävän lyhyinä, jne.- turhaa.täytettä
Siis jälleen aivan turhaa palstan täytettä, plääp plääp plääp...........
turhaa.täytettä kirjoitti:
Siis jälleen aivan turhaa palstan täytettä, plääp plääp plääp...........
Hyvä, että tunnustat ja tunnistat virheesi, mutta olisiko kuitenkin parempi jättää palstan aiheeseen kuulumattomat ja edeltäviin viesteihin liittymättömät täyteviestit kirjoittamatta? Parempaa täytettä toki tuo, kuin moni muu viesti täällä, mutta ei se siitä silti hyvää tee...
- ymmärrys.hoi
TheRat kirjoitti:
Hyvä, että tunnustat ja tunnistat virheesi, mutta olisiko kuitenkin parempi jättää palstan aiheeseen kuulumattomat ja edeltäviin viesteihin liittymättömät täyteviestit kirjoittamatta? Parempaa täytettä toki tuo, kuin moni muu viesti täällä, mutta ei se siitä silti hyvää tee...
Tarkoitettiin sinun suoltamaa täytettä. Luetun ymmärtäminenkään ei ole sinun laji.
- arkitodellisuus
Valoista lähtiesssä ensimmäisillä turvavälit ovat usein 2-4 sekuntia, Viimeisillä sitten n. sunnuntain Hesarin paksuuden miittaisilla "turvaväleillä".
Noiden ensimmäisten tavoite on sitten ajaa se väli samanlaiseksi ennen seuraavia valoja, apinan raivolla. arkitodellisuus kirjoitti:
Valoista lähtiesssä ensimmäisillä turvavälit ovat usein 2-4 sekuntia, Viimeisillä sitten n. sunnuntain Hesarin paksuuden miittaisilla "turvaväleillä".
Noiden ensimmäisten tavoite on sitten ajaa se väli samanlaiseksi ennen seuraavia valoja, apinan raivolla.Tarkoitatko, että ensimmäiset eivät hahmota tilannetta edellämenijän eteen mutta jälkimmäiset hahmottavat? Miten nuo noin valikoituisivat?
Itse nostan jalkaa jarrulta kun valot vaihtuvat, mikäli olen top 3:ssa jonottamassa. Taampana nostan jalkaa kun edellämenevän edellämenevän jarruvalot sammuvat. Tarkoitus on lähteä liikkeelle samaan aikaan edellämenijän kanssa, ei tule turhia turvavälejä.- arkitodellisuus
TheRat kirjoitti:
Tarkoitatko, että ensimmäiset eivät hahmota tilannetta edellämenijän eteen mutta jälkimmäiset hahmottavat? Miten nuo noin valikoituisivat?
Itse nostan jalkaa jarrulta kun valot vaihtuvat, mikäli olen top 3:ssa jonottamassa. Taampana nostan jalkaa kun edellämenevän edellämenevän jarruvalot sammuvat. Tarkoitus on lähteä liikkeelle samaan aikaan edellämenijän kanssa, ei tule turhia turvavälejä.Ensiksi lähtevillä ei useimmiten ole kiire mihinkään vaan kupeksitaan - kun valoista ehtii kumminkin.
Viimeiset tulevat sitten "vanhoilla vihreillä" edellä menevän perseessä kiinni, noita ensimmäisiä kiroten.
Turvavälin kanssa kummallakaan ei ole mitään tekemistä. - andk
Liikenevaloista lähdettäessä jos olet jonossa kymmenentenä, niin pääset lähtemään liikkeelle 10 sekunnin kuluttua vihreän vaihtumisesta.
Eli auto/sekunti on viive, on se hidasta.. - Onsilläväliä
TheRat kirjoitti:
Tarkoitatko, että ensimmäiset eivät hahmota tilannetta edellämenijän eteen mutta jälkimmäiset hahmottavat? Miten nuo noin valikoituisivat?
Itse nostan jalkaa jarrulta kun valot vaihtuvat, mikäli olen top 3:ssa jonottamassa. Taampana nostan jalkaa kun edellämenevän edellämenevän jarruvalot sammuvat. Tarkoitus on lähteä liikkeelle samaan aikaan edellämenijän kanssa, ei tule turhia turvavälejä.Olet myöhässä jos tuijotat edessäolevan valoja, ja siitä se kertautuu taaksepäin kun muutkin näin tekevät. Pitää seurata edessä olevan jonon liikkeitä, ei sen yksittäisen auton.
Auton mitan verran kun pitää väliä niin se myös pysyy samana eikä lähde venymään, ja pystyy lähtemään samaan aikaan liikkeelle eikä kopsahda heti edellämenevän takaloosteriin jos sillä sakkaakin syystä tai toisesta.
Ja peileistä kun seuraa takana tulevaa jonoa niin pääsääntöisesti jäävät jälkeen ja raot venyvät pitkiksi. Onsilläväliä kirjoitti:
Olet myöhässä jos tuijotat edessäolevan valoja, ja siitä se kertautuu taaksepäin kun muutkin näin tekevät. Pitää seurata edessä olevan jonon liikkeitä, ei sen yksittäisen auton.
Auton mitan verran kun pitää väliä niin se myös pysyy samana eikä lähde venymään, ja pystyy lähtemään samaan aikaan liikkeelle eikä kopsahda heti edellämenevän takaloosteriin jos sillä sakkaakin syystä tai toisesta.
Ja peileistä kun seuraa takana tulevaa jonoa niin pääsääntöisesti jäävät jälkeen ja raot venyvät pitkiksi.Sekoilet.
Minä kerroin, etten tuijota edellämenijän valoja. Pidän toki metrin luokkaa olevan välin, joka mahdollistaa nimen omaan liikkeellelähdön samaan aikaan. Turvaväli pysyy siinä sekunnin luokassa koko ajan. Hyvin toimii ja väli ei ole turhan pitkä.- Onsilläväliä
Voi olla että ymmärsin väärin kun kirjoitit nostavasi jalan jarrulta kun edelläolevan jarruvalot sammuvat.
Metrin välillä ei ole epäselvyyttä maksajasta kun edellämenevä stumppaa autonsa valoihin. Silloin niistä ei mene hetkeen kukaan ennenkuin romut on siirretty sivuun. Onsilläväliä kirjoitti:
Voi olla että ymmärsin väärin kun kirjoitit nostavasi jalan jarrulta kun edelläolevan jarruvalot sammuvat.
Metrin välillä ei ole epäselvyyttä maksajasta kun edellämenevä stumppaa autonsa valoihin. Silloin niistä ei mene hetkeen kukaan ennenkuin romut on siirretty sivuun.Ei edelläolevan, vaan "edellämenevän edellämenevän". Sitä pidemmälle ei käytännössä pysty ennakoimaan, kun edellämenevä useimmiten tolhoilee kuitenkin... :)
Onsilläväliä kirjoitti:
Voi olla että ymmärsin väärin kun kirjoitit nostavasi jalan jarrulta kun edelläolevan jarruvalot sammuvat.
Metrin välillä ei ole epäselvyyttä maksajasta kun edellämenevä stumppaa autonsa valoihin. Silloin niistä ei mene hetkeen kukaan ennenkuin romut on siirretty sivuun.Ai niin, metrin etenemiseen menee luokkaa sekunti, ellei jopa enemmänkin, kun nostaa jalan jarrulta. Kyllä siinä ehtii vielä painaa sen jarrun pohjaan, ja usein joutuukin, kun edellämenijä ei lähdekään...
- veio3
andk kirjoitti:
Liikenevaloista lähdettäessä jos olet jonossa kymmenentenä, niin pääset lähtemään liikkeelle 10 sekunnin kuluttua vihreän vaihtumisesta.
Eli auto/sekunti on viive, on se hidasta..Se viive johtuu juuri siitä että autot seisovat liian lähellä toisiaan. Jos väliä olisi enemmän koko jono voisi periaatteessa nostaa kytkimen yhtä aikaa.
veio3 kirjoitti:
Se viive johtuu juuri siitä että autot seisovat liian lähellä toisiaan. Jos väliä olisi enemmän koko jono voisi periaatteessa nostaa kytkimen yhtä aikaa.
Eivät seiso. Kyllä sitä väliä on yleensä metrin luokkaa. Viivettä ei tarvitsisi olla, mutta kun ihmiset eivät ennakoi... Silloin kun ihmiset ennakoivat, koko jonon alkupää lähtee liikkeelle käytännössä yhtä aikaa ja autot ohittavat risteyksen noin sekunnin välein. Jos väliä on enemmän, heikkenee liikenneympäristön välityskyky. Niin kyseisen risteyksen, kuin aiempienkin. Ulottuuhan jono usein taaksepäin muutenkin edelliseen risteykseen tai jopa useampaan edelliseen...
- veio3
Onnea. Jatka kokeilua. Pidä 2 sekuntia kaupungissa ja 3 maantiellä.
Jos muutkin tekisivät samoin, yksi pääongelmista liikenteessämme poistuisi.- näin.on
Yksi liikenteen pääongelmista poistuu kunhan veijon jengi alkaa polttopulloja heittelemään ja pääagitaattori saadaan hourulaan.
- veio3
näin.on kirjoitti:
Yksi liikenteen pääongelmista poistuu kunhan veijon jengi alkaa polttopulloja heittelemään ja pääagitaattori saadaan hourulaan.
Aiheessa pysymisesi tarkkuus kertoo älytasostasi sen verran, että toivottavasti saat ensimmäisen polttopullon otsaasi.
Siten kansamme jalostuisi yhden idiootin poistumisen verran. - näin.on
veio3 kirjoitti:
Aiheessa pysymisesi tarkkuus kertoo älytasostasi sen verran, että toivottavasti saat ensimmäisen polttopullon otsaasi.
Siten kansamme jalostuisi yhden idiootin poistumisen verran.Kysehän oli liikenteen pääongelmien poistamisesta, eikö?
Usko nyt veijo idiootti, että kun polttopulloinesi olet hourulassa, jonne ehdottomasti kuulut, niin yksi liikenteen pääongelmista on poistunut.
- TheFat
Ei ei ei! Aiheutat valtavia ongelmia liikenteeseen tekemällä noin! Kukaan ei pääse risteyksissä minnekään kaikki myöhästyy joka paikasta. Väli saa olla mielellään noin puoli sekuntia, eikä missään tapauksessa yli sekuntia. Tällä tavoin ajamalla liikenne on mahdollisimman sujuvaa, turvallista ja joustavaa. Pitää vaan muistaa että takana ajavan on ajettava hieman nopeammin kuin edessä ajava :)
- veio3
Ja selvännäkijältä voit ostaa kristallipallon kojetaulullesi josta näet ennekkoon milloin joku jarruttaa.
- AikuistenOikeasti
Matka aika pysyy samana tai lopa lyhenee kun liikenne on sujuvaa. Joku tuossa ylempänä sanoi että jono pitenee. Ei se merkkaa mitään jos jono on pitkä kun jonon liikkuu sujuvasti. Pahempi asia on tökkivä lyhyt jono kuin pitkä ja sujuvasti kulkeva jono. Jatka siis samaa rataa.
Mitä sujuvammin jono liikkuu, sitä lyhyemmän aikaa jonossa ajaminen vii ja pitämällä reilumman välin saa mainiosti kompesoitua jarrutusten aiheuttamaa nopeuden alenemista niin, ette oma nopeus laske vaan pysyy tasaisena ja se jouduttaa matkaa kivasti. Mitä taas tulee maantieajoon, niin sielläkin pidän reilusti väliä edelläajavaan, koska samalla välillä on tarvittaessa kyetä pysäyttämään, mikäli tilenne sitä vaatii. Mitä tulee aikavoittoon, niin sitä on turhaa haalia, koska se murenee tehokkaasti liikennevaloissa seisten. Joten älä siis kiirehdi sinne punaisii valoihion seisoskelemaan. Se ei jouduta matkaasi lainkaan vaan teet itsestä typeryksen muiden silmissä.
- OldSchoolDude
Ei muodostu mitään jonoa kun välit on riittävät kuka vaan voi liittyä sellaiseen liikenteeseen vaivattomasti. Autoja siellä on aina.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä963387Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.
Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda3041843Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2471687- 961547
IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!
Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel4111506Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että4291414Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik21350Esko Eerikäinen tatuoi kasvoihinsa rakkaan nimen - Kärkäs kommentti "Ritvasta" lävähti somessa
Ohhoh! Esko Eerikäinen on ottanut uuden tatuoinnin. Kyseessä ei ole mikä tahansa kuva minne tahansa, vaan Eerikäisen tat381157Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun348997Miksi Purra-graffiti ei nyt olekkaan naisvihaa?
"Pohtikaapa reaktiota, jos vastaava graffiti olisi tehty Sanna Marinista", kysyy Tere Sammallahti. Helsingin Suvilahden276983