HIV tartunta leikkauksen yhteydessä

hiva

onko muita täällä, jotka ovat saaneet HIV:n leikkauksen yhteydessä??? Miten olette selvinneet??

22

277

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hklo

      Miten se voi olla mahdollista, että saa hivin leikkauksessa Suomessa?

      • hoit_su

        Minuakin kiinnostaisi moinen.


      • aloittajalta

        No minut leikattiin pahamaineisessa Auroran sairaalassa 1985, milloin siellä oli yhtäaikaisesti HIV-potilaita. kyseessä oli kaikenlisäksi alapään leikkaus. Olin 7-vuotias. HIV:n tarttumisesta ja vaarallisuudesta ei tiedetty silloin mitään. Käsittääkseni silloin käytettiin samoja leikkaussaleja sekä kantaväestölle, että HIV potilaille ja samoja kirurgisia välineitä. Mitään en saanut tietää, ennenkuin aloin oireilla ja siihen meni kauan. yli 10 vuotta. Kuolisin heti, jos lopettaisin lääkityksen.


    • voimiajarauhaa

      Vaikka HIV-tietämystä ei Suomessa ollut 1985 vuonna riittävästi, niin silloinkin leikkauksissa käytettävät kirurgiset välineet olivat steriilejä. Jossain on siis tapahtunut virhe.

      Ikävää, että olet saanut tartunnan, mutta olet myös onnekas, koska tuohon aikaan HIVin hoitaminen ei ollut yhtä tehokasta kuin nykyään.

      • aloittajalta

        Olen todella kiitollinen, että sinä uskot minua. Minun äitini ei usko minua vieläkään, eikä hän usko edes lääkäriä. Hirveä häpeä on hänellä ja hän uskoo, että asia on ainoastaan psyykkinen. Kuinka tyhmä pitää ihmisen olla (tarkoitan äitiäni) Nyt valitettavasti on niin. Sitä hän juuri tarkoittaa, että en saisi puhua asiasta kenellekään. JOs hän olisi keskustelussa mukana, missä puhuttaisiin minun lääkityksestä, hän yrittäisi saada minulle kaikista vahvimmat psyykelääkkeet, jotta en puhuisi asiasta kenellekään. Siitä viis, miltä alapäässä näyttää. Myöskään HIVAa hän ei tunnusta minulla olevan. Koska tyhmyyttään ei tajua, että eihän sitä hänellä ole vaan minulla. Hän luulee olevansa jotenkin juppi (mitä ei ole). Miten hän voi luulla, että HIV-infektio on jotenkin psyykkinen sairaus. voihan se sitäkin olla, mutta lähinnä T-solukato. Immuniteetti vähän jokaiselle sairaudelle katoaa. Se kantsii ottaa se fluconatsol silloin tällöin itse kunkin. Joo on tää tautista aikaa taas. Erittäin epäselvää on, että kuinka moneen on tämä infektio jo tarttunut minulta. Yritän välttää sitä tietysti, mutta lähinnä mahdotonta ajatella asiaa. Ja semmosta vaan, että kannattaisi ottaa asiasta selvää. KIrjallisuutta löytyy, mutta ajatelkaa itse asiaa kuitenkin ensin… sen verran vihjaan, että infektio on kaksisuuntainen.


      • Sittenkin_muualta
        aloittajalta kirjoitti:

        Olen todella kiitollinen, että sinä uskot minua. Minun äitini ei usko minua vieläkään, eikä hän usko edes lääkäriä. Hirveä häpeä on hänellä ja hän uskoo, että asia on ainoastaan psyykkinen. Kuinka tyhmä pitää ihmisen olla (tarkoitan äitiäni) Nyt valitettavasti on niin. Sitä hän juuri tarkoittaa, että en saisi puhua asiasta kenellekään. JOs hän olisi keskustelussa mukana, missä puhuttaisiin minun lääkityksestä, hän yrittäisi saada minulle kaikista vahvimmat psyykelääkkeet, jotta en puhuisi asiasta kenellekään. Siitä viis, miltä alapäässä näyttää. Myöskään HIVAa hän ei tunnusta minulla olevan. Koska tyhmyyttään ei tajua, että eihän sitä hänellä ole vaan minulla. Hän luulee olevansa jotenkin juppi (mitä ei ole). Miten hän voi luulla, että HIV-infektio on jotenkin psyykkinen sairaus. voihan se sitäkin olla, mutta lähinnä T-solukato. Immuniteetti vähän jokaiselle sairaudelle katoaa. Se kantsii ottaa se fluconatsol silloin tällöin itse kunkin. Joo on tää tautista aikaa taas. Erittäin epäselvää on, että kuinka moneen on tämä infektio jo tarttunut minulta. Yritän välttää sitä tietysti, mutta lähinnä mahdotonta ajatella asiaa. Ja semmosta vaan, että kannattaisi ottaa asiasta selvää. KIrjallisuutta löytyy, mutta ajatelkaa itse asiaa kuitenkin ensin… sen verran vihjaan, että infektio on kaksisuuntainen.

        HIV ei ole mikään "hyppykuppa", se ei tartu läheskään niin herkästi kuin esimerkiksi alkuvuosina luultiin. HIV vaatii tarttuakseen veriyhteyden tai läheisen limakalvoyhteyden. Esimerkiksi ehjän ihon läpi se ei tartu.

        Mitää leikkauksia ei ole tehty enää satoihin vuosiin ilman ettei välineitä ja tiloja puhdisteta ja steriloida potilaiden välillä.


      • aloittajalta

        Olen pahoillani, että luulet, etteikö tälläistä voisi tapahtua :(


    • vbvbvbvbvb

      Oletteko lukeneet Jonas Gardellin kirjan (itse asiassa 3 osaa) Älä koskaan pyyhi kyyneleitä paljain käsin? Kertoo Ruotsista HIV-infektion alkuvaiheista. Silloin HIV-potilaita pelättiin paljon enemmän kuin nykyään. Hoitajat pukeutuivat lähes avaruuspukuihin normaaleissa hoitotoimissa.

      Uskoisin, että tilanne on ollut sama Suomessa HIV-epidemian alkuvaiheissa. Ollaan oltu liiankin varovaisia. Likaisilla välineillä ei taatusti ole tehty leikkauksia.

      Koetin googlettaa Auroran sairaalan historiaa. Ensimmäisenä mieleen tulee psykiatrinen sairaala, mutta on se toki toiminut kulkutautisairaalana, infektiosairaalana ja lasten sairaalana 1990-luvun puoliväliin. Eli ilmeisesti olet ollut potilaana lastensairaalassa.

      Saitko kenties verensiirron? Itselleni on tehty kitarisaleikkaus (tosin maaseutukaupungissa) 1980-luvun puolivälin tienoolla, ja sain silloin verensiirron. Mieleen tuli, että jos kohdallasi verenluovuttajalla on ollut alkuvaiheen tartunta, joka ei vielä näy testeissä. Onko äitisi testattu? Tuli sekin vaihtoehto mieleen, että äitisi olisi oireeton viruksen kantaja, ja olisit saanut tartunnan jo raskauden tai imetyksen aikana. Toki tartunta on voitu hankkia tavanomaisin keinoin esim. sukupuoliyhteydessä, mikäli se on todettu myöhemmin.

      Itselläni on toki varsin vaaraton virus - genitaaliherpes - mutta siinäkään en pysty paikallistamaan tartunta-aikaa. Voinut tapahtua milloin vain parinkymmenen vuoden aikavälillä. Eli jos HIV on todettu sinulla myöhemmin, et voi varmasti laittaa sitä lapsuuden hoitojen piikkiin.

      Miten sinulle on selitetty tartunnan saanti ja missä vaiheessa sait tietää tartunnasta?

      • Ihmettelen_kovin

        Miten kitarisaleikkauksessa voi olla niin suuri verenhukka että tarvitaan verensiirtoa? Itse olin isossa leikkauksessa jonka jälkeen jäi pientä verenvuotoa (vaihdettiin vain runsaasti siteitä). Vuorokauden kuluttua vuoto korjattiin ja mitattiin hemoglobiini ja se oli hiukan yli 80. Vasta tuossa vaiheessa annettiin pari pussia verta. Yleensä leikkausten jälkeen ollaan tiputuksessa, mutta ei anneta verta vaan keittosuolaliuosta ja sen mukana tarvittavia lääkkeitä.

        Tuntuu äärimmäisen harvinaiselta että leikkauksessa olisi saatu HIV infektio. Todennäköisesti ei löydy ketään muuta jolla olisi tapahtunut näin.


    • viri-viri-tööt-tööt

      Mitä lääkettä/lääkkeitä nyt käytät? Kerroit kuolevasi jos et?
      Milloin selvisi, että tartunta on tapahtunut?
      Tiedätkö, että on mahdotonta saada hiv- tai mikään muukaan tartunta leikkaussalin välineistä. Hiv-tartuntaan tarvitaan verikosketus. Enpä jaksa uskoa että missään suomalaisessa sairaalassa käytetään tai on käytetty verisiä välineitä, suoraa toisesta operaatiosta tulleita.
      Miksi kohdallasi tarvittiin verensiirtoa? Paljonko verta menetit?
      Mitä tarkoitat sillä että siihen aikaan käytettiin samoja saleja kantaväestölle että hiv-potilaille? Missään suomalaisessa sairaalassa ei ole erikseen saleja millekään kansalaisuudelle. Sinulla taitaa isopyörä heittää melkoisesti.

    • aloittajalta

      Olen edelleen pahoillani, että uskotte, etteikö tällaista voisi sattua :(

      • Aivan_utopistista

        Vastaavasti täällä päässä ollaan pahoillaan siitä että syytät sairaalaa mahdollisesti muualta saamastasi tartunnasta.

        Tuossa aiemmin kysyttiinkin että miten sairautesi on diagnosoitu ja onko se todellakin todettu leikkauksessa saaduksi tartunnaksi (silloinhan saisit korvauksiakin).

        Edelleenkään ketään muuta ei ole ilmoittautunut että olisi saanut tartunnan leikkauksessa, eikä varmaan löydykään. Tartunnan voisi uskoa tulleen jossain kolmannen maan nurkkapuoskarin takahuoneleikkaussalissa, mutta suomalaisessa sairaalassa, en usko mokomaa väitettä. Tuntuu todella utopistiselta että suomalaisessa sairaalassa jossa hoidetaan HIV-potilaita, saisi tartunnan leikkaussalissa jossa hygienia on äärimmäisen huolellista ja HIV tapauksessa vieläpä korostettuna.
        HIV ei tartu ilmateitse, eli tartuntaa ei saa vaikka olisit samassa huoneessa tartunnan kantajan kanssa. Luuletko tosiaan että sinut leikattiin HIV-potilaan leikkauksesta jääneellä verisellä veitsellä.


      • Aloittajalta

        No sitku se dokkari tulee, missä meidät lapsipotilaat viimein armahdetaan, niin tuu sitte tänne puolustelee sairaalaa. Sitäpaitsi sellainen jo on ja sen nimi on hiljaa virtaa veri.


    • Aloittajalta

      Finnqueer.net/juttu.cgi?s=322_6_1 Että siinä linkki, jos nyt ne suukot menis kiinni

      • Mitähän_sekoilua

        Object not found.

        Googlatessa "hiljaa vitaa veri" löytää vain Hassisen koneen laulun.


      • Aloittajalta

        Niin että miten AIDS Suomeen tuli googlatuin artikkeli aiheesta


      • Kysyn-vaan
        Aloittajalta kirjoitti:

        Niin että miten AIDS Suomeen tuli googlatuin artikkeli aiheesta

        Miten tämä liittyy ketjun aiheeseen?


    • voi_olla_totta

      Kun äitini synnytti minua vuonna -90, niin silloin hänelle olisi annettu verensiirto, jos lääkäri olisi pystynyt menemään takuuseen siitä, että verestä ei olisi HI-virusta, joten äiti ei ottanut verensiirtoa mieluummin oli vuodelevossa viikon veripalttua syöden... Äiti tiesi pari tapausta kyseisestä sairaalasta, jotka olivat "lähivuosina" saaneet HIV:en, niin kieltäytyi osasta hoitoa ihan vaan sen takia

      • Miten_voisi

        Siirtoveri on Suomessa toimitettu SPR:n Veripalvelusta jo hyvin kauan, sairaala ei käytä "omaa" verta. Myös veren puhtaus tarkistetaan Veripalvelussa huolellisesti kaikenlaisen taudinaiheuttajien varalta. Sairaalassa siirtoverta ei käsitellä mitenkään (vain lämmitetään tarvittaessa pussissaan). Verensiirrossa käytettävät neulat ym. otetaan steriileistä pakkauksista, joten tartunta on mahdotonta.


      • voi_olla_totta

        En pysty sanomaan mistä yhteydestä äiti tiesi, että kyseisestä sairaalasta oli verestä HIV-tartuntoja tullut, koska kyseessä on salassapidettävää tietoa. Virheitä sattuu aina vaikka oltaisiin kuinka varovaisia.


      • aloittajalta

        ja toiseksi, kirurgiset toimenpiteet ovat aina salassapidettävää tietoa, sillä siinä suojellaan sitä kirurgia, eikä potilasta. Kanteluiden läpimeno on hyvinkin harvinaista tuolla alalla, mutta tänä päivänä minä aistin tässä nyt silkkaa vahingoniloa muissa kanssaihmisissä ja varsinkin naisissa, joilla on lapsia ja ajattelutapaa, että jotenkin tälläinen tapaus olisi hyödyttänyt sitä pilkkaajaa, joka sitä vahingoniloa kokee. Sangen outo ajattelutapa minusta. Mutta joidenkin mielestä vahingonilo on se paras ilo!! ei siitä muuta hyötyä kuitenkaan tosiasiallisesti saa. Eihän tollee voi lapsellisesti ajatella, että jokaiselle pikkutytölle nyt tuollaista RIKOSTA tehtäisiin. Ei edes niille muille, joille sellaisia samoja leikkauksia on tehty ja tehdään.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      69
      1930
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      164
      1519
    3. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      133
      1323
    4. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      90
      1298
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      49
      1210
    6. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      271
      1019
    7. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      75
      972
    8. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      107
      925
    9. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      111
      896
    10. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      48
      751
    Aihe