Liikennekaareen kytketty taksiuudistus on alalla käänteen tekevä. Hinnat ja määrät vapautuvat. Tosin Trafi voi tarvittaessa puuttua ylähintoihin.
Hallituksen esityksen mukaan taksiliikennettä voi harjoittaa kuka tahansa laissa säädetyt lupaehdot täyttävä toimija, sillä taksikiintiöistä luovutaan. Taksilupa on yrityskohtainen, minkä lisäksi kuljettajalta vaadittaisiin ajolupa.
Takseilla on jatkossakin määritelty pääasiallinen asemapaikka. Toimijoiden olisi ilmoitettava asemapaikkansa ja päivystysaikansa eli pääasiallinen toiminta-alueensa ja palveluaikansa. Taksi voisi kuitenkin uudistuksen myötä jäädä odottamaan kyytiläisiä myös ilmoittamansa asemapaikkansa ulkopuolelta, ja muilta paikkakunnilta voidaan tulla paikkaamaan kysyntää toiselle paikkakunnalle.
Liikennekaaren takseja koskeva osio on järkeenkäypä. Tässä valossa ministeripari Anne Berner (kesk) - Timo Soini (ps) asiasta käymä nokkapokka näyttää oudolta. Perussuomalaisten vastuuministerinä liikennekaaressa olleella Jussi Niinistöllä oli vain statistin rooli.
Taksikuskeille koittaa kovat ajat
37
187
Vastaukset
- Tiedät
Kovat ajat vai kovat ajot???
- Jo.oli.aikakin
Takseja tulee lisää? Ei säännellä enää, hyvä asia.
- Paha-paha
hyvä-hyvä???nautitko???ootko joku kuntatyöntekijä vai peräti työtön eläkeläinen?vai muuten työkyvytön. ...
- kilpailua-lisää
- Liikennekaaren yksi tavoite onkin se, että taksinvälitykselle syntyy kilpailua - eli että yksi taksinvälittäjä ei enää määrittele miten taksi kulkee.
Taksilupia jatkossakin valvova Trafi kuitenkin seuraa, että hinnoittelussa ei mennä liikaa alas tai vastaavasti liikaa ylös.
Palvelun parantamiseksi myös kuljettajien kielitaitovaatimukset tiukkenevat.
Liikennekaaren on tarkoitus astua voimaan kokonaisuudessaan heinäkuussa 2018.
TOMMI PARKKONEN
[email protected] - kalliskuski
Hienoa! Nyt saan hinnoitella matkat pilviin ja babba betalar!
- YrittäjäJoEnnestään
No sulta loppuu kyydit, kilpailu kun lisääntyy. Itsekin aion taksikuskiksi sivuhommana muun yritystoiminnan ohella. Kielitaitoakin löytyy joka puuttuu Nurmes-takseilta.
Savvoo viäntää Nurmes-taksarit.
- Taksia.lisää
Timo Liespuu teki syyskuun alussa rohkean liikkeen ja tuli omalla nimellään ja kasvoillaan julkisuuteen kertoen olevansa Uber-kuljettaja. Entisen taksinkuljettajan "takinkääntöä" ei katsottu ammattipiireissä hyvällä.
Tuuli puhaltaa kuitenkin Liespuun kannalta oikeaan suuntaan. Ministeri Anne Bernerin (kesk) julkistama liikennekaari vapauttaa taksien määrän parin vuoden sisällä.
- Hyvä päätös, että määräsääntelystä luovutaan. Nyt kuka tahansa voi ruveta taksiyrittäjäksi, kun vain täyttää ehdot ja käy taksikurssin, Liespuu sanoo.
Vaikka määrää ei 2018 alkaen rajoiteta, taksilupa tarvitaan edelleen. - tollot
Käy kuin ruotsissa, eli hinnat nousee. Luuleeko joku toope, että ne laskisi?
- pelottaako
Loppuu taksien porsastelu ylihinnoitetuilla hinnoilla kun taksia tullee lisää, hahah! On näköjään pelko perssiissä nykyisillä taksikuskeilla, heheeh.
- l-o-l
Sulla on tuska persiissäs, kun jatkossa sitten maksat matkasta tuplahinnan. Luuletko oikeasti, että nirmekseen tulisi lisää takseja jos hinnoittelu vapautuu? Ei tule, ja ne vähätkin nostaa hintoja.
- pelottaako
En tarvitse taksia, en ole kymmeneen vuoteen ollut taksin kyydissä. Hauskaa huomata miten taksikuskit suuttuu näistä kommenteista! Kyllä ne hinnat laskee kun tulee yrittäjiä lisää: )
Elintaso laskee taksikuskeilta, hehe..! - mikä.NIRMES.HAHA
l-o-l kirjoitti:
Sulla on tuska persiissäs, kun jatkossa sitten maksat matkasta tuplahinnan. Luuletko oikeasti, että nirmekseen tulisi lisää takseja jos hinnoittelu vapautuu? Ei tule, ja ne vähätkin nostaa hintoja.
Ei tule Nirmekseen takseja lisää mutta Nurmekseen tulee!
- raharatkaisee
Kilpailua syntyy kyydittävistä varmasti,minä ainakin jos menisin taksitolpalle,niin kysyisin useammalta paljollako viet määrättyyn paikkaan ja halvin saa kyydin.
- köyhät-kävelköön
Siinnäpä seisoisit tolpalla maailman loppuun asti, kun taksikuskit lähtisivät paikkakunnille, missä on maksavia asiakkaita enemmän. Nurmeksessa ei ole.
- EräsTaksariTuoViinaa
Minnehän taksikuskit muka muuttaisi: ei minnekään. Joka kaupungissa on paljon enempi takseja uudistuksen jälkeen kuin nyt. Ja monella on talot jotka pitäisi myydä pilkkahintaan. Eilisen Karjalaisessa oli pääkirjoitus tästä taksihommastikin ja siinä kirjoitettiin että taksimiehet ovat hermostuneet uudistuksesta! Kuten tälläkin palstalla näkyy. Elintaso laskee teillä ei mahda mittään!
- hohohohhhhhhh
Ministeri Jussi Niinistö sanoi liikennekaarihankkeen tiedotustilaisuudessa, että Suomeen ei ole tulossa ruotsalaista taksia. On totta, että Ruotsissa taksien vapauttaminen vuonna 1990 johti alussa epämääräiseen hinnoitteluun. Nyt, vuonna 2016, taksiliikenne toimii kuluttajan näkökulmasta varsin hyvin. Kilpailu on ajanut hintoja alas. Digitalisaation aikakaudella vertaispalaute toimii, eikä huonoon palveluun ole varaa. Taksin saa tilattua sovelluksella sovittuun paikkaan sovittuna aikana. Suomen hintoja alhaisemman taksan voi lukita etukäteen.
- TaksiSivutoimisena
Syntynyt kompromissi on hyvä. Taksiyrittäjä tarvitsee luvan, mutta ammattikuntakiintiöistä luovutaan. Muitakin säädöksiä väljennetään. Ehkä tämä kannustaa etenkin maalla oheistoimiseen taksiyrittämiseen. Haja-asutusalueet jäävät yhä enemmän tilausliikenteen varaan bussireittien harventuessa.
Kohtuuttomille taksihinnoille luvataan katto.
- Retroesa
Edelleen ilmeisesti löytyy taksimiiehistä niitä jotka luulee kääntävänsä markkinatalouden lait päinvastaiseksi miten vuosisadat on jo ne määritellyt. Kysymys teille neroille on että miten on mahdollista tarjonnan lisääntyessä huomattavasti nostaa hintaa? Luulo ilmeisesti on että kaikki nostaa hintoja mutta aina on niitä ketkä tekevät oikeasti töitä ja ajavat koko ajan pienemmällä hinnalla ansaiten sitä kuuluisaa rahaa ja sitten te talousnerot joiden hinnat on liian korkeat ja autolla käy porukkaa kuin tukiaisen keikalla. Kyllä vain nauramassa ja katsomassa friikkiä. Samat bisnesvaistolla varustetut ilmankuluttajat väittivät vuosi sitten että takseja ei tulla ikinä vapauttamaan.
- matkajatkuuko
Varmaan kohta istutaan Volgan takapenkillä.
- Mönkijäkin-käy
Lakiluonnoksen mukaan muutaman vuoden päästä taksia saisi ajaa henkilöautolla, paketti- ja kuorma-autolla, kolmipyörällä sekä kevyellä tai raskaalla nelipyörällä eli esimerkiksi mopoautolla tai mönkijällä, kertoo Lännen Media.
Lisäksi jatkossa taksinkuljettajilta ei vaadittaisi koulutusta, eikä taksissa tarvitse olla mittaria.
- Taksilla on velvollisuus ilmoittaa asiakkaalle hinta etukäteen, mutta se voidaan ilmaista monella tavalla riippuen siitä, miten tilaus tapahtuu. Valoa saavat käyttää vain ne, joilla on ammattimainen taksilupa, sanoo Lännen Medialle hallitusneuvos Maija Ahokas liikenne- ja viestintäministeriöstä.
Liikenne- ja viestintäministeriön mukaan kuljettajana voisi toimia, jos omistaa B-ajokortin, ei ole rikosrekisteriä ja lääkärintodistus on kunnossa.
Lähde: Kaleva
JENNI HARMANEN
[email protected]- hyvä-uudistus
Parin vuoden päästä taksina voi toimia melkein mikä tahansa ajopeli.
Henkilöauton lisäksi taksiliikennettä voi harjoittaa tulevaisuudessa monenlaisella ajopelillä, kertoo sanomalehti Kaleva. Taksiksi kelpaa paketti- ja kuorma-auto, mopoauto tai vaikkapa mönkijä.
Muutos liittyy hallituksen esitykseen liikennekaaresta. Lakiluonnos on eduskunnan käsittelyssä.
- manimanikin
Minkähälainen koulutus näillä nykyisillä kuljettajilla on,vähän epäilyttää. Taksihomma vaatii luontaisen taipumuksen palveluammattiin ja kaikilla sitä ei ole.
- Soini.petti.taas
Liikennekaarikelkkaan ulkopuolelta hypännyttä Soinia arvosteltiin MTV:n Korjaussarjan mukaan vitkuttelun ja perehtymättömyyden vuoksi. Tämä kritiikki pitää paikkansa, sillä myös Iltalehden tietojen mukaan asiaan perehtymätön Soini "änkyröi neuvotteluissa vanhoilla tiedoilla ja näkemyksillään". Sitä, oliko Sipilä valmis näyttämään Soinille peräti ovea hallituksesta, on hankalampi vahvistaa, mutta tuskin sentään, sillä pääministeri haluaa pitää hallituksensa kasassa keinolla millä hyvänsä.
Pitkään vellonut taksikiista paljasti myös perussuomalaisia vaivaavan isomman ongelman, eli sen, että ulkomailla kiireisenä kulkevaa Soinia eivät kotimaan väännöt juuri kiinnosta, elleivät ne liity puolueen ydinkannattajaryhmään (taksiautoilijat). Lisäksi perussuomalaisten hallitustaipaleen aikana puoleen pudonnut kannatus vaikeuttaa selvästi hallituksen päätöksentekoa. Tämän vuoksi hallituskumppanit toivovat jo salaa persuille kannatusnousua, jotta yhdessä sovittu hallitusohjelma saataisiin vietyä läpi ilman epätoivoisia ja aikaa vieviä irtopisteiden keräily-yrityksiä. - järkevää
Soinin porukkahan oli juuri taksimiesten puolella,koska ei vapauttanut koko touhua vapaille markkinoille,kuten Berner olisi tehnyt. Nyt kumminkin pitää jonkinmoinen lupa olla taksihommassakin.
- laitoshoito
Noi taksit ovat melkoisia pervoja runkkareita,istuskelevat huoltsikalla kytäten myyjien perseitä. Lupahakemuksessa ei siis tutkita päätä ? Meinaan kumpaakin päätä
- Laitakonepiiloon
Virkavalta ottaa yhteyttä.
- Vaitioloa.vai.kuinka
Osa on kai runkkareita. Osa juorukelloja. Suurin osa ok porukkaa kuitenkin.
- Telesonera
ID-osoite on tallessa..............
- EiVoiTietääIpOsotetta
Hyvä! Nyt on kaverini lirissä sillä kommentti on kirjoitettu hänen koneellaan ; ) Kuten tämäkin.
Korjaan eilistä kommenttiani: ehkä suurin osa jos ei sitten kaikki ole r-nkkareita ja juorukeloja: )
Mopoautoon on sinunkin siiryttävä uudistuksen jälkeen, hahaa - Anonyymi
EiVoiTietääIpOsotetta kirjoitti:
Hyvä! Nyt on kaverini lirissä sillä kommentti on kirjoitettu hänen koneellaan ; ) Kuten tämäkin.
Korjaan eilistä kommenttiani: ehkä suurin osa jos ei sitten kaikki ole r-nkkareita ja juorukeloja: )
Mopoautoon on sinunkin siiryttävä uudistuksen jälkeen, hahaaNytt taksilla tienaa kuin muuttui verovapaaksi koko touhu hyvä uudistus.
- Anonyymi
Eipä uuvu enää kuin sellainen parannus tähän Bernerin tekemään sekasotkuun, kuin että kyydittävä määrää, mitä haluaa maksaa matkasta.
- Anonyymi
Liespuu on varmasti jo ilman ajolupa koska rikollinen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Liespuu on varmasti jo ilman ajolupa koska rikollinen.
Mikael Liespuu on jo ammattilaisuransa lopettanut suomalainen jalkapalloilija. Liespuu edusti Turun Palloseuraa, vaikka hän onkin pelannut lähinnä TPS:n reservijoukkue ÅIFK:ssa. Liespuu on TPS:n oma kasvatti ja ensimmäisen liigaottelunsa hän pelasi kaudella 2010. Hän on myös pelannut Suomen nuorisomaajoukkueissa.
- Anonyymi
Menee paremmin kuin koskaan.Ei veroja ei mitään ylimääräistä vaan tuloja.
- Anonyymi
Sehän on hienoa. Yritä kuluttaa tienistit Nurmeksen alueella ,niin muutkin hyötyvät
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sehän on hienoa. Yritä kuluttaa tienistit Nurmeksen alueella ,niin muutkin hyötyvät
En kuluta rahoja nurmekseen,vaan kuopioon,joensuuhun,rautavaaralle,vuokattiin ja sotkamaan kaikki ylimääräiset tulot
- Anonyymi
Itse ajan pimeää taksia niin puhdasta tuloa kaikki ja parhaillaan tienannu kuukaudessa yli 4000euroa ja siihen päälle vielläpä kelan tuet niin kyllä kannattaa pimeät ajot
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1031635
Välillä käy mielessä
olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.801275- 921190
Mika Muranen juttu tänään
Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras21112- 1391106
Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta
Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt5861049- 211001
Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."
Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih8942Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."
Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum12917Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa
On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida10788