Voiko varainsiirtoverovapauden saada näin?

eshaesa

Hei,

Kiinnostuuko verottaja tällaisestä tapauksesta lahjaveron osalta.

Minulla on asunto, jonka aion myydä. Avopuolisoni kanssa ostamme toisen asunnon, jossa avopuolisoni laitetaan 100% omistajaksi, koska hän on ensiasunnon ostaja ja säästää varainsiirtoveron. Minä kuitenkin maksan 40% uuden asunnon hinnasta.

Tämähän olisi selkeä lahja, josta pitäisi maksaa lahjaveroa, mutta kun uuden asunnon ostamisesta menemme 2-4kk sisällä naimisiin. Siirrynkö sitten omistajaksi 50% osuudelle uuteen asuntoon?

4

118

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Avioliitto ei muuta omistussuhteita mitenkään ja kumpikin aviopuoliso hallitsee itse omaisuuttaan. Ainoa ero on se, että hän ei voi ilman puolisonsa lupaa myydä yhteisenä kotina käytettävää asuntoa. Avioeron sattuessa tasingonalainen (esimerkiksi peritty tai lahjana saatu omaisuus ei välttämättä ole tasingonalaista) yhteenlaskettu omaisuus toki laitetaan puoliksi, ellei ole avioehtoa joka toisin määrää.

Lahjaveroa tuleva aviopuolisosi joka tapauksessa jotuu maksamaan tuosta sinun osuudestasi, olitte sitten naimisissa tai ette (lahjaveron määrään avioliitto toki vaikuttaa), joten menetätte tällaisella järjestelyllä moninkertaisesti saadun hyödyn varainsiirtoverossa. Lisänä sinun riskisi menettää sijoitettu pääoma kokonaisuudessaan.

• Eshaesa

Eli kannattaa laittaa omistussuhteeksi 50 ja 50 ja minun maksaa kiltisti varainsiirtovero.

• Jep, tai sitten ostatte 51/49, jolloin sinä maksat varainsiirtoveron mutta avokkisi ei.

• ldenin
        Eshaesa kirjoitti:

Eli kannattaa laittaa omistussuhteeksi 50 ja 50 ja minun maksaa kiltisti varainsiirtovero.

Kysy verovirastosta,kruunu ottaa omansa joka tapauksessa.
        Kahta et vältä,verot ja kuolema.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ja taas ammuttu kokkolassa

Kokkolaisilta pitäisi kerätä pois kaikki ampumaset, keittiöveitset ja kaikki mikä vähänkään paukku ja on terävä.
      Kokkola
      34
      4011
    2. Kuinka kauan

Olet ollut kaivattuusi ihastunut/rakastunut? Tajusitko tunteesi heti, vai syventyivätkö ne hitaasti?
      Ikävä
      113
      1533
    3. Milli-helenalla ongelmia

Suomen virkavallan kanssa. Eipä ole ihme kun on etsintäkuullutettu jenkkilässäkin. Vähiin käy oleskelupaikat virottarell
      Kotimaiset julkkisjuorut
      246
      1476
    4. Helena Koivu on äiti

Mitä hyötyä on Mikko Koivulla kohdella LASTENSA äitiä huonosti . Vie lapset tutuista ympyröistä pois . Lasten kodista.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      180
      1237
    5. Löydänköhän koskaan

Sunlaista herkkää tunteellista joka jumaloi mua. Tuskin. Siksi harmittaa että asiat meni näin 🥲
      Ikävä
      130
      1011
    6. Ja taas kerran hallinto-oikeus että pieleen meni

Hallinto-oikeus kumosi kunnanhallituksen päätöksen vuokratalojen pääomituksesta. https://sysmad10.oncloudos.com/cgi/DREQ
      Sysmä
      81
      1004
    7. Purra saksii taas. Hän on mielipuuhassaan.

Nyt hän leikkaa hyvinvointialueiltamme kymmeniä miljoonia. Sotea romutetaan tylysti. Terveydenhoitoamme kurjistetaan. ht
      Maailman menoa
      254
      978
    8. Yhdelle miehelle

Mä kaipaan sua niin paljon. Miksi sä oot tommonen pösilö?
      Ikävä
      62
      949
    9. Kun näen sinut

tulen iloiseksi. Tuskin uskallan katsoa sinua, herätät minussa niin paljon tunteita. En tunne sinua hyvin, mutta jotain
      Ikävä
      34
      943
    10. Kaipaan sua, Jii

Haluaisin vaan olla sylissäsi ja kuunnella mitä ajattelet, mistä haaveilet, mistä olet huolissasi jne 🥹 🫂
      Ikävä
      56
      785
    Aihe