miten toimii osakeyhtio?

osake_yhtion_johtaja

hei mina ja minun muutama kaveri haluamme perusta osakeyhtion mutta ei ole taysin selvaa miten se tehdaan. ensi haluan tieta mika on osakeyhtion toiminan tarkoitus ja mika osakeyhtion halituksen velvoite osakenomistajia kohtaan? voiko meila ola paljon erilajisia osakkeitakin? voiko osakeyhtion verolisessa kokonaisjakautumisessa toimivan yhtioon siirtya myos jakautuvan yhtion veroatribuutit ja voidanko jakautumisvastike maksaa vastaanotavan yhtion hallussa olevilla omila osakkeilla ilman varainsiirtoa veroa?

36

159

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Unohdaa

      Olet pölö

    • eivoijakaa
      • osake-johtaja

        tuo vastata kysymys tes? minu kysymys osakeyhtio


      • eisovisulle
        osake-johtaja kirjoitti:

        tuo vastata kysymys tes? minu kysymys osakeyhtio

        Unohda osakeyhtiö!


      • osake-yhtio-pomo

        Nyt peli poiki! Tama olla viha rikos! Sina ei saada minulle sanoa etta pitaa unohtaa osakeyhtio!! Kulla mina saada kysylle osakeyhtiosta koska minula on sanan vappaus!


      • eisovisulle

        Haista sinä paska!


    • minä-tehdä-näin

      Sinä ei perusta osake yhtiö vaan sinä perusta toimi nimi firma. Ja noudatta sitte TES sääntö. Silloin tulla sulle hyvä ja lähettä raha koti maa. Muista aina ulko TES sääntö.

      • minaolenyrittaja

        sina ei kertoa minule mita tehda! Saatanan urpo!


      • sinä-olla-allnait
        minaolenyrittaja kirjoitti:

        sina ei kertoa minule mita tehda! Saatanan urpo!

        Sinä ei sitten täällä kysellä neuvo. Haista vittu sinä.

        Ps. Sinä muista TES sääntö. Sitten lähetä raha koti.


    • Huuhaa_osastolle

      Tehkää nyt ensin liiketoimintasuunnitelma. Siitä kaikki lähtee. Jos liiketoimintasuunnitelma on järkevä ja ansaintalogiikka on olemassa voitte saada jopa
      rahoitusta hankeellenne rahoituslaitoksilta/sijoittajilta. Yrityksellä on oltava tarkoitus.
      Sen jälkeen mietitte ketkä tulevat mukaan osakkaiksi ja millä pääomaosuudella.
      Pohditte onko Osakeyhtiö se oikea yritysmuoto.

      Teette yhtiösopimuksen yrityksellenne. Yrityksellä on oltava nimi yms.
      Yritys on myös rekisteröitävä. Apuna käytätte alaan erikoistunutta lakitoimistoa tai vastaava palvelua.

      Itse en nyt lähtisi pohtimaan jakautuvan yhtiön veroattribuutteja.

      Tämä keskustelun aloitus oli jo niin läpitunkevan provosoiva, että se kuuluisi Huuhaa palstalle.

      • bisnes-nero

        Haluatko sina rahoittaa yritustamme? Osakkeet haluan pitaa itselani mutta sina voida antaa esimerkigsi paaomalainaa, jonka merkaamme sijoitetun vabaan paaoman rahastoon. Me maksaa kulla markkinaehtoinne korko.


      • Huuhaa_osastolle
        bisnes-nero kirjoitti:

        Haluatko sina rahoittaa yritustamme? Osakkeet haluan pitaa itselani mutta sina voida antaa esimerkigsi paaomalainaa, jonka merkaamme sijoitetun vabaan paaoman rahastoon. Me maksaa kulla markkinaehtoinne korko.

        Heh. DDD! Kiitos vaan tarjouksesta. No Way ! Olet sinä ainakin sinnikäs. Tyrkyttämisen ja koijjaamisen jalon taidon ainakin osaatte. 1001 yön satukirjakin kalpenee tuon vänkeämisen rinnalla. Teidän on vaan nyt jatkettava sen rahakkaan hölmön bisnes-enkelin etsimistä jostain muualta. Kysykää Finnveralta siellä on paljon valtion ilmaista rahaa jaossa Huuhaa bisneksiin.


      • yrittaja-genius

        Viela meidan liiketoimintasunnitelma. Arvonlisavero on Suomessa 24 prosentia. Meidan yritys korottaa arvonlisaveron 25 prosentiin ja ottaa yhden prosentin itselle. Tälla tavalla me saada liikevaihdo melkein miljardi joka vuossi.Tama me siten investoida eteenpain siten etta me veloittaa viiden vuoden paasta arvonlisavero jo 28 prosentia.


      • Huuhaa_osastolle
        yrittaja-genius kirjoitti:

        Viela meidan liiketoimintasunnitelma. Arvonlisavero on Suomessa 24 prosentia. Meidan yritys korottaa arvonlisaveron 25 prosentiin ja ottaa yhden prosentin itselle. Tälla tavalla me saada liikevaihdo melkein miljardi joka vuossi.Tama me siten investoida eteenpain siten etta me veloittaa viiden vuoden paasta arvonlisavero jo 28 prosentia.

        Mielenkiintoinen liikeidea. Mutta on jo kokeiltukin huonolla menestyksellä. Suomen valtio nosti vuonna 2010 ALV-veron 22 prosentista 23 prosenttiin. Vuonna 2013 ALV-veroprosentti nostettiin 24 prosenttiin. Luulisi, että oli hyvä business. Kattia kanssa. Kirstu on ihan tyhjä. Raha hävisi savuna taivaan tuuliin. Budjettikirjan sivut ovat petollisia. Irtolehtipainoksia löytyy.
        Ehdotan liikeideaksenne korvata ALV-vero perinteisellä liikevaihtoverolla.
        Se voisi muuttaa bisneksen rytmin toiseksi. Joutuisi oikeasti miettimään niitä prosentteja ja myyntihintaa.
        Tai sitten laskette ALV-veron 24 prosentista 23 prosenttiin ja pidätte erotuksen itsellänne. Se voisi jopa toimia.


    • Diipadaapatsikseen

      Yrityksen ainoa ja oikea tarkoitus on tuottaa voittoa osakkeenomistajille. Kaikki muu on peitetarinaa ...

      Osakeyhtiö on tässä maassa ainoa järkevä yritysmuoto.

      Kuka hullu perustaa muka-yrityksen, jonkin toiminimen tai vielä hullumpaa: avoimen yhtiön tai kommandiittiyhtiön? Niistä ei ainakaan yrittäjä pääse rikastumaan koskaan, siitä pitää verottaja huolen.

    • uusikyssari

      onko siis niin etta osakeyhtion jasenyytta ei voi siirtaa toiselle ja etta osakeyhtion toiminnan tarkoitus on jasenten taloudenpito?

    • Mähönen69

      Villan mukaan osakeyhtiö toimii mukavasti ja hienosti (Villa, Seppo: Yritysoikeus. WSOY. Helsinki 2014, s. 15). Osakeyhtiölain esitöiden mukaan näin ei kuitenkaan ole (HE 109/2005) ja Korkeimman oikeuden ratkaisukäytännössä muodostuneen linjan mukaan osakeyhtiön toimintatapa on lähinnä täyttä paskaa (ks. muun muassa KKO 1995:186 ja KKO 2005:47)

      • 1000-ja-1-yön-horinat

        Olen kanssasi samaa mieltä. Näkemystäsi tukee myös Uolevi Nääpikkä uusimmassa teoksessaan "Yritysoikeutta taitajille" (Sanoma, 2016). Sivulla 191 Nääpikkä kertoo, että osakeyhtiöiden tehtävä on ensisijaisesti tuottaa omistajilleen verotettavaa tuloa ja sivulla 871 hän jatkaa, että yhtiöiden tehtävä on välttää verojen maksua. Nääpikkä päättää asiansa sivulla 1001 nasevasti kuvaamalla osakeyhtiöiden toimintaa hevonperseen humpaksi.


    • Castlefabric

      Elinkeinoverolain 52 ö §:n mukaan osakeyhtiön osittaisjakautuminen voidaan tehdä veroneutraalisti, jos jakautumisvastike maksetaan luonnossa.

      • buisnes-nero

        minula olisi uksi kysymys! jos osittaisjakautumminen on verollinen, meneeko luonnosta maksetusta jakautumisvastike varainsiirtovero?


      • engblominarska

        EVL 52 c § veroneutraalia jakautumista koskeva säännös ei sovellu lainkaan tilanteeseen, jossa jakautumisvastike maksetaan muun kuin vastaanottavan yhtiön osakkeina tai rahana. Varainsiirtoveroa on maksettava vastikkeesta, jos se annetaan muuna omaisuutena kuin vastaanottavan yhtiön liikkeelle laskemina uusina osakkeina.

        Luonnossa maksettua vastiketta voidaan tietyin edellytyksin kuitenkin pitää tällaisena osakevastikkeena. Tätä järjestelyä kutsutaan vakiintuneesti oikeuskäytännössä avioliitoksi. Avioliittojärjestelyssä kaikki hallinnointioikeudet menetetään ja osingonmaksusta tulee hyvin satunnaista, ellei jopa täysin olematonta. Osakkeenomistaja saattaa järjestelyssä joutua maksuvelvolliseksi jopa osakeomistuksen päättymisen jälkeen.


    • eitaijoo

      joo

    • paksupizza

      Minä haluaa perustaa osuuskuunta viiden pizzakaveriyrittäjä kanssa. Meidän tarkotus olla pizzan ja kebabin toimittaminen suomalaisille.

      Kysymys kuulua: miten osuuskunta erota tavallisesta kunnasta? Minä olen ymmärtänyt, että kunta on itsenäinen ja sillä on verotusoikeus.

      Meidän tarkotuksena perustaa meidän kaverien pizzakunta, ja se ois itsenäinen ja sillä ois verotusoikeus. Sit me kerättäs ns. kebabveroa meidan palveluksista (siis. tyhmemmälle tiedoks, siis pizzan ja kebabin toimittamisesta). Sit me ei jouduttas maksaa veroa, koska me olla itsenaisia.

      Mun kysymys siis kuuluu hyvät juristit, että miten ma ja mun neljä muuta pizzakaveria perustetaan tää osuuskunta? Pitääks siitä tehdä ilmotus KELAAN? TMs?

      ASIALLA KIIRE. Meida firma alkaa pian toimintansa, joten tartten juridisii neuvoi nopeasti

      • rajasuutari_Maruf

        Asutteko te kaikki yrittäjäkaverukset samassa kunnassa vai eri kunnissa?
        Olette siis harkinneet laittaa hynttyyt yhteen. Hyvä ! Jos asutte samassa kunnassa niin olisi vallan paljon helpompaa tuo pizza kebab yrittäminen. Jos muutatte samaan kuntaan/kaupunkiin niin silloin ei tarvitse muodostaa osuuskuntaa. Pääsee helpommalla.

        Jos kuitenkin haluatte edelleen asua eri kunnissa, niin suosittelen käynnistämään osuuskuntaliitoshankkeen. Se voi viedä aikaa jopa vuosia. On iso byrokraattinen hanke. Siihen liittyy paljon rumia lehmänkauppoja ja puoluepolitiikkaa ja kähmintää. Joku saa ja joku ei. Kysykää tarkemmin neuvoa kuntaliitosta.
        http://www.kunnat.net/fi/palvelualueet/kuntaliitokset/Sivut/default.aspx

        Menestystä kebab pizza hankeellenne !
        mieto vai väkevä ?


      • vatsa_iha-sekasi
        rajasuutari_Maruf kirjoitti:

        Asutteko te kaikki yrittäjäkaverukset samassa kunnassa vai eri kunnissa?
        Olette siis harkinneet laittaa hynttyyt yhteen. Hyvä ! Jos asutte samassa kunnassa niin olisi vallan paljon helpompaa tuo pizza kebab yrittäminen. Jos muutatte samaan kuntaan/kaupunkiin niin silloin ei tarvitse muodostaa osuuskuntaa. Pääsee helpommalla.

        Jos kuitenkin haluatte edelleen asua eri kunnissa, niin suosittelen käynnistämään osuuskuntaliitoshankkeen. Se voi viedä aikaa jopa vuosia. On iso byrokraattinen hanke. Siihen liittyy paljon rumia lehmänkauppoja ja puoluepolitiikkaa ja kähmintää. Joku saa ja joku ei. Kysykää tarkemmin neuvoa kuntaliitosta.
        http://www.kunnat.net/fi/palvelualueet/kuntaliitokset/Sivut/default.aspx

        Menestystä kebab pizza hankeellenne !
        mieto vai väkevä ?

        Otta nyt vahva kastike!

        Ps. Ollako hyvä hinta 3 euroa kuljetus viisi kilometri säde? Jos usea kebab vahva kastike, hinta sillon olla nolla euro.


    • paksupizza

      Mita sina sanoa? Minun pizzakebab ihan sopiva vahva suomalaiseen makuun. Mina tehny ite kastikkeen, jossa mukana *special* ainesosa. Kastike namnam. Ma kuljetan kebab sun koti tai työ 4 euroa, jos yli mun normaali alue, mut muuten 3 euroa. Jos tilata 2 annos (ei special pizza) niin saa ilmanen kuljetus!

      Mina en ymmarra tota lakikieltä kauhea hyvä, mutta mina soittaa huomenna kuntaliittoon ja kysyä osuuskuntaliitosta osuuskunnasta. Pitääkö täyttää joku lomake etukäteen?

      Mina ite asua Espoo, seka mun serkku. Mut hänen poika asuu helsinki. Mutta mun enon siskon mies asua hameenlinna ja mun eno vantaa. Sit mun veli asua Rovaniemi. Me kaikki olla itsenainen pizzayrittäjä.

      Ma en osaa sanoa et voiko me muuttaa samaa kaupunkii. Mun eno esim ei voi asua helsinki koska tääl on pari kaveria jolle mun eno on velkaa. Sit mun veli on naimisissa rovaniemi onnellisesti. En tieda voiko han muuttaa kauas perheestaa.

      Me ollaan kans kayty keskustelee kelassa, mut ne ei suostu antaa rahotusta. Miten ma saan rahaa mun yritysideaa? Mulla on omaisuutta kylla.

      • Kalastaja_Khalifa

        Todella Hyviä kysymyksiä. Homma lähtee aina käyntiin lomakkeen/lomakkeiden täyttämisellä etukäteen. Ollaanhan sentään eurooppalaisessa sivistysvaltiossa.

        Kuntaliitolla on kattava kattaus erilaisia lomakkeita moniin käytännön tarpeisiin. Lomake löytyy myös pizza kebab osuuskuntaliitoshankkeen käynnistämiseen. Pieni kokemukseen perustuva vinkki. Hakemuksessa kannattaa mainita, että hakee kebab pizza osuuskuntaa nimenomaan perustuen vahvalle ja väkevälle kebab kastikkeelle.

        http://shop.kunnat.net/product_catalog.php?c=75


        Yleensä tehdään se virhe, että haetaan perustamislupaa vain miedolle kastikkeelle. Hakemuksia käsittelevä liiton lakimies on henkeen ja vereen vahvan kebab kastikkeen miehiä. Jos hakemuksessa puhutaan miedosta kastikkeesta, niin hakemus lentää silppuriin siltä seisomiselta.

        Toisekseen. Kelasta ei kannata kalastella yritysavustuksia. Väärä luukku. Rahoitusta kannattaa kysellä Sitra nimisestä organisaatiosta. Sitrassa avustus heltiää yleensä runsaskätisesti hyvälle tyypille, joka pelaa samalla golf kerholla. Puhutaan helposti miljoonista euroista. Perustelkaa, että pizza kebab yrityksenne tähtää kestävän hyvinvoinnin lisäämiseen yhteiskunnassa. Tuo sanamuoto on syytä ehdottomasti lisätä, kun teette Sitralle yritystänne koskevan rahoitushakemuksen.
        http://www.sitra.fi/sitra/rahoitus-hankkeisiin

        Lainaus:
        Sitra käynnistää ja toteuttaa hankkeita yhdessä yksityisten ja julkisten toimijoiden kanssa. Hankerahoitusta saavat hankkeet ovat osa sisällöllistä vaikuttavuustyötämme ja tähtäävät kestävän hyvinvoinnin lisäämiseen yhteiskunnassa.


    • OikisAmmattilainen

      Kauppakaaren mukaan pizzaosakeyhtiön perustaminen on kauniina syyspäivänä tehtävä vilpittömässä mielessä.

      • pizzayrittaja

        enta sitten jos sataa?


      • OikisAmmattilainen

        Sateenkaaren 13 luvun 12§:n mukaan myös sadepäivänä tehty pizzaosakeyhtiönperustaminen on tehtävä vilpittömässä mielessä.


    • Onpas teillä kiire jakautua, kun yhtiötä ei ole vielä perustettukaan.

      • fiktiivinentoimija

        Voiku tonttu toimia osakeyhtiön hallituksessa? Entä yksisarvinen? Mikä painoarvo rationaalisuuden eri muodoille pitäisi yritystoiminnassa antaa?


    • paksupizza

      Hei juristit!

      Tassa mina taas. Mina menin kaymaan kuntaliitto viime perjantai ja esitin kysymys etta miten mina ja mun pizzayrittajakaverit perustetaan meidan oma itsenainen pizzaosuuskunta. En osannut loytaa kuntaliiton sivulta oikeeta lomaketta, joten menin sinne ite henkilokohtasesti ja vein mukana mun ite tekemaa kebabia vahvalla kebabkastikkeella, niiiku mulle neuvottiin tassa ketjussa.

      Ma olen nyt vaha vihainen, koska mulle naurettiin sialla. Ne sano, etta mua on juksattu suomi24 palstalla. Musta taa on ihan torkeeta ja loukkaa mun kulttuuria. Siella oli kylla lakimies, tykkas vahvasta kebabkastikkeest, mut sekin nauro mulle.

      Ma olla ahkera pizzakebab yrittaja. Mina tyollistaa kolme kaveria ja me jopa maksetaan veroakin joskus. Mina ihmetella, että miks juristi voi juksaa noin pahasti minua??

      Osuuskunta kuulema ihan eri juttu ku kunta?! Ma olen ihan sekasin. Miks byrokratia nain vaikeeta. Mun kotimaassa, jos halus perustaa pizzaosuuskunta niin se onnistu ihan simbsalabim. Ma anto vaan paikallinen viranomanen 20 ilmasta pizzaa / kebabia. Sitma sain perustaa pizzayrityksen. Taalla kaikki hirveen vaikeeta?!

      Ma sain kylla toisaalta rahotusta SITRASTA. Ma kirjotin kirjastossa ms wordilla mun hakemuksen ja sit kirjotin sinne, et mun yritys tahtaa kestavaa hyvinvoinnin lisäämiseen yhteiskunnassa ja lahetin Sitraan. Sit mun tili putos heti parinpaivan paasta 30 tuhatta euroa. Nyt ma oon oikeestaa aika happy, mutta silti vaha ihmeissani tost kuntaliittojuksausesta?!

    • Sophomore

      Hei vaan Paksupizza ja sydämelliset onnittelut rahoituksen järjestymisestä pizzakebab ravintolahankeellenne näinkin nopealla ja suopealla aikataululla. Nyt kun hankkeenne Sitra rahoitus on alkanut, niin sitä rahoitusta pitää hakea tarmokkaasti koko ajan lisää nonstopina. Rahoittaja voi jopa suuttua (herne nenään) jos ette uusi hakemustanne vähintäin 3 kk välein. Alleviivattakoon ja korostettakoon, että kestävän hyvinvoinnin hyväksytyille hankeille on väsymättä imuroitava tuoretta elinvoimaista neitseellistä pääomaa eli kapitaalia. Siitähän kestävässä kehityksessä on kysymys, että jatketaan eikä keskeytetä. Entropiaa ei saa päästää kasvamaan vaan pidetään prosessi liikkeessä (momentum) ja flow päällä.

      Virkamiesten uralla eteneminen on aina sidottu tuettuihin hankkeisiin. Mitä isompaa portfoliorahasalkkua virkamies pyörittää, niin sitä todennäköisempää on että hän etenee urallansa eteenpäin nousujohteisesti ja saa merkittäviä ylennyksiä. Kannattaa pitää hyvät välit rahoituksen myöntäneeseen virkamieheen. Missään tapauksessa uutta rahoitushakemusta ei saa jättää tekemättä. Se olisi ennenkuulumaton kardinaalivirhe. Jopa kunnianloukkaus virkamiestä kohtaan. "C'est là ce qui constitue le délit de diffamation"

      Pyhimmät pahoittelut, että jouduitte naurunalaiseksi siellä Kuntaliitossa asioidessanne. Syy ei ole suinkaan Teidän.
      Olemme vasta toisen vuosikurssin oikeustieteen Sophomore opiskelijoita ja meillä ei aina ole viimeisintä tietämystä kuntaliiton käytännöistä ja praksiiseista. Otamme täyden vastuun väärinjohdatuksesta. Juksaus ei edes käynyt mielessämme. Siitä annamme valaehtoisen tuomarinvalan.

    • hintavesitalo

      entäs sitten se kommunistiyhtiö? en meinannut heti uskoa kun kaveri siitä minulle kertoi, mutta pienen nettiselailun jälkeen löysin tällaiseen yhtiöön liittyvän lainkin. minulla on suunnitelmissa alkaa tehdä yhtiömuotoista pääomasijoitustoimintaa ja tällainen kommunistiyhtiö on ilmeisesti hyvin yleinen tapa organisoida tällaista toimintaa. minulla on jo yksi osakeyhtiömuotoinen holding-yhtiö, jonka kautta voisin hallinnoida sijoitusyhtiötäni. voisiko joku kertoa miten rekisteröin kommunistiyhtiöni? onko mahdollista, että proletariaatti ottaa yhtiön perustamisen jälkeen tuotannontekijät minulta pois?

    • uomalainen

      mina tulla uomi 13 vuotta itten ja nyt minä ola viela 17 vuotia

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      63
      2699
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      351
      2561
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      96
      2178
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      66
      1856
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1754
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      4
      1753
    7. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      69
      1654
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1583
    9. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      121
      1580
    10. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      5
      1389
    Aihe