Webaston vikakoodien poisto

Meikä-

Joo eli harrastelin sitä webastoa talvea ajatellen... nyt on kaksoisakkujärjestelmät, erillinen tankki, kolmitie sekoitusventtiili nestekierron ohjaamiseen, mutta saakeli kun tuli hölmöiltyä kun en täyttänyt polttoaineletkua vaan annoin webaston itse imeä polttoainetta tyhjistä letkuista.

Eli lukkoon meni ja vikakoodi F02. Onko tietoa miten saa nollattua ilman että menee jonnekin marmoritiskille lyömään satasia pöytään? Malli: thermo top evo.

Googlettelin että CAN-väylää käyttäisi, nyt on napit irti yön yli, huomena jatkamaan harjoituksia.

26

8125

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • saattaisolla

      Eikös siellä laitteen kyljessä tms. paikassa saattais joku reset-nappi olla?

    • hetivessanpöntössäkin

      🚒 Joko Webastoonkin tarvitaan koodinlukija. Mihin tämä maailma on menossa? 🚽

    • Meikä-

      Joo tarvii eikä ainakaan yön yli jännitteettömänä koodit unohdu. Ohjeessa sanotaan että asentajan pitää olla koulutettu teknikoksi ja sen lisäksi käynyt vielä webaston oman asennuskoulutuksen. Ehkäpä niillä hienoilla kouluilla ja tiedoilla olisi tältäkin hölmöilyltä vältytty.

      Soitin tossa googlesta yhteen liikkeeseen ja lupasi varsin kohtuullisesti kuitata koodin CAN-väylän rinnalta kun johto minulla on jo valmiiksi esiin kaivettuna. Pitää nyt lääkeruiskulla täyttää letkut ja suodattimet, sitten tuo polttoainesuodatin toisen malliseksi että saa tuon ilmakuplan edes jossain asennossa pois sisältä, se heikentänee myös pumpun tehoa.

      • hetivessanpöntössäkin

        💰 Hieno bisnesidea webaston huoltopojilla. Jos vaikka huippupakkasilla jossa H:tin korvessa webasto saa ilmaa, tai muu häiriö, niin tuskin asentaja ajaa sinne alle 1000€ hintaa. Onkon noita koodinlukijoita/ nollaajia jo ebay:ssa tai aliexpressissä saatavana. 🚨


      • Meikä-

        Sanoi että heillä on joku ebayn lukija mutta ei ole heillä toiminut, käytti omaa webaston ohjelmointilaatikkoa jonka toinen pää meni USB:hen. Webaston ohjelmalla sai käskettyä myös pumppua ilmaamaan polttoaineletkut. Tosin tuon ilmauksen olisi voinut tehdä itsekin sähköllä kun olisi laittanut pumpun johtoon releen pätkimään omaa käämivirtaansa. Webasto-työkalu maksaa kuulemma noin 400€

        Joka tapauksessa nollasi koodin ja sitten tuo melkein ilmatuksi kerinnyt webasto jo lähtikin tulille. Jos jaksaisi askarrella, pitäisi kytkeä joku arduino tohon väylään kun menee nollaamaan, ja kaapata nollauskoodi itselle.


      • ideahukassa
        hetivessanpöntössäkin kirjoitti:

        💰 Hieno bisnesidea webaston huoltopojilla. Jos vaikka huippupakkasilla jossa H:tin korvessa webasto saa ilmaa, tai muu häiriö, niin tuskin asentaja ajaa sinne alle 1000€ hintaa. Onkon noita koodinlukijoita/ nollaajia jo ebay:ssa tai aliexpressissä saatavana. 🚨

        Se webasto on yleensä liikkuvassa ajoneuvossa asennettuna joten miksi asentaja ajaisi mihinkään helvetin korpeen sitä korjaamaan kun ajoneuvon omistaja voi ajaa sen vehkeensä korjaamolle korjattavaksi.


      • hetivessanpöntössäkin
        ideahukassa kirjoitti:

        Se webasto on yleensä liikkuvassa ajoneuvossa asennettuna joten miksi asentaja ajaisi mihinkään helvetin korpeen sitä korjaamaan kun ajoneuvon omistaja voi ajaa sen vehkeensä korjaamolle korjattavaksi.

        Mutta jos auto on jäässä jossain korvessa, eikä suostu käynnistymään ilman webastoa?


      • ideahukassa
        hetivessanpöntössäkin kirjoitti:

        Mutta jos auto on jäässä jossain korvessa, eikä suostu käynnistymään ilman webastoa?

        No sitten siinä on jotain muutakin vikaa, esim akku ei kykene antamaan riittävää kylmäkäynnistysvirtaa, dieselin hehkut palanut, korkeapainepumpussa vikaa ja ei saavuta suuttimien avautumispainetta, jokin anturi rikki mitä näitä vikoja nyt on mitkä saattaa aiheuttaa käynnistymättömyyttä.

        Jos kysymyksessä on polttoaineen jähmettyminen niin webasto sammuu kyllä ennen moottoria ainakin oman kokemuksen mukaan.

        Itselläni on autossa webasto mutta se on vain apulämmityksenä, ei ollenkaan esilämmitystä. Webasto käynnistyy heti moottorin käynnistyksen jälkeen auttamaan lämmityksessä.

        Niimpä moottori pitää käynnistää kylmänä oli miten kova pakkanen tahansa ja kyllä se vaan käynnistyy. Kovimmilla pakkasilla ei nyt tietysti niinkuin kesällä kun dieselmoottori kyseessä.

        Starttaus kestää pidempään ja moottori käynnistyy epätasaisesti eikä ilmeisesti ihan ensimmäisten sekuntien aikana pala kaikissa sylintereissä, joskus pitää toisenkin kerran startata ja käynnistyksen jälkeen ensimmäisen minuutin saattaa vähän epätasaisesti käydä.

        Sitten kun käyttää parikymmentä minuuttia pihassa niin alkaa olla sisälläkin lämmintä.


      • Anonyymi
        ideahukassa kirjoitti:

        No sitten siinä on jotain muutakin vikaa, esim akku ei kykene antamaan riittävää kylmäkäynnistysvirtaa, dieselin hehkut palanut, korkeapainepumpussa vikaa ja ei saavuta suuttimien avautumispainetta, jokin anturi rikki mitä näitä vikoja nyt on mitkä saattaa aiheuttaa käynnistymättömyyttä.

        Jos kysymyksessä on polttoaineen jähmettyminen niin webasto sammuu kyllä ennen moottoria ainakin oman kokemuksen mukaan.

        Itselläni on autossa webasto mutta se on vain apulämmityksenä, ei ollenkaan esilämmitystä. Webasto käynnistyy heti moottorin käynnistyksen jälkeen auttamaan lämmityksessä.

        Niimpä moottori pitää käynnistää kylmänä oli miten kova pakkanen tahansa ja kyllä se vaan käynnistyy. Kovimmilla pakkasilla ei nyt tietysti niinkuin kesällä kun dieselmoottori kyseessä.

        Starttaus kestää pidempään ja moottori käynnistyy epätasaisesti eikä ilmeisesti ihan ensimmäisten sekuntien aikana pala kaikissa sylintereissä, joskus pitää toisenkin kerran startata ja käynnistyksen jälkeen ensimmäisen minuutin saattaa vähän epätasaisesti käydä.

        Sitten kun käyttää parikymmentä minuuttia pihassa niin alkaa olla sisälläkin lämmintä.

        Ei se webasto aina autossa ole
        Mä en lähtis ajamaan pusku koneella mihinkään huoltoon eikä siitä poliisitkaan tykkäis


      • Anonyymi
        Meikä- kirjoitti:

        Sanoi että heillä on joku ebayn lukija mutta ei ole heillä toiminut, käytti omaa webaston ohjelmointilaatikkoa jonka toinen pää meni USB:hen. Webaston ohjelmalla sai käskettyä myös pumppua ilmaamaan polttoaineletkut. Tosin tuon ilmauksen olisi voinut tehdä itsekin sähköllä kun olisi laittanut pumpun johtoon releen pätkimään omaa käämivirtaansa. Webasto-työkalu maksaa kuulemma noin 400€

        Joka tapauksessa nollasi koodin ja sitten tuo melkein ilmatuksi kerinnyt webasto jo lähtikin tulille. Jos jaksaisi askarrella, pitäisi kytkeä joku arduino tohon väylään kun menee nollaamaan, ja kaapata nollauskoodi itselle.

        Minulla Webadto evo 5000,temppuili aikansa,ostin kiinan paskan jo kolmas kesä,toimii kuinn junan vessa.Sopii suoraan Weban kiinnikkeisiin ja pakoputkeen.


    • juhgrv

      Onko auton alkuperäis varuste? - jos niin minkä?

    • Eber-mies

      Ei kuulosta ihan tavanomaiselta asennukselta. Muistahan käyttää Webastoa kesälläkin kerran kuussa niin pysyy paikat vetreänä.

      • Meikä-

        Joo sain sen pummittua autokauppaan mukaan kun sanoin että asennan itse mielummin, onhan sitä tossa rakenneltu firiksenä kohta vuosi ja välillä kaikkea muuta, mutta nyt aktivoitui taas kun rupesi ilmat kylmetä.

        Se on Webaston thermo top evo ja ihan webaston perus johtosarjoilla. Konehuoneeseen on järjestetty tilaa Exiden 56Ah vapaa-ajan akulle joka huolehtii autossa ihan kaikesta muusta paitsi starttimoottorista joka on erotettu toiselle akulle blue sean kaksoisakkureleellä. Sitte on ängetty kolmevarttinen 3tie sekotusventtiili yhteen koloon, niin että voi ohjata halutessaan vesikierron pelkästään kajuuttaan.

        Ja tietenkin vaihtoehtona 4kW sähköinen uppovastus, joka verkkoon kytkemällä pakottaa releellä puhaltimen ja vesipumpun päälle, näin saadaan lämmitettyä moottori ja sisusta myös sähköllä. Eli kaikkea muuta kun alkuperäisvarusteita, 6,2L polttoainetankkia hitsailin kaasulla pellistä pari päivää niin että mahtuu konehuoneeseen. Ohjaamossa kahdella LM3914n piirillä toteutettu molempien akkujen jännitteen kymmen ledin näyttö..

        Voisin pistää pari firabelikuvaa jos jotian kiinnostaa kyhäelmät… jännitenäyttö odottaa yhä ledibaareja ja toi sähkövastuksen releohjausboksi pitäisi koteloida vielä, ja kaikkea pientä viimeistelyä.


    • Blondinisti

      Nyt ei sitten tarvitsekkaan enää harkita Webaston hankintaa. Lohkaria kun ei voi käyttää kun tarttee liian pitkän jatkojohdon (n.0,5km).

      • vikakoodivapaata

        Muutamalla satasella saa 1kVA (= ~1kW) matkalaukkumallisen digitaali generaattorin, jolla lohkolämmitin ja sisätilanlämmitin pyörii. Vikakoodiwebastoa tuskin tonnilla saa, joten valinta on helppoa.

        Pitää katsoa vain sellainen merkki, mikä käynnistyy helposti pakkasilla. Muissa yhteyksissä (lumilinko) esim Hondan moottorit lähtevät pakkasessakin ensi nykäisyllä.


      • Meikä-

        Tai sitte valitset suoraan automerkin (honda?) joka lähtee ensi starttauksella pakkasella käyntiin, aivan älyvapaata nyppiä generaattoria käyntiin joka puhaltaa polttoaineen energiasisällöstä 80% lämpönä taivaan tuuliin ja 20% energialla yrität lämmittää autoa, jos lohkari ottaa sen 550W/WA niin ei kummoista sisäilmapuhallinta saa pyöritettyä.

        Minulla tosin on joskus pula-aikoina ollut takakontissa iso akku ja invertteri, sitten ajastinkellolla ja kaksipäisellä pistotulppajohdolla lämmitetty matkustajan jalkatilan pistokkeesta lohkoa.


      • Meikä-

        korjaus: VA


      • vikakoodivapaata
        Meikä- kirjoitti:

        Tai sitte valitset suoraan automerkin (honda?) joka lähtee ensi starttauksella pakkasella käyntiin, aivan älyvapaata nyppiä generaattoria käyntiin joka puhaltaa polttoaineen energiasisällöstä 80% lämpönä taivaan tuuliin ja 20% energialla yrität lämmittää autoa, jos lohkari ottaa sen 550W/WA niin ei kummoista sisäilmapuhallinta saa pyöritettyä.

        Minulla tosin on joskus pula-aikoina ollut takakontissa iso akku ja invertteri, sitten ajastinkellolla ja kaksipäisellä pistotulppajohdolla lämmitetty matkustajan jalkatilan pistokkeesta lohkoa.

        On se tuo aggregaatti parempi, kuin vikakoodi päällä oleva webasto! 4-tahti-aggregaatin pakoputken voisi yhdistää jäähdytysletkuun kytkettyyn lämmönvaihtimeen, jolloin tehot riittäisi. 2-tahtimoottori likaa lämmönvaihtimen, joten ei suositeltava. Lammönvaihtimen letku jollain pikaliittimellä/ sovitteella pakoputkeen. "Spark-arrestor" eli kipinät sammuttava metalliverkko on hyvä olla pakoputkessa.


      • miksieilähtisi
        Meikä- kirjoitti:

        Tai sitte valitset suoraan automerkin (honda?) joka lähtee ensi starttauksella pakkasella käyntiin, aivan älyvapaata nyppiä generaattoria käyntiin joka puhaltaa polttoaineen energiasisällöstä 80% lämpönä taivaan tuuliin ja 20% energialla yrität lämmittää autoa, jos lohkari ottaa sen 550W/WA niin ei kummoista sisäilmapuhallinta saa pyöritettyä.

        Minulla tosin on joskus pula-aikoina ollut takakontissa iso akku ja invertteri, sitten ajastinkellolla ja kaksipäisellä pistotulppajohdolla lämmitetty matkustajan jalkatilan pistokkeesta lohkoa.

        Mikä automerkki muka ei lähde pakkasella käyntiin nykyään?

        Sanoisin että yleisin syy miksi ei lähde käyntiin on heikkokuntoinen akku joka ei enää jaksa kovimmilla pakkasilla antaa tarpeeksi starttivirtaa ja pitää samalla vielä jännitettä tarpeeksi korkeana moottorinohjauslaitteita varten.

        Dieselissä on tietysti sitten toinen syy parhaat päivänsä nähneet hehkut. Molemmat ongelmat on automerkistä riippumattomia aika pitkälti.

        Minusta ne varsinaiset käyntiinlähtö ym. ongelmat jäi pitkälti unholaan jo 90-luvulla kun elektroniset moottorinohjausjärjestelmät tulivat ja mineraaliöljyistä oli päästy eroon.

        Puhumattakaan siitä, mitä tekniikka on tänä päivänä tai edes kymmenen vuotta sitten (eli vm. 2006 autoissa).


      • Meikä-
        miksieilähtisi kirjoitti:

        Mikä automerkki muka ei lähde pakkasella käyntiin nykyään?

        Sanoisin että yleisin syy miksi ei lähde käyntiin on heikkokuntoinen akku joka ei enää jaksa kovimmilla pakkasilla antaa tarpeeksi starttivirtaa ja pitää samalla vielä jännitettä tarpeeksi korkeana moottorinohjauslaitteita varten.

        Dieselissä on tietysti sitten toinen syy parhaat päivänsä nähneet hehkut. Molemmat ongelmat on automerkistä riippumattomia aika pitkälti.

        Minusta ne varsinaiset käyntiinlähtö ym. ongelmat jäi pitkälti unholaan jo 90-luvulla kun elektroniset moottorinohjausjärjestelmät tulivat ja mineraaliöljyistä oli päästy eroon.

        Puhumattakaan siitä, mitä tekniikka on tänä päivänä tai edes kymmenen vuotta sitten (eli vm. 2006 autoissa).

        Joojoo lähteehän varmaan kaikki, tuolle honda-miehelle ehdotin vaan auton valintaa ennen kuin alkaa kohta suunnittelemaan agrille toista agria lämmittämään ensimmäistä ja sitten kolmatta…

        Kyllähän auton moottorin lämmittäminen on pelkkä psyykkinen juttu normikuluttajalle, jos toista miljoonaa ajaa niin voi koneella vähän pidemmälle päästä, sisätila taas ymmärrettävä mukavuus.
        Listaltasi unohtui dieselin jähmettyminen kesälaadulla tai polttoaineen seassa olevan veden jäätyminen suodattimeen, vai erottaakohan nuo vedenerottimet nykyisin sen tarpeeksi vikkelästi.

        Volkarin Polossa on havaittu noin 10v vanahssa jotain startin solenoidin jäätymistyyppivikaa


      • harvointuosyy
        Meikä- kirjoitti:

        Joojoo lähteehän varmaan kaikki, tuolle honda-miehelle ehdotin vaan auton valintaa ennen kuin alkaa kohta suunnittelemaan agrille toista agria lämmittämään ensimmäistä ja sitten kolmatta…

        Kyllähän auton moottorin lämmittäminen on pelkkä psyykkinen juttu normikuluttajalle, jos toista miljoonaa ajaa niin voi koneella vähän pidemmälle päästä, sisätila taas ymmärrettävä mukavuus.
        Listaltasi unohtui dieselin jähmettyminen kesälaadulla tai polttoaineen seassa olevan veden jäätyminen suodattimeen, vai erottaakohan nuo vedenerottimet nykyisin sen tarpeeksi vikkelästi.

        Volkarin Polossa on havaittu noin 10v vanahssa jotain startin solenoidin jäätymistyyppivikaa

        itse asiassa dieselin jähmettyminen harvoin tapahtuu niin ettei lähde käyntiin vaan ajossa alkaa pikkuhiljaa tehot häviämään eikä jaksa kulkea mutta tyhjäkäynnillä vielä käy.

        siis jos auto normaalisti ajossa, se on eri asia että viimeksi tankattu kesällä ja sitten seissyt pihassa ja alkaa tammikuun pakkasilla starttaamaan niin silloin ei varmaan lähdekään.

        mutta harvoin niin tapahtuu että esim. jonakin yönä olisi tapahtunut niin äkillinen pakastuminen että tankissa olisi sellaista dieseliä mikä tuon seurauksena menisi ihan kynttiläksi vaikka autolla olisi esim. edellisenä päivänä ajettu normaalisti.


    • tuppu

      Itse vaihdoin webaston binääriin toimii aina säällä kun-säällä takuu pakkasraja -45C Kun poltoaine loppuu voi vian poistaa akunkengän iroituksella 10s/ ja takaisin. webastopelleä ei tarvita. Ei tarvitse kahdenviikon ventausta. Vahtakaa toimivaan diesel lämmittimeen. t.v.

      • arvelenpa.vain

        Elektrolyyttikondensaattorilla lämmittää aivan yhtä hyvin.


      • BigCap
        arvelenpa.vain kirjoitti:

        Elektrolyyttikondensaattorilla lämmittää aivan yhtä hyvin.

        Pidän auton takakontissa aina 200Fsuurjännite kondensaattoria täyteen ladattuna näitä jäätymis tilanteita varten. Konkasta kun napauttaa sähköt autoon niin lähtee aina tulille.


    • arvelenpa.vain

      Kannattaa laittaa dieseliä nesteeksi elektrolyyttikondensaattoriin CAN-väylää pitkin lirutellen. Eipä jäädy kondensaattori ihan helposti jos lirauttaa joukkoon arktista laatua.

    • Anonyymi

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Onhan tää tyhmää ajatella sua kun tuskin ees muistat mua

      Hyvää yötä sinne jonnekin. 💔
      Ikävä
      26
      2544
    2. Ikuiset kaipaajat

      Miksette vaan mene sen kaipauksen kohteen luokse ja puhu sille suoraan? Mitä järkeä on kaipailla jotain puolituttua vuo
      Ikävä
      77
      2366
    3. Persut rahoittavat velkarahalla rikkaiden ökyelämää

      Minkä vuoksi persut eivät leikkaa rikkailta, joilla on maksukykyä? Tuskinpa tuo persujen käytös saa Suomen kansalta hyv
      Maailman menoa
      66
      2323
    4. Riikka ottaa miljardi euroa EU:n yhteisvelkaa Suomelle

      Niin kääntyi irvipersun takki taas, vaikka vaalilupauksissa oli ettei yhteisvelkaa Suomi enää koskaan ota. No nyt otti m
      Maailman menoa
      23
      2030
    5. Kerro kaivattusi etunimi

      Naisille
      Ikävä
      84
      1769
    6. En tiedä ymmärrätkö

      Kuinka paljon merkitset mulle. Näet minut minuna etkä silti käännä selkääsi. Tökit jatkuvasti kepillä jäätä ja menit ehk
      Ikävä
      7
      1559
    7. Kun ei numeroa

      niin en edes voi viestittää, et suunnitelmiin tuli muutos. Ikävä on, ja kasvaa vaan🤍
      Ikävä
      30
      1378
    8. Veronmaksajat kustantavat yrittäjien eläkkeitä jo yli 500 miljoonalla

      Suomalaista yrittäjää ei kommunistista erota. Aktiivisen "yrittämisen" maksattaa yritystukina yhteiskunnalla, ja vieläpä
      Yrittäjyys
      16
      1261
    9. Kenenkä halli se on tulessa nelostiellä

      11 yksikköä paikalla
      Pyhäjärvi
      4
      1113
    10. Se on siinä

      Jami kun vielä loppuu niin Lappajärvellä ei oo yhtään mitään toimintaa.Purkamista piisaa kymmenen vuoden ajalle.Maakunna
      Lappajärvi
      32
      947
    Aihe