Joo eli harrastelin sitä webastoa talvea ajatellen... nyt on kaksoisakkujärjestelmät, erillinen tankki, kolmitie sekoitusventtiili nestekierron ohjaamiseen, mutta saakeli kun tuli hölmöiltyä kun en täyttänyt polttoaineletkua vaan annoin webaston itse imeä polttoainetta tyhjistä letkuista.
Eli lukkoon meni ja vikakoodi F02. Onko tietoa miten saa nollattua ilman että menee jonnekin marmoritiskille lyömään satasia pöytään? Malli: thermo top evo.
Googlettelin että CAN-väylää käyttäisi, nyt on napit irti yön yli, huomena jatkamaan harjoituksia.
Webaston vikakoodien poisto
26
6294
Vastaukset
- saattaisolla
Eikös siellä laitteen kyljessä tms. paikassa saattais joku reset-nappi olla?
- hetivessanpöntössäkin
🚒 Joko Webastoonkin tarvitaan koodinlukija. Mihin tämä maailma on menossa? 🚽
- Meikä-
Joo tarvii eikä ainakaan yön yli jännitteettömänä koodit unohdu. Ohjeessa sanotaan että asentajan pitää olla koulutettu teknikoksi ja sen lisäksi käynyt vielä webaston oman asennuskoulutuksen. Ehkäpä niillä hienoilla kouluilla ja tiedoilla olisi tältäkin hölmöilyltä vältytty.
Soitin tossa googlesta yhteen liikkeeseen ja lupasi varsin kohtuullisesti kuitata koodin CAN-väylän rinnalta kun johto minulla on jo valmiiksi esiin kaivettuna. Pitää nyt lääkeruiskulla täyttää letkut ja suodattimet, sitten tuo polttoainesuodatin toisen malliseksi että saa tuon ilmakuplan edes jossain asennossa pois sisältä, se heikentänee myös pumpun tehoa.- hetivessanpöntössäkin
💰 Hieno bisnesidea webaston huoltopojilla. Jos vaikka huippupakkasilla jossa H:tin korvessa webasto saa ilmaa, tai muu häiriö, niin tuskin asentaja ajaa sinne alle 1000€ hintaa. Onkon noita koodinlukijoita/ nollaajia jo ebay:ssa tai aliexpressissä saatavana. 🚨
- Meikä-
Sanoi että heillä on joku ebayn lukija mutta ei ole heillä toiminut, käytti omaa webaston ohjelmointilaatikkoa jonka toinen pää meni USB:hen. Webaston ohjelmalla sai käskettyä myös pumppua ilmaamaan polttoaineletkut. Tosin tuon ilmauksen olisi voinut tehdä itsekin sähköllä kun olisi laittanut pumpun johtoon releen pätkimään omaa käämivirtaansa. Webasto-työkalu maksaa kuulemma noin 400€
Joka tapauksessa nollasi koodin ja sitten tuo melkein ilmatuksi kerinnyt webasto jo lähtikin tulille. Jos jaksaisi askarrella, pitäisi kytkeä joku arduino tohon väylään kun menee nollaamaan, ja kaapata nollauskoodi itselle. - ideahukassa
hetivessanpöntössäkin kirjoitti:
💰 Hieno bisnesidea webaston huoltopojilla. Jos vaikka huippupakkasilla jossa H:tin korvessa webasto saa ilmaa, tai muu häiriö, niin tuskin asentaja ajaa sinne alle 1000€ hintaa. Onkon noita koodinlukijoita/ nollaajia jo ebay:ssa tai aliexpressissä saatavana. 🚨
Se webasto on yleensä liikkuvassa ajoneuvossa asennettuna joten miksi asentaja ajaisi mihinkään helvetin korpeen sitä korjaamaan kun ajoneuvon omistaja voi ajaa sen vehkeensä korjaamolle korjattavaksi.
- hetivessanpöntössäkin
ideahukassa kirjoitti:
Se webasto on yleensä liikkuvassa ajoneuvossa asennettuna joten miksi asentaja ajaisi mihinkään helvetin korpeen sitä korjaamaan kun ajoneuvon omistaja voi ajaa sen vehkeensä korjaamolle korjattavaksi.
Mutta jos auto on jäässä jossain korvessa, eikä suostu käynnistymään ilman webastoa?
- ideahukassa
hetivessanpöntössäkin kirjoitti:
Mutta jos auto on jäässä jossain korvessa, eikä suostu käynnistymään ilman webastoa?
No sitten siinä on jotain muutakin vikaa, esim akku ei kykene antamaan riittävää kylmäkäynnistysvirtaa, dieselin hehkut palanut, korkeapainepumpussa vikaa ja ei saavuta suuttimien avautumispainetta, jokin anturi rikki mitä näitä vikoja nyt on mitkä saattaa aiheuttaa käynnistymättömyyttä.
Jos kysymyksessä on polttoaineen jähmettyminen niin webasto sammuu kyllä ennen moottoria ainakin oman kokemuksen mukaan.
Itselläni on autossa webasto mutta se on vain apulämmityksenä, ei ollenkaan esilämmitystä. Webasto käynnistyy heti moottorin käynnistyksen jälkeen auttamaan lämmityksessä.
Niimpä moottori pitää käynnistää kylmänä oli miten kova pakkanen tahansa ja kyllä se vaan käynnistyy. Kovimmilla pakkasilla ei nyt tietysti niinkuin kesällä kun dieselmoottori kyseessä.
Starttaus kestää pidempään ja moottori käynnistyy epätasaisesti eikä ilmeisesti ihan ensimmäisten sekuntien aikana pala kaikissa sylintereissä, joskus pitää toisenkin kerran startata ja käynnistyksen jälkeen ensimmäisen minuutin saattaa vähän epätasaisesti käydä.
Sitten kun käyttää parikymmentä minuuttia pihassa niin alkaa olla sisälläkin lämmintä. - Anonyymi
ideahukassa kirjoitti:
No sitten siinä on jotain muutakin vikaa, esim akku ei kykene antamaan riittävää kylmäkäynnistysvirtaa, dieselin hehkut palanut, korkeapainepumpussa vikaa ja ei saavuta suuttimien avautumispainetta, jokin anturi rikki mitä näitä vikoja nyt on mitkä saattaa aiheuttaa käynnistymättömyyttä.
Jos kysymyksessä on polttoaineen jähmettyminen niin webasto sammuu kyllä ennen moottoria ainakin oman kokemuksen mukaan.
Itselläni on autossa webasto mutta se on vain apulämmityksenä, ei ollenkaan esilämmitystä. Webasto käynnistyy heti moottorin käynnistyksen jälkeen auttamaan lämmityksessä.
Niimpä moottori pitää käynnistää kylmänä oli miten kova pakkanen tahansa ja kyllä se vaan käynnistyy. Kovimmilla pakkasilla ei nyt tietysti niinkuin kesällä kun dieselmoottori kyseessä.
Starttaus kestää pidempään ja moottori käynnistyy epätasaisesti eikä ilmeisesti ihan ensimmäisten sekuntien aikana pala kaikissa sylintereissä, joskus pitää toisenkin kerran startata ja käynnistyksen jälkeen ensimmäisen minuutin saattaa vähän epätasaisesti käydä.
Sitten kun käyttää parikymmentä minuuttia pihassa niin alkaa olla sisälläkin lämmintä.Ei se webasto aina autossa ole
Mä en lähtis ajamaan pusku koneella mihinkään huoltoon eikä siitä poliisitkaan tykkäis - Anonyymi
Meikä- kirjoitti:
Sanoi että heillä on joku ebayn lukija mutta ei ole heillä toiminut, käytti omaa webaston ohjelmointilaatikkoa jonka toinen pää meni USB:hen. Webaston ohjelmalla sai käskettyä myös pumppua ilmaamaan polttoaineletkut. Tosin tuon ilmauksen olisi voinut tehdä itsekin sähköllä kun olisi laittanut pumpun johtoon releen pätkimään omaa käämivirtaansa. Webasto-työkalu maksaa kuulemma noin 400€
Joka tapauksessa nollasi koodin ja sitten tuo melkein ilmatuksi kerinnyt webasto jo lähtikin tulille. Jos jaksaisi askarrella, pitäisi kytkeä joku arduino tohon väylään kun menee nollaamaan, ja kaapata nollauskoodi itselle.Minulla Webadto evo 5000,temppuili aikansa,ostin kiinan paskan jo kolmas kesä,toimii kuinn junan vessa.Sopii suoraan Weban kiinnikkeisiin ja pakoputkeen.
- juhgrv
Onko auton alkuperäis varuste? - jos niin minkä?
- Eber-mies
Ei kuulosta ihan tavanomaiselta asennukselta. Muistahan käyttää Webastoa kesälläkin kerran kuussa niin pysyy paikat vetreänä.
- Meikä-
Joo sain sen pummittua autokauppaan mukaan kun sanoin että asennan itse mielummin, onhan sitä tossa rakenneltu firiksenä kohta vuosi ja välillä kaikkea muuta, mutta nyt aktivoitui taas kun rupesi ilmat kylmetä.
Se on Webaston thermo top evo ja ihan webaston perus johtosarjoilla. Konehuoneeseen on järjestetty tilaa Exiden 56Ah vapaa-ajan akulle joka huolehtii autossa ihan kaikesta muusta paitsi starttimoottorista joka on erotettu toiselle akulle blue sean kaksoisakkureleellä. Sitte on ängetty kolmevarttinen 3tie sekotusventtiili yhteen koloon, niin että voi ohjata halutessaan vesikierron pelkästään kajuuttaan.
Ja tietenkin vaihtoehtona 4kW sähköinen uppovastus, joka verkkoon kytkemällä pakottaa releellä puhaltimen ja vesipumpun päälle, näin saadaan lämmitettyä moottori ja sisusta myös sähköllä. Eli kaikkea muuta kun alkuperäisvarusteita, 6,2L polttoainetankkia hitsailin kaasulla pellistä pari päivää niin että mahtuu konehuoneeseen. Ohjaamossa kahdella LM3914n piirillä toteutettu molempien akkujen jännitteen kymmen ledin näyttö..
Voisin pistää pari firabelikuvaa jos jotian kiinnostaa kyhäelmät… jännitenäyttö odottaa yhä ledibaareja ja toi sähkövastuksen releohjausboksi pitäisi koteloida vielä, ja kaikkea pientä viimeistelyä.
- Blondinisti
Nyt ei sitten tarvitsekkaan enää harkita Webaston hankintaa. Lohkaria kun ei voi käyttää kun tarttee liian pitkän jatkojohdon (n.0,5km).
- vikakoodivapaata
Muutamalla satasella saa 1kVA (= ~1kW) matkalaukkumallisen digitaali generaattorin, jolla lohkolämmitin ja sisätilanlämmitin pyörii. Vikakoodiwebastoa tuskin tonnilla saa, joten valinta on helppoa.
Pitää katsoa vain sellainen merkki, mikä käynnistyy helposti pakkasilla. Muissa yhteyksissä (lumilinko) esim Hondan moottorit lähtevät pakkasessakin ensi nykäisyllä. - Meikä-
Tai sitte valitset suoraan automerkin (honda?) joka lähtee ensi starttauksella pakkasella käyntiin, aivan älyvapaata nyppiä generaattoria käyntiin joka puhaltaa polttoaineen energiasisällöstä 80% lämpönä taivaan tuuliin ja 20% energialla yrität lämmittää autoa, jos lohkari ottaa sen 550W/WA niin ei kummoista sisäilmapuhallinta saa pyöritettyä.
Minulla tosin on joskus pula-aikoina ollut takakontissa iso akku ja invertteri, sitten ajastinkellolla ja kaksipäisellä pistotulppajohdolla lämmitetty matkustajan jalkatilan pistokkeesta lohkoa. - Meikä-
korjaus: VA
- vikakoodivapaata
Meikä- kirjoitti:
Tai sitte valitset suoraan automerkin (honda?) joka lähtee ensi starttauksella pakkasella käyntiin, aivan älyvapaata nyppiä generaattoria käyntiin joka puhaltaa polttoaineen energiasisällöstä 80% lämpönä taivaan tuuliin ja 20% energialla yrität lämmittää autoa, jos lohkari ottaa sen 550W/WA niin ei kummoista sisäilmapuhallinta saa pyöritettyä.
Minulla tosin on joskus pula-aikoina ollut takakontissa iso akku ja invertteri, sitten ajastinkellolla ja kaksipäisellä pistotulppajohdolla lämmitetty matkustajan jalkatilan pistokkeesta lohkoa.On se tuo aggregaatti parempi, kuin vikakoodi päällä oleva webasto! 4-tahti-aggregaatin pakoputken voisi yhdistää jäähdytysletkuun kytkettyyn lämmönvaihtimeen, jolloin tehot riittäisi. 2-tahtimoottori likaa lämmönvaihtimen, joten ei suositeltava. Lammönvaihtimen letku jollain pikaliittimellä/ sovitteella pakoputkeen. "Spark-arrestor" eli kipinät sammuttava metalliverkko on hyvä olla pakoputkessa.
- miksieilähtisi
Meikä- kirjoitti:
Tai sitte valitset suoraan automerkin (honda?) joka lähtee ensi starttauksella pakkasella käyntiin, aivan älyvapaata nyppiä generaattoria käyntiin joka puhaltaa polttoaineen energiasisällöstä 80% lämpönä taivaan tuuliin ja 20% energialla yrität lämmittää autoa, jos lohkari ottaa sen 550W/WA niin ei kummoista sisäilmapuhallinta saa pyöritettyä.
Minulla tosin on joskus pula-aikoina ollut takakontissa iso akku ja invertteri, sitten ajastinkellolla ja kaksipäisellä pistotulppajohdolla lämmitetty matkustajan jalkatilan pistokkeesta lohkoa.Mikä automerkki muka ei lähde pakkasella käyntiin nykyään?
Sanoisin että yleisin syy miksi ei lähde käyntiin on heikkokuntoinen akku joka ei enää jaksa kovimmilla pakkasilla antaa tarpeeksi starttivirtaa ja pitää samalla vielä jännitettä tarpeeksi korkeana moottorinohjauslaitteita varten.
Dieselissä on tietysti sitten toinen syy parhaat päivänsä nähneet hehkut. Molemmat ongelmat on automerkistä riippumattomia aika pitkälti.
Minusta ne varsinaiset käyntiinlähtö ym. ongelmat jäi pitkälti unholaan jo 90-luvulla kun elektroniset moottorinohjausjärjestelmät tulivat ja mineraaliöljyistä oli päästy eroon.
Puhumattakaan siitä, mitä tekniikka on tänä päivänä tai edes kymmenen vuotta sitten (eli vm. 2006 autoissa). - Meikä-
miksieilähtisi kirjoitti:
Mikä automerkki muka ei lähde pakkasella käyntiin nykyään?
Sanoisin että yleisin syy miksi ei lähde käyntiin on heikkokuntoinen akku joka ei enää jaksa kovimmilla pakkasilla antaa tarpeeksi starttivirtaa ja pitää samalla vielä jännitettä tarpeeksi korkeana moottorinohjauslaitteita varten.
Dieselissä on tietysti sitten toinen syy parhaat päivänsä nähneet hehkut. Molemmat ongelmat on automerkistä riippumattomia aika pitkälti.
Minusta ne varsinaiset käyntiinlähtö ym. ongelmat jäi pitkälti unholaan jo 90-luvulla kun elektroniset moottorinohjausjärjestelmät tulivat ja mineraaliöljyistä oli päästy eroon.
Puhumattakaan siitä, mitä tekniikka on tänä päivänä tai edes kymmenen vuotta sitten (eli vm. 2006 autoissa).Joojoo lähteehän varmaan kaikki, tuolle honda-miehelle ehdotin vaan auton valintaa ennen kuin alkaa kohta suunnittelemaan agrille toista agria lämmittämään ensimmäistä ja sitten kolmatta…
Kyllähän auton moottorin lämmittäminen on pelkkä psyykkinen juttu normikuluttajalle, jos toista miljoonaa ajaa niin voi koneella vähän pidemmälle päästä, sisätila taas ymmärrettävä mukavuus.
Listaltasi unohtui dieselin jähmettyminen kesälaadulla tai polttoaineen seassa olevan veden jäätyminen suodattimeen, vai erottaakohan nuo vedenerottimet nykyisin sen tarpeeksi vikkelästi.
Volkarin Polossa on havaittu noin 10v vanahssa jotain startin solenoidin jäätymistyyppivikaa - harvointuosyy
Meikä- kirjoitti:
Joojoo lähteehän varmaan kaikki, tuolle honda-miehelle ehdotin vaan auton valintaa ennen kuin alkaa kohta suunnittelemaan agrille toista agria lämmittämään ensimmäistä ja sitten kolmatta…
Kyllähän auton moottorin lämmittäminen on pelkkä psyykkinen juttu normikuluttajalle, jos toista miljoonaa ajaa niin voi koneella vähän pidemmälle päästä, sisätila taas ymmärrettävä mukavuus.
Listaltasi unohtui dieselin jähmettyminen kesälaadulla tai polttoaineen seassa olevan veden jäätyminen suodattimeen, vai erottaakohan nuo vedenerottimet nykyisin sen tarpeeksi vikkelästi.
Volkarin Polossa on havaittu noin 10v vanahssa jotain startin solenoidin jäätymistyyppivikaaitse asiassa dieselin jähmettyminen harvoin tapahtuu niin ettei lähde käyntiin vaan ajossa alkaa pikkuhiljaa tehot häviämään eikä jaksa kulkea mutta tyhjäkäynnillä vielä käy.
siis jos auto normaalisti ajossa, se on eri asia että viimeksi tankattu kesällä ja sitten seissyt pihassa ja alkaa tammikuun pakkasilla starttaamaan niin silloin ei varmaan lähdekään.
mutta harvoin niin tapahtuu että esim. jonakin yönä olisi tapahtunut niin äkillinen pakastuminen että tankissa olisi sellaista dieseliä mikä tuon seurauksena menisi ihan kynttiläksi vaikka autolla olisi esim. edellisenä päivänä ajettu normaalisti.
- tuppu
Itse vaihdoin webaston binääriin toimii aina säällä kun-säällä takuu pakkasraja -45C Kun poltoaine loppuu voi vian poistaa akunkengän iroituksella 10s/ ja takaisin. webastopelleä ei tarvita. Ei tarvitse kahdenviikon ventausta. Vahtakaa toimivaan diesel lämmittimeen. t.v.
- arvelenpa.vain
Elektrolyyttikondensaattorilla lämmittää aivan yhtä hyvin.
- BigCap
arvelenpa.vain kirjoitti:
Elektrolyyttikondensaattorilla lämmittää aivan yhtä hyvin.
Pidän auton takakontissa aina 200Fsuurjännite kondensaattoria täyteen ladattuna näitä jäätymis tilanteita varten. Konkasta kun napauttaa sähköt autoon niin lähtee aina tulille.
- arvelenpa.vain
Kannattaa laittaa dieseliä nesteeksi elektrolyyttikondensaattoriin CAN-väylää pitkin lirutellen. Eipä jäädy kondensaattori ihan helposti jos lirauttaa joukkoon arktista laatua.
- Anonyymi
Tämmöinen löytyy
https://youtu.be/ofEBz4JMjkI
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos tienaaminen koneella kiinnostaa niin lue!
Olen kerrännyt muutaman linkin kyselysivustoille. Vastaa kyselyihin ja tienaa rahaa! Minimikotiutus on sivuilla 10e ja v3910586- 362378
Mies kateissa Lapualla
Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla362296- 951711
Olen aina vain
Ihmeissäni siitä että oletko niin tosissani minusta? Mitä muut ajattelisi meistä?511270Joo nyt mä sen tajuan
Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?811214Olipa ihana rakas
❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau51155Kansanedustaja Teemu Keskisarja ei osallistu Linnan juhliin vaan natsikulkueeseen
Kerääkö poliisi taas natsiliput pois osallistujilta?264973- 52956
Kumpi teistä rakastui ensin?
Sinä vai kaipaamasi henkilö (jos siis tunteet ovat molemminpuolisia)? Tai jos kyse ei ole vielä rakkaudesta, niin kumpi36737