hidas luutuminen

kukatietäisi

sääriluun murtuma ei luudu, onko kellään kokemuksia.
Kuinaka pitkään voi kestää

13

3403

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pohjeluu

      Minulla murtui pohjeluu toukokuun lopussa 2016
      Kipsattiin seuraavana päivänä mutta ei leikattu koska ei ollut kääntyillyt
      Ei ruvennut paranemaan joten leikattiin lokakuun alussa
      Tupakoinnin lopetin ennen leikkausta joten siitäkin on jo yli 3 kuukautta
      aloitin myös syömään calsorin D3 tapletteja (D 20mikrog)
      Kävin joulun jälkeen röntkenissä ja leikannut lääkäri otti yhteyttä ja sanoi
      että murtuma näkyy suurelta osin luutumattomana,
      Lääkäri kirjoitti sairasloman 12.2.2017 asti joten kyllähän tässä menee.
      Olen itse 52v vanha.
      Yksi mikä harmittaa että lääkäreiltä ei ole saanut tähän asti muuta tietoa kuin
      tupakanpoltto hidastaa luutumista.

    • 187

      Ei riitä iäkkäällä 20µg, pitää ottaa vähintään 100µg! On se kumma kun lääkärit eivät määrää murtumapotilaille tarpeeksi Deetä. Itse söin jo vuosia ennen murtumaa riittävästi ja myös jälkeenpäin. Ei ollut mitään ongelmaa luutumisessa!!

      • Pohjeluu

        Niinpä, niin kuin sanoin lääkäreiltä ei saa mitään neuvoja vaikka kuinka kyselee.
        En tiedä miksi??
        Pitää varmaan popsia hieman enemmän D-vitamiinia ja kertoa seuraavalla käynnillä mitä on tehnyt.
        Se vain tuntuu kummalta kun mitään sairautta ei ole ja luutuminen vain kestää.
        Lääkäreiltä ei ole tullut muuta kehotusta kuin lopettaa tupakointi ja sen olen tehnyt.
        Ehkä pitäisi ottaa kokeita mitä vitamiineja puuttuu ja paneutua hieman asiaan
        lääkäreidenkin, ja antaa edes jotain hoitosuosituksia!!


      • 187

        Helsingissä on Antioksidanttiklinikka jossa voi tehdä hivenainemittauksia. Yksityiselle lääkäriasemmalle kannattaa mennä S-D-25 kokeeseen. Riippuu paikasta, hinta 45e ylöspäin. tulosta n.60nmol/L pidetään hyvänä, mutta yli sata on hyvä luuston kannalta.Luontaistuotekaupasta saa 100µg kapseleita reilulla 20e. Iso purkki, 200kpl. 2kpl voipi ottaa aluksi päivässä.


      • Pohjeluu

        Kiitoksia!
        Pitää selvitellä.


      • Pohjeluu

        Mitenkäs kun Orion sanoo ???
        "D-vitamiini on rasvaliukoinen vitamiini, joka varastoituu elimistöön. D-vitamiini on myrkyllinen suurina annoksina, joten ohjeellinen suurin hyväksyttävä päiväsaanti aikuisille on 50 µg päivässä. Lapsille turvallisen päiväsaannin raja on 25 µg päivässä. Käytännössä haitalliset yliannostukset ovat erittäin harvinaisia."


      • Pohjeluu

        Olihan tuolla Mehiläisen sivuillakin jotain kommentteja.
        https://www.mehilainen.fi/D-vitamiini


      • 187
        Pohjeluu kirjoitti:

        Mitenkäs kun Orion sanoo ???
        "D-vitamiini on rasvaliukoinen vitamiini, joka varastoituu elimistöön. D-vitamiini on myrkyllinen suurina annoksina, joten ohjeellinen suurin hyväksyttävä päiväsaanti aikuisille on 50 µg päivässä. Lapsille turvallisen päiväsaannin raja on 25 µg päivässä. Käytännössä haitalliset yliannostukset ovat erittäin harvinaisia."

        Orionilla on vanhaa tietoa! Jos haluaa olla perillä asioista, pitää tietoa etsiä ulkomailta! Euroopan elintarviketurvallisuusvirasto pitää 100µg turvallisena aikuisille. Itselläni jos joskus yrittää tulla flunssa otan 500µg x2 päivää. En ole kuollut, virkistää vain, eli voipi vaikuttaa yöuniin. Mutta kylläpä joutuu lentsu väistymään!!


      • Pohjeluu

        Niinhän toi näyttää että tietoja on aikalailla laidasta laitaan.
        Pitää lisätä vähän tota D-vitamiinin saantia ja käydä tarvittaessa
        mittauksissa katsomassa minkälaisia tuloksia tulee.


    • -Pohjeluu- onko jalka tällä hetkellä kipsissä.?

      • Pohjeluu

        Jalka ei ole enää kipsissä. Kipsi ollut pois n.3 viikkoa ja käveleminen onnistuu
        sisätiloissa ilman keppejä ja ulkona yhdellä kepillä mutta luutuminen edelleen kesken,


    • kokenutsamaa

      1. Oliskohan ollut kalsium ja c-vitamiini? (lue purkeista tai netistä).
      2. Verenkierto! Veren mukana kulkee ne parantaja-aineet. Saisitko jotenkin rasitettua jalkaa enemmän, että veri kiertää vaurioituneessa kohdassa paremmin? Jopa tärinä saattaa auttaa.
      Tiedän, että monet eivät neuvo. Siksi pitää kysellä ja se on ok.

      • 187

        Unohdin mainita että heitä Calsorit pois, eivät ole terveellisiä(Lääketehtaiden määräämiä) Maitotuotteista ei imeydy kalsiumi niin hyvin kuin kasvikunnan tuotteista, vaikka VALIO muuta väitää....Esim manteleissa on tuplasti kalsiumia maitoon verrattuna! Popsi pähkinöitä ja aur.kukansiemeniä. Niissä on myös oikeita rasvoja.Ota asioista selvää. Terveys on jokaisen omissa käsissä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä sai sinut ajattelemaan mies...

      Ettet riittäisi minulle?😔
      Ikävä
      128
      1256
    2. Anteeksi

      että tein pahaa sulle. En ole täysijärkinen.
      Ikävä
      118
      1068
    3. Luulet olevasi pidetty

      Luulet olevasi pidetty ihminen ja tärkeä monille. Oikeasti et ole! Kukaan EI oikeasti sinua jeesaa, kun tarvitset olkap
      Ikävä
      97
      904
    4. Miksi olet sitten

      Yksin? Eikö kukaan kelpaa sinulle?
      Ikävä
      112
      828
    5. Ketä naista se poju tällä hetkellä vetää höplästä

      Sillä kun pitää aina olla joku höplästä vedettävä kierroksessa
      Ikävä
      270
      764
    6. Miten murun juhannus meni

      ❤️🤗 Muistithan olla kiltisti 😁😘
      Ikävä
      48
      695
    7. Kalateltta

      Ollaan tulossa Kuhmoon Kamarimusiikkiin jos majoitus viela jarjestyisi kuitenkin. Milloin kalateltta aukeaa naillanakymi
      Kuhmo
      18
      677
    8. Mitä ihanaa voisit tehdä, että saat kaivattusi?

      Mitä ihanaa voisit tehdä, että saat kaivattusi?
      Ikävä
      42
      615
    9. Miten j mies

      Sun juhannus meni?
      Ikävä
      49
      589
    10. Milloin olet viimeksi ollut hänen..

      Lähettyvillä??
      Ikävä
      25
      565
    Aihe