Montako roolia elämässä

mimmimum-..mi

Monena päivänä tullut uudelleen mieleen.....kun jossakin ohjelmassa eräs ihmissuhteiden asiantuntija sanoi....että meillä kaikilla aikuisilla on monta roolia elämässä....ainakin 6-8 eri roolia....hän sanoi....se jäi jonnekin tuonne aivolohkon taakse mietityttämään.... Mutta onhan niitä rooleja.....nyt ei enää ole montaaa....vai onko?

68

454

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • YliKymmenenOn

Eri ympäristöissä taitaa melkein jokainen aktiivisesti toimiva ihminen valita erilaisen roolin itselleen.

Jossain olen tai ainakin yritän olla sivusta seuraava passiivinen, monessa paikassa käärin hihat ja ryhdyn toimeen, kun sellainen näyttää olevan tarpeellista.

Työympäristöissä on käytössä muutamia erilaisia rooleja, eri alojen palveluita käyttäessä tulee myös usein valittua erilaisia rooleja. Hierarkiakin vaikuttaa roolin valintaan, johtajana tai alaisena toimii eri tavalla, varsinkin kun/jos kuvioon liittyy vastuun kantaminen itse tai toisen vastuualueella toimiminen.

Moni meistä on vanhempi, isovanhempi ja osa voi olla edelleen itsekin lapsi vanhemmilleen.

Sukupuoleen liittyviä rooleja nousee myös eri tavoin esille erilaisissa ympäristöissä. Jossain voi provosoida tosissaan tai huvikseen, jossain voi itse provosoitua tahtoo tai ei.

• Onhan niitä rooleja vielä, en tiedä saanko noin montaa kasaan, mutta
      perhepiirissä, äiti ja mummi ja muut sukulaisuuksista tulevat roolit ja työ vaatii ihan omat kuvionsa ja sen puitteissa myös vertaisena olon, ystäväkin olen,
      harrastukset ovat jääneet viime aikoina vähiin, joten niitä rooleja ei enää ole montaakaan ja sitten en naisenakaan mikään pökkelö ole, että kyllä sellainenkin rooli vielä löytyy.

Kaikissa rooleissa käyttäytyy omana itsenään mutta eri roolien mukaan vähän eri lailla, toiset roolit vaativat enemmän ja toiset ovat kevyempiä.

Mitenköhän vähäiseen määrään rooleja elämä vielä pakottaakaan kun elämänpiiri alkaa oikein supistua ja kutistua iän mukana tai ehkä ne roolit vain muuttuvat toisiksi sitten.

• Lasketaan... lapsi, äiti, sisko, kokki, puutarhuri, siivooja, näsä, hmp.f, kissankesyttäjä, koirankasvattaja, veronmaksaja, äänestäjä. Näsästä olen koettanut ottaa etäisyyttä, se kun melkein 9 kertaa kymmenestä saa aikaan riidan.

• Luin rosaliiinin kommentin, ja ystävä pitää ehdottomasti lisätä, se on mieluinen. Lisäksi vielä autonajo-opettaja, varokaa vaan. Muistakaa turvaväli.

• Näin-kaiken-varalta

Tjaa että autonajo-opettaja, kauanko virka kestää, että tiedän laittaa autoni seisontavakuutukseen siksi aikaa.

• Näin-kaiken-varalta kirjoitti:

Tjaa että autonajo-opettaja, kauanko virka kestää, että tiedän laittaa autoni seisontavakuutukseen siksi aikaa.

Huomenta, kantsisko ehkä siirtyä julkisiin, kaksi kuukautta nyt näitä omia kahta, ja yhden vielä joskus talvella/keväällä. Voi olla että yhtä vielä ensi syksynä. Sitten mä luulen että urakka on täynnä.

Niin, ja siis, tarkoitus oli että kaikki jatkavat ajoa. Et ole siis enää turvassa.

• Elämää se vain on ja ihmisten kanssa toimeentulemista.
      Mitään roolipukua tarvitse päälleen kiskoa, tyyliin; nyt olen tytär, nyt äiti....

Kuinkahan nämä roolinne limittyvät, tai vaihtuvat vikkelästi, kun paikalla on samaan aikaan vanhempanne, puoliso, lapsenne, lapsenlapsenne, sisarukset, ystävät ja työnantajat/työkaverit, naapurit jne.
      Mahtaa siinä vilinä käydä, kun rooli vaihtuu toiseen.

• Veikkaan että sinussakin on monta "miestä", et sä tolleen sun lapselles tai miehelles puhuisi :))

Kun vastasin, näin sen miten minussa on monta puolta, joita tässä rooleiksi kutsutaan. Ne menee limittäin vastapuolen näkemyksen ja odotuksen ja oman tarjonnan kanssa. En puhu lapsille samoja asioita kuin ystäville, tai isälleni. En taatusti käyttäytyisi samalla tavalla mahdollisen kumppanin tai mahdollisten lastenlasten kanssa.

• hmp.f kirjoitti:

Veikkaan että sinussakin on monta "miestä", et sä tolleen sun lapselles tai miehelles puhuisi :))

Kun vastasin, näin sen miten minussa on monta puolta, joita tässä rooleiksi kutsutaan. Ne menee limittäin vastapuolen näkemyksen ja odotuksen ja oman tarjonnan kanssa. En puhu lapsille samoja asioita kuin ystäville, tai isälleni. En taatusti käyttäytyisi samalla tavalla mahdollisen kumppanin tai mahdollisten lastenlasten kanssa.

Ei sinun minulle tarvitse roolejasi selitellä, jatka vain rooliesi vaihtamista.

Elämää se vain on, kun ihmisten kanssa yhdessä ollaan.

• Ancelina kirjoitti:

Ei sinun minulle tarvitse roolejasi selitellä, jatka vain rooliesi vaihtamista.

Elämää se vain on, kun ihmisten kanssa yhdessä ollaan.

En mä rooleja "vaihda". Just koetin selittää että... ainiin, sähän ymmärsit, ei sulle tarvinnut.

Mun piti silittää sun piikkejä, mutta näköjään silitin vastakarvaan. Kyl mää arvaan miksi, tämä mun opettajapuoleni otti vallan :)) Täällä ei tarvi välillä kuin yksi väärä sana, ja jäätä tupruttaa.

• hmp.f kirjoitti:

En mä rooleja "vaihda". Just koetin selittää että... ainiin, sähän ymmärsit, ei sulle tarvinnut.

Mun piti silittää sun piikkejä, mutta näköjään silitin vastakarvaan. Kyl mää arvaan miksi, tämä mun opettajapuoleni otti vallan :)) Täällä ei tarvi välillä kuin yksi väärä sana, ja jäätä tupruttaa.

Juu, ymmärrän oikein hyvin, enkä nähnyt väärää sanaa missään kohtaa.
        Valitettavasti en ole niitä kamujasi, jotka ovat aina myötäkarvaan, kun keskustelua käydään.
        Sili sili, tapu tapu :)

• hmp.f kirjoitti:

Veikkaan että sinussakin on monta "miestä", et sä tolleen sun lapselles tai miehelles puhuisi :))

Roolit on ja pysyy, ei yksi rooli lähde pois kun toinen on käytössä. Siis minun mielestä olemme rooliemme sekamelska. Jokainen rooli vaikuttaa toiseen.

• siilimuori4 kirjoitti:

Roolit on ja pysyy, ei yksi rooli lähde pois kun toinen on käytössä. Siis minun mielestä olemme rooliemme sekamelska. Jokainen rooli vaikuttaa toiseen.

Sun karvanallea nyt ainakin tekee mieli silittää :) Onko kaikki mennyt siellä?

• Murr. Heitän yhden "hyvin" sinne keskelle, saat sijoittaa sen mihin haluat ;)

• hmp.f kirjoitti:

Murr. Heitän yhden "hyvin" sinne keskelle, saat sijoittaa sen mihin haluat ;)

Minulleko ?
        Hali hali :)

• hmp.f kirjoitti:

Murr. Heitän yhden "hyvin" sinne keskelle, saat sijoittaa sen mihin haluat ;)

Juu on. Toisiimme tutustellaan ja leimaudutaan täällä :D. Tosin tuolle karvanallelle pitäisi tulla sellainen karkea karva jos sen oikein hoitaa.

• Ancelina kirjoitti:

Minulleko ?
        Hali hali :)

No jos sillä halin sai, niin sitten laitetaan sullekin :))

• siilimuori4 kirjoitti:

Juu on. Toisiimme tutustellaan ja leimaudutaan täällä :D. Tosin tuolle karvanallelle pitäisi tulla sellainen karkea karva jos sen oikein hoitaa.

Nypittävä malli? Eipä ainakaan ole irtokarvaa nurkissa. Tai ruuan mausteena kuten meillä. *silmienpyörityshymiö*

• hmp.f kirjoitti:

Nypittävä malli? Eipä ainakaan ole irtokarvaa nurkissa. Tai ruuan mausteena kuten meillä. *silmienpyörityshymiö*

Jos turkin harjaa joka päivä ja kerran viikossa poistaa pohjavillaa ei juuri pitäisi koirankarvoja pyöriä nurkissa. Päällyskarva nypitään kun se on kypsä pari kertaa vuodessa about, Jos koneella ajelee, kuulemma karva menee pehmeäksi hötöksi ja rotumääritelmässä käpsyn karva on karkea. Tosin kaikkien käpsyjen karva ei ole nypittävissä. Mutta luotan meidän trimmaajaan et hän ei meidän koirulia pahoinpitele eikä rääkkää yhtään sen enempää kuin on tarvis :).

• hmp.f kirjoitti:

No jos sillä halin sai, niin sitten laitetaan sullekin :))

Kiitos, olikin tavattoman lämmin halaus :)

• siilimuori4 kirjoitti:

Jos turkin harjaa joka päivä ja kerran viikossa poistaa pohjavillaa ei juuri pitäisi koirankarvoja pyöriä nurkissa. Päällyskarva nypitään kun se on kypsä pari kertaa vuodessa about, Jos koneella ajelee, kuulemma karva menee pehmeäksi hötöksi ja rotumääritelmässä käpsyn karva on karkea. Tosin kaikkien käpsyjen karva ei ole nypittävissä. Mutta luotan meidän trimmaajaan et hän ei meidän koirulia pahoinpitele eikä rääkkää yhtään sen enempää kuin on tarvis :).

Jos olen oikein ymmärtänyt nypittävien rotujen öhh yleissielua, niin aika kestäviä nuppuja. Ei taida käpsy (kiva lyhenne, pitää heti ottaa käyttöön) eikä terrierit olla niitä ihan herkempiä hauvoja :)

Onhan tuossa vähän puuhaa, mutta varmaan mielekästä. Ite haaveilen afgaanista, siinä olis kans vähän puuhaa... Ehkä seuraava. Ehkä ei. Kohtalo tuo varmaan jonkun nallen kainaloon kun aika on kypsä.

• Ancelina kirjoitti:

Kiitos, olikin tavattoman lämmin halaus :)

Jos nyt orvokit lähti uuteen kukkaan, niin saat kiittää mua :)

• hmp.f kirjoitti:

Jos olen oikein ymmärtänyt nypittävien rotujen öhh yleissielua, niin aika kestäviä nuppuja. Ei taida käpsy (kiva lyhenne, pitää heti ottaa käyttöön) eikä terrierit olla niitä ihan herkempiä hauvoja :)

Onhan tuossa vähän puuhaa, mutta varmaan mielekästä. Ite haaveilen afgaanista, siinä olis kans vähän puuhaa... Ehkä seuraava. Ehkä ei. Kohtalo tuo varmaan jonkun nallen kainaloon kun aika on kypsä.

No näin minäkin olen antanut itseni ymmärtää et aika sitkeitä sissejä ja tosi persoonia ovat näpä käpsyt :D. Mut sillon mulle just sopeva . Osaavat kuulemma trimmipöydällä teeskennellä kovinkin komeasti :).

• mimmimum-..mi

Koirulin äidille onnea uudessa "roolissa".....tuli niin ikävä sitä ihanaa pojan perheen käpsyä (hyvä lyhenne)... kaikkein hienoin koira jonka olen tuntenut....suuri ikävä jäi.....

• eppu2
        siilimuori4 kirjoitti:

Tuossa noin pari viikkoa sitten, kun poika oli täällä mökillä koirineen, heräsin 3 aikaan yöllä outoon jytinään.
        Vanha koira sai kohtauksen ja kaikki neljä tassua paukuttivat lattiaa. Sitten käveli sekopäisenä ympyrää lattialla, horjahteli. Välillä makasi hiljaa, aamulla otti kupista hiukan ruokaa ja sai taas kohtauksen. Ei noussut enää jaloilleen.
        Vaikka koira ei ollut minun, yht´äkkiä vaan jouduin isohkon roolin ottamaan.
        Onneksi saimme heti ajan eläinlääkärille.
        Kyllä meistä on monien roolien kantajaksi. Elämä niitä eteemme tuo.

• eppu2 kirjoitti:

Tuossa noin pari viikkoa sitten, kun poika oli täällä mökillä koirineen, heräsin 3 aikaan yöllä outoon jytinään.
        Vanha koira sai kohtauksen ja kaikki neljä tassua paukuttivat lattiaa. Sitten käveli sekopäisenä ympyrää lattialla, horjahteli. Välillä makasi hiljaa, aamulla otti kupista hiukan ruokaa ja sai taas kohtauksen. Ei noussut enää jaloilleen.
        Vaikka koira ei ollut minun, yht´äkkiä vaan jouduin isohkon roolin ottamaan.
        Onneksi saimme heti ajan eläinlääkärille.
        Kyllä meistä on monien roolien kantajaksi. Elämä niitä eteemme tuo.

Epilepsia? Joku muu sairaskohtaus? Kyllä eläimet sairastaa nykyisin paljon. Ei niitä ennen viety eläinlääkäriin vaan.........................

• hmp.f kirjoitti:

Jos nyt orvokit lähti uuteen kukkaan, niin saat kiittää mua :)

Humpsis pumpsis, kiitän varmasti :)

• eppu2
        siilimuori4 kirjoitti:

Epilepsia? Joku muu sairaskohtaus? Kyllä eläimet sairastaa nykyisin paljon. Ei niitä ennen viety eläinlääkäriin vaan.........................

Epäilin aivoinfarktia. Lopulta oli jo puolitajuton.
        Koira oli vuosia haimalääkityksellä, myös siedätyshoitoa saanut allergiaan.
        Oli ikääkin, alkukesällä jo puhuttiin, että mahtaako olla sen viimeinen kesä, kun saa maalla juosta, se oli.

• eppu2 kirjoitti:

Epäilin aivoinfarktia. Lopulta oli jo puolitajuton.
        Koira oli vuosia haimalääkityksellä, myös siedätyshoitoa saanut allergiaan.
        Oli ikääkin, alkukesällä jo puhuttiin, että mahtaako olla sen viimeinen kesä, kun saa maalla juosta, se oli.

Ai se koira kuoli. Noinhan siinä lopulta iäkkällekin koiralle käy. Haimaongelmat on koirilla aika yleisiä. Minun siskoni 4-vuotias koiruli kärsii kans haima-ongelmista, ruokavalio sen mukainen. Alipainoinen tuppaa olemaan kun ei ole ruokahalua.

• ent.siivoojaparka

• No-oma-on-roolini

Joskus 70 luvulla yhteiskunnan vouhkatessa suurtyöttömyydestä, minulle valtio tarjosi roolia Pekkanen ja Pätkänen risusavotassa, jonnekin tie töihin? Mutta katsoin sen niin vähäpätöiseksi stuntin osaksi, että jätin väliin. Koska töitä oli tekevälle vaikka kuinka paljon. Kunhan vitsinä käväisin työkkärissä.

• reppuriika

Olen kuunnellut josjonkinlaista luentoja ja tarinaa myös rooleista. Tottahan se on että järjestäytyneessä yhteisössä on oltava sovittuja ja kulttuurin ja yhteisön ajan saatossa mukauttamia rooleja. On psyykeelle rasittavaa, jos joutuu kohtuuttoman usein vaihtamaan roolia ja rooliasua joskin kohtuullisessa määrin se tuo elämään haastetta ja vaihtelua. Roolit antavat myös suojaa ja turvaa.

Aamulla ihminen herää, hän on perheenjäsen, isä tai äiti tai lapsi. Sitten hän menee töihin on siellä virkamies, edustaa lakia, tai on saattaa olla asiantuntija moneen toiselle liittyvässä asiassa Ym. Töistä palatessa kotimatkalla hän tapaa entisen koulutoverin ja on lapsuuden tai nuoruuden ystävä ja puheet, eleet ja käytös on jälleen erilainen, saa kikattaa tyttömäisesti tai kiroilla niin kuin pojankoltiaisten oli tapana. Sitten henkilö tapaa taloyhtiössä asuvan naapurin ja on oltava rempseä, sopivasti etäinen ja yksityisyyttä kunnioittava naapuri. Heitetään tavanomaiset kommentit säästä ja syksyn tulosta ja muutama valitus kiinteistöhuollon laiminlyönneistä, mutta henkilökohtaisempaa ei kerrota tai saatikka sitten udella. Ohjelmassa saattaa olla vielä kamarikuoron kuoroharjoitus tai Ahkerien kirjanörttien lukijapiiri ja siellä on hyvä osattava päteä ja olla taitava.
      On se useimmilla olemassa myös aviopuolison rooli ja velvollisuus.

Kyllä sitä monenlaista roolia joutuu keskivertoihminen ottamaan. Ei voi olla ihan kaikessa se pelkkä oma itsenä. On pakko pukeutuakin täysin eri tavoin kuin haluaisi ja otettava jämäkkä rooli ollakseen uskottava.

Onneksi on paljon aikaa löhöä kotona, resuinen paituli päällä, tehdä välillä voltteja, ottaa ilmeitä peilin äärellä. Vessan ovea ei tarvitse sulkea, ja voi päästellä ilmojakin vähemmän salonkikelpoisesti.
      No on minullakin vielä jotain rooleja. Ei se kyllä ole ihme, että nykyihminen stressaantuu kun on pakko näytellä, jos jotakin monta eri kertaa vuorokauden aikana.

• HutaistenHeitetty

Minulla on kai aina ollut useita rooleja, mutta en siltikään esitä mitään itselleni vierasta, kun vaihdan roolia ja toimin sen vaatimusten mukaan. Eri tilanteissa ja erilaisten ihmisten kanssa vaaditaan erilaisia toimintamalleja elikkä käyttäytymistä.

Joskus voin huvikseni pelleillä tutussa ympäristössä tai kokeilla käyttäytymismallin muuttamista jossain ympäristössä, jotta päästään haluamaani suuntaan lopputulosten kannalta.

• Tavuviiva

Tuo, mitä kirjoitit, on aika tuttua. Sitten, jos on erilaisissa luottamustehtävissä, tulee lisää rooleja.
        Periaatteethan ei mihinkään katoa, mutta painotukset ovat erilaiset eri yhteyksissä, joskus pelkkää pulinaa joidenkin kanssa ja joskus "maailmanparantamista" toisten kanssa.
        Jännää sekin, että eläkkeelle siirryttyäni jäi työrooli pois ja vaikka sieltä on jäänyt ystäviä, niin nyt puhutaan enemmän muita asioita - ehkä joitain muisteluita joskus. Työelämää kuten talouselämää tulee kuitenkin uutisten ja lehtien kautta seurattua noin yleisellä tasolla, mitä nyt tapahtuu.....

• de-meter

Olin pitkään sitä mieltä, ettei rooleja tarvita, pidin niitä jopa jossain määrin valheellisina. Miksi pitäisi muuntautua, laventaa tai typistää itsensä toisten odotuksia vastaaviksi?
      Eikö pelkkänä ihmisenä saa olla ?
      Kai sitä saakin, mutta se käy ajan oloon raskaaksi sekä itselle että muille. Siis silloin kun liikkuu eri kuvioissa, on tekemisissä erilaisten ihmisten kanssa.
      Uskon että tässä iässä roolien vaihto on jo aika tiedostamatonta ja eiköhän roolittomallakin ihmisellä ole roolittoman ihmisen rooli ?..))

• Riippnee siitä mitä rooli-sanalla tarkoitetaan.Jos tarkoitetaan sellaista mitä ihminen ei oikeasti ole, lienee kyse luodusta roolista, ei luontevasta :).

• RoolitVaihtuuHelposti
        siilimuori4 kirjoitti:

Riippnee siitä mitä rooli-sanalla tarkoitetaan.Jos tarkoitetaan sellaista mitä ihminen ei oikeasti ole, lienee kyse luodusta roolista, ei luontevasta :).

Rooli muuttuu sen mukaan millaisen ryhmän tai kenen kanssa toimin. Pikkulasten kanssa ja isompienkin lapsiryhmien kanssa joutuu usein antamaan täsmälliset toimintamallit tai -ohjeet. Tai ei ainakaan pidä antaa paria vaihtoehtoa enempää kerrallaan.

Aikuisryhmälle voi jättää enemmän valinnanvaraa.

Aviomiestä ei pidä lähteä opastamaan keittiöpuuhissa, jos hän on sellaisiin ryhtynyt. Ainoastaan kysyttäessä voi antaa neuvoja. Samoin lapsillekin pitää jättää omaa tilaa kotona ihan pienestä pitäen.

Jossain tilanteessa on parasta näyttää vihaiselta ja katsoa niin, että silmät salamoivat. Toisessa tilanteessa voi olla ystävällinen ja hymyillä, kun antaa tai pyytää apua tai palveluksia.

Erilaisissa tilanteissa ja erilaisia ihmisiä kohdatessa roolimalli muuttuu usein ihan huomaamatta ja viimeistään tarvittaessa. Ellei olisi ollut valmiutta reagoida tilanteessa tarpeen mukaan, minun olisi joskus voinut käydä hullusti aggressiivisia nuorisoryhmiä kohdatessani iltamyöhällä kaupungilla kulkiessa.

• RoolitVaihtuuHelposti kirjoitti:

Rooli muuttuu sen mukaan millaisen ryhmän tai kenen kanssa toimin. Pikkulasten kanssa ja isompienkin lapsiryhmien kanssa joutuu usein antamaan täsmälliset toimintamallit tai -ohjeet. Tai ei ainakaan pidä antaa paria vaihtoehtoa enempää kerrallaan.

Aikuisryhmälle voi jättää enemmän valinnanvaraa.

Aviomiestä ei pidä lähteä opastamaan keittiöpuuhissa, jos hän on sellaisiin ryhtynyt. Ainoastaan kysyttäessä voi antaa neuvoja. Samoin lapsillekin pitää jättää omaa tilaa kotona ihan pienestä pitäen.

Jossain tilanteessa on parasta näyttää vihaiselta ja katsoa niin, että silmät salamoivat. Toisessa tilanteessa voi olla ystävällinen ja hymyillä, kun antaa tai pyytää apua tai palveluksia.

Erilaisissa tilanteissa ja erilaisia ihmisiä kohdatessa roolimalli muuttuu usein ihan huomaamatta ja viimeistään tarvittaessa. Ellei olisi ollut valmiutta reagoida tilanteessa tarpeen mukaan, minun olisi joskus voinut käydä hullusti aggressiivisia nuorisoryhmiä kohdatessani iltamyöhällä kaupungilla kulkiessa.

Minä en näe asiaa ihan tuollain. Minussa on monta roolia ja olin missä tilanteessa hyvänsä, yksi rooli ei sulje pois toista. Jos vaikka olen sisko, olen samaan aikaan myös äiti tai työntekijä. Yksi rooli on kulloisessakin tilanteessa enemmän esillä kuin toinen vaikka toinenkin on vaikuttamassa joskaan ei niin voimakkaasti kuin toinen. Jopa lapsen rooli vaikuttaa useinkin joissakin tilanteissa :D

• Tämä kommenttini ei ehkä kuulu tähän.
      Sillä en ota osaa aloittajan etsimään irvistelyn-tarpeeseen.
      Niin sanoakseni henkilö-kohtaiseen kontaktiin. :)
      -
      Ihminen on osa luontoa.
      Luonnon-tuote, sanoisin niin-kuin.
      Siksi ihmisellä on myös tahdosta riippumaton kieli.
      Sitä puhutaan ruumiin reaktiolla, elein, raajoin, ilmein.
      -
      Siis, ihmisellä on niin monta roolia kuin on ympäristössään elämääkin.

H.

• Piti vielä tarkentaa...

Höpiskäämme kasveillenne.

H.

• mimmimum-..mi

Voitko vähän valaista tuota aloittajan irvistelyn tarvetta....kun itse en sellaista löydä... jos irvailisin jollekin...joillekin...niin tekisin sen vähän erilailla...ymmärrettävästi.

• tutulla.samaa
        mimmimum-..mi kirjoitti:

Voitko vähän valaista tuota aloittajan irvistelyn tarvetta....kun itse en sellaista löydä... jos irvailisin jollekin...joillekin...niin tekisin sen vähän erilailla...ymmärrettävästi.

Hunkilla on luulotauti joka voi olla merkki tietynlaisesta dementiasairaudesta.

• mimmimum-..mi kirjoitti:

"mimmimum-..mi"

Palstamme ei ehkä ole, eikä koskaan ole ollut niitä vakavien aiheitten paikkoja.
        Ei ainakaan monelle kirjoittajalle.
        Katsos kun täällä ollaan kovasti roolitettuja.
        -
        Minä en tietenkään ole.

H.

• hunksz kirjoitti:

Piti vielä tarkentaa...

Höpiskäämme kasveillenne.

H.

Saa minun käärmekaktukselleni höpistä ihan vapaasti.

• RessukkaParkaRöyhyää

Hunkszi ei tietenkään voi ymmärtää, mitä kaikkea ihmiset voivat tehdä järkeä käyttäessään. Ilmeisesti hän itse kykenee toimimaan vain operatiivisella tasolla käytännön tehtävissä.

• RessukkaParkaRöyhyää kirjoitti:

Hunkszi ei tietenkään voi ymmärtää, mitä kaikkea ihmiset voivat tehdä järkeä käyttäessään. Ilmeisesti hän itse kykenee toimimaan vain operatiivisella tasolla käytännön tehtävissä.

"RessukkaParkaRöyhyää"

Annat jotenkin oppimattoman vaikutelman eleelläsi.
        Et ole koulussa sisäistänyt termiä ele-kieli.
        Kaikki eläimet käyttävät sitä puremisen ohella.
        Katso esim. elo-kuva hevos-kuiskaaja :)
        -
        Käytännön tehtäväni on eläkeläistellellää.
        Lällällää.
        Ollut jo 6 vuotta.
        SItä ennen käytin päätäni ATK-päällikkönä ja asian-tuntijana isossa, kotinaisessa yrityksessä 32 vuotta.

H.

• hunksz kirjoitti:

"RessukkaParkaRöyhyää"

-
        Lällällää.
        Ollut jo 6 vuotta.
        SItä ennen käytin päätäni ATK-päällikkönä ja asian-tuntijana isossa, kotinaisessa yrityksessä 32 vuotta.

H.

noo, koti-mainen kuitenkin.

H.

• Koti-lainen-huntsukka

Kas, ihme ettet kirjoittanut koti-laisessa.

• Ei-ole-sellaista
        hunksz kirjoitti:

"RessukkaParkaRöyhyää"

-
        Lällällää.
        Ollut jo 6 vuotta.

H.

Ei sellaista elo-kuvaa ole olemassakaan. Kukaan ei siis voi katsoa.

• Ei-ole-sellaista kirjoitti:

Ei sellaista elo-kuvaa ole olemassakaan. Kukaan ei siis voi katsoa.

Robert Redford on ohjannut hevoskuiskaajan ja näyttelee siinä itse hevoskuiskaajaa.
        Hyvä elokuva onkin, tippa silmässä sitä katselee.
        Tässä vähän musiikkia sulle tuosta elokuvasta.

https://youtu.be/jmTSbE-xVhI

• En ole ajatellut vetäväni mitään roolia. Olen vain elänyt kulloisenkin tilanteen vaatimalla tavalla. Pakkohan se on ollut, vaikka ei aina olisi halunnutkaan.
      Nyt elän sellaista "roolia" jota olen aina halunnut elää.
      Ei ole ihan turhaa sanonta että kun olisi nuorempi ja tämä järki, älkää naurako.

• Ei roolia tavallisessa elämässä tarvitse mitenkään erityisesti vetää, se tulee itsestään mikä kullekin. Näyttelijöiden roolisuoritukset on eri asia, siinä pitää koittaa eläytyä luodun roolihahmon maailmaan.

• 1eero
        siilimuori4 kirjoitti:

Ei roolia tavallisessa elämässä tarvitse mitenkään erityisesti vetää, se tulee itsestään mikä kullekin. Näyttelijöiden roolisuoritukset on eri asia, siinä pitää koittaa eläytyä luodun roolihahmon maailmaan.

Sitähän se kanssakäyminen oikeassa elämässä on, näillä foorumeilla voit näytellä vaikka Taunoa.

• siilimuori4
        1eero kirjoitti:

Sitähän se kanssakäyminen oikeassa elämässä on, näillä foorumeilla voit näytellä vaikka Taunoa.

No näinpä on. Tällaisilla foorumeilla voit näytellä mitä vaan, mutta jos sille tielle lähdet, pitää olla tarkkana et pysyy roolissa eikä puhu itseään pussiin. Ja toisaalta jos näyttelet itseäsi ja et kuitenkaan halua kaikkea itsestäsi paljastaa, siinäkin pitää olla tarkkana.

• Melkeinkaikkeakokeillut

Hyvä näyttelijä ei koskaan "eläydy". Hän elää jokaisen osansa niin kuin olisi jonkun toisen nahkoissa. Näin sanoi ja opetti joku joka aiheesta jotain tiesi ja muita ohjasi silloin kun olin 'näyttelijän' roolissa.

• Melkeinkaikkeakokeillut kirjoitti:

Hyvä näyttelijä ei koskaan "eläydy". Hän elää jokaisen osansa niin kuin olisi jonkun toisen nahkoissa. Näin sanoi ja opetti joku joka aiheesta jotain tiesi ja muita ohjasi silloin kun olin 'näyttelijän' roolissa.

Vaatii henkistä kanttia "elää " rankkojenkin roolihahmojen elämä.

• Osasinvaineläytyä

Nii-in, onhan niitä näyttelijöiden kertomuksia siitä kuinka joutuvat 'katkolle' kun rooli jää päälle. Luin tänään vanhasta lehdestä suuresti tykkäämäni roolihahmon määritelmän: "Jos ei tiedä mitä eläytyminen tarkoittaa niin pitää ainakin väännellä naamaansa ja huitoa käsiä niin tulee hiukan taiteellista vaikutelmaa." (Rölli)

Peikkopoika on viisas, noin kun tekee ei myöskään jää rooli päälle. Eläytyminen on todella aivan eri asia kuin mennä elämään jonkun toisen elämää kybällä.

• kesi.vä

Voipihan sitä kutsua rooliksi tai sitten vaikka, että on niitä eri "leveleitä", kuten nykynuoriso, kuten minä ;), niitä nykyisin kutsuu.
      Muutama tunti sitten minun piti heittää itseni ihan eri levelille, että sain itseäni niskasta kiinni, pyörän selkään lenkillä ja sitten mereen. Tuota leveliä voisi sanoa "liikkujan rooliksi".
      Nyt minulla on mummorooli eli pankolla makoilen ja luon silmukoita puikoille.
      Voi sitä sanoa niinkin, että ihminen on kuin sipuli, monta kerrosta eli leveliä eli roolia :)

• tööttt

Maailmassa vois ehken olla vähempi ristiriitoja jos 15- 20v olis valmiiks sisäänrakennettuna
      viis-kuuskymppisen ymmärrys , mutta kun ei ole
      - sipulin kuorimiseltahan joskus elo maistuu
      - muulloinkin kuin soppia ja sooseja värkätessä.
      Tai syvintä elon oloa etsiessä - kuin kadonnutta sielua kaikissa kärvähtäneissä ja ylikiehuneissa keitoksissa.

• Tietenkin erilaiset ammatit vaativat sopeutumista. Muista erään pikkutyön jonka sain armeijassa piti olla tupavahtina heille jotka eivät pitäneet pakkopalveluksesta pääasiassa olivat rikollisia suuriin ja pieniin muistan erään hän ei ollut rikollinen mutta ei päässyt edesiltalomalle, koska ei tullut takaisin.

Olin utelias koska hän oli ollut pois lähes 2 vuotta, kuinka hän tuli toimeen, kun kaikki muut olivat pois hän otti esille kenkälaatikon joka oli vain täynnä naisten kuvia takana osoite puhnr. ja nimi. Ihmettelin kyvin kauniita naisia eriammateissa, hän asui heidän luona kunnes jäi kiinni. Vapaus tuli 32 vuotta täytettyä tämä oli 1966-1967. Alue-eena oli koko Suomi, ammatit naisilla olivat ex juristeja, lääkäreitä jne.

Minä olen ollut sopeutuvainen ja tavallaan pidetty, alkuaikoina ammattiliitto halusi mukaan eri tehtäviin ja samoin työnantaja en halunnut kiintyä ja hyvä niin näin jälkeenpäin katsoen. Tämä siis Ruotsissa 1970-2005, hoidin vaimoni 2005-2007 hän kuoli syöpään.

Eläkeläinen 61 vuotiaasta, siis 69 tänään.

24 on hyvä kaikille.

• Tavuviiva

Ymmärsinkö oikein: syntymäpäivä? Jos, onnittelut - jos ei, säästä tämä seuraavaan sellaiseen.

• Varmaan isän rooli oli suurin ja sen jälkeen elämästään selviytyvän ihmisen osa.

• Kaikki väärin olen vesimies 470218.

Kissa vuorella--- katsoi ja kysyi- sanoin mene kotiin oli pois

Elämä ei ole hetki se on jatkuvaa...

• Tuon sanan rooli voi käsittää niin helposti teatteriin ja näyttelemiseen liittyväksi, mutta aloittaja kuitenkin tarkoittanee rooleilla ihmisten välisten suhteiden verkostoa, mielestäni. On se ihan eri asia kun huseeraan omien perheenjäsenten kanssa kuin jos jonkun ystäväni kanssa parannamme maailmaa. Roolitukseen vaikuttaa aina ne aikaisemmat suhteet, työtehtävät ja yhteiset kokemukset ko ihmisten kanssa.
      Ihan oma rooli on sitten kun ventovieraita kohtaa. Kaikki pitää tavallaan alkaa alusta olemalla utelias, En voi heti ymmärtää toisen elekieltä eikä muutakaan, mutta pikkuhiljaa tutustuu ja siinä taas muodostuu uusi rooli meille kummallekin.

Tuli mieleen, että millainen rooli minulla on silloin kun touhuan itekseni, silloin se siitä hommasta kiinni mitä roolia vedän.

• Olet nolla apina ja tulet olemaan.

Kissa oli neljä viisi vuotta sama--- tuli ja oli nuoli hennes jalkoja ja naukuin ja muut en jaksa kertoa.

Luulen edesmenneen henki voi olla ex kissa. Näin kasvot kissassa.

Suomalaisissa näen apinan maailman.

• Tavuviiva

Ehkä ei kannata ottaa kissaa, ota apina. Se ei kiipeä vuorelle, vaan mellastaa puussa.
        Aika kyllästyttävää lukea apinakommenttejasi. Miksi haluat halveksia? Tuottaako se edes hupia?
        En tiedä, miten kauan noita kommentteja olet oksentanut, koska olen 3 kk:n ikäinen täällä.

• xx9 kirjoitti:

Olet nolla apina ja tulet olemaan.

Kissa oli neljä viisi vuotta sama--- tuli ja oli nuoli hennes jalkoja ja naukuin ja muut en jaksa kertoa.

Luulen edesmenneen henki voi olla ex kissa. Näin kasvot kissassa.

Suomalaisissa näen apinan maailman.

Just, just, noin juuri
        ota koira, koirakin nuolee kipeitä ja sairaita jalkoja. Se voi nuolla vaikka et itse vielä tiedäkään, että sulla on joku vaiva siinä kohtaa.
        Kun eräs halvaantunut ystäväni menee hierojalle, jolla on koira niin koira nuolee aina hänen sen halvaantuneen käden ei koskaan sitä toista.

Eläin on viisas, se yrittää hyvää tekemällä parantaa.

Sulle vähän musiikkia meidän nollien maasta, että vähän virkistyisit.
        Mikä numero muuten sinä olet siellä ruotsissa, tai kaikki ruotsalaiset, onko ehkä kolmonen , seiska. No kympin sakkia ei nyt ainakaan.

https://youtu.be/ZBeRc0OIa3Q

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      97
      1978
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      88
      1390
    3. Tavoitteeni onkin ärsyttää

Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      110
      1163
    4. Tunnistebiisi

Laita joku tunnistebiisi, niin tiedän ett oot täällä ja kaipaat ehkä mua
      Ikävä
      76
      1047
    5. Taidat tykätä linnuista paljon

Mikä on sun lemppari ☺️😉🥹🦢🐦‍⬛🦉🦜🦚
      Ikävä
      121
      1042
    6. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      57
      893
    7. Miks käyttäydyt noin?

Välttelet kaikkia kohtaamisia...
      Ikävä
      48
      817
    8. Ei sun tarvi jännittää enää

en yritä enää mitään. Tiedän että olin mauton ja sössin kaiken.
      Ikävä
      36
      802
    9. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      48
      771
    10. Minkälainen ääni mulla on mies

Sinun mielestä?
      Ikävä
      33
      713
    Aihe