Onko mulla psoriasis?

Atoopikko

Haluaisin kommentteja teiltä, joilla on todettu psoriasis, että olisiko minun oireet mahdollisesti psoriasista. Ihoni on ollut lapsesta saakka kuiva ja kuulin olevani atoopikko. Ihottuma on ollut pääasiassa käsissä, mutta nyt jo pitemmän ajan olen kärsinyt kutiavasta päänahasta, jossa älyttömästi hilsettä ja jotain "mönjää". Noin vuosi sitten huomasin jalassani polven alapuolella pienen (2cm halk.) ihottumatäplän, joka kutisee häiritsevästi ja on suurentunut olen nyt jo n. 3,5 cm halkaisijaltaan. Ihottuma-alueen keskellä on aivan kuin pieniä veritäpliä. Kaiken lisäksi on alkanut kutina kainaloissa ja iho sielläkin hilseillä. En ole vielä ottanut lääkäriin yhteyttä, koska kokemukseni mukaan sieltä määrätään vain eri rasvoja, joista vain hetken apua. Mielessä on käynyt myös, että onko jalassani ihosyöpä!?

7

1867

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • atoopikko

Ei vaikuta psoriasikselta. Atoopikolle ei sovi monasti voiteet jotka sis. sitruunahappoa. Kannattaisi kokeilla eri shampoota, kaikki ei sovi. Myös "dödöt" voi aiheuttaa kainaloihin kutinaa, vaihda merkkiä. Sibicort rauhoittaa paikallisesti. Ihon pesua pesuaineilla voi vähentää, pelkkä vesipesu useimiten riittävä.

• atoopikko

Aloittaja jatkaa sen verran että lähinnä tuo läiskä jalassa on epäilyttävä. Että millaisia ne psoriasis "läiskät" on?

• leenu
        atoopikko kirjoitti:

Aloittaja jatkaa sen verran että lähinnä tuo läiskä jalassa on epäilyttävä. Että millaisia ne psoriasis "läiskät" on?

Psoriasisläiskiä on monennäköisiä. Voi olla guttataa eli pieniä läiskiä tai sitten isompia esim. kyynärpäissä. Läiskät on punaisia ja päällä on valkoista hilsettä, koska ihosolut uusiutuvat liian nopeasti. Harvinaisempia muotoja on sitten märkärakkulapsoriasis ja koko ihon psori... Kannattaa mennä jonkun kokeneen ihotautilääkärin vastaanotolle. Itse sain sieltä diagnoosin viidessä sekunnissa ravattuani ensin turhaan terveyskeskuksessa.

• atoopikko
        leenu kirjoitti:

Psoriasisläiskiä on monennäköisiä. Voi olla guttataa eli pieniä läiskiä tai sitten isompia esim. kyynärpäissä. Läiskät on punaisia ja päällä on valkoista hilsettä, koska ihosolut uusiutuvat liian nopeasti. Harvinaisempia muotoja on sitten märkärakkulapsoriasis ja koko ihon psori... Kannattaa mennä jonkun kokeneen ihotautilääkärin vastaanotolle. Itse sain sieltä diagnoosin viidessä sekunnissa ravattuani ensin turhaan terveyskeskuksessa.

Tarkastin vielä tuota jalassani olevaa ihottumaa ja siinä tosiaan on hilsettä päällä, ja iho on vähän "koholla". Ja se kutina on jotain epänormaalia. Ihottuma-alue on selvästi alkanut suurentua. Pitääpä heti soittaa aikaa lääkärille.

• leenu
        atoopikko kirjoitti:

Tarkastin vielä tuota jalassani olevaa ihottumaa ja siinä tosiaan on hilsettä päällä, ja iho on vähän "koholla". Ja se kutina on jotain epänormaalia. Ihottuma-alue on selvästi alkanut suurentua. Pitääpä heti soittaa aikaa lääkärille.

Juu, ihmeessä sinne lääkäriin. Psoriläiskissä iho tosiaan on usein vähän kohollaan ja hilsettä päällä.

Alussa mainitsit, että lääkäriltä saa vain rasvoja, joista on hetkellinen apu. Niitä reseptejä ei ole pakko käyttää, vaikka saisikin. Itselläni tehoaa parhaiten aurinko ja ruokavalio. Ennen kuin kaikki ryntäätte kysymään, että mikä ruokavalio, katsokaa aikaisempia kirjoittamiani viestejä tällä foorumilla esim. http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=97&conference=4500000000000467&posting=22000000004605191 tai selatkaa psori.fi keskustelupalstaa, aiheena Pagano tms... Jaksamista synkkään talveen kaikille :)

• atoopikko

Kävin lääkärillä ja ihottumasta otettiin ihonäyte. Lääkärin mielestä ei ole psoriasis, mutta en saanut minkäänlaista vastausta mikä VOISI olla. Kaksi viikkoa menee kun saan tietää jotain. Kyllä nyt täytyy tunnustaa, että pahin on mielessä päälimmäisenä.

• sip

No oliko se psori?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensi kesänä

Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta
      Ikävä
      61
      3111
    2. Tukalaa kuumuutta

Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh
      Ikävä
      43
      3067
    3. Sinä, ihastukseni

Mitä haluaisit tehdä kanssani ensimmäisenä?
      Ihastuminen
      42
      2417
    4. Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.

Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      92
      2060
    5. Tiedät ettei tule toimimaan.

Mielenterveys ei kummallakaan kestä.
      Ikävä
      31
      1893
    6. Okei, myönnetään,

Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘
      Ikävä
      25
      1759
    7. Onko kaivatullasi

himmeä kuuppa?
      Ikävä
      48
      1606
    8. Mihin hävisi

Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä
      Iisalmi
      83
      1370
    9. On jo heinäkuun viimeinen päivä.

En taida nähdä sinua koskaan.
      Rakkaus ja rakastaminen
      39
      1290
    10. Lähtikö korvat

puhtaaksi vaikusta?
      Tuusniemi
      79