Joskus asperger todella hävettää

kun.on.vaan.niin.assi

Otsikko kertookin olennaisen. Tää assius ottaa aika ajoin mua todella päähän ja saa mut häpeämään itseäni. Tunnen itseni ihan virheelliseksi yksilöksi, semmoseksi mutaatioksi, jonka kamalia geenejä ei ainakaan missään nimessä saa yhtään laittaa eteenpäin vaikkapa lapsia hankkimalla, tai se ois rinnastettavissa jo kidutukseen.

Mä oon saanu varman diagnoosin vasta aikuisiällä (epäilyjä oli aiemminkin), ja vaikka mä lapsena olin paljon "autistisempi" kuin nykyään, niin aikuisiässä kaikki tuntuu paljon pahemmalta, kun tajuaa oman erilaisuutensa, ja siitä se häpeä sitten kai tuleekin. Häpeän, kun tajuan, etten kuitenkaan tajua. Muiden ihmisten kanssa tekemisissä ollessani mä aina säännöllisin väliajoin huomaan huvittuneita katseita keskustelukumppaneillani. Kenties sanoa töksäytän jotakin outoa tai muuten vaan ahdistun, kun en yhtään tiedä, mitä sillä hetkellä sanoisin tai tekisin ja mitä ilmeitä käyttäisin. Saatan innostua joskus keskustelemaan pitkäänkin, kunnes tajuan, että toinen kattoo mua huvittuneesti tai tympääntyneesti, koska puhun ilmeisesti liikaa samasta asiasta. Ja kerrankin olisin löytäny mielenkiintoista puhuttavaa...ainakin omasta mielestä.

No niin, nyt oon avautunu. Onko täällä muita, jotka kokee häpeää aspergerista ja sen kautta koko olemassa olostaan? :/ Voisin mieluusti lakata kyl kokonaan olemasta, mutta mulla on koira, enkä tiedä, mitä sille sitten kävis.

10

883

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ompsis

      Älä elämää lopeta! Kyllä aina on syytä elää! TV:stä tuli jokin aika sitten tästä englantilainen ohjelma ja siinä oli juttua kuinka oireita saatiin vähennettyä. Henkilöiden mieliala parani huomattavasti ja oireet väheni.

    • noniins

      Itse ongelmahan on siinä häpeämisessä ja kun et kerta itsellesi mitään mahda eikä tila on parannettavissa, sen kanssa pitää vain elää ja oppia sietämään häpeää. Toddennäköisesti helpottaa iän myötä itsestään, mutta voi siinä häpeän kestämisessä harjaantua ja siihen kelpaa mikä tahansa sosiaalista häpeää aiheuttava toiminta, aloittaa voi esimerkiksi oleilemalla puolialasti muiden seurassa, puhumalla ruokottomuuksia ja pukeutumalla huomiotaherättävästi, miespuolisella vaikkapa pinkit kukkahousut jalkaan kaupungille tai ruokailemalla epäsovinnaisesti kuten aloittamalla jälkiruuasta seisovassa pöydässä.

    • Sadekimma
    • Ei-hätää

      aspergerista se katoaa ensi keväänä kun lumet sulaa

      • Hhijjkjjj

        Ei se periaatteessa katoa. Se vain yhdistetään autismin kanssa samaksi diagnoosiksi.


    • Breda

      Aspergerissa kai hävettää se, että ei ole samanlainen kuin enemmistö.
      Kyllähän enemmistöstä poikkeaminen jollain tavalla ahdistaisi jokaista - ellei sitten ole kerta kaikkiaan maailman vahvin ihminen henkisesti. Assina ei ole ollut helppoa minullakaan mutta minulle nappiin sopiva itsekäsitys on löytynyt ja jopa vahvistunut sen jälkeen kun AS minulle selvisi. Assi tekee itselleen todella väärin, jos alkaa AS:n selviämisen jälkeen toivoa, että sitä ei olisi. Tieto sen olemassaolosta on hyvä ponnahduslauta itsensä ja käyttäytymisensä parempaan ymmärtämiseen ja samalla ymmärtää myös entistä paremmin, miten väärässä ovat ne monet, jotka puhuvat aspergerista ennakkoluuloista ja pelokasta höpöhöpöä tai elättelevät ja levittelevät joitain ikivanhoja harhakäsityksiä siitä. Tiedot aspergerista ovat enemmistöllä hyvinkin heikot ja sen havainnon perusteella olen ainakin minä tietoisena assina osannut valita loistavalla tavalla oikein ne aspergerista tietävät ihmiset, joita haluan tavata ja joita voin pitää ystävinäni ilman pelkoa petetyksi joutumisesta.

    • MrJuha82outolintu

      Minä tunnen olevani erityinen asperger.

    • Breda

      Nimimerkille kun.on.vaan.niin.assi
      haluan sanoa omasta kokemuksestani vielä, että on hyvin monta syytä eristäytyä, kun on assi. Siis eristäytymisellä tarkoitan yksin olemista, omassa juhlallisessa assin maailmassaan, jonne eivät enemmistön ei-assimaiset käyttäytymis-, aistimis- ja ajattelunormistot yllä. Yksin olemisesta on assille todella paljon hyötyä. Ei-assien maailma ei silloin häiritse. Se vaivihkainen, jatkuva ja outo "normaaliuden" vaatimus pysyy silloin loitommalla. Assin on silloin mahdollista paineettomasti olla oma paras itsensä eli assi. Ei-assien enemmistö tietenkin kokee olonsa vähän epävarmaksi, kun yksi ja toinen assi selvästi karttelee enemmistön eli "kunnon ihmisten" tapoja, suorastaan sanoutuu niistä irti ja eristäytyy enemmistön "niin loistavasta ja ainoasta oikeasta" elämäntavasta. Tasapäistävyyden paine on kova, kun on erilainen. Se on usein niin kova, että alkaa hävettää, kun ei ole muiden kaltainen, vaikka ne muut niin kovasti sitä toivoisivat.

      Moni ei-assi eli ns. normaali enemmistön edustaja ei ymmärrä, miten mahdoton assin on muuttua ei-assiksi. AS on synnynnäistä ja pysyvää. Assille on siis täysin mahdotonta geeneiltään ja siis kaikilta synnynnäisiltä ominaisuuksiltaan muuttua toisenlaiseksi. Mutta se, mikä on mahdollista, on enemmistön kyky oppia tietämään, millainen ilmiö AS oikein on ja mikä tärkeintä, sitä kautta oppia sietämään ja ehkä lopulta jopa ymmärtämään asseja niin, että ei enää yritetä tahallaan tai edes tahattomasti vääntää asseista jotain muuta kuin he todellisuudessa ovat. Assit eivät ole tässä yhteiskunnassamme mitään enemmistön sekunda-edustajia, vaan vähemmistön ylpeitä lipunkantajia, erilaisuuden kautta rikkautta ja monimuotoisuutta lisääviä arvokkaita yksilöitä.

      Assin häpeä ei nouse niinkään assiudesta itsestään, vaan siitä että ns. normaalilla enemmistöllä assin ympärillä on niin paljon ei-alkuisia näkemyksiä asseista. Enemmistö odottaa huomaamattaan pieneltä AS-vähemmistöltäkin enemmistön kaltaista ylisosiaalista käytöstä ja puhetapaa. Millä oikeudella? Asseille sosiaalisuus on hyvin harvoin elämässä numero yksi. Asseille on usein tärkeintä seurata eri asioihin kohdistuvia omia erityiskiinnostuksiaan. Juuri niiden kautta moni julkisuudessa assiksi arveltu merkkihenkilö onkin saavuttanut erinomaisia tuloksia ihmiskunnan historiassa, esim. taiteissa ja tieteissä. Ja myös moni kuuluisa keksijä on tai on ollut yhden jos toisen asiaa tutkineen mielestä enemmän tai vähemmän asperger-piirteinen. Tämän takia onkin kyseenalaista puhua aspergerin syndroomasta "häiriönä". Miten häiriö voisi olla sellainen, jossa on vahvuuksia. Onko Usain Bolt pikajuoksun häiriö, kun on niin erilainen kuin muut? Ehkä olisi paras vihdoin tajuta, että Asperger-ominaisuuksien yhdistelmä on normaaliuden muoto - mutta harvinainen sellainen.

      Ennen assien määrää luultiin pienemmäksi kuin se todellisuudessa on. On paljastunut, että se ei ole ollenkaan niin harvinainen. Wikipediasta juuri luin, että tällä hetkellä Suomessa arvioidaan olevan asseja noin 1,7 % eli hiukan yli 90 000. Arvio on selvästi noussut viimeisen 20 vuoden aikana, kun AS-tutkimus on edistynyt ja AS:n ilmenemismuodot eri ikäkausina on opittu tunnistamaan paremmin.

    • Aspergerinfo

      Edellisen vuoksi olen siedättänyt ympäristöäni kohtaamaan saksanpaimenkoiranpentuani siten, ettei sitä häirittäisi opettaessani sitä erilaisissa ympäristöissä sosiaaliseksi koiraksi, myös häiriönalaisena. Eli koiraan ei tulla koskemaan ilman lupaani. Olen onnistunut tässä hyvin, useiden ihmisten mielestä. Sama pätee itseeni; mikäli haluan olla rauhassa, minua ei tulla häiritsemään eikä varsinkaan kiusaamaan. Mikäli toisin tapahtuisi, seuraukset olisivat vakavat, sillä jos noin tapahtuisi, Suomen lain mukaan oikeus toteutuu aina, sillä jokaisesta eriarvoistavasta tapahtumasta, väärinkohtelusta, lähtee kanne Euroopan ihmisoikeustuomioistuimeen. Lakikirjan osaan ulkoa.

      Tsemppiä kaikille.

    • Breda

      Kirjoitin tuolla edellä: "AS:n ilmenemismuodot eri ikäkausina on opittu tunnistamaan paremmin." Näin on ja haluan lisätä, että AS:n ilmenemismuodot eri sukupuolilla on opittu tunnistamaan paremmin. Perinteisesti on opittu ensin tunnistamaan poikien ja
      miesten AS, mutta nykyään tiedetään paljon uutta siitä, miten AS ilmenee tytöillä ja
      aikuisilla naisilla. On huomattu paljon eroja eri sukupuolilla.
      Varsinkin aikuisten naisten on ollut vaikea tunnistaa AS:aan.
      Nykyään se ei ole niin vaikeaa kuin vielä esim. 90-luvulla.
      Tulevaisuudessa se tunnistaminen varmasti uusien
      tutkimustulosten myötä helpottuu edelleen.

      Miksi asperger hävettää?
      Siksi, että enemmistö tietää siitä niin vähän!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Venäjä aikoo yksipuolisesti muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa

      Venäjä aikoo muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa Venäjän saarten eteläpuolella. Ylen jutussa kerrotaan mm.
      Maailman menoa
      183
      1418
    2. RIP Lauri Paavola

      Kansalaisaktivisti ja freelance-journalisti Lauri Paavola on kuollut vain 31-vuotiaana. Hän tuli tunnetuksi hyvin kärjek
      Maailman menoa
      28
      1127
    3. Suomi lähettää tarkkailijoita merialueelle

      Venäjä on ilmoittanut aikovansa ylittää Suomen merialueen rajat kysymättä lupaa kertomalla että Suomen merialueen raj
      Maailman menoa
      313
      1113
    4. Jokohan se viimein myöntäisi

      Vai onko vielä jotain epäselvyyttä sen asian suhteen?
      Ikävä
      144
      1064
    5. En pidä sinusta, en kirjoita viestejäni sinulle.

      Yritä nyt ymmärtää. En koskaan tule kiinnostumaan sinusta. Jätä minut rauhaan täällä.
      Ikävä
      98
      937
    6. Upea, kaunis ja menestynyt Martina menee onnellisesti naimisiin

      Mitäs palstan vihaajamönkeröt tähän? Kiehuttaako? Kaikki vain eivät ole kauniita ja menestyviä kuten Martina.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      228
      902
    7. Ehdin aamulla

      ajattelemaan sinua. Olit ensimmäisenä mielessäni. Avasin silmäni tähän uneen, jota elämäksi kutsutaan. Kuuntelin lintuje
      Ikävä
      130
      885
    8. Terveystalo paljasti yksityisen sairaanhoidon empatia puutteet

      Yksityisellä puolella raha ratkaisee, jos ei ole rahaa potilas ei saa empatiaa eikä siten apuakaan: Poliisi teki rikosi
      Maailman menoa
      99
      870
    9. Tiedätkö näen

      sinun pelisi hyvin kirkkaasti.
      Ikävä
      59
      865
    10. Asuntojen reaalihinnat alimmillaan 20 vuoteen

      Sääliksi käy niitä jotka pari vuotta sitten maksoivat itsensä kipeäksi. Kohta pankki ottaa asunnon haltuunsa ja huutok
      Maailman menoa
      84
      858
    Aihe