Astma ja Psyyke

mietiskelijä

Terve sielu terveessä ruumiissa ja päinvastoin. Mikähän meitä astmaatikkoja oikein vaivaa psyykkisesti koska olemme sairastuneet fyysisesti astmaan? Omalta kohdalta voin todeta että ensin minulle tuli psyykkisiä oireita, esim. sosiaalisten tilanteiden pelko, esiintymispelko (punastelu) yms. psyykkisiä juttuja. Kuinka ollakaan sairastuin sitten rasitusastmaan. Olen varma että näillä psyykkisillä ja fyysisillä ahdistuksilla on jotain yhteistä. Vai miten on astmaatikot, oletteko iloisia, sosiaalisia ja vapautuneen tuntoisia, hyvällä itsetunnolla varustautuneita myyntimiehiä? Kertokaa kokemuksia.

31

3677

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tapaus

      ehkä jo osoittaa että psyykkiset vaivat aiheuttavat astman kaltaisia oireita.
      Keskustellaan lisää asiasta ! Kiinnostaa, koska niin paljon olen kärsinyt.

      • astmafyysikko

        Ootteko samanlaisia ääliöitä kuin lääkärit? Kyllä jokaiselle tulee hätä käteen kun hengitysei toimi ja sydän hakkaa. Ne ei ole mitään psyykkisiä häiriöitä vaan selkeitä fyysisiä oireita.


    • kokonaisuus,

      on psyykkinen puoli ja fyysinen.
      Esim. stressi pahentaa monia sairauksia.

      Mutta,mutta,kuten tiedät,astma on tulehdussairaus,sitä ei laukaise mikään psyykkinen sairaus,onhan astmaa jo todettavissa esim. aivan pienillä vauvoilla,joilla tuskin on stressiä,sos.fobioita ym.psyykkistä oireilua.

      Se taas pitää paikkansa,että stressantuneena astmaatikon astma saattaa paheta,mutta stressi EI todellakaan saa astmaa puhkeamaan.

      Eihän psyykkisen ja fyysisen ahdistuksen mekanismi edes ole sama,psyykkisesti ahdistunut hyperventiloi usein,tuntuu ettei saa ilmaa (vaikka sitä todellisuudessa saa!).

      Itselläni on astma ja työni puolesta olen astma-asioiden kanssa paljon tekemisissä,päivittäin.

      Voin taata sinulle,että mainitsemasi psyykkiset oireilut eivät ole rasitusastmasi takana,eivät todellakaan,sinulle kävi vain huono tuuri sairastuessasi fyysisestikin.
      Mutta se,että jos voit psyykkisesti huonosti,se pahentaa astmaa,kuten se pahentaa esim.atopiaa ja montaa muutakin sairautta.

      Kirjoitat että olet varma että psyyk.ja fyys.ahd.on jotain yhteistä.
      Näin ei nyt kuitenkaan ole.

      • lähihoitajaaaa

        pakko sanoa, ihan täyttä kakkaa tuo sinun juttus, lue asiasta ennenku sanot mitää, käyppä lue vaikka esim terveyskirjastosta juttua netistä


      • 12345

        Kokonaisuudelle vain tiedoksi ,,,,vaikka pieni lapsi ei kovin paljon tressaa,niin hän on saanut perintönä jo astman äidiltään stressin muodossa joka puhkee sitten päälle jonkin ikäisenä,ja psykologiaa lukeena tiedän että vaikutusta on psyyken puolelta astmaan ,ikävä kyllä ja monen monet muut sairaudet kantautuu ihmiseen psyyken kautta....


    • ------

      Psyykkiset tekijät voivat vaikuttaa astmaoireisiin, mutta eivät aiheuta astmaa.

      Astma on keuhkojen ja keuhkoputkien tulehduksellinen sairaus ja jossain sen tulehduksen syy on.

      Kuten kaikki tietävät, astma jaetaan kahteen ryhmään: ulko- ja sisäsyntyiseen. Toisessa ryhmässä astman aiheuttaa esim. allergia kun taas toisen ryhmän astman aiheuttajasta ei olla oikein selvillä. On esitetty että juuri tuon toisen (sisäsyntyisen) astman syynä _voi_ olla _jossain määrin_ myös psyykkiset tekijät.


      Omalta kohdaltani: minulla ei ol ollut koskaan mitään erityisiä psyykkisiä ongelmia. Toki olen kokenut esiintymisjännitystä niinkuin jokainen, mutta ei mitään neurooseja tai pelkoja. Lapsuuteni oli onnlelinen ja astmakin todettiin vielä imeväisiässä, ja se on selvästi allergiaperäinen, joten taidan olla väärä henkilö vastaamaan tähän kyselyysi.

      En myöskään ole huomannut lisääntyvää oireilua henkisesti rankkoina aikoina, vaan ne ovat selvästi yhteydessä ulkoisiin ärsytystekijöihin kuten siitepölyyn tai hajuihin tai pölyihin.

      Silti mielenkiintoinen aihe. Tiedän pari astmaatikkoa, jotka joskus oirehtivat pelästään saadakseen huomiota ja sääliä itselleen vaikka heillä on oikeitakin oireita, mutta kai niitä muissakin sairausryhmissä on.

      • ------

        Astmaatikollakin muuten voi olla terve ruumis siitäkin huolimatta että kantaa mukanaan sairautta. Sairaushan ei merkitse sairasta ruumista.

        Sikäli leimaan itseni luokkaan : "Terve sielu terveessä ruumiissa" =)


    • Mietiskelijä

      Astma on kyllä hyvin erikoinen sairaus. On helppoa ajatella että allergisessa astmassa psyykkisillä tekijöillä ei juurikaan ole osuutta astmaoireiden laukeamiseen. Mutta miten on ns. sisäsyntyisessä astmassa. Todellisuudessa kukaan, ei huippuasiantuntijatkaan tiedä miksi juuri rasitus aihettaa keuhkoputkien turpoamista ja siten hengen ahdistusta (rasitusastmassa). Mikä on se mekanismi, joka oireet aiheuttaa? kukaan ei sitä tiedä. Siksi voimme jokainen esittää oman mielipiteemme asiaan, ja jokainen mielipide on todellisudessa yhtä oikea. Astman syntyperä tai sen aiheuttaja on siis äärimmäisen vaikea mitenkään todeta. Onko meillä rasitusastmaatikoilla etes välttämättä tulehtuneet keuhkoputket. Tietysti kaikki lääkärit olettaa näin olevan. Koskaan asiaa ei ole kuitenkaan ainakaan minulla tutkittu.
      Jos asia olisi vain fysiologinen, uskoisin että asista tiedettäisiin paljon enemmän.

      • täälläkin

        Astmaa hoidetaan akupunktiolla, suolahoidolla ja monella muullakin tavoin. Siitä voi jo päätellä kyseessä olevan mystisen sairauden, jonka perimmäisiä syitä etsivät vielä viisaammatkin.

        Olen läheltä joutunut seuraamaan ihmisiä joilla on "hengenahdistusta". Yhdellä pahin vaihe kesti n 15 vuotta, kunnes ahdistus lähes kokonaan katosi. Toisella katsottiin ahdistus nuoruusiän astmaksi (mitä sekin loppujen lopuksi tarkoittaa ? ), joka jonkun vuoden vaivattuaan meni ohi.

        Kummassakin tapauksessa oli mukana pelko, siksi kun useinkin tapaan ahdistuksesta kärsiviä, kysyn aina pelkäävätkö he jotakin, yleensä aina taustalla on jonkinsortin pelko.
        Siksi olen päätynyt pohdinnassani siihen, että psyykkiset syyt, ulkopuoliset tekijät, aiheuttavat ahdistusta (astmaa). Myös pelkkä jännittäminen voi olla ahdistusreaktiot laukaiseva tekijä.

        Monesti astmapotilaiden puhallustestit ovat hyviä, niiden perusteella ei saada aikaiseksi astmadiagnoosia, usein ei muutakaan löydy jotta voitaisiin puhua astmasta.
        Ja silti ahdistaa. Silloin on kyllä pakko itsekin ruveta ajattelemaan ahdistuksen syyn löytyvän psyykkiseltä puolelta, ainakin lääkärit tekevät niin.


      • oikea asiantuntija
        täälläkin kirjoitti:

        Astmaa hoidetaan akupunktiolla, suolahoidolla ja monella muullakin tavoin. Siitä voi jo päätellä kyseessä olevan mystisen sairauden, jonka perimmäisiä syitä etsivät vielä viisaammatkin.

        Olen läheltä joutunut seuraamaan ihmisiä joilla on "hengenahdistusta". Yhdellä pahin vaihe kesti n 15 vuotta, kunnes ahdistus lähes kokonaan katosi. Toisella katsottiin ahdistus nuoruusiän astmaksi (mitä sekin loppujen lopuksi tarkoittaa ? ), joka jonkun vuoden vaivattuaan meni ohi.

        Kummassakin tapauksessa oli mukana pelko, siksi kun useinkin tapaan ahdistuksesta kärsiviä, kysyn aina pelkäävätkö he jotakin, yleensä aina taustalla on jonkinsortin pelko.
        Siksi olen päätynyt pohdinnassani siihen, että psyykkiset syyt, ulkopuoliset tekijät, aiheuttavat ahdistusta (astmaa). Myös pelkkä jännittäminen voi olla ahdistusreaktiot laukaiseva tekijä.

        Monesti astmapotilaiden puhallustestit ovat hyviä, niiden perusteella ei saada aikaiseksi astmadiagnoosia, usein ei muutakaan löydy jotta voitaisiin puhua astmasta.
        Ja silti ahdistaa. Silloin on kyllä pakko itsekin ruveta ajattelemaan ahdistuksen syyn löytyvän psyykkiseltä puolelta, ainakin lääkärit tekevät niin.

        Voi teitä tietämättömiä. On turha miettiä asiaa josta ei ole tietoa. Astma näet johtuu hengitystiehyiden hermojen herkistymisestä. Syynä tulehdukset jotka ovat arpeuttaneet niitä limakalvoja.Tästä johtuu astmaan liittyvät sydämen ryrmihäiriötkin. Jokainen astmaatikko sen tuntee helposti. Ulkopuoliset ei mitään käsitä lääkäreitä myöten,kunhan luulevat.


    • vai molemmat?

      Tarkoitus ei ole tuottaa hämminkiä hyvän kysymyksen esittäjälle.

      Tässä omat kokemukseni.

      Kun happitasot ovat korkealla vireys, onnellisuus ja ulospäinsuuntautuneisuus sitä myöden lisäntyy.

      Päinvastaisessa tilanteessa ei jaksa olla
      ulospäinsuuntautunut. Mielestäni se on aivan normaalia.

      En niinkään kuuntelisi psykologeja asian osalta vaan lääkäreitä, joista moni ymmärtää, että fysiikka määrittelee myös persoonallisuuden.
      Taustalla ei ole välttämättä lapsuudessa isän rikkoman junaradan aiheuttama trauma.

      Sen sijaan edelläoleva ei tietysti anna vastausta kysmykseen esim. että miksi hyväkuntoinen ihminen sairastuu astmaan.

      Olettaisin että tämä voi johtuu psyykkisestä kuormasta ja vastoinkäymisistä, joiden selvittelyyn sitten kukin on saanut ne pelivälineet, mitä matkan varrella on ehtinyt
      siihen asti omaksua.

      Jos taitoja ei siihen ole jää tuloksetkin huonoiksi. Siksi esim. tämänkaltainen palsta
      ja aktiivinen keskusteluun osallistuminen palkitsee ja kartuttaa tietoja ja varmasti myös lopulta onnellisuutta.

      • Kana

        Mistä se muna olisi tullut. Jos ei olisi kanaa.

        Mutta täällä käyty keskustelu astmasta kiinnostaa, jospa joillekin olisi jotain apua jostakin pienestä asiasta jonka joku vaikkapa vain vahingossa kirjoittaa.
        Oma kunto voi olla (ja onkin) monesti niin pienestä kiinni. Toki astma on ilkeä sairaus, moni vaan tulee sen kanssa hyvin toimeen koko elämän ajan. Jutellaan ja neuvotaan toisiamme.


      • jotain tolkkua
        Kana kirjoitti:

        Mistä se muna olisi tullut. Jos ei olisi kanaa.

        Mutta täällä käyty keskustelu astmasta kiinnostaa, jospa joillekin olisi jotain apua jostakin pienestä asiasta jonka joku vaikkapa vain vahingossa kirjoittaa.
        Oma kunto voi olla (ja onkin) monesti niin pienestä kiinni. Toki astma on ilkeä sairaus, moni vaan tulee sen kanssa hyvin toimeen koko elämän ajan. Jutellaan ja neuvotaan toisiamme.

        Vai että oikein pienestä kiinni nämä astmakohtaukset. Mulla kyllä kaikki johtuneet ilmassa olleista saasteista. Varmistin asian elämällä puhtaassa ympäristössä ja kertaakaan ei tule oireita. Se siitä psykopatiasta. mutta voittehan pitää luulonne lääkäreiden kanssa. Minua ei taikuus kiinnosta.


    • not stirred

      Johtuuko päättämisen vaikeus itselläni kenties astman myötä hapettomuuteen kuolleiden aivosolujen osuudesta vai vain epävarmasta persoonallisuudesta?

      Onko astma seuraus psyykkeestä vai psyyke seuraus astmasta.

      "I used to be uncertain, but I do not know anymore"


      Was this..nasty?

      Or..friendly:)

    • Mietiskelijä

      Astman hoidossa minua risoo eniten se että hoito keskittyy vain ja ainoastaan astmaoireiden helpottamiseen eikä lainkaan itse sairauden parantamiseen. Näin on asia tietysti monien muidenkin sairauksien kohdalla. Asia selittynee sillä että lääkefirmat, jotka ovat ainoita joilla on rahaa ja halua vihkiytyä asiaan, keskittyvät tietysti vain oireiden lievittämiseen. Heille olisi katastrooffi jos ihmiset paranisivat oikeasti. Toinen epäkohta joka laittaa risomaan on KELA. Minullekin napsahtaa kelan kassasta kymmeniä euroja astmalääkkeisiin joka kuukausi, aineisiin jotka ainoastaan siis lievittävät oireita!! Kannattaisikohan rahaa käyttää myös siihen, miksi astma on kyseiselle henkilölle puhjennut ja yrittää löytää siihen sopivaa hoitoa??

      • mietiskelijä

        Olen kanssasi samaa mieltä, että kyllähän tuolla
        psyykkisellä puolella on suuri merkitys sairauksien puhkeamisessa. Tietysti täytyy olla jo taipumusta ko. sairauteen ja sitten sopivan tilanteen tullen (stressin) yhteydessä se tietysti helpommin puhkeaa.

        Jos sinulla on rasitusastma, niin eikö se muulloin oireile lainkaan, kuin ainoastaan rasittaessa?
        Hoidetaanko myös tulehdusta jatkuvalla kortisoni hoidolla?
        Mitä lääkkeitä joudut ottamaan ennen rasittavaa tilannetta?

        Kiitos vastauksista.


      • vaikuttaa

        Omaan vointiinsa . Pienestä pitäen kun elää terveellistä elämää, syö ja juo oikein, ennenkaikkea hoitaa terveyttään, silloin myöhemmin ehkä ei tarvitse hoitaa sairauttaan.
        Toki kaikki eivät voi vaikuttaa tuleviin sairauksiin, jotka tulevat vanhemmilta geenien mukana, mutta osa kyllä voi.


      • Mietiskelijä
        mietiskelijä kirjoitti:

        Olen kanssasi samaa mieltä, että kyllähän tuolla
        psyykkisellä puolella on suuri merkitys sairauksien puhkeamisessa. Tietysti täytyy olla jo taipumusta ko. sairauteen ja sitten sopivan tilanteen tullen (stressin) yhteydessä se tietysti helpommin puhkeaa.

        Jos sinulla on rasitusastma, niin eikö se muulloin oireile lainkaan, kuin ainoastaan rasittaessa?
        Hoidetaanko myös tulehdusta jatkuvalla kortisoni hoidolla?
        Mitä lääkkeitä joudut ottamaan ennen rasittavaa tilannetta?

        Kiitos vastauksista.

        Aivan vauvaiässä minulla oli ollut vaikea hengenahdistuskohtaus joten se viittaa siihen että taipumusta astmaan oli jo silloin. Varsinaisesti rasitusastmani puhkesi 4-5 luokalla.
        Yli kymmenen vuotta astmalääkitykseni oli ihan retuperällä. Huolimatta siitä että puolivuosittain kävin astmakontrollissa. Siellä puhaltelin pef-mittarin jouset poikki joten lääkitystäni ei muutettu. Eli pelkästään avaavaa lääkitystä tarvittaessa, ennen urheilusuoritusta.
        Okei, olen aina ollut keskivertoa lahjakkaampi urheilussa joten pärjäsin kyllä vaikka henki pihisi. Mutta huomioitavaa oli se että en voinut juosta sataa metriä ilman piippua. Luulen että se vaikutti jollain tavoin myös itseluottamukseeni, henki pihisi helposti ja posket punotti kun yritin epätoivoisena haukkoa happee…
        Vasta 30-kympin krouvissa eli aika äskettäin sain asiaankuuluvan lääkityksen. Seretide-diskus 50/250 yhdistelmä kiekon. Aamuin illoin henkonen keuhkoon niin pärjään hyvin. Tuntuu ihmeelliseltä kesken päivää spurttailla ilman oireita. Eli siinä mielessä asiani on nyt hyvin.
        Oireita en ole koskaan saanut muuten kuin urheillessa. En, vaikka olen allerginen huonepölylle ja kissalle.


      • jämtti on

        Aivan turhaa miettiä tällaista itsestäänselvyyttä. Elä siististi puhtaassa ympäristössä niin sinulle ei tule astmaa,eikä sinun astmaatikkona tarvitse kärsiä.


    • ...

      http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=97&conference=4500000000000405&posting=22000000006358732

      • Mietiskelijä

        Ensiksi, Tämä kaverihan ansaitsisi Nobelin omista tutkimustöistään. Olen valmis allekirjoittamaan ainakin osan tuosta jutusta. Myös oma "kulutukseni" on ollut liiallista nuoruudessa ja on ehkä vieläkin. Mutta mistä se sitten johtuu että joutuu siihen kierteeseen...

        Jokatapauksessa painavaa tekstiä tuon linkin takana.


    • lähihoitajaaaa

      stressi(myös masennys jne) saa astman puhkeamaan, varsinkin jos suvussa taipumusta astmaan terv. lähihoitaja

    • äly hoi älä jätä

      Minä en ainakaan koe olevani millään tavoin syypää astmani syntyyn. Minulla on atopiataipumus ollut jo lapsesta lähtien, ja joillain sukulaisilla on myös astma. Astmani puhkesi erään virusinfektion seurauksena, jäi yskä päälle.

      Minulle on myös tehty keuhkojen tähystys, ja kuulemma oli hyvin punaiset limakalvot. Ei keuhkojen punoitusta voi millään psyykkisellä syyllä aiheuttaa!

      Totta on, että astmaatikko voi olla myös henkisesti ahdistunut. Onhan se hyvin stressaavaa, kun joutuu olemaan kuukausiakin vuodepotilaana jokaisen flunssan jälkeen ja muut pitävät vaan laiskoina, vaikka ei kukaan perustervekään keuhkokuumeessa mene töihin. Silloin kun astma on parempi niin myös psyyke voi paremmin. Sama pätee tosin kaikkiin muihinkin sairauksiin.

      • myös astmainen

        Loistavaa. Koko ketjussa sentään yksi joka käsittää jutun. Olet saanut astman flunssasta. Mutta se flunssa on itse aiheutettu. Aina näin. Niinpä paras keino välttää astma on villasukat ja kuivat jalat. Astman hoito on halpaa:Puhdas ilma.


      • 17+6
        myös astmainen kirjoitti:

        Loistavaa. Koko ketjussa sentään yksi joka käsittää jutun. Olet saanut astman flunssasta. Mutta se flunssa on itse aiheutettu. Aina näin. Niinpä paras keino välttää astma on villasukat ja kuivat jalat. Astman hoito on halpaa:Puhdas ilma.

        Jos joku yskii bussissa naamallesi ja saat hengitysteihin viruksia, niin onko flunssa muka silloinkin itseaiheutettu? Eikö pitäisi syyttää tuota ihmistä, joka ei osaa yskiä hihaansa?


      • huono valinta
        17+6 kirjoitti:

        Jos joku yskii bussissa naamallesi ja saat hengitysteihin viruksia, niin onko flunssa muka silloinkin itseaiheutettu? Eikö pitäisi syyttää tuota ihmistä, joka ei osaa yskiä hihaansa?

        Joo. Asut kaupungissa ja kärsit valinnastasi.


      • 4+16
        huono valinta kirjoitti:

        Joo. Asut kaupungissa ja kärsit valinnastasi.

        Aika utopistista olettaa, että kaikki voisivat muuttaa maalle. On pakko olla siellä missä työt, koulut yms. Ja käytkö kaupassakin hengityssuojaimen kanssa?


      • realismi toimii
        4+16 kirjoitti:

        Aika utopistista olettaa, että kaikki voisivat muuttaa maalle. On pakko olla siellä missä työt, koulut yms. Ja käytkö kaupassakin hengityssuojaimen kanssa?

        Päinvastoin. Työ on siirtymässä takaisin maalle.Sen mukana ihmiset. Tämä taloussotku johtui keinottelijoiden kaupunkien rakentamisesta. Teitä on jymäytetty pahan kerran. Kannattaa työnkin takia muuttaa pois kaupungista.
        Käyn kaupassa harvoin juuri siksi että saan niistä löyhkistä astmaoireita. Nehän ovat kuin pikkukaupunkeja. En olisi enää hengissä jos olisin jäänyt kaupunkiin kärsimään. Kumma että joku ehdottaakin moista sairaille ihmisille. Mutta niinhän minullekin lääkärit sanoivat kaupungissa. Ei mukamas mitään auta ilmaston muutos. Vaan minulle se oli oiva ratkaisu. Keuhkojen toiminta palautui normaaliksi.


      • ahneus vie
        4+16 kirjoitti:

        Aika utopistista olettaa, että kaikki voisivat muuttaa maalle. On pakko olla siellä missä työt, koulut yms. Ja käytkö kaupassakin hengityssuojaimen kanssa?

        Sinulla onkin näköjään niin tärkeä työ että sen takia kannattaa kuolla.


    • enuskohumpuukkiin

      Itse tein erittäin stressaavaa työtä 6kk, jonka jälkeen puhkesi yskä ja sitten astma. Veikkaan, stressi jotenkin heikensi vastustuskykyäni ja tavallisesta yskästä tuli krooninen. Ehkä.

      Jotenkin olen tullut siihen tulokseen aina ennen terveenä ihmisenä, että tuon stressaavan jakson on ollut pakko vaikuttaa.

    • Anonyymi

      Tänne ei pitkään aikaan ole kukaan kirjoittanut mitään mutta itsellä oireet oli muutaman vuoden pois kun mies petti ja tajusin tilanteen samana iltana alkoi tulehtuminen astman muodossa joka oli aikaisemmin vastaavassa tilanteessa ollut 10 VUOTTA JA MUUTAMAN VUODEN POIS JA TAAS KUN TULI SAMA TILANNE LOPPUTULOS TÄYSI TUKEHTUMINEN. Ja mun Astma erittäin paha muulloin lievempänä.. Mutta selvästikin psyykkinen puoli vaikuttaa ainakin mulla astman laatuun.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      100
      7179
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      32
      2772
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      34
      2346
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      96
      2042
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      15
      1746
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      9
      1535
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1397
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1371
    9. Musiikkineuvos Ilkka Lipsanen eli Danny TV:ssä - Blondeja, hittibiisejä, räjäyttävä Danny Show...

      Ilkka Lipsanen eli Danny on viihdyttänyt meitä jo kuusi vuosikymmentä. Musiikkineuvos on myös liikemies, jonka voidaan
      Suomalaiset julkkikset
      33
      1319
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      8
      1314
    Aihe