Yli 60-vuotiaan keltakuumerokotus

Tiipucca

Hei, olemme jo varanneet Gambian matkan 3vk ja vasta terveydenhoitajan vastaanotolla selvisi, että keltakuumerokotuksen ottamiseen yli 60-vuotiaana liittyy paljon riskejä. Toinen matkustavista on 68v. peruskunnoltaan ja -terveydentilaltaan hyvä, ei muuta kuin toinen lonkka leikattu ja sekin toimii taas hyvin. Riskit kuulostavat tosi pahoilta, hermoston ja sisäelinten vaurioittumisesta jopa niihin liittyvään kuolemaan. Siis käytännössä samantyyppisiä kuin itse keltakuumeesta. Rokotus jäi siis vielä ottamatta ja tilasimme ajan matkailulääkärin vastaanotolle, mitä ei lääkärikeskuksessa heti suositeltu. Henkilö ei ole koskaan ottanut keltakuumerokotetta aikaisemmin.

Olisimmekin kiinnostuneita ja kiitollisia kuullessamme, onko kellään yli 60v. kokemuksia keltakuumerokotteen ottamisesta? Oletteko saaneet mainittuja tai joitain muita oireita? Oletteko matkustaneet ilman rokotetta- mikä mielestäni ei tunnu kovin suositeltavalta? Ilman rokotettakin voisi mennä lääkärin kirjoittaessa virallisen asiapaperin, että rokote on jätetty antamatta lääketieteellisistä syistä (ikä?). Kumpi on siis pahempi, ottaa rokotteen vai rokottamatta menemisen riskit?

9

531

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Turharokotusyleensä

      Mihin olitte ajatellut keltakuume rokotusta tarvittavan, siitä mainitaan paljon erimaiden kohdalta mutta todellinen tarve on vain harvoissa paikoissa ja pidempään työskentelevillä.Tuskin olette menossa PapaGonia jahtaamaan keskiafrikkaan.
      Varovaisuus on hyvä mutta turha vaaran kuvittelu on turhaa, ottakaa mieluummin krela rokotus , siihen voi kovalla työllä joskus törmätä.

      • tarkoitinkorela

        Tarkoitin kolera rokotus, sorry.


      • matkanodotusta

        Otin keltakuumerokotteen 62v, nyt olen 69v. Ei kukaan valistanut minua millään tavoin, ei lääkäri eikä terveydenhoitaja. Itselläni oli lääkitys, on edelleen, korkean kolesterolin ja kilpirauhasen vajaatoiminnan vuoksi. Ei tullut rokotuksesta minkäänlaisia sivuvaikutuksia, mutta kai se on hyvin yksilöllistä sekin.


    • PattisEiOleKumipaikka

      Aloittaja on perimmäisten kysymysten äärellä.
      Olet tietämättäsi joutunut lääkejättien uhriksi jo pohtiessasi rokotuksia.
      Ne ovat osa maailmanlaajuista totaalista huijausta jonka tarkoituksena on vain kerätä rahaa.
      Sitä ei tule ajatelleeksi mutta muutaman kympin rokotteet tuovat valtavat voitot kun sen ottaa 20 000 000 ihmistä.

      Olen matkustanut vuosikymmenien saatossa yli 60 maassa ottamatta mitään rokotteita. Missään ei olla todistuksia kysytty ja koskaan en ole mihinkään sairastunut. En Gambiassakaan. Yksi tippuri tuli Pattayalta -80 luvulla mutta sen olisi voinut torjua ainoastaan itsehillinnällä. Se oli sinä iltana kadoksissa.

      Rokotteista voi olla vakavia sivuvaikutuksia iäkkäille ihmisille ja en voine niitä suositella.

      • Tiipucca

        Kiitos sinulle 'Matkanodotusta' kokemuksesi oli meille arvokas ☺ Keltakuumerokote otettu. Kysymys enemmän kunnosta ja vastustuskyvystä kuin iästä. Mutta lääkärin kautta kehoitetaan yli 60v menemään. Toimimme näin ja totesi että hyvin voi ottaa, ei näe sille esteitä.


      • matkanodotusta
        Tiipucca kirjoitti:

        Kiitos sinulle 'Matkanodotusta' kokemuksesi oli meille arvokas ☺ Keltakuumerokote otettu. Kysymys enemmän kunnosta ja vastustuskyvystä kuin iästä. Mutta lääkärin kautta kehoitetaan yli 60v menemään. Toimimme näin ja totesi että hyvin voi ottaa, ei näe sille esteitä.

        Hei Tiipucca, ratkaisu siis tuli tehtyä, toivon että sujuu ilman sivuvaikutuksia kuten itselläni. Mukavaa matkaa teille sitten kun on sen aika!


    • hotellipuolihoidolla

      Miksi Gambian pitäisi ottaa keltakuumerokotus.

    • myskihärkä

      Mun kaveri on käyny yli 40 maata ja eksoottisimmasta päästä,ei koskaan rokotuksia eikä sairastumisia.Eräs alle 30v naamatuttu taas ykskaks yllättäin lähti ja kävi Gambiassa ilman rokotuksia kaverin pyydettyä häntä mukaan.3 vkoa matkalta palattuaan hän kuoli saatuaan taudin matkalla mitä en tiedä.

      • omaterveys

        Jos aikoo oleskella vain Gambiassa, ei keltakuumerokotusta tarvita. Mutta jos aikoo käydä Senegalin puolella niin vaaditaan keltainen kortti voimassa olevasta keltakuumerokotuksesta. Rajalla sitä voi joutua näyttämään ja jos ei ole niin tulee ongelmia, Senegalissa esiityy keltakuumetta. Näin Tjäreborgista kerrotaan. Itse olen käynyt muutaman kerran Senegalin puolella mutta koskaan ei ole rajalla kysytty tuota korttia, tosin se minulla kyllä on.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 121
      2803
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      73
      2576
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      16
      2121
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1747
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1658
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1489
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      17
      1449
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      27
      1413
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1377
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1302
    Aihe