Yanmar 4Jh-Dte

Touhelo

Terve.Onko kukaan vaihtanut ko.moottoriin starttia?Itsellä edessä ja neuvoja ottaisin vastaan.
Venttiilen säätöohjetta myös kaipaisin.
Paatti on Bella 8000.
Kiitos asiallisista vastauksista!

11

1949

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 4jh2dte

Vaihdoin startin edelliskeväänä. Uuden ostin turun laturi ja startti-nimisestä liikkeestä. Ei ollut pahan hintainen. Tarvikestartti kyseessä, koska oletan, että alkuperäinen olisi maksanut paljon. Starttiliilkkeillä on soveltuvuustaulukot, joilla sopiva löytyy.

Itse vaihdossa ei ollut mitään ihmeellistä. Jos oikein muistan niin intercooleri ilmaputkineen piti irrottaa, jotta sai tilaa. Vanha pois ja uusi tilalle.

• Touhelo

Kiitos vinkistä!

• 4jh2dte

Venttiilien välykset mitataan kylmänä. Ohjearvot löytyvät ainakin minulla manuaalista. Siinä taisi olla muutenkin ohjeita hommasta. Helppo homma tämäkin ja netistä luulisi löytyvän ohjeita toimenpiteelle. Säätö on käytännössä samanlainen samantyyppisille koneille. Oma on vanha työntötanko kone vm. 96. En tiedä, ovatko uudemmat vastaavat jo yläpuolisella nokalla ja onko niiden säädössä eroja. Kaikkia ei tarvitse säätää lainkaan.

• Touhelo

Jepulis.yrittänyt etsiä jotain keskustelua missä suomeksi löytyisi tämä toimenpide.Moottoria ilmeisesti pyöräytetään kampiakselin päästä oikeaan kohtaan jotta saadaan suurin mahd.välys nostajaan.

• VenttiileitäSäätänyt
        Touhelo kirjoitti:

Jepulis.yrittänyt etsiä jotain keskustelua missä suomeksi löytyisi tämä toimenpide.Moottoria ilmeisesti pyöräytetään kampiakselin päästä oikeaan kohtaan jotta saadaan suurin mahd.välys nostajaan.

Venttiilit lähes kaikissa 4-tahtimoottoreissa (joita olen nähnyt yli 50v aikana)
        pitää säätää oikeaan välykseen silloin kun mäntä on puristustahdin aikana yläkuolokohdassa, käytännössä sytytyshetki. Jos et ole ennen säätänyt venttileitä? niin olehan tarkkana ettet riko moottoriasi.
        Tuosta vesikymyksestä sitten, moottoreista (ja muistakin laitteista)olisi parasta laskea kaikki vedet pois ettei tulisi jäätymisvaurioita ja turhia ruostumisia.

• Touhelo

Kiitos.Tarkennus vielä tarkoitin että imu ja pako venttiili ovat kiinni ja silloin pystyn säätämään välyksen.

• Touhelo

Lisäkysymys tähän vielä.Jos ajan pakkasnesteet noston jälkeen moottoriin n.7-8 litraa,tarvitseeko ennen tuota toimenpidettä laskea (järvi)vesiä pois esim.kytkimestä?
      Kiitos.

• 4jh2dte

Ei kait siellä kytkimessä vettä ole. Ei ainakaan minulla. Itse teen niin, että huuhtelen makealla vedellä, koska vene on meressä. Tämän jälkeen pyöräytän hetken kuivana, jotta suurimmat vedet tulee ulos. Sitten kastelukannulla merivesisuodattimesta glygolia kunnes tulee pakoputkesta ulos. Kaveri on hyvä olla apuna tai jos ei ole kaveria, niin pitää virittää ämpärin pakoputken alle, jotta saa ylimääräiset talteen.

• Yanmarilla

Venttiilit säädetään sytytysjärjestyksen mukaan, kun edellisen sylinterin venttiilit ovat "keinuasennossa" eli toinen venttiilin keinuvipu on tullut juuri ylös ja toinen alkaa laskea, silloin on seuraavassa työtahti, mäntä ylhäällä, silloin säädetään venttiilit. Sytytysjärjestys on 1-3-2-4. Pyöritä moottoria ja seuraa miten venttiilit liikkuvat tuon järjestyksen mukaan.

• Touhelo

Kiitos neuvosta.

• rohkeastivaansäätämään
        Touhelo kirjoitti:

Kiitos neuvosta.

Yleensä diesel koneista löytyy tuosta yläkuolokohdasta jonkin sortin merkki lohkossa ja kampiakselin siivapyörästä, kun ovat hollillaan, niin oikea aika säätää...ja joku mainitsikin tuosta marssi järjestyksestä miten mäntin liikkeistä

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Israel aloitti 3. maailmansodan

https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.
      Maailman menoa
      461
      2805
    2. Kaksi vuotta

Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek
      Ikävä
      15
      2645
    3. Nainen, meidän talossa on säännöt

1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E
      Ikävä
      269
      1582
    4. Miksi me ei mies voida edes viestitellä irl?

En odota enkä vaadi mitään, voitaisiin vain olla yhteyksissä jollain tapaa ihan oikeasti.
      Ikävä
      84
      1184
    5. Raamatun kiroukset ja uhkaukset osoittavat sen ihmisperäisyyden

"Se sanotaan galatalaiskirjeessä, että jos joku levittää väärää evankeliumia: "...jos joku julistaa teille evankeliumia
      Hindulaisuus
      440
      1121
    6. Oliko Farmi-finaalitehtävät mielestäsi tasaveroisia Lloydin ja Johannan välillä?

Onnea Farmi-voitosta, Lloyd. Et tainnut olla ihan kaikkien suosikki, mutta puskit voittoon! Oliko finaalitehtävät miel
      Tv-sarjat
      63
      1098
    7. Tekisin mitä vaan että

Pääsisin eroon susta.
      Ikävä
      156
      960
    8. Rakennetaanko yhdessä?

Haluaisin rakentaa sun kanssa yhteistä tulevaisuutta❤️ Onko meistä siihen? Huomaan että sulta puuttuu se joku tärkeä elä
      Ikävä
      41
      928
    9. Onko hän elämäsi rakkaus?

Itse olen sitä mieltä että kyllä se näin taitaa nyt olla
      Ikävä
      56
      889
    10. Mies haluaisin sinun kanssa

Rakkauslapsen. Hänestä tulisi tosi söpö ja fiksu.
      Ikävä
      79
      875
    Aihe