Kuinka vaikia on päästä kätilöksi?

kätilöksi halajava

Millaisia pääsykoe yms. vaatimuksia on, kun hajen sosiaalialalle opiskeleen kätilöksi? Mitä painotetaan, onko esim. enkun oltava vähintään 8 tms.???? Onko turha hakea kätilöksi, jos kerta pääsyvaatimukset on kuulopuheitten mukaan korkeat? Onko jollain joitakin konkreettisia esimerkkejä vaatimuksista esim. omia arvosanoja millä on päässyt kyseiselle alalle?? Onko erityisesti jotain koulua, minne olisi helpompi päästä opiskelemaan kätilöksi?

Kiitoksia vastauksista...

10

13123

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Susa

..haluaisin minäkin tietoa. En niinkään noista pääsyvaatimuksista, koska nehän löytyvät koulujen nettisivuilta, mutta noin yleensä kokemuksia kätilöopiskelijoilta ja jo valmistuneilta. Opiskelen tällä hetkellä aivan toisenlaista alaa elikkäs IT-puolen juttuja ja harkitsen hakua ensi syksynä alkavaan koulutukseen. :)

• Nimetön

...ja pääsin opiskelemaan kätilöksi Jyväskylän ammattikorkeakouluun. En tosin ottanut paikkaa vastaan. Ihan kokeilumielessä menin kokeeseen, eikä se ollut ollenkaan paha. Ryhmäkeskustelu ja haastattelu, jossa kaksi naista kyselivät tyyliin "miksi juuri sinusta tulisi hyvä kätilö?". Minulla tosin on ihan hyvät (E:n) paperit lukiosta, että ehkä sen vuoksi pääsin sisään. Sinne voi kaiketi hakea lukio tai ammattikoulupohjalta. Pisteitä saa siis aikaisemmista arvosanoista, ryhmäkeskustelusta ja haastattelusta.

• kätilöksi halajava
        Nimetön kirjoitti:

...ja pääsin opiskelemaan kätilöksi Jyväskylän ammattikorkeakouluun. En tosin ottanut paikkaa vastaan. Ihan kokeilumielessä menin kokeeseen, eikä se ollut ollenkaan paha. Ryhmäkeskustelu ja haastattelu, jossa kaksi naista kyselivät tyyliin "miksi juuri sinusta tulisi hyvä kätilö?". Minulla tosin on ihan hyvät (E:n) paperit lukiosta, että ehkä sen vuoksi pääsin sisään. Sinne voi kaiketi hakea lukio tai ammattikoulupohjalta. Pisteitä saa siis aikaisemmista arvosanoista, ryhmäkeskustelusta ja haastattelusta.

Mulla ei oo een papereita tulosa, joten parempi varmaa ensin opiskella sh:ksi ja myöhemmin, ku on alaan liittyvää tietoo enempi nii vois olla mahollisuuksia kyseiseen kouluun.. Kuitenki "menettäs" ne 5 pistettä, jos laittaa eka hakuun kätilön, joten taijan sitten tyytyä aluksi sairaanhoitaja kouluu.. ei siinä odotan sitäkin innolla! :)

• tuleva kätilö,toivottavasti :)
        kätilöksi halajava kirjoitti:

Mulla ei oo een papereita tulosa, joten parempi varmaa ensin opiskella sh:ksi ja myöhemmin, ku on alaan liittyvää tietoo enempi nii vois olla mahollisuuksia kyseiseen kouluun.. Kuitenki "menettäs" ne 5 pistettä, jos laittaa eka hakuun kätilön, joten taijan sitten tyytyä aluksi sairaanhoitaja kouluu.. ei siinä odotan sitäkin innolla! :)

Hei,
        Mulla on aika prikulleen sama tilanne, haluan kätilöksi, se on kutsumus. Ite kirjotin n. C:n paperit lukiosta, eli oikein oo hyvät mahdollisuudet... Haen ensin sairaanhoitajaksi, jonne on helpompi päästä, ja jatkan kätilöksi hakua joka syksy ja kevät niin kauan kun sinne pääsen. Näin oon sen homman aatellu.
        En halua olla enää toista vuotta töissä, vaan opiskella. Ja sairaanhoitajan opinnot on kuitenkin osa kätilön opinnoista eli mikäs sen parempi paikkaa aloittaa kätilöksi luku.
        Siis tarkoitan, että kätilön opinnoista 2,4 vuotta on sairaanhoitajan opintoja eli tuo sairaanhoitajaksi lukeminen ei ole mitenkään hukkaan heitettyä!

Tsemppiä sulle kevään hakuihin, ja toivotaan että meistä tulee vielä kätilöitä, joku kaunis päivä :)
        Luovuttaa ei saa, jos on kerran päämäärä ja haaveet!!!

• terk80

Mä opiskelen kätilöksi Stadiassa, aloitin viime syksynä, eli vasta puoli vuotta takana. Itse hain lähihoitajan papereilla, ihan hyvillä. Pääsykoe oli kirjatentti, ensimmäistä kertaa. Luin etiikan kirjasta tentittävän alueen kerran läpi, itse koe oli muistaakseni 130 kyllä-ei-en osaa sanoa kysymystä. Oikeasta vastauksesta 1 piste, väärästä -1 piste ja en osaa sanoa vaihtoehdosta ei pisteitä. Ei mitään haastatteluja tai psykologisia testejä.

Itse kuvittelin, että tuskin tulen hyväksytyksi, mutta niinpä vaan pääsin kouluun. Jos halua ja motivaatiota on, niin kannattaa ihmeessä hakea. Syksy on ollut aika rankka, mutta hengissä ollaan ja porskutellaan eteen päin! Tsemppiä!

• kati

Opiskelen sairaanhoitajaksi,ja olen erittäin ylpeä tulevasta ammatistani.Stadiassa oli viime vuonna samanlainen pääsykoe sairaanhoitajilla,kätilöillä,jalkaterapeuteilla jne. Älkääs neidot antako sitä kuvaa että sairaanhoitajaksi opiskellaan kun muualle ei pääse...eli jämäpaikalle...tuolla asenteella suomen terveydenhuolto on kusessa 10 vuoden kuluttua.

• Mona

Mistähän aloittaisin... Opiskelen nyt viimeistä vuotta kätilöksi Savonia-amk:ssa eli Kuopiossa. Silloin kun minä hain kouluun eli 2001 niin sairaanhoitajalinjalle oli vaikeampi päästä kuin kätilölinjalle. Mutta hyvät ihmiset, ÄLKÄÄ IHMEESSÄ HAKEKO SAIRAANHOITAJAKSI JOS HALUATTE KÄTILÖKSI!!! Kätilön tutkinto pitää sisällään sairaanhoitajatutkinnon ja on vaan vuoden pidempi, eli ei paha! Aina kannattaa yrittää ja ei kätilöksi mielestäni kovin vaikea ole päästä. Itse olen lähihoitajapohjalta ja mulla ei tosiaan ollu kovin loistava todistus. Käytännössä olen aina tehopakkaus, mut teoriapuoleen en aina jaksa hikuna panostaa.

Mut jos käytte ensin sairaanhoitajaksi ja sitten kätilöksi niin opintonne venyvät ihan turhaan ja ette te silloinkaan välttämättä pääse tuosta vaan jatkamaan. Opiskelu on ollu ihan jees...kaks ekaa vuotta aika turhia, kolmas vuosi jo vähän mielenkiintoisempi ja nyt tää vikahan me vaan ollaan harjottelussa. Raskasta, mut äkkiä se on ohi!

• Mona

Niin siis kätilöksi voi hakea lukiopohjalta tai jos on alla samaa alaa oleva ammatillinen koulutus eli käytännössä lähihoitaja. Pääsykokeet vähän vaihtelevat, mutta monesti niissä on psykologiset testit, ryhmäkoe ja yksilöhaastattelu.

• alottaja

Mukava, ku ootta vaivautunu vastaamaan. Näitte ja omien pohintojen jäläkeen teenki sitte niin, että eka hakutoiveeksi laitan 'kätilön' ja toiseksi sairaanhoitajan. Aluksi aattelin laittaa vika toiveeksi sen kätilön, koska en halua menettää niitä viittä pojoa, kun olin niin satavarma, että kätilöksi ei pääse ku esim. een papereilla... Kuopioon oon minäki hakemasa (varo vaa Mona ;))... Sitä vaan mietin, että onkai sitä työtä sitte kätilöillekki, jos ite joskus valmistuu.. Sairaanhoitajista kuulemma tulee olemaan pulaa, ku suuret ikäluokat jää eläkkeelle jne.

Miten on Mona tai joku muu joka ossais vastata, kuinka vaikiaa on sairaanhoitaja/kätilölinjoilla englannin/ruottin opiskelu? vaikiampaa ku lukiosa?
        :/ Ja Monalle vielä, jos viitit vastata: kuinka heleposti kuopiosta saa asuntoja?

pitää lähtää selaamaan ammk hakuopasta, ku saatiin tänää... hakisko kajaanii, rovaniemelle ja kuopioo -hm.. minnehä ois helepoin päästä?

Tsempit kaikille abinoille - koittakkaa jaksaa tää viimenen rutistus!

• Mona
        alottaja kirjoitti:

Mukava, ku ootta vaivautunu vastaamaan. Näitte ja omien pohintojen jäläkeen teenki sitte niin, että eka hakutoiveeksi laitan 'kätilön' ja toiseksi sairaanhoitajan. Aluksi aattelin laittaa vika toiveeksi sen kätilön, koska en halua menettää niitä viittä pojoa, kun olin niin satavarma, että kätilöksi ei pääse ku esim. een papereilla... Kuopioon oon minäki hakemasa (varo vaa Mona ;))... Sitä vaan mietin, että onkai sitä työtä sitte kätilöillekki, jos ite joskus valmistuu.. Sairaanhoitajista kuulemma tulee olemaan pulaa, ku suuret ikäluokat jää eläkkeelle jne.

Miten on Mona tai joku muu joka ossais vastata, kuinka vaikiaa on sairaanhoitaja/kätilölinjoilla englannin/ruottin opiskelu? vaikiampaa ku lukiosa?
        :/ Ja Monalle vielä, jos viitit vastata: kuinka heleposti kuopiosta saa asuntoja?

pitää lähtää selaamaan ammk hakuopasta, ku saatiin tänää... hakisko kajaanii, rovaniemelle ja kuopioo -hm.. minnehä ois helepoin päästä?

Tsempit kaikille abinoille - koittakkaa jaksaa tää viimenen rutistus!

nimittäin tuo enkku ja ruotsi...oon ite peruskoulupohjalta ja niin tietenkin se lähihoitajatutkinto myös alla, mutta kielet on kyllä ihan naurettavan helppoja AMK:ssa, ainakin meillä. Sehän on lähinnä ammattisanastoa enkkua ja ruotsia kumpaakin 2 opintoviikkoa. Yleensä eka kurssista tulee kirjallinen koe ja toinen kurssi on enemmän suullista ja koekin on suullinen...lätistään jostain aiheesta noin 10min.puhua ja se on siinä.(Koulukohtaisia eroja toki on) Siitä sun lukiotaustasta on tietenkin paljon hyötyä kun perussanasto on paremmin hallussa..

Oikeesti mä oon ite tosi huono kielissä ja oon tainnu saada ruotsin kurssista jopa H4!! Siis arvoasteikolla 1-5.

No sitten Kuopiosta...kyllä täällä mun mielestä on aika hyvin vapaita asuntoja ympäri kaupunkia. Kuopakselle (Kuopion opiskelija asunnot) jos laitat hakemuksen niin jostain saat heti soluasunnon, mut vähän parempaa asuntoa saatat joutua jonottamaan 1/2 vuotta-1 vuoden...riippuu vähän mistäpäin asunnon haluat.

Tervetuloa vaan Kuopioon! Ja onnea pääsykokeisiin, älä lannistu jos sattuu ettei tärppää, mut ole oma itsesi ja sano et haluut kätilöksi! Kyllä tulevaisuudessa töitä riittää :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla

Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e
      Pirkanmaa
      162
      5355
    2. Jos olisit täällä

Tosin en tiiä miks oisit. (Ja hävettää muutenkin kun ei muka muulla tavoin osaa kertoa tätäkään) Jos jollain pienellä
      Ihastuminen
      43
      2615
    3. Tämän hetken

Terveiset kaivatullesi ⬇️
      Ikävä
      156
      2212
    4. Kesän odotuksia hyrynsalmella

Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla
      Hyrynsalmi
      16
      1749
    5. Vieläkö sä toivot

Meidän välille jotain?
      Ikävä
      82
      1374
    6. Voi Rakas siellä

Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o
      Tunteet
      24
      1291
    7. Pirkkalan koulussa puukotus, oppilas puukotti kolmea

Ilmeisesti tyttöjä ollut kohteena.
      Maailman menoa
      155
      1264
    8. Ohhoh! KAJ laukoi suorat sanat somessa - V-sana mainittu!

Ohhoh! Mitäs mieltä olet tästä huumoriryhmä KAJ:sta? Bara bada bastu on kyllä aikamoinen korvamato... Lue lisää: https
      Euroviisut
      32
      1223
    9. Erika selvisi hienosti ennakkosuosikin paineista

Hienostihan se meni. Erika jätettiin yksin, eikä häntä tuettu, oli euroviisukiusattu, silti suoriutui ensiluokkaisesti.
      Maailman menoa
      106
      972
    10. Jos yhdistät nimikirjaimet

Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne
      Ikävä
      21
      917
    Aihe