Puut ovat meitä etevämpiä

Jos metsän puuhun hyökkää vaikkapa mäntypistiäinen. lähettää hyökkäyskohde avunpyynnön muille puille. Hätäviesti etenee tietysti myös puun muihin osiin. Tämä tapahtuu hitaasti, mutta ilmateitse jo nopeasti

Puilla on myöskin kyky lähettää avunpyyntöjä esimerkiksi tuho hyönteisten hävittäjille. Linnut lienevät tällaisia. Pikkulintu kantamassa mäntypistiäisen toukkia poikasilleen on esimerkki.

11

77

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Näinhän se on mut olik sulla joku kysymys tai mihin suuntaan halusit juttua vierä?

    • Näin.maa.makaa

      Norjalaiset varoittivat suomen viranomaisia aikoinaan tunturimittarista joka teki tuhojaan pohjois-norjassa, se sitten levisi meille ja söi satoja neliökilometriä puitten lehtiä eikä alueet ole vieläkään toipuneet.
      Se on tiedetty puitten ja kasvien suojautumis kyvystä määrättyyn asti, ihminen voi myrkyttää kasvinsuojeluaineilla, tunturimittarin tapauksessa se olisi auttanut mutta ei tehty.

    • eppu2

      Suojelkaamme muurahaisia. Ne ovat hyviä hyönteisten hävittäjiä mm tunturimittarin ja mäntypistiäisen.

    • bessie-

      Kasveilla on keinonsa, mutta niin on mäntypistiäisen toukillakin.
      Olen joskus itsekin säpsähtänyt, kun kymmenittäin suojavärinsä takia huomaamattomia toukkia yhtäkkiä yllättäen ja täsmälleen saman aikaisesti on heilauttanut itsensä pystyyn. Osa pikkulinnuista varmaan säikähtää tuollaista sen verran, että jatkaa matkaansa.

    • Kaikki elollinen osaa hoitaa itseään, kasvit, eläimet, ihminen. Haava sormessa hälyttää omat parantavat voimat, veri hyytyy. Ihminen on nerokas, soitto 112:n ja apua tulee. Samoin eläinklinikat, melkein raatokin saadaan jaloilleen. Luoja viisaudessaan on antanut kyvyt,
      käyttöä varten 😌

      • Ihmeellistä

        Sormi soittaa 112 että on saanut haavan?


    • Minulle puilla on suuri merkitys. Mökkini pihalta löytyy kaikki puulajit mitä tällä leveysasteella on.

      Koivulleni...

      Istuin äskeen mökin pirtissä ja katselin tuvan isoista ikkunoista järvelle siinä tuvan ja järven välissä seisoo kalenterikoivuani.

      Elokuun ensimmäinen päivä, lehdet pudonneet kalenteripuustani, syksy kääntymässä talveen. Talvella puun oksat haarautuvat kuin pitkät mustat kynnet, joiden päälle on kerääntynyt lunta, kaunista. Keväällä lehtien silmut puiden oksilla herättävät koko pihapiirin antaen vauhtia puuhasteluvietille. Kesällä puun oksien tuuheat lehdet suojelevat pirttiä auringonpaahteelta. Syksyä kohti lehdet kellastuvat ja alkavat tippumaan, tietää mielettömästi syystöitä.

      Mikäpä puuhastella raikkaassa syyssäässä kun vielä aurinko muistaa tulla kaveriksi ; )

    • Petini

      Puusänkyni ei hyljeksi minua eikä hyökkäile minnekkään.

      • Aitoa-olla-pitää

        Sama minulla, terveestä koivun rungosta tehdyt massiivi puusängyt, ei hetku lemmen alla ei kuorsauksen takaa, ei missään, eikä toukat kurkistele eikä räkätit tee pesiään. Tammesta olen ajatellut duunata myös, mutta ei tälle elämälle enää. Perikunta voisi heittää ne kirppikselle, että voi viddu eiks nää ookkaa Ikeaa, saisko näistä pari kybää.


    • Eivät nekään aina riittävän eteviä. Tässä jokunen vuosi sitten joutui naapurin isäntä kaatamaan tuosta vierestä muutaman hehtaarin kuusimetsää ennenaikaisesti.
      Kirjanpainaja oli iskenyt kuusiin ja laajamittaisemman vahingon välttämiseksi piti panna alue sileäksi. (Tuholais)hyönteiset puitakin etevämpiä. Olisikohan tässä(kin) tapauksessa kuitenkin ihminen se kaikkein etevin.

      • entinenmiäs
        Kirjanpainaja on vieraslaji - vert. eihän ihminenkään osannut korjata ja hoitaa kuntoon kun elettiin paljon lähempänä luontoa - luonto on viisas.........
        esim.
        Viikolla tuli Prisma jossa aihe pohti suoliston bakteereja- , hyvinvoinnin näkökulmasta, prosessoimaton ruoka, sama ruokavalio kuin metsästäjä keräilijöillä pitää yllä hyvien bakteerien kantaa parhaiten yllä - testasivat ihan konkreettisesti itse. Vaikeutemme ovat pitkälti kaupungistumisen väestönkasvun ja erittäin voimakkaasti kasvavan yleisen kulutuksen. Teollisuusvaltioiden ihmisten työn kuvan muutos - eli kaikki on muuttunut lopullisesti sitä ihmiskroppa saa sopeutuakseen ihmetellä. Useampi sukupolvi suurissa kaupungeissa eivät tiedä oikeista eläimistä mitään, eivät tiedä mistä ruoka tulee ym ym
        Urbanisoitunut maailma, meidän muiden mukana, heräilee Ruususen unesta - haluamaan puhdasta luontoa ja puhdasta ruokaa - liikuntaa- terveyttä- hyvä niin...

        kirje; meiltä jotka tiedämme- heille jotka nyt huolestuivat


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jumala rankaisi; nainen kuoli Suviseuroissa

      Eihän näissä joukkohysteriatapahtumissa ole mitään tolkkua. Aina pitää hajauttaa. Toivottavasti lestatkin tulevat nyt
      Maailman menoa
      346
      7777
    2. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      58
      2274
    3. Missä hiton pippaloissa

      Sä käyt kun sua ei näy missään..tahtosin vaan varmistua et kaikki ok.
      Ikävä
      34
      1662
    4. Olen miettinyt sinua tänään

      Se mitä teit oli oikeasti vähän tylyä. En voi ottaa sitä muuna kuin mitä se konkreettisesti on. Esitän itsellenikin että
      Tunteet
      27
      1509
    5. Kysymystä pukkaa

      Mitä aiot tehdä kun näet hänet seuraavan kerran? Vai oletko kuin ei mitään....
      Ikävä
      118
      1238
    6. IS Viikonloppu 29.-30.6.2024

      Melko hyvä 3- -tasoiseksi merkitty Kovis Jari Keräseltä. Pääkuvan merkitys on varsin vähäinen rajoittuen alakulman aukio
      Sanaristikot
      77
      1224
    7. Kuolemanraja kokemukset ovat kulttuurisidonnaisia.

      Kuolemanraja kokemukset ovat kulttuurisidonnaisia. Kristilliset ääriainekset pelottelevat ihmisiä edelleen IKUISELLA hel
      Hindulaisuus
      335
      1066
    8. Suviseurat

      Kamala onnettomuus tapahtunut subiseuroissa
      Hyrynsalmi
      16
      955
    9. Tässä viimeinen mahdollisuutesi nainen

      Kysyä tai sanoa minulle, jos jotain jäi vuosien takaisista. Sen verran meillä oli kuitenkin jotain, että välillä mietin
      Ikävä
      50
      945
    10. Kuvaile kaivattuasi kolmella

      Emojilla. Oma vastaus 💨🚮💣
      Ikävä
      103
      843
    Aihe