Säätääkö kuristin jännitteen vai pitääkö poltinkin valita 230V?? Miksei paketissa voi ilmoittaa missään jännitettä vaikka kaikki muut tiedot kylläkin?
Vaikka tuosta, ilmoittaa suomessa myytävälle polttimolle 100V jännitteen:
http://www.sahkonumerot.fi/4800805/?group=32
Tai tästä suomenkileisiltä sivuilta: 98V:
http://www.osram.fi/osram_fi/tuotteet/lamput/kaasupurkauslamput/kvartsiset-monimetallilamput/powerstar-hqi-t/index.jsp
Lamppuexperss totetaa parhaaksi olla ilmoittamatta mitään:
https://www.lamppuexpress.com/philips-hpi-t-plus-400w-645-e40-master
Tuossa Taloon myy 230V monimetallilamppua:
http://www.taloon.com/monimetallilamppu-osram-hqi-bt-400w-d-e40/S-4834711/dp?utm_source=google&utm_term=_cat:valaisimet&utm_campaign=DSA - Valaisimet&utm_medium=cpc&utm_content=s|pcrid|106851643214|pkw|_cat:valaisimet|pmt|b|pdv|c|&gclid=CMCPxZf3uc8CFWUlcgodAOYL4Q
Ebayssä sama malli muuttuu 115V
http://www.ebay.com/itm/OSRAM-POWERSTAR-HQI-BT-400w-D-E40-/262633098134?hash=item3d26270b96:g:CfAAAOSw~oFXD3gB
wtf. pitääkö olla huolissaan?
Monimetallilampun käyttöjännite?
23
1773
Vastaukset
- hnbk
Kuristin rajoittaa virran sopivaksi ja samalla pudottaa jännitteenkin ilmoitettuun arvoon. Kuristin on induktiivinen vastus vaihtovirralle, eli reaktanssi. Ohmisesta vastuksesta poiketen kuristimen jännitehäviö x virta ei muutu lämmöksi, vaan kysymyksessä on induktiivinen loisvirta, jossa virta on 90 astetta jäljessä jännitteestä.
Tarkalleen ottaen osa virrasta muuttuu lämmöksi kuparilangan ohmisen vastuksen ja muuntajarautojen häviön takia. Nykyisin on myös elektronisia "kuristimia", jotka ovat hakkurivirtalähteitä, jotka antavat ulos vakiovirtaa.
Ilman virranrajoitusta (kuristin, hakkurielektroniikka tai sarjakondensaattori) lamppu ottaisi "mielettömästi" virtaa.
Noissa ilmoitetuissa jännitearvoissa voi olla sekavuutta. Osa ilmoittaa valaisimen vaatiman jännitteen (230V), osa taas monimetallilampun jännitteen kytkettynä sopivaan valaisimeen. - hnbk
Monimetallilamppu, (kuten muutkin purkauslamput) on vähän niinkuin zenerdiodi. Jännite on noin 100V kahta puolen riippuen siitä, minkälaisia seoksia lampussa käytetään. Joten tämä selittää sen, minkä takia virranrajoitusta tarvitaan.
- Meikä-
Juu kiitos! Oikestaan tuo vaihtovirran kulkua rajoittava reaktanssi on jollain tavalla tuttu entuudestaan, tuossa valonheittimessä on kuristin sisällä ja sen rinnalle kytketty kompensointikondensaattori, eli virran ja jännitteen välinen vaihekulma varmaan tulee suht hyvin balanssiin, jos tuo tahmea mönjä kytkentärasiassa ei ole höyrystynyt konkasta, mutta onko muovikonkassa edes mitään nestettä sisällä, en tiedä. Enemmän mieltä ahdistaviksi häviöiksi jäänee kuristimen resistiivinen osuus.
Mietinkin vähän että onko tuo monimetalli vähän kun ledi että ajetaan virralla ja tarkka kynnysjännite saa olla mitä on, ikävästi vaan oli jännite juuri tuossa 115V tuntumassa joka on monessa maassa vaihejännite ja hämäsi ulkomailta ostettaessa…
Lapsena tuli jo kokeiltua elohopeahöyrylamppua ilman kuristinta kun jossain oli katuvalo kaatunut maahan…- hnbk
"jos tuo tahmea mönjä kytkentärasiassa ei ole höyrystynyt konkasta, mutta onko muovikonkassa edes mitään nestettä sisällä, en tiedä. "
Minä olen joskus purkanut moottorin käyntikonkan. Eli siellä on kuvailemaasi tahmeaa mönjää. Eli taitaa olla vuotanut kondensaattorista. - mönjä_ninja
hnbk kirjoitti:
"jos tuo tahmea mönjä kytkentärasiassa ei ole höyrystynyt konkasta, mutta onko muovikonkassa edes mitään nestettä sisällä, en tiedä. "
Minä olen joskus purkanut moottorin käyntikonkan. Eli siellä on kuvailemaasi tahmeaa mönjää. Eli taitaa olla vuotanut kondensaattorista.On siinä konkassa kirkasta tahmeaa mönjää, kuin esim silikonirasva. Tietysti, jos sinulla on muovinen häiriönpoistokonkka, alle 1 uF, niin tietenkään niissä ei ole. Mutta jos on isompi loisvirran kompensointikondensaattori, niin "mönjää" yleensä on sisällä.
- Meikä-
mönjä_ninja kirjoitti:
On siinä konkassa kirkasta tahmeaa mönjää, kuin esim silikonirasva. Tietysti, jos sinulla on muovinen häiriönpoistokonkka, alle 1 uF, niin tietenkään niissä ei ole. Mutta jos on isompi loisvirran kompensointikondensaattori, niin "mönjää" yleensä on sisällä.
Tota.. Joo! Oikestaan kirkasta tai ihan hieman kellertävää mönjää, puhtaan öljyn väristä mutta paksumpaa oli kytkentärasian siinä pinnassa joka on ollut ylöspäin kun valaisin on käytössä. Ihan kompensointikonkka se oli nollan ja vaiheen välissä, en huomannut Faradeita katsoa mutta noin 3cm*7cm putkilo. Molemmissa valaisimissa sama juttu ja konkat taas näyttivät aivan siisteiltä, enintään hieman pölyisiltä.
Pitänee etsiä jostain joku yleismittari jossa on kapasitanssin mittausalue tai laittaa energiankulutusmittari jossa on vaihekulman näyttö sarjaan valaisimen kanssa.
Kunhan nyt saan ensin ne monimetallit käsiini, suurpainenatriumit on aiemmin olleet mutta ne olivat jo lähtenee eri teille. Loisvirta pitää saada pois kun napit on muutenkin kovilla.
- åp9o8ki7u6yt
Äkkineinen onkin ihmeissään jos mittaa jännitteet kuristimen ja lampun yli ja laskee ne sitten yhteen...
- Meikä-
Noniin nyt on tilattu Pari osramin 400W 34000lm E27 monimetallia 115V jännitteellä eiköhän näillä saada tunnelmallinen pihavalaistus harrastushommiin <3
En tiiiä toimiiko linkki kun oli vaan kaksi myynnissä ja ostin molemmat mutta joku 13 egee tsippe ja siihen päälle joku 12egee postikuluja yhteensä.
http://www.ebay.com/itm/262633098134?_trksid=p2060353.m2749.l2649&ssPageName=STRK:MEBIDX:IT- Meikä-
Korjaan, E40 kannalla oli siis
- sähkärj
Sama juttu loisteputkillakin, putken palojännite käyttäjälle toisarvoinen seikka. Liitätälaite tai kuristin on puolestaan kyllä oltava oikealle jännitteelle rakennettu.
- Kokeilija.Kolmonen
Ostin joskus kauan sitten monimetallilampun normaalille verkkojännitteelle. Monimetallilamppu ei tarvitse kuristinta, elohopeahöyrylamppu tarvitsee.
- monimielinen
Vai niin, ja sitten heräsit unestasi!
http://www2.amk.fi/Ensto/www.amk.fi/opintojaksot/0705016/1228387313247/1228387387439/1228387493589/1228397290446.html - Kokeilija.Kolmonen
monimielinen kirjoitti:
Vai niin, ja sitten heräsit unestasi!
http://www2.amk.fi/Ensto/www.amk.fi/opintojaksot/0705016/1228387313247/1228387387439/1228387493589/1228397290446.htmlMinulla on se monimetallilamppu tallessa jossakin hyllyssä autotallissa. Tule tänne Ouluun katsomaan, niin kokeillaan miten se loistaa ilman mitään kuristimia!
On minulla elohopeahöyrylamppukin, mutta sitä ei kokeilla ilman kuristinta. Tai voinhan myydä sen sinulle, niin saat kotonasi kokeilla... - sähköviisas
Kokeilija.Kolmonen kirjoitti:
Minulla on se monimetallilamppu tallessa jossakin hyllyssä autotallissa. Tule tänne Ouluun katsomaan, niin kokeillaan miten se loistaa ilman mitään kuristimia!
On minulla elohopeahöyrylamppukin, mutta sitä ei kokeilla ilman kuristinta. Tai voinhan myydä sen sinulle, niin saat kotonasi kokeilla...Voihan sitä sekavalolamppua tai energiansäästölamppua kutsua halutessaan monimetallilampuksi. Molempien tekniikkaa voidaan soveltaa monimetallille.
- pohjoisen_ihmelamppu
Minulla on se monimetallilamppu tallessa jossakin hyllyssä autotallissa. Tule tänne Ouluun katsomaan, niin kokeillaan miten se loistaa ilman mitään kuristimia!
On minulla elohopeahöyrylamppukin, mutta sitä ei kokeilla ilman kuristinta. Tai voinhan myydä sen sinulle, niin saat kotonasi kokeilla...Ei viitsitä tulla Ouluun asti sitä lamppua katsomaan, mutta kerro siitä jotain. Minkä muotoinen se on, mikä on sen teho, minkä väristä valoa se antaa, minkä värinen lasikupu siinä on, jne.?
- Kokeilija.Kolmonen
Siitä on kauan kun sen viimeksi näin... E27 -kierre, joku sellainen pullea lamppu. Isompi kuin tavallinen hehkulamppu, muistaakseni mattalasi tms, ei näe sisälle. Tehokin taisi olla jotain yli 100 W? Olikohan 125 W vai 160 W? Ostettu joskus 1980-1990 vaihteen tienoilla, taisi olla melko kallis. Ei ole mitään energiansäästölamppuja vaan ihan rehellisenä monimetallilamppuna se myytiin. Valon väristä ei ole jäänyt mielikuvaa joten lienee suhteellisen "normaali".
Siihen aikaan sähkötekniikan kirjoissa erikseen mainittiin, ettei tarvitse kuristinta. Olisikohan siinä muun systeemin kanssa sarjassa normaali hehkulanka? Niin olin silloin ymmärtävinäni.
Pihavaloa siitä suunnittelin, mutta jotain siinä oli ettei se käynyt. Olisiko ollut niin, että sammuttuaan ei syttyisi ennenkuin jäähtyy? Eli ei sovellu liiketunnistimen ohjukseen.
Olisi se sähkötekniikan kirja kyllä vielä tuolla hyllyssä... - pohjoisen_ihmelamppu
Siitä on kauan kun sen viimeksi näin... E27 -kierre, joku sellainen pullea lamppu. Isompi kuin tavallinen hehkulamppu, muistaakseni mattalasi tms, ei näe sisälle. Tehokin taisi olla jotain yli 100 W? Olikohan 125 W vai 160 W? Ostettu joskus 1980-1990 vaihteen tienoilla, taisi olla melko kallis. Ei ole mitään energiansäästölamppuja vaan ihan rehellisenä monimetallilamppuna se myytiin. Valon väristä ei ole jäänyt mielikuvaa joten lienee suhteellisen "normaali".
Siihen aikaan sähkötekniikan kirjoissa erikseen mainittiin, ettei tarvitse kuristinta. Olisikohan siinä muun systeemin kanssa sarjassa normaali hehkulanka? Niin olin silloin ymmärtävinäni.
Pihavaloa siitä suunnittelin, mutta jotain siinä oli ettei se käynyt. Olisiko ollut niin, että sammuttuaan ei syttyisi ennenkuin jäähtyy? Eli ei sovellu liiketunnistimen ohjukseen.
Olisi se sähkötekniikan kirja kyllä vielä tuolla hyllyssä...Kuvauksen perusteella se on 160 W sekavalolamppu.
- Meikä-
Olisi se sähkötekniikan kirja kyllä vielä tuolla hyllyssä...http://www.finnparttia.fi/Lamput/Sekavalolamput
Tosta aitoja sekavalolamppuja mitkä toimii ilman kuristinta kolmoselle, minä en ainakaan erota ulkoasusta tuota elohopeahöyrylampusta.
btw. tänään tuli postissa tämä, on muuten tajuttoman kokoinen:
http://www.ebay.com/itm/321085559575?_trksid=p2060353.m2749.l2649&ssPageName=STRK:MEBIDX:IT - Kokeilija.Kolmonen
Saattaa ollakin sekavalolamppu. Monimetallilamppuna se minulle aikanaan kuitenkin myytiin.
- elä_ihmettele
Saattaa ollakin sekavalolamppu. Monimetallilamppuna se minulle aikanaan kuitenkin myytiin.
Eiköhän se selviä kumpi se on, kun laittaa palamaan. Kyllä ne käyttäytyy sytytettäessä niin eri tavalla. Ja näkee eron kurkistamalla sisään kannan juuresta, näkyykö hehkulankaa.
- Meikä-
Olisko siellä sisäinen kuristin tolla kokeilijalla, voihan sen integroida lamppuunkin. Noissa meikän valoissa on ollut suurpainenatriumit mutta käsittääkseni monimetalli käy heittämällä samaan kuristimeen. Luumenit per wattia hieman pienenee käyttöikä kai vähän lyhyempi ja hinta kalliimpi mutta värisävy ihan eri maata.
Sitte mulla on tossa vielä yksi elohopeahöyrylampun kattoheitin 125W E27, siitä nakkasin kuristimen mäkeen ja tilasin tilalle tämän:
http://www.ebay.com/itm/321085559575?_trksid=p2060353.m2749.l2649&ssPageName=STRK:MEBIDX:IT
Tietääkö joku muuten tosta elohopeahöyrylampusta että onko siellä perinteinen hehkulanka jolla kaasu lämmitetään säteilemään? Joskus 90-luvulla kaverit tulitti noita elohopeahöyrylamppuja hernepyssyillä niin että polttimen päällimmäinen lasi hajosi ja lamppu jäi palamaan sinertävänä aivan saakelin kirkkaasti.- sähköviisas
Hehkulanka on vain sekavalolampuissa, jossa se toimii myös virran rajoittimena kun kuristinta ei käytetä. Elohopeahöyrylampussa sytys tapahtuu apuelektrodien hohtopurkauksen kuumennettua kaasun/elohopean johtavaksi. Lampun ulkokuoren loisteaine muuntaa säteilyn vasta varsinaiseksi valoksi.
- Meikä-
Okei, kiitokset asiallisesta vastauksesta! En olekaan noihin sekavalolamppuihin koskaan perehtynyt mutta näyttää erehdyttävästi samalta kuin elohopeahöyrylamppu, noita näköjään ei ole vielä edes tajuttu kieltää suomen markkinoilta mutta tuskin pärjää fyysisesti saman kokoiselle energiansäästöloisteputkipolttimolle…
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 937748
- 403722
Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle
Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘1021876- 241160
Taas ryssittiin oikein kunnolla
r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html321013Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin
Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,28973Rakastuminenhan on psykoosi
Ei ihme että olen täysin vailla järkeä sen asian suhteen. Eipä olis aikoinaan arvannut, että tossa se tyyppi menee, jonk53827Olisinko mä voinut käsittää sut väärin
Nyt mä kelaan päässäni kaikkea meidän välillä tapahtunutta. Jos mä sit kuitenkin tulkitsin sut väärin? Se, miten sä käyt31772Tähän vaivaan ei auta kuin kaksi asiaa
1. Tapaaminen uudestaan tai 2. Dementia Anteeksi kun olen olemassa🙄60739TÄSTÄ TAITAA TULLA SUOMEN HISTORIAN SUURIN USKONNONVAPAUDEN OIKEUDENKÄYNTI.
Sinun täytyy hyväksyä se että jos sinä vetoat uskonnonvapauteen, silloin sinun tulee antaa myös muille vastaava vapaus o268703