kirjoahvenet ja miniakvaario..??

haaveita vain.. ainaki vielä!

minkälaisia kirjoahvenia voi laittaa 70 litraseen akvaarioon?
voiko samaan akvaarioon laittaa useampia eri lajeja, kuten timanttikirjoahven pari ja palettikala pari?
onko muita sopivia?
olen kiinnostunut kirjoahvenista ja vanhaan akvaarioon voisin rakennella niille sopivan akvaarion.
sen tiedän että pehmeä ja puhdas vesi, entä pohja aines? hiekkaa ajattelin, mutta vanhat sorat on kyllä tallella et jos ei tartte ostaa uusia..

olisiko ehdotuksia kasveista mitkä olis sopivia? siinä ei varmaan ole paljon mitään erikoista..

tärkeää ois myös se että mitä muita kaloja voi laittaa sit niiden kanssa? varmaan melkos rauhallisia? kuten? tetrat? kääpiörihmat? mitä yleensä pidätte kirjoahventen kans? siis ton kokoiseen, mitä menee?

entä muut pohjalla päin asustelevat? voiko laittaa vaikka kuparimonnisia? vai oisko nuoliaiset iisimpiä?

onko niissä jotain muuta tärkeää mitä pitää ottaa huomioon?

eläinkaupasta kävin kyselemässä, mutta eipä ollut kovin varman kuulosta sepostusta joten se meni toisesta korvasta suoraan ulos..
se sano että kirjoahvenet on liian vaikeita hoidokkeja aloittelialle! en edes ole aloittelia!! siitä nyt on vain aikaa kun akvaariossani oli porukkaa..

4

1042

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • JuuLia

      Ainut kirjoahven joka tuon kokoisessa menisi sopuisasti parina olisi keltakääpiöahven. Näitä pariskunta, pieni tetra (kuten neontetra) parvi ja parvi nuolimonneja tai vaihtoehtoisesti pari helmi-imunuoliaista. Kahta ahven paria ei millään mahdu enkä laittaisi monnisiakaan, saavat pian selkäänsä ahvenilta.

    • Aino

      Valitettavasti haaveilet liian suurista kaloista liian pieneen altaaseen. Tuosta yhdistelmästä ei seuraa kuin itku ja parku, kun kalat sitten jossain vaiheessa kuolevat likaiseen veteen. Vesi ei pysy tuollaisessa purkissa pitkään puhtaana.


      70l altaaseen mahtuu 1 tetraparvi, pikkisilmiä ym. pieniä pohjakaloja ja esim taistelukala.

      • vinkin antaja

        Loistokääpiöahven ,Pandakääpiöahven ,Palettikalakin menee,jos ei oo montaa.Perhoskirjoahven ,Ruostekirjoahven se tarvii vanhemmiten kyllä väh 80l tai isomman:) ja Töyhtökääpiöahvenkin on kivan näkönen:) noi käy sun 70l. http://www.faunatar.fi/fin/index.php?page_id=379 tuola on kuvia ja tietoa lisää niistä:) monneja ja piikkiksiä seuraksi pohjalle niin hyvä tulee:)mitä värikkäämpiä sitä kivamman näkösiä ja mielenkiintosempia.:) kasveja sopivasti ja älä sitä hiekkaa ala vaihtelee turhaan:) hirveesti ei kannata niit kaloja laittaa 70l ettei niil tuu ahdasta:) ota joku parvi noita kääpiö ahvenia niin saat jo näyttävän. mega eläimessä on sit halvempaa ku faunattaressa:) hih


      • fish KING
        vinkin antaja kirjoitti:

        Loistokääpiöahven ,Pandakääpiöahven ,Palettikalakin menee,jos ei oo montaa.Perhoskirjoahven ,Ruostekirjoahven se tarvii vanhemmiten kyllä väh 80l tai isomman:) ja Töyhtökääpiöahvenkin on kivan näkönen:) noi käy sun 70l. http://www.faunatar.fi/fin/index.php?page_id=379 tuola on kuvia ja tietoa lisää niistä:) monneja ja piikkiksiä seuraksi pohjalle niin hyvä tulee:)mitä värikkäämpiä sitä kivamman näkösiä ja mielenkiintosempia.:) kasveja sopivasti ja älä sitä hiekkaa ala vaihtelee turhaan:) hirveesti ei kannata niit kaloja laittaa 70l ettei niil tuu ahdasta:) ota joku parvi noita kääpiö ahvenia niin saat jo näyttävän. mega eläimessä on sit halvempaa ku faunattaressa:) hih

        Palettikääpiöahven - Apistogramma panduro .. min. 150l .. naarat agressiivisia muita kaloja kohtaan kutu aikana.

        Loistokääpiöahven - Apistogramma agassizii .. min. 100l .. vain rauhallisten kalojen seuraan, erittäin arka laji.

        Palettikala - 100l .. helppo viljellä, poikasista jatkuvaa ylitarjontaa, vaikea myytävä, vain pariskuntana, kutu aikaan agressiivinen muille kaloille "AINA"


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      629
      4564
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      49
      3570
    3. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      103
      3461
    4. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      3011
    5. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      13
      2429
    6. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2364
    7. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2271
    8. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      2120
    9. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      2045
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      48
      2013
    Aihe