Karun totuuden tunnustaminen

Cacha

Luonteeltani olen käytännöllinen, pragmaatikko. Olen ollut huolissani omasta juomisestani kauan, mutta henkinen kantti (selkäranka?) ei ole riittänyt radikaaliin alkoholinkäytön vähentämiseen. Muutaman vuoden ajan olen kypsynyt seuraavanlaisiin päätelmiin alkoholinkäytöstä omalla kohdallani:

Juomisesta tulee hyvä olo vain hetkeksi, se ensimmäinen puolituntinen ensimmäisen hörpyn jälkeen. Sen jälkeen olo on vain tokkurainen. Sammun usein iltaisin 10-11:een mennessä.

Mietin juomista heti kun työt loppuvat ja olen hermostunut jos töitten jälkeen joudun pysyttelemään ajokunnossa. Töistä ajan suoraan alkoon, mutta ostan vain yhden illan tarpeita vastaavan määrän, koska en pysty lopettamaan ajoissa.

Olen pystynyt myöntämään itselleni, että alkohinkäyttöni on liiallista ja aivan viime aikoina myöskin sen, että olen alkoholisti. Kenellekään muulle en ole asiasta uskoutunut, mutta vaimoni ja teini-ikäiset lapseni huomattavat asiasta ainakin kerran kuussa.

Alholin "ilot" alkavat olla vähäisiä verrattuna haittoihin. Rahat ovat aina lopussa, joka-aamuinen krapula, ajankäytön suunnittelu niin että pystyy juomaan ja niin edelleen. Uni on huonoa ja herään usein aamuyöstä, enkä saa sen jälkeen unta. Myöskin mielialaan alkoholi on alkanut vaikuttamaan niin, että olen koko ajan masennuksen ja loppuunpalamisen rajoilla.

----

Minä siirryin noin kaksi vuotta sitten keskioluesta viineihin ja 8% olueeseen. Syynä oli se, että keskioluesta oli vaikea saada kunnon humalaa nopeasti ja vessassa joutui juoksemaan alvariinsa. Samalla absoluuttisen alkoholin kokonaismäärä kasvoi, ollen tyypillisesti noin 100cl viikossa. Töiden jälkeen narahtaa korkki jo kotiin ajaessa, että näin pakonomaista on juomiseni tällä hetkellä. Säännöllinen alkoholinkäyttö on minulla alkanut parikymmentä vuotta sitten. Siinä suurkuluttajan rajoilla on sen jälkeen menty vuoden 2010 paikkeille. Sen jälkeen määrät ovat nousseet huomattavasti.

Omasta juomisestani olen ollut huolissani jo 90-luvulta lähtien. Toisinaan olenkin pystynyt vähentämään juomisen pelkkään "viihdekäyttöön". Viime aikoina en ole siihen enää pystynyt. Kahteen vuoteen minulla on ollut vain muutama päivä etten ole ottanut yhtään.

Tunnen monta alkoholistia. Tuttavapiirissäni on lopettaneita, jotka rehellisesti kertovat menneestä alkoholistin elämästään. Tällä hetkellä lähipiirissäni on pari ihmistä, jotka eivät (ainakaan julkisesti) pysty myöntämään liiallista alkoholikäyttöään. Moni on jo ylittänyt viimeisen rajan alkoholismin takia. Oma ratkaisuni on kypsynyt pikkuhiljaa. Kohtuukäyttäjäksi minusta tuskin enää on ja ei se ole pitkään aikaan edes ollut minulle mikään ratkaisu. En saa pienistä määristä alkoholia mitään mitä haen. Aika on siis lopettaa kokonaan. Kuusi viikkoa sitten maanataiaamun krapulassa pystyin lopultakin siihen mitä olen halunnut tehdä jo kauan; ajoin Alkon ohi. Siitä hetkestä lähtien tähän päivään asti olen pystynyt olemaan ilman viinaa.

Mitä muut tätä palstaa lukevat miettivät? Kuinka moni on pystynyt lopettamaan alkoholinkäytön vuosiksi? Kuusi viikkoa on vähän, elikä repsahdusvaara on minulla suuri. Olen kuitenkin todella iloinen siitä, että olen saanut elämäntapojen muuttamisen edes jonkinlaiseen alkuun.

15

133

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Autettu

      Tuohan on kuin omasta elämästäni. Olen juonut lähes 50 vuotta. Olen 64v. Alussa tietty silloin tällöin, mutta viimeiset 20 vuotta aivan alkoholistisesti lähes päivittäin. Olen nyt ollut raittiina n.5kk. paitsi elokuinen parin viikon retkahdus. (Ulkomaanmatka ja kosteiden juhlien kasautuma). Raittius alkoi vasta kun puoliso kyllästyi lopullisesti katselemaan sitä touhua ja vaati hakemaan apua. Varasin ajan A- klinikalle ja siellä henk.kohtaiseen päihdeterapiaan. Keskustelujen ja kontrollikäyntien myötä toipuminen saattoi alkaa. Jos tuota askelta en olisi ottanut olisi tuho ollut lähellä. Ihme kun terveys ei ollut vielä romahtanut. Maksa ym. arvot pautuivat vielä normaaleiksi muutamassa viikossa. Ihme sikäli, että join viimeiset ajat lähes pelkästään väkeviä 0.7 l. per pvä.

      Nyt opettelen raittiina oloa päivän kerrallaan. Apuna käytän Antabusta tarvittaessa. Eli otan poretabletin aamulla kun on tunne tai tilanne sellainen jolloin mielihalu viinaan saattaisi iskeä. Käytäntö on kohdallani toiminut hyvin. Antabus oli tuttu vuosien takaa. Silloin onnistuin olemaan raittiina 1.5 vuotta. Pisin jakso koko alkoholistisen elämäni aikana.

      Kohtuu käyttäjäksi minusta ei ole. Kaikki yritykset ovat aina lipsuneet hyvin pian suurkulutukseksi. Täysraittius on ainoa elintapa jo iänkin huomioon ottaen. Kannattaa hakea apua.

      • Cacha

        Kiitoksia vastauksestasi!

        Olen nyt jonkun viikon ajan lukenut alkoholismiin liittyviä artikkeleita ja keskusteluja. Ihmeteltävän samaa kaavaa taitaa edetä alkoholismin kehittyminen. Minua ei ole kukaan vielä neuvonut etsimään apua alkoholinkäyttööni, sillä olen sen pystynyt vielä melko hyvin peittämään. Toki läheiseni tietävät, että käytän alkoholia runsaasti, mutta sitä ei tiedä edes vaimoni että juon joka päivä. En pidä töistä rokulipäiviä ja ajokorttikin vielä tallella.

        Mitään järkeähän tässä touhussa ei ole. Viime aikoina en ole käynyt oikein missään, koska juominen on ykkösasia vapaa-ajalla. Yhteinen toiminta sukulaisten ja ystävien kanssa rajoittaisi mieliharrastusta. Kotona voi viikonloppuisin puuhailla omakotitalon askareita ja samalla juoda. Nyt kun olen ollut ilman viinaa jonkun aikaa, niin nurmikonleikkuu tai auton korjaaminen on aivan erilaista puuhaa - aivan kuin jotakin puuttuisi.


    • 6000-päivää

      Avoeroni alkosta tuli täysi-ikäiseksi viime kesänä. Suhteemme kesti tiiviinä yli 30 vuotta.

      Toivotan menestystä!

      • Cacha

        Tervehdys!

        Luulenpa että sinä olet melkoisen varmasti voittanut alkoholiongelman. Niin paljon olen nähnyt retkahduksia aivan lähipiirissä, etten minä ala vielä hehkuttamaan. Kuusi viikkoa on lyhyt aika. On minulla ollut vuosia sitten kuukausienkin taukoja juomisessa, mutta ongelma ei silloin ollutkaan niin paha. Nyt olen joutunut tietoisesti yrittämään juomisen lopettamista.

        Menestystä sinullekin!


    • artsialkkis

      Hienoa lukea Cacha että olet huomannut miten vaarallista on käyttää alkoholia suuria määriä ja säännöllisesti. Kuningas Alkoholi on niin voimakas aine että sen kanssa ei loppujen lopuksi pärjää onpa ihmisellä ollut muuten miten kovat periaatteet tai moraali tahansa, ne muuttuvat ja antavat periksi kun alkoholia runsaasti käyttää. Kaikkia työkaluja kannattaa käyttää alkoholin käytön lopettamiseksi, niitä onneksi löytyy paljon jos vaan haluaa ottaa selvää ja jos ongelma on tarpeeksi pahaksi päässyt haluaa varmasti. Rohkeasti ja ennakkoluulottomasti apua etsimään sillä sekin on valitettavan totta että aivan yksin on monille vaikea parantavalla tavalla raitistua.
      Tsemppiä sinulle, minulle ja kaikille muille jotka haluavat alkoholikierteestä eroon!

    • Autettu

      Minäkin puuhastelin omakotitalon askareet mielelläni pienessä sievässä. Klapien teko ja nurmikon leikkuu sujui kuin tanssi puolikkaan koskenkorvan voimalla. Töiden päälle sauna oluineen ja toinen puolikas kossua. Vaimolle näyttelin nauttivani vain parit kaljat. Uskoin siihen itse, vaimo ei. Kuvaan tulivat vähitellen toleranssin kasvaessa yhä suurempi tarve jemmapulloille. Hämäämismielessä nautitut " asennuskaljat " jäivät pikkuhiljaa pois ja vaikutuksen saamiseksi tarvittiin yhä enemmän kossua tai viskiä.
      Perhe ym. juhlissa normaalit ruokajuomat lisättynä muutamalla drinkillä eivät riittäneet mihinkään. Vaimo oppi löytämään pullopiilot ja viimeiseksi varmaksi paikaksi jäi tuulikaapissa oleva sähkökaappi johon mahtui hyvin pari 0,5 litran taskumattia.

      Alkoholismi kehittyy useimmiten hitaasti mutta varmasti vuosien mittaan kiihtyen. Ainakin minulla. Alkuun rentoutukseen perjantaisin, ns. raskaan työviikon nollaus.
      Sitten koko vkl. Lopulta viikollakin ja jopa päivittäin. Aluksi nauttineena tuntui työt ja muut askareet sujuvan paremmin kuin vesiselvänä. Sitten tuli tilanne ettei kyennyt krapulalta ja vieroitusoireilta oikein mitään tekemään. Eli oli pakko saada viinaa.

      Alkoholistilla kääntyy asiat ikäänkuin päälaelleen. Sama ilmiö lienee huumeisiin koukussa olevilla. Raittiina ollessa hiki lentää ja kädet tärisevät ja mieli on ahdistunut ja kireä. Viinaa saatua olo helpottaa ja puna katoaa kasvoilta. Kaikki sujuu kuin tanssi. Energiaa tuntuu riittävän mihin vain.

      Mutta ennen pitkää haitat voittavat hyödyt. Sekä henkinen, että fyysinen rappio hiipii olemukseen kuin varkain. Terveys alkaa vääjäämättä reistailla. Vaikkei maksa pettäisi tai saisi haimatulehdusta, keho oireilee. Muisti pätkii, jalkoja särkee, kävely on epävarmaa. Tulee rytmihäiriöitä. Minulle kehittyi eteisvärinä ns. flimmeri, jonka vuoksi
      labrakokeet muutaman viikon välein verenohennuslääkkeineen. Usein kehittyy diabetes siihen liittyvine oheis-sairauksineen. Munuaisten vajaatoiminta ym.ym.

      Olihan tuossa listaa haitoista. Siitä voi kukin tahollaan tehdä vaikka kuinka pitkän. Taloudellisesta rappiosta tai ihmis-suhde kiemuroista ei vielä sanaakaan. Jokainen voi kuvitella sen tuskan ja vuosikausien perhehelvetin, minkä itselleen sekä läheisilleen alkoholisti satuiluineen pettymyksestä toiseen aiheuttaa.

      Onneksi koskaan ei ole liian myöhäistä kiertää korkkia kiinni. Toipuminen on hidasta mutta varmaa. Eikä ole missään vaiheessa varaa henkseleitä paukutellen rehvastella olevansa jo lopullisesti raitistunut. Matto vetäistään jalkojen alta useimmiten silloin kun sitä vähiten odottaisi. Sen olen saanut monet kerrat kokea. Ryyppyputki on minulle todella sen ensimmäisen huikan päässä. Parasta pitää mielessä se jonkun viisaamman sanonta, paraskin juovuksissa vietetty päivä on huonompi kuin huonoin päivä selvinpäin.

    • miesmiekii

      Pari tuttuani, miehiä molemmat, raitistui menemällä AA:han.

    • Toivotan_onnea

      Onneksi olkoon Cacha kuudesta juomattomasta viikosta! Sinulla on halu raitistua, se on kaikkein tärkeintä.

      Toivottavasti tiedät (olet esimerkiksi lukenut alkoholismista), että usein raitistuva tarvitsee paljon tukea ja apua. Alkoholi on muuttanut aivoja, sen takia raitistuminen on niin vaikeaa. Lopettaminen on harvoille helppoa - aivot taistelevat vastaan. Monille on auttanut AA kerho. Toisille taas A-klinikka. Jotkut käyvät päihdelääkärillä, saavat ehkä lääkkeitä raitistumisen avuksi. Minnesota hoitoa ovat monet pitäneet hyvänä.

      Kaikki apu kannattaa ottaa vastaan. Alkoholi on hyvin voimakas, alkoholia ei kannata koskaan aliarvioida. Liika ylpeys on ollut monen alkoholistin turmio.

      Minun rakkaani kuoli alkoholiin. Istuin kuolinvuoteen vierellä. Itken yhä kun ajattelen asiaa. Hän oli ylpeä, ei halunnut apua, arveli selvittävänsä asian itse. Loppuvuodet olivat kauheita. Rakkaani kärsi, minä kärsin. Oltiin kuitenkin jo liian pitkällä, keho oli vahingoittunut alkoholista liikaa, aivot olivat vahingoittuneet alkoholista liikaa. Mitään ei ollut enää tehtävissä.

      Toivotan todella paljon onnea ja toivon, että pääset riippuvuudesta eroon!

    • temppis7v

      minäkin raitistuin AA:n avulla 7v sitten, tosin sitä edelsi että jouduin hetkellisesti myös tosi pohjalle alkoholin kanssa. Pirauttelin kerran aamuyöstä univaikeuksissa ja kaameassa krapulassa AA:n auttavaan puhelimeen ja olenkin sittemmin ollut raittiina.
      Toiset epäilevät mennä AA: kokouksiin mutta kuitenkin lähiö-baariin kehtaa mennä milloin vaan.. Tuskin siellä AA: kokouksessa saadaan mitään pahempaa aikaan kun tuhannen tokkurassa lähiöbaarin pöydässä.. Ensimmäiset 3-5 kertaa AA:ssa tuntui kyllä tosi vastenmielisiltä mutta minä olin aika sitkeä ja sitten alkoi homma käydä laatuun.. Voisiko olla näin helppoa sinullekkin?

    • UusiSuunta

      Alkoholi on toiseksi koukuttavin aine heroiinin jälkeen.

      Kuvauksesi alkoholista elämässäsi oli kuin suoraan minun elämästäni! Etenkin töistä tultua kotiin oli hetipaikalla saatava alkoholia. Sitä hermostuneisuuden, kireyden määrää, jos jouduin olemaan työpäivän jälkeen ajokunnossa. Ja kaikki kuvaamasi haittavaikutukset, alkaen huonoista yöunista masennukseen. Aamuisin heräsin krapulassa, vapisenvana ja huonovointisena. Äreänä töihin, missä tiuskimista kaikille.

      Elämänmuutos on mahdollista. Pyri eroon alkoholista kaikin keinoin. Päivä kerrallaan. Hitaasti. Kärsivällisesti. Keksi niiden tilanteiden tilalla - joissa olet alkoholia käyttänyt - uusia asioita. Tee juttuja toisin. Sulje elämästäsi alkoholi ulkopuolelle samalla tavoin kuin ne ihmiset, joiden kanssa et tule toimeen. (Ehkä vähän typerä neuvo, mutta itse ajattelen alkoholin olevan kuin semmoinen alatyylinen, ala-arvoinen tyyppi, jonka kanssa ei henkilökemiat toimi - ja joka imee minusta energiaa pois).

      Mitä vähemmän käytät alkoholia, sitä paremmin ihmisenä voit. Tosi on. Kestät ja jaksat paremmin.

      Toivon sinulle menestystä. Hyvin olet oivaltanut, kuinka alkoholi vaikuttaa heikentävästi elämääsi. Siis korjausliike, suunnanmuutos!

      • Cacha

        Kiitoksia vastauksestasi!

        Noin vuoden kypsyttelyn jälkeen sain mielessäni valmiiksi päätöksen, että alkoholi ei anna minulle mitään hyvää. Tuota ongelmaa juuri pohdin, että mitä sen tilalle. Osasyy juoppouteeni on juuri liiallinen urautuminen samoihin kuvioihin. Tuntuu kuin elämä junnaisi paikoillaan ja päivät toistuvat aivan samanlaisina loputtomiin.

        Nyt kun olen pystynyt olemaan ilman viinaa, niin pystyn tekemään muitakin suunnitelmia. Olen aloittanut pitkän tauon jälkeen minulle rakkaan harrastuksen. Se antaa minulle paljon iloa tällä hetkellä.


    • tupla-jallu

      Olen pahoillani mutta alkoholismi on synnynnäinen ja parantumaton sairaus.

      Siihen auttaa usko korkeimpaan voimaan, Jumalaan. Sekä käynti kerholla toipumassa, koko loppuikänsä päivä kerrallaan.

      Mikä parasta, kerholta onkin sitten erikiva lähteä kokouksen jälkeen virkistävälle ohrapirtelölle esson paariin samanhenkisessä kerholais-seurassa!

      • Eilen_tänään_huomenna

        Jankutat mantraasi vuosikymmenestä toiseen. Näinhän mielenterveyspotilaalle usein tapahtuu.


    • kfgkdfgfghghj

      Olen Johanna Tukiainen

      Nyt on tullut kuukausi ja yksi viikko täyteen ihan täyttä raittiutta!!!! 🙂 Se ei tietysti ole vielä pitkä aika, mutta merkitsee mulle todella paljon, sillä tähän asti raittiudet ovat olleet ainoastaan katkon kautta ja ne ovat kestäneet viikon. Ja mikä tässä on tärkeää on se, että minulta on lähtenyt alkoholinhimo pois kokonaan!!!! Pahimmillaan teki heti herättyäni mieli ottaa jotain, vaikka shampanjalasi tai gintonic, mutta nyt otan vain vihreää teetä!!!! On tämä UPEAA, kroppa laihtuu, kasvot alkavat palautumaan sellaiseksi kuin niiden pitääkin olla, ja terveys on tärkeä. Ja kaikkein tärkeintä on Jumalan käskyt, ja niissä lukee että juomarit eivät peri taivaanvaltakuntaa! Jeesuksen ristinkuoleman tuoman armon lisäksi myös Raamatun käskyt ovat tärkeitä. Sanotaanhan siellä myös, että ”……eivät kaikki, jotka sanovat ”Herra, Herra…….pääse taivasten valtakuntaan, vaan ne jotka tekevät taivaallisen isämme käskyt.” On sitten eriasia, miten kaiken tuo esille. Ihmisiä ei pidä evankelioida niin, että ”ahaa, olet homo, no meet suoraan helvettiin, ota kuitenkin tämä traktaatti ja parane!” Hyvin valitettavasti mulla on tuollaisista kokemusta, he samat siirsivät tuomionhenkensä myös muhun mm. niin, että hiukset tulisi peittää huivilla, meikittömyys paras juttu ja sitä rataa. No Raamattu EI vaadi niin! Ester laittautui siellä kauniiksi jne.sitäpaitsi uskovan naisen kiinnostus muotiin ja hiuksiin jne. on käsittääkseni ihan hyvä ja kaunis asia niinkauan aikaa, kun siitä EI tule pääasia. Mitään asiaa ei saa laittaa Jumalan rinnalle, tai Häntä korkeammaksi. Tässä taas aamupäivän mietteitä………:)

      • Cacha

        Tervehdys Johanna!

        Olen kuullut, että moni on raitistunut uskon avulla. Voipi sinun kohdallasi toimiakin.

        Menestystä!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      2
      14871
    2. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      3059
    3. Stephanie Love

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ ­­N­y­­­m­f­­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Lappi
      0
      3056
    4. Molly Graham

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 ­­N­­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️
      Puhelimet
      0
      3055
    5. Rachelle Reynolds

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­i -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Etelä-Savo
      0
      3055
    6. Becky Steele

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️
      Arkkitehtuuri
      0
      3055
    7. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      3054
    8. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      3054
    9. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      3050
    10. Nancy Taylor

      😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍 ❤️ ­­­N­­­y­m­­­f­o­m­­­a­­­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl01560856#NancyTaylor 🔞💋❤️💋❤️💋
      Kauris
      0
      3044
    Aihe