Eli mua huolettaa pari asiaa ala päässä jo pitemmän aikaa olen vasta 13vuotias ja haluan gynelle enkä uskalla sanoa äidilleni että haluan ! Kamala olla
Haluan gynelle miten sanoa äitille
21
476
Vastaukset
- Kerro_äidille
Kerro niistä "asioista" äidillesi ja ellei hän osaa neuvoa itse mistä on kyse, hän kyllä vie sinut lääkärille. Gynekolgia ei tarvita joka tutkimukseen, usein tavallinen koulu- ja terveyskeskuslääkärikin riittää.
- Anonyymi
KOULUTERVEYDEN HOITAJALLE ?
- puhelinkäteen
Soita aika terkkariin. Saat ajan, ei siihen äitiä tarvita. Kerro asia siellä lääkärille ja lääkäri antaa tarvittaessa lähetteen gynekologille.
- mhgfhdfbg
Yleislääkärikin (esim. terveyskeskuslääkäri, työterveyslääkäri, koululääkäri) osaa hoitaa monet asiat. Kaikilla ei ole esim. varaa gyneen. Julkisella gynelle pääsee lähinnä jonkun epäillyn tai todetun sairauden vuoksi, eli yleensä pitää mennä yksityiselle ja maksaa itse.
Jos kyse on ehkäisystä, niin voi varata ajan ehkäisypolilta, jos kyse sukupuolitautiepäilystä, niin sitten sukupuolitautipolille. Löytyvät joka kunnasta. Toivottavasti ikäiselläsi ei vielä tautiongelmaa ole.
Joka tapauksessa jos ongelma liittyy kuukautisvuotoihin, niin usein hoitona on e-pillerit. Joudut sanomaan äidillesi lääkäriin menosta, sillä useimissa kunnissa on terveyskeskusmaksu ja lääkkeetkin maksavat.
Pyydä vaikka kouluterkkarin apua ajan varaamisessa, jollei asia muuten luonnistu. - Tähänkö_menossa
mhgfhdfbg kirjoitti:
Yleislääkärikin (esim. terveyskeskuslääkäri, työterveyslääkäri, koululääkäri) osaa hoitaa monet asiat. Kaikilla ei ole esim. varaa gyneen. Julkisella gynelle pääsee lähinnä jonkun epäillyn tai todetun sairauden vuoksi, eli yleensä pitää mennä yksityiselle ja maksaa itse.
Jos kyse on ehkäisystä, niin voi varata ajan ehkäisypolilta, jos kyse sukupuolitautiepäilystä, niin sitten sukupuolitautipolille. Löytyvät joka kunnasta. Toivottavasti ikäiselläsi ei vielä tautiongelmaa ole.
Joka tapauksessa jos ongelma liittyy kuukautisvuotoihin, niin usein hoitona on e-pillerit. Joudut sanomaan äidillesi lääkäriin menosta, sillä useimissa kunnissa on terveyskeskusmaksu ja lääkkeetkin maksavat.
Pyydä vaikka kouluterkkarin apua ajan varaamisessa, jollei asia muuten luonnistu.Ei kai 13 vuotias tarvitse vielä ehkäisyä eikä toivottavasti ole kyse sukupuolitaudista. Tuon ikäinen lapsi on vielä "sakkolihaa".
- Anonyymi
Tähänkö_menossa kirjoitti:
Ei kai 13 vuotias tarvitse vielä ehkäisyä eikä toivottavasti ole kyse sukupuolitaudista. Tuon ikäinen lapsi on vielä "sakkolihaa".
Kyllä moni 13 vuotias syö e pillereitä he saavat niitä kuukautis kipuihin , niin että ei se mikään harvinaisuus ole , monella 14 vuotiaalla n jo nykyään aktiivi seksi elämä myös .vaikka miten on kotona sanottu ettei liian nuorena aloittaisi .
Lapset kehittyy aikaisemmin tänään se kun silloin kun meikäläiset olivat nuoria . Joten ei voi verrata siihen aikaan mitenkään .
Mutta kuten sanottu niin terveys sisarelle tai kouluhoitajalle voi aina mennä koska heillä on vaitiolovelvollisuus . Kaikki asiat hoituu vaikka niitä usein suurentelee omassa päässään .
- terkkarilleensin
Koulun terveydenhoitaja voi auttaa monissa asioissa. Jos lääkäriä tarvitaan, niin koululääkäri tai terveyskeskuslääkäri auttaa. Jos ongelma on vaativampi, he antavat lähetteen sairaalan naistentautien poliklinikalle, jossa on gynekologeja.
Koululääkäri ja terveyskeskuslääkäri ovat alaikäisille maksuttomia.
Yksityiset gynekologit maksavat liki satasen ja tutkimukset päälle.- Anonyymi
Lasten ei tarvitse mennä koskaan yksityiselle niin kauan kun ovat alaikäisiä .joten enntiedä miten se on nykyisin tarvisiko alaikäisen maksaa mitään
- kyllääititietää
Kerro ongelmasi äidille. Ehkä hänellä on ollut samanlainen vaiva nuorena ja hän osaa auttaa.
- Anonyymi
Jos asia on arkaluontoinen niin ei ehkä halua ketoa äidilleen ihmiset ovat erilaajuisia. Minun tyttäreni kertoivat aina joka asian minulle tuossa iässä , joten en oikein ymmärrä sitä ettei omalle äidille voi kertoa, samalla kun syyt voivat olla siihenkin millainen suhde on äitiin
- lukia
Mutta jos et halua,rohkene kertoa äidillesi,varaa terkkarille aikaa ja puhu hänen kanssaan asiasta ja jos asia ei aukea,hän varaa lääkärille aikaa,ei saa muille kertoa jos et tahdo.Tai soita itse aika terv,keskukseen ja mene itse lääkäriin,jos saat reseptin,rahaa on saatava huoltajalta.Voitko hieman kertoa mitä ongelmia alakerrassasi on? kirvelyä,kutinaa,haavoja,vuotoa? onko sulla seksikokemuksia ollut?
- Sanonvaan-huhhuh
Onko tämä nykypäivää kun kysellään 13 vuotiaalta että onko seksikokemuksia. Kyllähän sanotaan että tytöt kehittyy aikaisin, mutta tässä tulee jo lakikin eteen.
- Kkskskskskskkwk
Eei mitään kokemuksia seksistä sellasi näppyjä ympäri emätin aukkoa sielä vähä syvemmällä ja ihme ihopaloja ympäri emätintä
- Anonyymi
Sanonvaan-huhhuh kirjoitti:
Onko tämä nykypäivää kun kysellään 13 vuotiaalta että onko seksikokemuksia. Kyllähän sanotaan että tytöt kehittyy aikaisin, mutta tässä tulee jo lakikin eteen.
Niinhän se on mutta monelle tytölle tulee jo yhdeksän vuotiaana kuukautiset . Joten se oli ainakin minun nuoruudessani mahdottomuus me leikittiin nukeilla vielä siinä iässä . Mutta olen huomannut omat lastenlapseni 20 vuotias on ollut kuusi vuotta yhdessä saman pojan kanssa ja nyt heillä on oma koti ja työpaikat . Olihan se aikaista näin mummon mielestä mutta mikä olen sanomaan ja vertailemaan omaa aikaani koska mikään ei ole kuten silloin
- tätäpäivää
Kyllä vaan osa alottaa jo noin nuorena ,osa jopa aikasemminkin tänäpäivänä-valitettavasti.Sen takia kysyin jos on pojan kanssa ollut ja oireilu tullut siitä,se on jo pahempi juttu.Tyttörukka hämmentyi täällä niin ettei uskalla enää vastata.Kaikkea ei isi ja äiti aina tiedäkkään,,,ellei tule vahinkoja,,,,tai tauteja.
- Anonyymi
Ja vanhemmat eivät saa olla niin kiva tuomioitaan. Ja kuten täällä jo joku yrittelee vetää laki asioita sikä,yhtään psykologinen ajatus käy päässä .
- Anonyymi
Mä haluun mut en uskalla kertoo äidille kun oon niin ujo
- Anonyymi
miksi sun pitäis mennä gynelle jos oot vielä lapsi?
- Anonyymi
Kos kirjoitat kirjeen ongelmastasi äidille ja sanot että sinua kovasti ujostuttaa. Ja annat sen hänelle ennen nukkumaan menoa , ja kerrot asian kuten se on . Kyllä ne äidit tavallisesti ymmärtää paljon enemmän kun luuleekaan. .moni tekee niin ja sitten asiat taas luistaa . Ja äiti huomaa että luotat häneen. .
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
miksi sun pitäis mennä gynelle jos oot vielä lapsi?
Älä viitsi kysellä , jos hön olisi sen halunnut kertoa niin olisi jo sanonut, hönen oikeutensa on pitää asia omana tietonaan . Sillä nuorille nämä asiat ovat ihan erilailla kun vanhemmilla . On ujoutta ja häpeilyä. ja epätietoa . , kyllä hän selvittää asian joko äitinsä kanssa tai koulun hoitajan kanssa. Äse mikä meille aikuisille on itsestään selvä asia ei ole sitä nuorelle ihmisille
- Anonyymi
Käy kouluterveydenhoitajalla ja kerro äidillesi. He auttavat ja ymmärtävät sinua. Ei ole sellaista asiaa mitä heille ei voisi sanoa. Sinulla ei ole mitään hävettävää eikä ujosteltavaa. Nämä ovat naiseuteen liittyviä asioita, joista tulee rohkeasti puhua, jos jokin asia vaivaa. Rohkaise itsesi sinä nuori kaunis ja reipas teini. Sillä tavalla saat taakan itseltäsi pois ja elämä kevenee kovasti.
Sen jälkeen voit tuulettaa ja hyppiä riemusta ja sanoa: Hyvä Minä. Olen oppinut puhumaan mieltä askarruttavista asioista. Tulen siis selviämään elämässä mistä vaan. Onnea matkaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
20e Riskitön veto 20e talletuksella VB:lle
Pssst! Vinkki viis rotvallinreunalla eläjille. VB tarjoaa 20 euron riskittömän vedon ensitallettajille vedonlyöntiin.42447- 1161617
Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill361356Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin
Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin1561181- 521095
- 1131082
Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...
Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi1051044- 571041
Olet tärkeä
mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.46909- 60882