Mitä eroa on pikkuesikoisilla ja ahtialalaisilla?

turhia_kyselevä

Mitä opillista eroa on LYRS:sillä ja Esikoiset ry:llä?

LYRS on suomenkielisten rauhansanalaisten eli pikkuesikoisten lähetysyhdistys Suomessa. (LFF on ruotsinkielisten pikkuesikoisten lähetysyhdistys Suomessa).

Ei mitään uskonopillista eroa(?)

Miksi kaksi täysin samassa opissa olevaa ryhmää on erillään toisistaan?

Kummallakaan ryhmällä ei liene myöskään "vainmeoppia".

Nämä ryhmät erosivat toisistaan ensimmäisen kerran Norjan Vesisaaressa vuonna 1886, sitten Ruotsissa 1900, sitten muualla Norjassa ja Suomessa 1901-1902, sitten Amerikassa 1902-1903.

43

375

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • turhia_kyselevä

      Esikoislestadiolaiset ry:llä eli varsinaisilla esikoislestadiolaisilla on selvä ero rauhansanalaisiin ja ahtialalaisiin verrattuna siinä, että Esikoislestadiolaiset ry ei opeta uudestisyntymisen tapahtuvan kasteessa. Esikoislestadiolaiset ovat siis tämän opillisen asian kannalta lähempänä SRK-vanhoillislestadiolaisia, kuin rauhansanalaisia ja ahtialalaisia.

      • teuta01

        "TURHIA- KYSELEVÄ"
        .-
        EE ERO ETTÄ MOLEMMAT OM LLL:n POPOOTA ,,PITSI PIKKU ESKOT-.


      • turhia_kyselevä

        Miten niin rauhansanalaiset eli pikkuesikoiset eivät mielestäsi, teuta01, ole lestadiolaisia eli "LLL:n poppoota"?


    • Hyvä_kysymys

      LYRS ei ole koskaan eronnut esikoislestadiolaisista, vielä vähemmän Esikoiset ry;stä. Rauhan Sana ryhmä erosi vanhoillislestadiolaisista, ainakin Sumessa, v, 1932

      Mielenkiintoista niin ..., miten rauhansanalaisten opetus eroaisi Esikoiset RY:n opetuksesta?

      Sitä tuskin kukaan tietää kovin tarkasti, koska sellaisia ei ole jotka kuulusivat kumpaankin liikkeeseen. Ilmeisesti kuitenkin Venäjän inkeriläisten keskuudessa esikoislestadiolaiset ovat toimineet jossain määrin yhdessäkin?

      Esikoiset, eli kirkon piirissä toimivat esikoislestadiolaiset (ilman vain me oppia), aloittivat oman toiminnan vasta elokuussa, tänä vuonna.

      • sekavoittaja

        Asia ei ole aivan noin yksinkertainen.

        Amerikassa pikkuesikoiset erosivat esikoislestadiolaisista 1902 tai 1903, mutta heihin liittyi myöhemmin lisää väkeä, kun uusheränneet liittyivät heihin, ja vuonna 1928 vanhoillislestadiolaisista erosi suurseuralaisista vanhoillislestadiolaisista muodostunut kirkkokuntalaisuus-niminen ryhmä, joita myös "haalilaisiksi" kutsuttiin, jotka liittyivät pikkuesikoisiin. Heidemanilaiset sanoivat kirkkokuntalaisia joskus "haalilaisiksi", koska monet heistä olivat entisiä haalilaisia.

        Suomessa pikkuesikoisuus eli rauhansanalaisuus erosi SRK-vanhoillislestadiolaisuudesta vuonna 1934. Heidemanilaisiksi kutsuttiin Amerikan Suomen SRK-vanhoillislestadiolaisia vastaavaa ryhmää, josta erkani myöhemmin vuonna 1972 töröläläisyys-niminen ryhmä enemmistönä Amerikan osalta. Suomessa töröläläisiä vastaa SRK-vanhoillislestadiolaisuudesta vuonna 1977 eronnut sillanpääläisyys ja Ruotsissa SRK-vanhoillislestadiolaisuudesta vuonna 1972 eronnut morjärveläisyys.


      • TEUTATESS

        " turhia -kyselevä"
        -
        olin tekemässä pilaa , en oikein onnistunut , siinä tuli monta virhettä .
        ja ne pilasi sen ,kai joku suojeli teitä ylhäällä , en sano paremmin. .
        -
        antakaa anteeksi minulle pahalle äijäkäppänälle. JOKA TÄTTÄÄ JO LA
        71 VUOTTA JOS SAA ELÄÄ , SIIHEN ASTI .. LAPSET TULEE KATSOMAAN
        JA EHKÄ JOKU TUTTU. .

        -


      • Eriseurahuokaa
        TEUTATESS kirjoitti:

        " turhia -kyselevä"
        -
        olin tekemässä pilaa , en oikein onnistunut , siinä tuli monta virhettä .
        ja ne pilasi sen ,kai joku suojeli teitä ylhäällä , en sano paremmin. .
        -
        antakaa anteeksi minulle pahalle äijäkäppänälle. JOKA TÄTTÄÄ JO LA
        71 VUOTTA JOS SAA ELÄÄ , SIIHEN ASTI .. LAPSET TULEE KATSOMAAN
        JA EHKÄ JOKU TUTTU. .

        -

        Minäkin tulisin vaan en tiedä missäpäin padasjokea asut..


      • teuta01
        Eriseurahuokaa kirjoitti:

        Minäkin tulisin vaan en tiedä missäpäin padasjokea asut..

        KIRKOLLA N. 130 METRIÄ TORNISTA , NIMI ON OVESSA J A KOLKUTIN .
        JOSSA LUKEE MUMMULA. ( SE ON LINNUN TIETÄ ). TERVETULOA VAIN


    • Älkää_valehdelko

      Ilman uskoa Kristukseen Kastettu, ei tietenkään uudestisynny Kasteessa, kun hän jatkaa elämäänsä epäuskoisena. Kristuksen vanhurskauden vastaanottaminen Pyhässä Kasteessa vaatii myös uskon.

      Raamattu (Jeesus) ei sano niin, että joka ei usko mutta kastetaan, pelastuisi. Jeesus sanoo että joka uskoo ja Kastetaan se pelastuu, mutta joka ei usko se tuomitaan kadotukseen.

      Kasteesta unohdetaan Kasteen sakramantin pilkkaajien toimesta hyvin usen Kasteenseen kuuluva keskeinen osa, eli OPETUS!!!

      Mark. 16:15 Ja hän sanoi heille:

      ***) -> "Menkää kaikkeen maailmaan ja saarnatkaa evankeliumia kaikille luoduille.

      Mark. 16:16 Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu; mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen.

      Mark. 16:17 Ja nämä merkit seuraavat niitä, jotka uskovat:
      - minun nimessäni he ajavat ulos riivaajia,
      - puhuvat uusilla kielillä,
      Mark. 16:18
      - nostavat käsin käärmeitä,
      - ja jos he juovat jotakin kuolettavaa, ei se heitä vahingoita;
      - he panevat kätensä sairasten päälle, ja ne tulevat terveiksi."

      Mark. 16:19 Kun nyt Herra Jeesus oli puhunut heille, otettiin hänet ylös taivaaseen, ja hän istui Jumalan oikealle puolelle.
      Mark. 16:20 Mutta he lähtivät ja saarnasivat kaikkialla, ja Herra vaikutti heidän kanssansa ja vahvisti sanan sitä seuraavien merkkien kautta.

      • turhia_kyselevä

        Tarkoitukseni ei ollut ottaa kantaa oppikysymykseen siitä, että tapahtuuko uudestisyntyminen kasteessa. Itse en hyväksy sitä harhaoppia, jonka mukaan uudestisyntyminen tapahtuisi kasteessa.

        Tarkoitukseni oli vain ottaa esille se tosiasia, että Esikoiset ry:llä on siinä asiassa erilaista opetusta, kuin Esikoislestadiolaiset ry:llä ja Esikoiset ry on kyseisessä opinkohdassa lähempänä rauhansanalaisuutta eli pikkuesikoisuutta. Kuitenkaan kaikki pikkuesikoiset eivät usko kasteessa tapahtuvan uudestisyntymistä. Myös uusheränneet uskovat yleensä uudestisyntymisen tapahtuvan kasteessa – kuten erikiinitkin – mutta erikiinien ja uusheränneiden välillä on – ellen väärin ole ymmärtänyt – erimielisyyttä perisyntiopista.

        LYRS:sin piirissä opetetaan yleisemmin uudestisyntymisen tapahtuvan kasteessa, mutta LFF:n ja ALCA:n piirissä se on paljon harvinaisempaa. Amerikassa andersonilaiset ovat perustaneet ALCA:han kuulumattoman kirkon (GALC), joka opettaa uudestisyntymisen tapahtuvan kasteessa. Andersonilaiset ovat näin lähempänä LYRS:siä kuin LFF:ää.


      • TEUTATESS

        "ÄLKÄÄ VALEDELKO "
        -
        SINULLE TAHDON TUODA ESIIN , ETTÄ MARKUKSEN KÄSIKIRJASTA OLI 16:9-20
        JÄÄNEET POIS JOSKUS 140jKr. PAIKKEILLA , TAI 325 -350 JÄLJENNETYISTÄ , A& B
        MUTTA N EON SAATRU KRISTILLISYYDEN SEN AJAN KIJOITOKSISTA TEHTY SEN
        AJAN TÄYDENNYSTÄ JA KAIKKI ON NYT TALLESSA -.
        -
        JUSTINUS MARTTYYRI (JULIUS MARTTYYRI TATIANOKSEN DIATESSARON ,IRENAUS
        ,HÄN ELI AJALLA 140 -180 . TÄMÄ OSOITTAA SEN KUULUNEEN MARKUKSEN EVANKELIUMIIN. AINAKIN TOISEN VUOSISADAN ALKUPUOLELLA.. .. "
        -
        MARK. 16:9. MUTTA YLÖSNOUSEMISEN JÄLKEEN HÄN VARHAIN AAMULLA VIIKON ENSIMMÄISENÄ PV. NÄYTTÄYTYI /ILMESTYI ENSIKSI MARIALLE (MAGDALAN ) JOSTÄ HÄN OLI AJANUT ULOS 7 RIIVAAJAA. YM , NAISILLE , .
        PÄÄSIÄIS PÄIVÄLLÄ,PIETERILLE J A JOHANNEKSELLE , KOLMANNEKSI ILTA PUOLEEN
        KAHDELLE OPETUS LAPSELLE ,EMMAUKSEN TIELLÄ JA MYÖHÄÄN ILLALLA 10 :nlle OPETUS LAPSELLE, Joh , 20: 19 -25 . PERUSTI SEURAKUNTANSA.. ..
        JA ANTOI UKAASIN ETTÄ SEURAAVANA SUNNUNTINA OLI OLTAVA TUOMAAN
        LÄSNÄ.
        -
        JA TUOMAS OLI , J A SAI KOETTAA JEESUKSEN HAAVAT SEURAKUNTA VAHVISTETTIIN. (TÄMÄ OLI 5 ILMESTYS ).
        -
        6. OLI TIBERIAN JÄRVEN RANNALLA ,7 OPE7US LASTA
        -
        7. ILMESTYY ENEMMÄLLE KUIN 5OO VELJELLE ,
        -
        8. VELIPUOLELLEEN JAAKOBILLE.
        -
        9 KAIKILLE APOSTOLEILLEEN .
        -
        10 NIILLE JORT5K AOLI LÄSNÄ HÄNEN TAIVAASEEN ASTUMISESAAN
        -------------------------------------


    • turhia_kyselevä

      Tarkennan kysymystä.

      Mitä eroa on Esikoiset ry:n ja LYRS:n opillisissa kannoissa?

      Mielestäni ei mitään. Ehkä Esikoiset ry:n kravattikielto, soitinkielto ja naisten huivipakko seuroissa ovat ainoat erot?

      Ainoastaan seurakäytäntö on hieman erilainen, koska Esikoiset ry:n seuroissa luetaan usein Laestadiuksen tai Lutherin saarnoja, jonka lisäksi naiset ja tytöt menevät seurojen lopussa halailemaan saarnamiehiä, ellen ole väärin ymmärtänyt.

      Voitte korjata, jos olen erehtynyt jossakin asiassa.

      • teuta01

        SAMAA MIELTÄ . ESIKOISET ry ,EI OLE VIELÄ EHTINYT TOIMIA KUIN N. 3 KK.
        JA NYT JO PITÄÄISI OLLA KAIKKI SELVILLÄ , EHKÄ ONKIN , EI MEILLÄ ISOTIETO
        OLE SIINÄ KUIN, ETTÄ HPE, MENI ES/LESTOILLA TIEDÄTKÖ MIHIN. HUITIN TUUTTIIN., MIKSI, SIKSI KUN HE OTTI NE OMIISA KÄSIIN ,EIKÄ KÄYTTÄNEET NIITÄ ENNENKÄÄN AIVAN OIKEIN . KUN VIELÄ OLIVAT KIRKOSSA. ,, .
        -
        KYLLÄ NIIN , MINÄ TAHDON USKO AKUIN ESIKOISUUS ry OPETTA, SILLÄ SE ON
        OIKEEN , EIKÄ SIELLÄ OLE EROA SIIHEN KÄYTÄNTÖÖN MIHIN MUUTEN ON TOTUTTU, MUTT AKIRKKO PITÄKÖÖN EHTOOLLISET. KUIN ENNENKIN. ..."
        -


      • voihuutoja

        Miksi he miehiä halailevat, onpas tyhmää touhua!


      • teuta01
        voihuutoja kirjoitti:

        Miksi he miehiä halailevat, onpas tyhmää touhua!

        nO SIKSI ,EKSSÄÄNYT TIÄRÄ.


      • Polkkatukat

        Esikoiset ry:llä ei lle naisilla huivipakkoa, kitaran soitto on hyväksyttävää, seuroissa käydään housut jalassa, polkkatukka on muotia, korviksistakaan ei ole haittaa sekä punaa voi olla huuulissa.


      • voiaikojavoi
        Polkkatukat kirjoitti:

        Esikoiset ry:llä ei lle naisilla huivipakkoa, kitaran soitto on hyväksyttävää, seuroissa käydään housut jalassa, polkkatukka on muotia, korviksistakaan ei ole haittaa sekä punaa voi olla huuulissa.

        Ai, sitä tullaan jo seuroihinkin housut jalassa. Jo on aikoihin eletty, etten par...


    • onsekauheaa

      voi teutaa miten uskallat laittaa yöksi silmät kiinni!

      • teuta01

        vOIN KERTOA , KUN ILLALLA MENEN NUKKUMAAN JA ALOITAN ILTARUKOUKSEN HARVOIN PÄÄSEN LOPPUUN KUN JO NUKUN .
        MUTTA USEIN VALVON VIISI MINUTIA , J AUNI ON JO TULLUT ..
        KIITOS KYSYMYKSESTÄSI ,OLEN VALMIS LÄHTEMÄÄN MINÄ .
        HETKENÄVAAN , TOISIN OLI 19 VUOTTA SITTTEN . EN OLLUT
        VALMI SKUN MINUA TULTIIN HAKEMAAN,. LUULIN ETTÄ ,,,
        -
        SAIN 15 VUOTTA LISÄÄ KUIN, HISKIAKIN. ,NYT KUITENKIN MENEE
        4. VUOSI YLI SIITÄ. KIITOS HERRAN . JOS HÄN KÄYTTÄÄ MINUA ,OLEN SIIHENKINVALMIS , JOS OTTA ENSI YÖNÄ ,OLEN VALMIS VOIN HYVIN
        KUOLLA JONKUN PUOLESTA , JOS ON TARVIS , MUTTA TOIVON ETTÄ
        SE OLISI ESIKOISET ry. JÄSEN ,MUTTA JOS HERRA TAHTOO JONKUN
        MUUN PUOLESTA ,OLEN VALMIS. . . "
        -
        SANON KUIN MARTINUS , OLEN KASTETTU OLEN PELASTUVA.
        .


    • Lest.Rauh.Siveys

      LERSsi on ainoa oikea usko.

      • KiekukaA

        "LEST. RAUH.SIVEYS. "
        -
        MINULLA ON LERSSI TIPON PÄÄSSÄ. VAIMIKÄ SE NYT ON ..


    • mattikattipatti

      Erinomaisen hyvä kysymys.

    • Ulkopm

      Nämä lestadiolaisuuden hajaanukset ovat varsin mielenkiintoinen juttu. Suuria eroja liikkeiden välillä ei käsittääkseni ole eikä niitä tavan kaduntallaaja välttämättä mitenkään huomaa. Muutama merkittävä ero kuitenkin löytyy:

      1. Vain me pelastumme oppi (eksklusiivisuus): SRK ja EL kannattavat, muut eivät
      2. Keskusjohtoisuus - huoneenhallitusoppi: EL (Lapin vahinmmat) ja osittain myös SRK (vaikka SRK ei myönnä huoneenhallitusoppia), muilla suunnilla ei ketään ihmistä auktoriteettina
      3. Kaste oppi: hajontaa paljon jopa eri liikkeiden sisällä.
      4. Elämäntapasäännöt: Tiukkoja EL ja SRK - muut liberaalimpia.
      5. Suhtautuminen naispappeuteet: SRK tekee yhteistyötä, muut jyrkemmin vastaan
      6. Suhtautuminen homopareihin: SRK:n kirkollisedustajat puolsivat homoparien puolesta rukoilua, mutta joutuivat myöhemmin tekemään tästä "parannusta". Muut johdonmukaisesti pitävät syntinä eivätkä hyväksy homopareja.
      7. Lähetystyö: Pienemmät liikkeet (Rauhansana, Ahtialalaiset) hyvin aktiivisia ja tekevät jopa yhteistyötä muiden kanssa. SRK ei tee mitään hengellistä yhteistyötä kenenkään kanssa, mutta tekee nykyään jonkin verran myös ulkolähetystä. EL liike ei ole kovin aktiivinen lähetystyössä; ne joilla on hätä tulevat seuroihin.

      Näyttää siltä että suurimmat haarat SRK ja EL ovat kaikista tiukimpia elämäntapakysymyksissä. Heitä myös yhdistää hyvin samankantainen kasteoppi ja osittain myös keskusjohtoisuus (kuuliaisuus on parempi kuin uhri ajattelu).

      En näe mitään syytä, miksi ahtialalaiset ja Rauhansana eivät voisi pitää seuroja yhdessä ja tehdä myöskinlaajempaa yhteistyötä. Syyt erillään toimimisessa tulevat enemmän historiasta kuin muusta. Ollaan totuttu toimimaan omassa porukassa ja tuttujen ihmisten kanssa. Kun yli 100 vuotta ollaan oltu erossa, niin joitakin tapoihin liittyviä eroavaiksuuksia väkisinkin on tullut, mutta ydinkysymyksissä ei liene merkittävää eroa.

      • mietitääsnytte

        Kirjoitit sillä itsevarmalla ilmeellä, kuin kaikki mitä laitoit olisi faktaa????


      • turhia_kyselevä

        Kerro sitten itse omat näkemyksesi asioista, jos kerta kiukuttaa nuo Ulkopm:n esittämät väitteet.


      • Ulkopm
        mietitääsnytte kirjoitti:

        Kirjoitit sillä itsevarmalla ilmeellä, kuin kaikki mitä laitoit olisi faktaa????

        Kirjoitan omia näkemyksiäni. Ne pohjautuvat täysin omiin havaintoihini sekä kokemuksiini. Jollakin toisella voi olla täysin erilainen näkemys asioista. Mielelläni lukisin myös sinun mielipiteesi asiasta.


      • Kiitti_tämä_riitti
        Ulkopm kirjoitti:

        Kirjoitan omia näkemyksiäni. Ne pohjautuvat täysin omiin havaintoihini sekä kokemuksiini. Jollakin toisella voi olla täysin erilainen näkemys asioista. Mielelläni lukisin myös sinun mielipiteesi asiasta.

        Ei pidä kirjoitella silloin kun ei tiedä.


      • mietitääsnytte
        turhia_kyselevä kirjoitti:

        Kerro sitten itse omat näkemyksesi asioista, jos kerta kiukuttaa nuo Ulkopm:n esittämät väitteet.

        No joo, helposti, liian helposti kiukuttaa. Ei tarvitsisi. Rakkaudesta se lapsikin.. tai miten se oli?


      • Ulkopm
        Kiitti_tämä_riitti kirjoitti:

        Ei pidä kirjoitella silloin kun ei tiedä.

        Korjaa missä kohtaa kirjoitin väärin.


      • Ulkopm
        Kiitti_tämä_riitti kirjoitti:

        Ei pidä kirjoitella silloin kun ei tiedä.

        Kerro nyt missä kohtaa kirjoitin väärin! Tiedän kohtalaisen paljon lestadiolaisuudesta, joten ihan metsään tuskin kuvaukseni menivät. Se että olen ulkopuolinen tarkoittaa jonkun mielestä varmaan, että en voi ymmärtää uskonasioita ja siksi mielipiteeni on automaattisesti väärä. Korjaa siis mikä tuolla yllä kirjoittamassani on väärää, niin voin oikaista väärän käsitykseni.

        Sellaiset ihmiset ovat tavattoman ärsyttäviä, jotka vain kiistävät ja väittävät vääräksi, mutta jolla ei ole itsellä esittää mitään vastaväitettä todistaakseen toisen mielipiteen vääräksi. Uskonnollisissa liikkeissä sellaisia on valitettavan paljon ja kyllä olen kuullut miten uskonasioita ei voi ymmärtää vaan ne pitää vaan uskoa. Väitän silti, että uskovaisen ihmisen pitää tutustua uskonsa perusteisiin sen verran hyvin että kysyttäessä voi niihin vastata. Sellainen elämäntapauskovaisuus että sunnuntaina vaan istutaan seurapenkissä eikä edes kuunnella ei ole minun käsitys oikeasta uskomisestä. Uskovainen haluaa tutustua Raamattuun ja Jumalan Sanaan ja sitä mielellään opiskelee.


      • turhat_eksyttäjät
        Ulkopm kirjoitti:

        Kerro nyt missä kohtaa kirjoitin väärin! Tiedän kohtalaisen paljon lestadiolaisuudesta, joten ihan metsään tuskin kuvaukseni menivät. Se että olen ulkopuolinen tarkoittaa jonkun mielestä varmaan, että en voi ymmärtää uskonasioita ja siksi mielipiteeni on automaattisesti väärä. Korjaa siis mikä tuolla yllä kirjoittamassani on väärää, niin voin oikaista väärän käsitykseni.

        Sellaiset ihmiset ovat tavattoman ärsyttäviä, jotka vain kiistävät ja väittävät vääräksi, mutta jolla ei ole itsellä esittää mitään vastaväitettä todistaakseen toisen mielipiteen vääräksi. Uskonnollisissa liikkeissä sellaisia on valitettavan paljon ja kyllä olen kuullut miten uskonasioita ei voi ymmärtää vaan ne pitää vaan uskoa. Väitän silti, että uskovaisen ihmisen pitää tutustua uskonsa perusteisiin sen verran hyvin että kysyttäessä voi niihin vastata. Sellainen elämäntapauskovaisuus että sunnuntaina vaan istutaan seurapenkissä eikä edes kuunnella ei ole minun käsitys oikeasta uskomisestä. Uskovainen haluaa tutustua Raamattuun ja Jumalan Sanaan ja sitä mielellään opiskelee.

        Ulkopm kirjoittaa ulkopuolisen tarkkailijan tavoin samaan tapaan kuin yliopiston teologisen tiedekunnan tieteellisiä metodeja käyttävät tutkijat tekevät uskonnollisten yhteisöjen ja niiden tekstien suhteen. Häneltä jää tunnistamatta Jumalan elävän seurakunnan sisäinen hengellinen yhteys, se Henki, joka yhdistää tuon seurakunnan jäseniä. Hän käyttää niitä metodeja, joita humanistit käyttävät mitä tahansa vaikkapa sekulaarin aatteen ympärille muodostuneen yhteisön tutkimiseen. Humanistien tavoin hän saattaa tehdä päätelmiä uskonnollisista yhteisöistä rinnastamalla tai vertailemalla havaintojaan aivan toisenlaisista yhteisöistä samalla tavalla saatuihin tuloksiin. Sokea taluttaa toista sokeaa ja molemmat kuoppaan lankeevat. Uskovaiset kuuntelevat Pyhän Hengen neuvoja, jotka on sidottu kirjoitettuun Jumalan sanaan, etteivät tämän maailman tutkijat saa eksyttää elämän tien kulkijaa.


      • Ulkopm
        turhat_eksyttäjät kirjoitti:

        Ulkopm kirjoittaa ulkopuolisen tarkkailijan tavoin samaan tapaan kuin yliopiston teologisen tiedekunnan tieteellisiä metodeja käyttävät tutkijat tekevät uskonnollisten yhteisöjen ja niiden tekstien suhteen. Häneltä jää tunnistamatta Jumalan elävän seurakunnan sisäinen hengellinen yhteys, se Henki, joka yhdistää tuon seurakunnan jäseniä. Hän käyttää niitä metodeja, joita humanistit käyttävät mitä tahansa vaikkapa sekulaarin aatteen ympärille muodostuneen yhteisön tutkimiseen. Humanistien tavoin hän saattaa tehdä päätelmiä uskonnollisista yhteisöistä rinnastamalla tai vertailemalla havaintojaan aivan toisenlaisista yhteisöistä samalla tavalla saatuihin tuloksiin. Sokea taluttaa toista sokeaa ja molemmat kuoppaan lankeevat. Uskovaiset kuuntelevat Pyhän Hengen neuvoja, jotka on sidottu kirjoitettuun Jumalan sanaan, etteivät tämän maailman tutkijat saa eksyttää elämän tien kulkijaa.

        Minä taas ajattelen sillä tavalla, että ollessani vielä mukana uskonnollisen liikkeen toiminnassa, en pystynyt sitä objektiivisesti arvioimaan - usko ohjasi ajatteluani. Lähtiessani liikkeestä aluksi minulla oli päällimmäisenä mielessä vain negatiiviset asiat ja kokemukset. Nyt kun lähdöstäni on kulunut kohta jo 17 vuotta, niin asioihin on tullut etäisyyttä ja niitä pystyy objektiivisemmin arvioimaan.

        Tuo hengen yhteys on osittain aika mystinen asia enkä halua sen merkitystä vähätellä. On silti sääli, jos siihen vedoten ei uskalleta eikä edes haluta selvittää yhteistyön mahdollisuuksia. Varsinkin siitä tapauksessa kun ei ajatella edustettavan ainuata oikeaa uskoa, niin voisi ajatella myös tämän hengen yhteyden vähän laajemmin. Lestadiolaisuuden historia osoittee miten helppo sitä on hajaantua, mutta lähes mahdotonta yhdistyä.

        Tämä hengen yhteys tai sen puuttuminen näkyy välillä eri tavoin myös niiden keskuudessa, jotka ulkonaisesti kuuluvat samaan uskonnolliseen liikkeeseen, mutta eivät välttämättä silti pidä toisiaan uskovaisina. Minulla särähti aika pahasti korvaan, kun isäni mainitsi samanuskoisesta ystävästää, että tämä mies on oikeasti uskomassa. Eikö sen pitäisi olla selvä, että jos ollaan saman herätysliikkeen jäseniä, niin ollaan samalla tavalla uskomassa. Näin luulisi, mutta ei se vaan niin mene. Tämä jos mikä aiheuttaa hajaantumisia, kun saman liikkeen sisällä saatetaan jaotella mielessään porukkaa oikeasti uskovaisiin ja saattojoukkoon.


      • palaatakaisintuhlaaja

        Palaa nyt ainakin sanan kuuloon. Se avartaa käsityksiäsi ja antaa uskoon vahvuutta. Ei sinun tarvitse kun uskoa. Ei kannata miettiä mitä toiset sanoo. Rinta rottingilla vaan.


      • Anonyymi
        Ulkopm kirjoitti:

        Kerro nyt missä kohtaa kirjoitin väärin! Tiedän kohtalaisen paljon lestadiolaisuudesta, joten ihan metsään tuskin kuvaukseni menivät. Se että olen ulkopuolinen tarkoittaa jonkun mielestä varmaan, että en voi ymmärtää uskonasioita ja siksi mielipiteeni on automaattisesti väärä. Korjaa siis mikä tuolla yllä kirjoittamassani on väärää, niin voin oikaista väärän käsitykseni.

        Sellaiset ihmiset ovat tavattoman ärsyttäviä, jotka vain kiistävät ja väittävät vääräksi, mutta jolla ei ole itsellä esittää mitään vastaväitettä todistaakseen toisen mielipiteen vääräksi. Uskonnollisissa liikkeissä sellaisia on valitettavan paljon ja kyllä olen kuullut miten uskonasioita ei voi ymmärtää vaan ne pitää vaan uskoa. Väitän silti, että uskovaisen ihmisen pitää tutustua uskonsa perusteisiin sen verran hyvin että kysyttäessä voi niihin vastata. Sellainen elämäntapauskovaisuus että sunnuntaina vaan istutaan seurapenkissä eikä edes kuunnella ei ole minun käsitys oikeasta uskomisestä. Uskovainen haluaa tutustua Raamattuun ja Jumalan Sanaan ja sitä mielellään opiskelee.

        Suuresti arvostettu ja korkeasti kunnioitettu nimimerkki ulkopm !
        Kiitos kirjoituksestasi ja muutamalla sanalla haluan kommentoida Jumalan armon kautta
        Kirjoitit että jotkut väittävät ettei uskon asioita voi ymmärtää vaan ne pitää vaan uskoa . Koska sydän on ihmisellä hallitseva elin jolle kaikki muut elimet ovat alamaisia niin fyysinen sydän on Metafyysinen sydänmen elin . Sentähden Jumalan sana todistaa : Sydänmen uskolla tullaan autuaaksi ja suun tunnustuksella pelastutaan
        Oikea kristillisyys siis tunnetaan sydämmessä
        Kirjoitit myös että sellainen elämäntapa uskovaisuus että vain istutaan penkissä eikä kuunnella , niin sinulla tuli Omavanhurskaus sanan selittäjäksi . Kun kristitty on oikeassa itsensä tuntemisessa niin hän tuntee ettei ole rakkautta ei uskon voimaa ei rukouksen voimaa eikä ole kuulevia korvia eikä kätkevää sydäntä . Ihminen on kokonaan turmeltunut Adamissa . Oikein siis on että uskossa kuunnella penkissä kun Jumalan sana saarnataan oikein että pieninkin synti on kadottavainen . Kristityksi ovat tulleet ne jotka on sovitettu Jumalan kanssa totisen katumuksen ja parannuksen kautta . Usko nyt rakas veli kaikki synnit anteeksi Jeesuksen pyhässä nimessä ja kalliissa ulosvuotaneessa sovintoveressä ole hyvässä turvassa amen


    • Mistä_horisette

      Ahtialalaisia ei ole olemassakaan. Esikoiset ry joka on kirkon piirissä toimiva herätysliike, on toiminut vasta elokuusta saakka rekisteröitynä yhdistyksena.

    • Hdhfhghjghh

      Ei ole olemassa Ahtialalaisia vaan Ahtihalaisia.

      • sinä_paholaisen_kätyri

        Miksi sinä kirjoittelet tällaisia valheviestejä?


    • Ulkopm
      • Iliman_muuta

        Joku ilkeämielinen separatistiessu on tuon pilkkanimen ahtialalaiset kirjoittanut Wikipediaan.


      • TEUTA007

        "ULKOPUOLINEN ".
        -

        KOKO SUKUPUU OIN VÄÄRIN TEHTY ,KOSKA VANHOLLISET ON ERONNEET ESIKOISISTA , SE EI VOI JATKUA VALTA VÄYLÄNÄ ,,,
        KEKIVIIVANA . VAADIN KORJAUSTA...
        -


      • Ulkopm
        TEUTA007 kirjoitti:

        "ULKOPUOLINEN ".
        -

        KOKO SUKUPUU OIN VÄÄRIN TEHTY ,KOSKA VANHOLLISET ON ERONNEET ESIKOISISTA , SE EI VOI JATKUA VALTA VÄYLÄNÄ ,,,
        KEKIVIIVANA . VAADIN KORJAUSTA...
        -

        Tuo on kai vähän kiistanalainen asia, enkä pysty siihen ottamaan kantaa.

        Oman tulkintani mukaan kaavion valtaväylänä on aina jatkanut suurempi ryhmä. Suuressa hajaannuksessa vanhoilliset jäivät suurimmaksi ryhmäksi ja siksi kai se on esitetty keskiviivalla.

        Kaaviot on kaavioita ja oikean uskon kanssa niillä ei ole mitään tekemistä. Kaavio on vaan helppo tapa havainnoillistaa asioita.


    • MaantienÄssät

      Pidähän teuta mummulassa pannu lämpimänä, meitä saattaa pölähtää paikalle isompikin lössi. Olemme täältä Vaasan puolesta linjuripiilillä hankkeissa Padasjoelle päin ajella. Herra ja huumori Sinut on iloksemme elossa pitänyt! P..S. Pyyhi se tippa...

    • pupuhukkanen

      up up up

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      88
      1702
    2. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      118
      1332
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1297
    4. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      78
      1206
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      70
      1094
    6. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      88
      903
    7. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      390
      837
    8. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      822
    9. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      42
      805
    10. Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia

      Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?
      Ikävä
      134
      783
    Aihe