Liian kallista

Tyttytyy

Nykyinen asumisoikeuslaki sanoo: "Asumisoikeusmaksuina voidaan kerätä enintään 15 % asuntolainoituksen perustana olevasta hankinta-arvo-osuudesta."

Ja nyt sitten ASO-yhtiöiden edusyhdistys sanoon, että "Asumisoikeusasuntoja omistavia yhteisöjä edustavan järjestön mukaan asumisoikeusasunnon hankkimisesta on tullut liian kallista. Siksi asumisoikeusmaksua tulisi laskea." Mutta tuossa on taikasana "enintään 15%" - saavathan yhtiöt itse laskea sitä maksua vaikka nollaan, niin kauan kuin se on enintään 15%.

http://www.talouselama.fi/uutiset/jarjesto-vaatii-hintaremonttia-asumisoikeusasunnon-hankkimisesta-on-tullut-liian-kallista-6587767

7

94

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vbhjjh

Kallista on tullut, koska vuokra noussut hurjasti 2008 alkaen ja nousu jatkuu edelleen. Kalliimpi asua kuin normi vuokra asunnossa. Eihän näihin kukaan täysjärkinen muuta.

• taasniintätä

"Kalliimpi asua kuin normi vuokra asunnossa"
        Kruunuvuorenrannassa stadin vuokrakämpissä neliövuokra 12euron tietämissä, vapailla markkinoilla lähemmäs 20e ja HASO:n asunnoissa 10euron paikkeilla.

Sitte joku laamanaama väittää 10euron vuokraa kalliimmaksi kuin 20euron vuokraa.

Mars mars takas koulunpenkille sitä matikkaa pänttäämään, se on sulla pahasti hakusessa.

• bngkkg

Ota selvää hinnoista ennen kuin alat täällä ketään haukkumaan. Kaikki tietävät, että pääkaupunki seudulla asumisoikeus asunnot ovat halvempia mutta kun mennään kehä kolmosen ulkopuolelle niin kallista on.

• 239482

Meillä vastike tippui tämän vuoden aikana noin 50 €. Noin 90m2 rivitaloasunto saunalla vastike on 770€. Vastaava vapailta markkinoilta on noin 1300 € vuokra.

• Juu_ei_vaarinhousut

Itse en ole kokenut, että 15 % aso-maksu olisi ollut mikään kynnys hankkia asumisoikeusasunto. Suurempi kynnys on pikemminkin jatkuvasti nousevat vuokravastikkeet. Ne eivät tulisi varmastikaan laskemaan edes tuossa Marko Pyykkösen edustamassa Asuntosäätiön Asumisoikeus Oy:ssä, vaikka aso-maksua alennettaisiin. Olen asunut ko. yhtiön aso-asunnossa, jossa oli oikeasti halpa aso-maksu, mutta vastike korkea suhteessa 90-luvulta olevan asunnon kuntoon/tasoon. Ja se nousi useita kymppejä vuosittain. Pitkässä juoksussa kuitenkin ne kuukausittaiset asumiskulut vaikuttavat enemmän talouteen kuin yksi iso aso-maksu.

• Köyhä_akateeminen

Marko Pyykkösen mukaan pienten asuntojen vastikkeita pitäisi nostaa. Ei missään nimessä. Yksin asuvalla on jo muutenkin vaikeuksia tulla toimeen. Sen takia aso:on haluankin, kun nämä pk-seudun yksiöiden vuokrat ovat niin mahdottoman korkeita. Kelan maksimivuokra yksin asuvalle on 509 €. Jos aso:n vastike ylittää sen, en voi muuttaa asoonkaan. Sillan alleko tässä pitäisi mennä?

• Asiahan ei mene ihan noin. Saadakseen täyttä asumistukea tulee bruttotulojen olla niin pienet, että niillä et saa aso-maksua edes kasaan. Toisekseen toimeentulotuki kattaa sitten asumistuen ylittävät asumiskustannukset (ei lainalyhennyksiä). Tämän päivän rajoja en tiedä, mutta muutama vuosi sitten yksinasuvan maksimivuokra toimeentulotuen osalta oli 670 €/kk (jolla saa jo hyvän yksiön Helsingistäkin tai vaihtoehtoisesti vähän kulahtaneen kaksion esimerkiksi Vantaalta). Siihen aikaan vuokran, vesimaksun, sähkölaskun, reseptilääkkeiden, saunavuoron, sairaanhoitomaksujen yms jälkeen yksinelävälle käyttörahaa piti jäädä n. 600 €/kk (ainakaan en usko tämän määrän laskeneen) ja kun vielä huomioidaan, että tulot lasketaan mahdollisen ulosoton jälkeen, niin en ymmärrä ihmistä joka ei eläisi ihan mukavaa elämää 20 eurolla päivässä. Eli ihan turhaa vinguntaa taas kerran.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kokoomus haluaa leikata vielä lisää sosiaaliturvasta

Kokoomuksen Sanni-Granhn Laasonen pyytänyt KELA:aa selvittämään mistä leikataan vähäosaisilta vielä lisää sosiaaliturvas
      Maailman menoa
      269
      1637
    2. Oletko pitkävihainen ja onko sinulla " huono muisti muisti "?

Mitä asioita et unohda tai anna anteeksi ? Mitä asioita voit " unohtaa" tai unohtaa? Vastaa koskien kaivattuasi tai yle
      Ikävä
      37
      1512
    3. Mitä tapahtuu

Syksyllä?
      Ikävä
      96
      1316
    4. Huomenet naiselle

Harmittaa ettei ehkä nähdä enää koskaan. Näillä mennään sitten.
      Ikävä
      18
      1300
    5. Ikävöin sua

Sä vaan pyörit mun mielessä, en saa sua unohdettua. Tilanteesta tekee vaikean sen kun molemmat ollaan varattuja ja tilan
      Ikävä
      6
      1217
    6. Neljä kuukautta vankeutta, kenelle?

Kuka tuomittiin ehdottomaan neljän kuukauden vankeustuomioon ja korvauksiin?
      Suomussalmi
      10
      1037
    7. Minä täällä vaan

Ukko jota oot joutunu joskus sietämään työnpuolesta. Toivottelen kauniita unia💛
      Ikävä
      86
      950
    8. Jos haluat jatkaa tutustumista

Pyydä mut suoraan kunnon treffeille. En lähde mihinkään epämääräiseen viestittelyyn enää.
      Ikävä
      66
      925
    9. T, miten mun pitäis toimia

Olen niin toivottoman ihastunut suhun...ollut jo liian,monta,vuotta. Lähestynkö viestillä? Miten? Sun katse...mä en kest
      Ikävä
      43
      901
    10. Olet huippunainen

Ja onneksi tiedät sen itsekin.
      Ikävä
      32
      890
    Aihe