Teetkö kauppaan ostoslistaa?

2pkt eguja
3 l. purkkia maitoa
1 l jugurttia
voita
pöytämargariinia jossa on merisuolaa
suomimakkaraa, ei falukorvia
ruisleipää tai surdegiä
fralloja
areparinaa
platanoja ja yucaa
pecan pie tai jotain muuta pakastealtaasta mun babylle
veggies
frukt
jne.
jne.
Viikottaiset ruokaostokset 3 aikuisenperheelle: 1700 SEK. Suunnilleen.

25

208

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kuten aikaisemmissakin ruoka-jankutuksissa, totean:
      Apetit pakaste-vihannekset ja kasvikset.
      300gr. ja 250gr. X 2.SF
      10-12 kpl. Broilerin paisti-leikkeitä 800gr.SF
      Vaihto-ehtona tar-tar leikattua laatu-naudan lihaa 2% 850gr.SF
      leipinä Täysj. Ruis ja Vehnä 1 X 1.SF
      Luomu-Kirnu-VoiSF
      Luomu-viili 6kpl.SF
      Maito 3ltr. luomu rasvaton.SF
      Omenaa, Mandariiniä tms.Osittain SF
      Viikon eväs.
      Maksaa mitä maksaa

H.

• Tein kirjanpitoa syyskuussa. Kirjasin kaikki ostokset. Yhden hengen talous, mutta ruokavieraita silloin tällöin, kuopus ja Petze.

1.9. -30.9.2016

Ruoan osuu 175,00 e eli 5,83 e/pv.
      kosmetiikka ja wc-paperit 12,00 e.
      Vaatemenot 1,50 e (kirpparipusero)
      Alkoholi 11,00 e
      Bensakulut 32,30 (bensakulut jaamme kuopuksen kanssa)
      Lääkkeet 87,52 (uusin reseptejä, lääkkeet kestävät noin kolme kuukautta)

Kokeilu oli mielenkiintoinen ja opetti hillitsemään satunnaisia mielihaluja kaupassa asioidessani. Lempimielitekoni on savulohi, mutta olen kieltäytynyt siitä herkusta, ostan vain ehkä kerran kahdessa viikossa 150 g.

En juurikaan heitä ruokaa roskiin, vain perunankuoria tms.

Säästäväinen elämä jatkuu....

• Minäkin ole joskus säästänyt kuitteja ja katsonut minne ne pennoseni menevät....nyt laskin että meiltä menee n. 24 ekua per päivä ruoka-ja talousmenoihin (keittiön ja vessanpaperit ja kaikki hygienia mukaanluettuna.) Ei se nyt niin paha ole.

• Pirrepä

Teen, niin vältyn ns. heräteostoilta, ja ylettömiltä herkku houkutuksilta. Päihdet pitääpi olla 🤓

• Pirre, sehän minullakin on ideana, mutta ei tahdo auttaa. Kävelen lappu kädessä ja saan siitä huolimatta paljon herätteitä...lapussa lukee kaksi litraa maitoa ja mä tulen kotiin kolme kassillista tavaraa mukanani sadan euron edestä.

• Hyvä.muisti

Pankin sivulta näen kk-menot eriteltynä, ostoslistaa tarvitsen harvoin varsinkaa ruuan takia.

• mimmimum-..mi

En tee nykyään kauppalistaa....jos joku unohtuu niin kaupat on lähellä....tai sitten yritän muistaa seuraavalla reissulla.....viimeksi kyllä unohdin vessapaperin ostaa ....ei siitäkään tullut paniikkia....talouspaperiakin löytyy.
      Ihanan erilainen kielisekoitus lista sinulla....

• Listat kirjoitan "pääni sisäisellä" kielellä, silleen vain mikä ensteks tulee mieleen ja koska se on vain minulle itselleni tarkoitettu niin tähän saakka olenymmärtänyt itse tuherrukseni. Poikani sanoisi sitä henkiseksi velttoudeksi ja laiskuudeksi kunen pysyttele yhdessä kielessä. Puhumme kolmea kieltä kotona ja kirjoitan lisäksi espanjaa joka päivä facessa ja foorumeilla joten minun on välillä vaikeaa pitää kieliä erillään. Etenkin kun en omista sellaista kielellistä lahjakkuutta joka tekee siirtymisen kielestä toiseen helpoksi ja joustavaksi.

• Elämä-helppoa

Mikä on ostoslista?
      Katson jää -ja kuivakaappeihin mitä puuttuu.
      Menen ja ostan.
      Sama on sävel kulutustavaroiden kohdalla.
      Toki olen ajan hermolla saldo tietojen suhteen.

• Kauppalista on kai sama asia.
        Onko tuolla niin väliä mitä sanaa käyttää?
        En minä katsomalla tiedä mitä minulta puuttuu esim. kuivakaapissa. Siellä on sen verran purkkeja ja purnukoita, pusseja ja nyssyköitä, laatikoita ja rasioita....
        ainoa systeemi joka jotakuinkin toimii meillä on lisätä sitä mukaa puutoslistaan kun tavara on loppumassa.
        En ole huonomuistinen.

• yhdenlistantaktiikka

Olen yhdistänyt kauppalistan ja ostoslistan. Kirjoitan aina osettavan tuotteen perään L, K, S, T tai V, riippuen siitä missä tuote on tarjouksessa.

• Mikä on areparina?

Ostoslista on tärkeä, ilman sitä unohdan puolet, ja ottaen huomioon mun keittotaidot, en saa sitten sinä päivänä tehtyä sitä ruokaa mitä suunnittelin. Koska olen edelleen huono säveltämään.

Lista tehdään huolella, neitsyeen tarkkuudella tehty. Mietin valmiiksi minkä reitin kuljen kaupan läpi, ja teen listan sen mukaan. Kun yksi aines on hommattu, käännän sen kohdan lapussa pois. Heräteostoksia ei pahemmin tule, ellei satu joku hyvä tarjous eteen minkä voin pakastaa. Viikkobudjetti koetan pitää siinä 150,-/viikko, 3-5 henkeä. Nyt perheemme taisi juuri paisua, 10 tilitanttia, 5 sinitinttiä, 4 oravaa, 1 tikka. Punarinta- ja peippopariskunnat taitaa olla lähtökuopissa.

Tässä yhden sukulaisen laskelma päivälliselle 28.4.1910.
      (4 hengelle)
      keitettyä kieltä - 44 penniä
      leipää - 10 p
      perunaa - 10 p
      riisivanukas - 26 p
      mehukastike - 9,5 p
      Päivällisen hinta per henkilö 25 penniä.

• Pan-dista-ko

Suklaata ostat kuitenkin älä yritä kiemurrella muka talitintti ostoksilla haa.

• Pan-dista-ko kirjoitti:

Suklaata ostat kuitenkin älä yritä kiemurrella muka talitintti ostoksilla haa.

Niin siis sitä rasvaa pitää ostaa niille tirpoille sellaisessa suolattomassa muodossa :) Itelleni pelkkiä siemeniä vaan. Namnam.

• ent.siivoojaparka

Luen lähikauppojen mainokset ja kirjoitan niistä ostoslistoja eri kauppoihin, jos on tarjouksessa jotain sellaista hullun halvalla, mitä muutenkin ostan.

Nytkin oli viime viikolla kaalia 1kr kilo, max 5 kiloa per talous. Toisessa kaupassa kolme pkt kahvia 70 kr ... ja silleen. Nyt näkyy olevan Coopilla juurekset; porkkanat, punajuuret, sipulit 3.90 kr kilo, max viisi kiloa asiakasta kohti niitäkin. Pakastetut valmisruuat viisi annosta 99kr ...

Minusta on mukavaa seurata vanhoja suvun perinteitä Suomesta. Muistan, miten minun piti aina koulumatkoilla käydä eri kaupoista milloin mitäkin, missä mikäkin oli halvinta. Siivilävanut muistan vieläkin, oli Mäki-Matissa pari penniä halvempia kuin Rämön kaupassa.
      Kesälomilta muistan, kun seisottiin kaupan kassalla koko perhe pienimpään pöksyläiseen saakka voipaketti kädessä. Ne oli kuulemma jonkunlaisessa tarjouksessa ja niitä sai ostaa vain yhden asiakasta kohti.

Nyt kun aikaa on, eikä paljon muita harrastuksia (eikä paljon rahaakaan), niin on hintojen bongailu ihan kivaa. Piimää en ole nähnyt koskaan tarjouksessa ...

• reppuriika

Ei tarvitse ostoslistaa. Ostelen päivittäin mitä tarvitsen ja ei haittaa jos jokin unohtuu tai huomaa, ettei jotain ole saatavilla. Leivän voi korvata keittämällä puuron, tai ottaa hapankorppua tai näkkäriä. Myös esikypsytetyt kaurahiutaleet ovat pelastus leipäpulaan. Levitteen puutteessa lorautan leivälle rypsiöljyä, kurrimaitoa saa maitojauheesta, ym.
      En ole nöpönnuuka syömisestäni. Pääasia että saa riittävästi ravintoaineita. Aina löytyy jotain jääkappista ja hyllyjen kätköistä.
      Liekö tämä syy siihen, etten taistele liiemmin kilojeni kanssa.

• "Mikä on areparina?"
      Esikypsennettyä maissijauhoa, siitä tehdään lättäniä maissikakkuja ruuan kanssa tarjottavaksi.
      Ei saa tosin tän pikkukylän kaupoista. Gävlestä tai Uppsalasta saa, mutta taikkujen tai muiden ulkomaalaisten kaupoista. Mun lapsen herkkua.

• Herne-keitto-päivä.
      Jalostaja 16% SF(työ)
      Tämän huushollin hätä-vara.
      Pureskelu-kielto

H.

• Ostan mitä mieli tekee. En kirjoita puutelistoja.
      Nyt oli Citymarketissa halpoja hedelmiä, ostin niitä paljon.
      En edes tiedä paljoko menee ruokaan rahaa, pääasia että rahat riittää, hyvin on riittäneet.
      Tänään oli karjalanpaistia, perunoita, uuniporkkanoita, maustekurkkua ja kurpitsahilloa puolukan kansa valmistettuna.
      Sain jumalattoman ison kurpitsa mökkinaapurilta, valmistin sitä puolukan kans hilloa ja tein myös pikkelsiä. Siitä riittää koko talveksi.

• mrlsa

Kyllä, teen listan ja unohdan sen piirongin päälle. Toisaalta,voisin pitää samaa listaa aina taskussa,jokseenkin samat tavarat ostan joka kerta;) S-kauppa ystävällisesti ilmoittaa paljonko olen kuluttanut, n.250€/kk kuluu yhden ihmisen ruokkimiseen.

• EpäterveellistäOn

Käytättekö maitoa ruokajuomana??
      Kuinka monta ruokailijaa on syömässä?

Kamalaa, jotkut ihmiset syövät edelleen kovia margariinilevitteitä!
      - ne ovat vaarallisia. Voi ja öljy ovat paaaaljon terveellisempi leviteseokseksi.

Hirveä määrä kananmunia. Mihin?

• Emme käytä. Juon itse satunnaisesti lasin maitoa päivällä tai iltapalan kanssa. Poikani syö muroja maidon kanssa. Kaikki kolme käytämme maitoa kahvin joukossa. Maitoa menee aamiaisella (puuron kanssa),ruuanlaitossa jne. mutta pöytäjuomana on useimmiten pelkkä vesi.

Kananmunia menee paljon mun huushollissa. Syomme kananmunia aamiasella tai brunssilla: kovaksi tai pehmeäksi keitettynä, paistettuna tai munakokkelina Käytän lisäksi kananmunaa ruuanlaitossa. Yleensä yksi 10 munan kotelo riittää viikoksi, ellen tee uunipannaria tai paista lettuja. Ostan usein kaksi koteloa kerrallaan koska kokeilen eri ruokaohjeita ja en halua lähteä ajamaan kauppaan kesken ruuanlaiton.

Lutunen laittaa voita leivän päälle, minä margariini/voiseosta jossa on merisuolaa tai sitten tuorejuustoa. Syön tosin vähän leipää ja levitteitä.

Syömme terveellisesti.

Olemme kolme aikuista.

Lähin kauppa on 7 km. päässä ja yleensä käymme kaupassa 2 kertaa viikossa.. Useimmin tarvittaessa.

• Ennen kauppaan lähtöä vilkaisen jääkaappiin ja kuivaruokakaappiin ja teen päähäni ostoslistan, joka täydentyy kaupan hyllyjä katsellessa. Jos teen paperisen ostoslistan, usein käy niin, että jotain unohtuu. No, joskus se on pakko tehdä kun on suunnitelmissa tehdä jotain harvinaisempaa, mihin tarvitaan useampia, ei niin jokapäiväisiä aineksia.
      Tonnin verran tuonne päivittäistavarakauppaan rahoja jää kuukauden aikana, kaksi koira. No koiran ruokia sieltä ei saa, ne on haettava muualta.

• Suodatinpussit, suola ja vessapaperi tahtoo minulta unohtua kun ei kirjoita listaa. Niitä tarvitsee harvoin ostaa, johtuu ehkä siitä.
        Suolaa menee vähän, mutta joskus sitäkin tarvitsee.

• Joskus teen ostoslistan, mutta toisinaan keskityn muistamaan vain ostettavien tuotteiden määrän. Esimerkiksi 4 tuotetta. Kun egut, omenat ja jauheliha on korissa, on aika miettiä mikä se neljäs oli. Aina sen lopulta muistaa ja kun on se neljä juttua kerättynä, tietää että mikään ei ole unohtunut.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      102
      2196
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      104
      1634
    3. Tunnistebiisi

Laita joku tunnistebiisi, niin tiedän ett oot täällä ja kaipaat ehkä mua
      Ikävä
      82
      1318
    4. Taidat tykätä linnuista paljon

Mikä on sun lemppari ☺️😉🥹🦢🐦‍⬛🦉🦜🦚
      Ikävä
      121
      1283
    5. Tavoitteeni onkin ärsyttää

Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      117
      1236
    6. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      59
      1059
    7. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      60
      1034
    8. Miks käyttäydyt noin?

Välttelet kaikkia kohtaamisia...
      Ikävä
      51
      1007
    9. Ei sun tarvi jännittää enää

en yritä enää mitään. Tiedän että olin mauton ja sössin kaiken.
      Ikävä
      36
      942
    10. Minkälainen ääni mulla on mies

Sinun mielestä?
      Ikävä
      33
      814
    Aihe