Miten grubia voi muokata

mintti_pois

Minulla on LinuxMint Debianin vierellä ja haluaisin sen pois joutumatta asentamaan debiania uudelleen.
Kuinka saan grub aloitusvalikosta mintin pois. Osiothan voi poistaa gpartedilla.

11

84

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • päivitä.grub

      Kun olet poistanut Mintin, niin sen jälkeen vain päivität Grubin.

    • mintti_pois

      Yritin päivittää grubin seuraavalla käskyllä mutta ei onnistunut:
      su - -c 'grub2-mkconfig -o /boot/grub2/grub.cfg'
      grub2-mkconfig:komentoa ei löydy
      Miten se päivitys tehdään oikein?

    • grubin.päivitys

      sudo update-grub

    • Linuxguru

      Miksi käytät debiania vaikket osaa tuollaisia perustaitoja?

      • yöks

        Kaikki eivät ole syntyneet debian perseessään.


      • W-Gar
        yöks kirjoitti:

        Kaikki eivät ole syntyneet debian perseessään.

        Perseviittaukset näyttää havaintojen mukaan liittyvän vain juttuihisi.


    • Bdndfkfkfkd

      Grubia voi muokata käpistelemälmä tiedostoa /etc/default/grub
      Ja sen jälkeen sudo update-grub2

      Mutta periaatteessa kun olet poistanut sen toisen käyttiken osion tuo jälkimmäinen komento yksinäänki riittää, jos muuta muokattavaa ei ole.

      • ensuosittele

        En suosittele sellaista henkilöä muokkaamaan grubia, joka joutuu kysymään suomi24:ltä neuvoa grubin päivitykseen. Riittää kun päivittää grubin.


      • Bzndkdk

        Itse taas kannustaisin rikkomaan grubin kertaalleen. Tai jos on tyhmä, eikä opi kerrasta (kuten itse) niin pariinkin kertaan. Se on hyvin opettavaista aina tuo korjaaminen. Ainakin minä olen parhaiten oppinut ryssimällä!


      • ensuosittele

        Olet oikeassa. Ongelmista ja omista virheistä oppii. Oikeastaan mistään muusta ei opikaan. Olin väärässä.


    • Jos haluat poistaa Mintin, niin varmista että sen lataaja ei ole käytössä.
      grub-mkconfig -o /boot/grub/grub.cfg vastaa update-grub komentoa Ubuntussa. Debianissa kenties vastaava. Jos os-prober on asennettu niin etsitään myös muita järjestelmiä.

      Debianissa asenna grub uudestaan (jos systeemi muulla levyllä muuta /dev/sda)
      grub-install /dev/sda.

      Poista Mint osio.

      Päivitä Grub

      grub-mkconfig -o /boot/grub/grub.cfg tai update-grub

      Kaikkiin komentoihin tarvitset root oikeudet.

      Pidä käsillä Debianin asennusmedia. Sillä voi korjata jos systeemi ei jostain syystä
      käynnisty.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 107
      2102
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      56
      1976
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      15
      1915
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1677
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      20
      1608
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      12
      1398
    7. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      26
      1340
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      11
      1336
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      15
      1321
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1262
    Aihe