Aortan laajentuma nuorella

Huolissaanko

Todettiin lievä aortan laajentuma 2012, "aortan aneurysmaattinen dilataatio ad 4-4,3"
Nyt kävin sitten uudestaan ultrassa:
Aorttaläppätasosta 33mm
LA 34mm, LV-EDD 47mm
Oikea puoli on dilatoitunut RV-EDD 36mm, RA 33mm.

Siis tuon mukaanhan se olis pienentynyt? Vai voiko pienentyä? Vai tulkitsenko aivan väärin arvoja. Sitten:
"Eteisseptum vaikuttaa intaktilta, mutta aorttaläpän lähellä kammiseptumissa vaikutelma pienestä VSD:stä noin 0,2cm paksuudeltaan ja tämä aiemmin tulkittu aorttaläppävuodoksi"
Mitähän tuokin tarkoittaa? Yritin tuohonkin etsiä jotain viitearvoja tms mutta tuloksetta.
Kiireellisenä laitettiin sit tän kuun aikana sydämen UÄ ruokatorven kautta sekä aortan magneettikuvaukseen.
Pitäsköhän kauheesti olla huolissaan? Olen 22v nainen.

10

5247

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • myöskininrkuvaukseen

      Kannattaa kysyä hoitavalta kardiologilta asiaa. Alunperinhän aorttasi on siis ollut lievästi laajentunut, mitat 4-4,3. ? Laajentumahan yleensä etenee hitaasti, näin ainakin itselleni on kerrottu. Tuskin on mahdollista että laajentuma ainakaan pienenisi.

      • Aloittaja123456

        Jep kysyn kyllä sitten paikan päällä, soittelemaan en jaksa alkaa kun seleviääpähän se sitten :) Ajattelin etttä jos täällä jollain olis tietoa asiasta enemmän. Niin myös aattelin että se tuskin pienenee, että onkohan tuo 47mm sitten se uus arvo, eli se olis sit tässä 4 vuodessa laajentunut lisää.


    • myöskininrkuvaukseen

      No minulla aortta on AO/LA 39/45mm , eli aortan " leveys sinus valsava -tasossa vielä normaalirajoissa 39mm, mutta tubulaarien osa leveimmillään 45mm".
      Aorttaläppätasosta ei ole mainintaa, muuta kuin että aorttaläppä on normaali kolmipurjeinen, ei vuotoa.

      Noista LV-EDD -arvoista ei ole mainintaa. Liittynevätkö sinulla sitten tuohon aorttaläppään ?

      Ei varmasti kannata olla kovin huolissaan. Olethan seurannassa ja kiirreellisenä tulee tuokin inr-kuvaus.
      Itselleni määrättiin inr-kuvaus puolen vuoden päähän , kerrottuani Marfan.- epäilyistäni, muutoin olisi ollut pelkästään uä-kuvaus vasta vuoden kuluttua.

      • glsjhaägäa

        mikä satu on inr-kuvaus? inr on kaiketi laboratoriotutkimus veren hyytymisaktiivisuudesta


      • kirjaimetsekaisin
        glsjhaägäa kirjoitti:

        mikä satu on inr-kuvaus? inr on kaiketi laboratoriotutkimus veren hyytymisaktiivisuudesta

        Olisko tarkoitettu mri-kuvausta....?


    • voipienentyä

      Minulla on aortan laajentuma pienentynyt yhden millin. Joten kyllä se mahdollista on. Kaksi vuotta seurattu nyt, ja seuraava kuvaus onkin sitten viiden vuoden kuluttua. Niin ja kyseessä on siis magneettikuvaus

    • PaniikkiSydän

      Itselläni todettiin 13 vuotta siiten kaksipurjeinen aorttaläppä ja kontrolleissa olen käynyt 2-3 vuoden välein. Nyt kesäkuun alussa käydessäni kontrollissa löydettiin nousevan aortan laajentuma. Tyveltä mitta normaali mutta ennen kaarta hitusen yli 40mm ja kaari jälleen normaali. Aiemmissa kontrolleissa ei ole mainintaa, onko laajentumaa ollut. Tulossa viikon päästä sydämen varjoainekuvaus. Lisäksi aloitettiin verenpainelääkitys. Itse olen nyt kulkenut kesän paniikinomaisessa tilassa peläten tulevaa, jos joudun leikkaukseen.
      Mielenkiintousta kuulla että laajentuman on mahdollista pienentyä, mutta miten se voi olla mahdollista ?
      Lisäksi haluan kysyä, kuinka te elätte tiedon kanssa?

      • Anonyymi

        Itse kävin 2019/4 53V mieshlö sydänultrassa, jossa todettiin 2-läppäinen nousevan aortan läppä. Aortta oli laajentunut tyvestä 53mm.
        Tästä suoraan HUSIIN lisätutkimuksiin. Leikkaus 3.9.2019, josta toipuminen kesti noin 6-9kk
        Loppuelämäni syön marevaania ja käyn INR-testeissä noin 3-4 vkon välein.
        Merkittävin muutos elämässäni on tykyttävä keinoläppä.
        Kun syke nousee, niin kurkunpäässä tuntuu kuin kello tikittäisi hurjaa vauhtia.
        leposykkeessä meno on rauhallisempaa. jos huonetila on hiljainen, niin kumppani kuulee 2metrin päähän läpän nakutuksen, kun avaan suun.
        Kaikkeen tottuu, mutta kyllä se muistuttaa jatkuvasti uudesta elämästä.


    • Mekaaninenjuhnu

      Eikös laajentuma ole seurausta kaksipurjeisen läpän falskauksesta ja siitä että sydän joutuu tekemään palaavan veren takia enemmän töitä? Itsellä vaihdettiin 2-v sitten kakspurjeinen läppä mekaaniseen ja laajentuma on palautunut normaaliksi. Ilmeisesti oikeaan aikaan (ajoissa) tehty leikkaus mahdollisti palautumisen? Älä liikaa pelkaa, vaan ota enempi asenne että tarvitset ja haluat leikkaukseen! Tsemppiä!

    • voipienentyä

      Minulla on normali kolmipurjeinen aorttaläppä , pieni läppävuoto on mutta se on mitraaliläpässä. Aorttaläppä siis terve, ja nousevan aortan laajentuma ei siis minulla johdu " kaksipurjeisesta "aorttaläpästä.

      Niin, itsekin kyllä ihmettelin kuinka voi laajentuma pienentyä, minulle on nimenomaan sanottu että kun se on tullut, se ei enää piene . Laajentuma voi kylläkin pysähtyä .

      Alkuun oli itselleni laajentuman löytyminen lähes sokki, (löytyi 2 vuotta sitten) Pelkäsin kaikkea vähäistäkin rasitusta, varoin nostoja ja ponnisteluja jne. Nyt olen sopeutunut. Käyn normaalisti töissä, teen lumityöt talvella, sekä kesälläkin raskaita piha-ja puutarhatöitä.


      Lääkityksestä kardioloi sanoi että Losartan on hyvä lääke laajentumaan, lisäksi minulla on beetasalpaajalääkitys tarvittavana, tämäkin kuulemma hyvä tuon laajentuman kannalta.
      Ainoa hoito tähän, näin minulle on sanottu , on verenpaineen pitäminen alhaisena sekä äärimmilleen menevien ponnistusten välttäminen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      68
      4853
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      15
      2300
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1826
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      13
      1546
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      37
      1520
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1338
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1257
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1166
    9. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      4
      1161
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      13
      1136
    Aihe