Ilmanvaihtoputkien eristäminen

RvaYksin

Avioerossa vuonna 2009 rakennettu omakotitalo jäi minulle - naiselle joka ei tiedä rakentamisesta yhtään mitään :-) Yläpohjaan puhallettiin rakennusaikana 50 cm puhallusvillaa. Nyt osa ilmanvaihtoputkista on näkyvissä villan seassa, koska villa on painunut putkien päältä ja varmaan tuulikin vaikuttanut asiaan. LVI-asentaja sanoi, ettei ole eristänyt putkia, koska ne ovat puhallusvillan seassa. Hänen mielestään silloin ei tarvitse erikseen putkia eristää vaan puhallusvilla toimii eristeenä.

Nyt minä sormi suussa mietin kahta asiaa
a) olisiko LVI-urakoitsijan pitänyt eristää putket siitä huolimatta, että ne ovat puhallusvillan seassa eli mitä rakentamismääräykset asiasta määräävät ?
b) jos LVI-urakoitsija on menetellyt oikein, niin tilaanko uutta puhallusvillaa vai tilaanko asentajan eristämään putket IV-kanavan eristämiseen tarkoitetulla villalla ?

Toivon vastausta joltakin rakennusalan asiantuntijalta, vaikka heitä tällä keskustelufoorumilla tuskin yleensä on :-))))

13

3562

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • LTR-6

Raitisilma: Ulkoa kojeelle tuleva putki eristetään 50mm (100mm?) villalla kanavan ympäriltä. Tarkoituksena on estää kanavan kondensoiminen lähinnä kesäisin & syksyisin, eli että yläpohjan johonkin kohtaan ei ala tiivistyä vettä. Puhallusvilla ei riitä.

Jäteilma: Kojeelta katolle menevä putki eristetään kanavan ympäriltä villalla vesikatolle asti, että kanava ei ala kondensoida sisäpuolelta ja valuttaa vettä kojeen sisälle, tai yläpohjaan ym. Puhallusvilla ei riitä.

Tulo- ja poistoilma: Eristetään villalla lähinnä energiataloudellisista syistä. Ilman kunnon eristystä aiheuttaa vetoa tuloilmassa (jälkilämmitys on täysillä, mutta ei silti riitä), suurta energiankulutusta (sama kuin osassa talossa olisi eristeenä vain pelkkä pelti) ja koneen jäätymistä, tai käynnin pätkimistä. Tuloilmakanavat voivat myös kondensoida, jos tuloilma on huomattavasti kylmempää, mitä sisäilma on, mutta näin ei tulisi olla, jos asennus on tehty oikein ja konetta käytetään oikein. Tapauksessasi näin ei välttämättä ole.

LVI- urakoitsijan kommentti pelkän puhallusvillan riittävyydestä on yksinkertaisesti väärin, sekä asennusohjeiden ja säädösten vastainen.

A) Riippuu aivan siitä mitä urakkasopimuksessa lukee. Useimmiten ei ole LVI- urakoitsijan nakki.

B) Katso yllä.

• RvaYksin

Mistä löydän rakennusmääräyksen eli mustaa valkoisella siitä että tulo- ja poistoilmaputket pitää eristää eikä pelkkä puhallusvilla niiden päällä riitä ? Putket ilmavaihtokoneelta katolle on kyllä eristetty.

• LTR-6
        RvaYksin kirjoitti:

Mistä löydän rakennusmääräyksen eli mustaa valkoisella siitä että tulo- ja poistoilmaputket pitää eristää eikä pelkkä puhallusvilla niiden päällä riitä ? Putket ilmavaihtokoneelta katolle on kyllä eristetty.

Joku on jo puolestasi tehnyt tämän ja ilmanvaihtosuunnitelmassasi lukee vaadittavat eristepaksuudet.

• RvaYksin

KIITOS LTR-6 ! I love you :-)))

Suunnitelmassa selvästi lukee, että kanavat lämpöeristetään ullakolla 100mm AIM vuorivillalla. Urakoitsija (kokonaisLVI-urakka) on menetellyt törkeän huolimattomasti kun ei ole noudattanut suunnitelmaa. Vaadin yritystä korjaamaan virheen. Kauhea homma edessä, koska puhallusvilla pitää varmaan poistaa, jotta kanavat saa esille ja eristettyä villalla.

Masentaa suomalaisen rakentamisen laatu, sillä teetimme talon rakentamisen paikkakunnan tunnetuilla yrityksillä luottaen siihen, että ne tekevät hyvää työtä. Nyt en yhtään ihmettele, että monet tekevät rakennustyön itse eivätkä käytä alan yrityksiä rakentamisessa. Olen joutunut reklamoimaan jo monta kertaa rakentamisessa tapahtuneista virheistä ja uskon itse asiassa nykyään, että virolaiset tekisivät parempaa jälkeä kuin nämä suomalaiset sählääjät, jotka rakennusalalla toimivat.

• LVIS
        RvaYksin kirjoitti:

KIITOS LTR-6 ! I love you :-)))

Suunnitelmassa selvästi lukee, että kanavat lämpöeristetään ullakolla 100mm AIM vuorivillalla. Urakoitsija (kokonaisLVI-urakka) on menetellyt törkeän huolimattomasti kun ei ole noudattanut suunnitelmaa. Vaadin yritystä korjaamaan virheen. Kauhea homma edessä, koska puhallusvilla pitää varmaan poistaa, jotta kanavat saa esille ja eristettyä villalla.

Masentaa suomalaisen rakentamisen laatu, sillä teetimme talon rakentamisen paikkakunnan tunnetuilla yrityksillä luottaen siihen, että ne tekevät hyvää työtä. Nyt en yhtään ihmettele, että monet tekevät rakennustyön itse eivätkä käytä alan yrityksiä rakentamisessa. Olen joutunut reklamoimaan jo monta kertaa rakentamisessa tapahtuneista virheistä ja uskon itse asiassa nykyään, että virolaiset tekisivät parempaa jälkeä kuin nämä suomalaiset sählääjät, jotka rakennusalalla toimivat.

Minun muistini mukaan eristettä ei ole rakennusmääräyksissä määritelty.

"3.8.5.1
        Ilmakanavat lämmön- ja kosteudeneristetään siten, ettei sisäilman kosteus tai ilmakanavassa virtaavan ilman kosteus tiivisty vedeksi. Esimerkiksi asunnoissa lämpimissä tiloissa oleva ulkoilmakanava ja virtaussuunnassa lämmöntalteenoton jälkeen oleva jäteilmakanava lämmön- ja kosteudeneristetään."

VIELÄ OLEELLISEMPAA ON SE, ETTEI KAIKKIA PUTKIA TARVITSE ERISTÄÄ. Itse asiassa en ole koskaan eristänyt talon sisäpuolella olevia "poisto sisältä" -kanavia.

"Putket ilmavaihtokoneelta katolle on kyllä eristetty." Ts. jäteilmaputki on eristetty. Jos vielä ulkoa koneelle tuleva putki on eristetty, niin saatat selvitä lisäämällä puhallusvillaa.

NÄIN ON SEN VUOKSI, että tulo sisälle ja poisto sisältä eivät ole sisälämpötilaa alhaisempia, eli ne eivät kondensoi. Tulo sisälle eristetään siinä tapauksessa, että LTO tuottaa kesällä jäähdytettyä ilmaa.

Kanavien eristäminen on työläämpää kuin kanavien rakentaminen. Itse teen ja muiden tekemistä hyväksyn vain neopreenieristeen. AIM villa pysyy jos on pysyäkseen, mutta varmaa se ei ole. Se on myös huono kosteuseristyksenä.

• RvaYksin

LVIS, anteeksi tyhmyyteni, mutta en kyllä nyt ymmärrä. Puhallusvillan seassa on putkia ihan "pirusti", sillä taloni on iso. Siellä niitä puhallusvillan seassa näkyy ja todellakin päällys näkyvissä ilman eristettä. Ilmanvaihtokoneeni on välikatolla ja sille on rakennettu eristetty "koppi" ja näen, että sen sisällä putket on eristetty solumuovilla tms.:lla. Kanavaputket, jotka vievät ilmaa huoneisiin ja sieltä pois ovat siis puhallusvillan seassa eristämättöminä. Minä käsitän suunnitelman niin, että kaikki peltikanavat pitää olla 100 mm villalla eristetyt. Soitan suunnittelijalle ja kysyn häneltä, sillä kuten vastauksestani huomaat, niin en ymmärrä näistä asioista tuon taivaallista.

• Eristäjä-erkki
        LVIS kirjoitti:

Minun muistini mukaan eristettä ei ole rakennusmääräyksissä määritelty.

"3.8.5.1
        Ilmakanavat lämmön- ja kosteudeneristetään siten, ettei sisäilman kosteus tai ilmakanavassa virtaavan ilman kosteus tiivisty vedeksi. Esimerkiksi asunnoissa lämpimissä tiloissa oleva ulkoilmakanava ja virtaussuunnassa lämmöntalteenoton jälkeen oleva jäteilmakanava lämmön- ja kosteudeneristetään."

VIELÄ OLEELLISEMPAA ON SE, ETTEI KAIKKIA PUTKIA TARVITSE ERISTÄÄ. Itse asiassa en ole koskaan eristänyt talon sisäpuolella olevia "poisto sisältä" -kanavia.

"Putket ilmavaihtokoneelta katolle on kyllä eristetty." Ts. jäteilmaputki on eristetty. Jos vielä ulkoa koneelle tuleva putki on eristetty, niin saatat selvitä lisäämällä puhallusvillaa.

NÄIN ON SEN VUOKSI, että tulo sisälle ja poisto sisältä eivät ole sisälämpötilaa alhaisempia, eli ne eivät kondensoi. Tulo sisälle eristetään siinä tapauksessa, että LTO tuottaa kesällä jäähdytettyä ilmaa.

Kanavien eristäminen on työläämpää kuin kanavien rakentaminen. Itse teen ja muiden tekemistä hyväksyn vain neopreenieristeen. AIM villa pysyy jos on pysyäkseen, mutta varmaa se ei ole. Se on myös huono kosteuseristyksenä.

Ei LTO jäähdytä ilmaa. Se on lyhenne lämmön talteenotto- sanasta. Elikkä poistoilmasta otetaa lämpö pois joka siirtyy tuloilmaan. Ja kun Jätät tulokanavan eristämättä kylmässä tilassa, ei kannata ihmetellä jos tuloilma on kylmää talvella. Energiaa menee siis hukkaan sinne vintille. Poistokanavan lto:lle menevä ilmakin jäähtyy ettei lto sta pahemmin oo sillon hyötyä jos poistokin eristämättä. Ja työselosteissa on määritelty eristysvahvuudet/materiaalit. Kuuluu olla samassa nipussa piirustusten kans. Kannattaa siis eristää kylmässä tilassa.

• LVIS

En ole asennuksia itse nähnyt. En myöskään tunne rakennuksen mahdollista palo-osastointia.

IV-suunnittelija osaa vastata kysymykseen.

Periaate on kuitenkin se, ettei kaikkia putkia tarvitse eristää, mikäli kondensoitumisesta ei ole vaaraa.

Palo-osastointi taas, syvä huokaus, on kimurantti asia.

Kun nyt ulakolle olet mennyt, niin katso samalla onko mahdollinen liesituulettimen putki paloeristetty. En muista yhtään omakotitalon liesituulettimen hormipaloa, mutta eristys on hyvä mahdollisessa myyntitilanteessa. Sen pois jättäminen on rakennusvirhe.

• Tee-se-itse

Se neopreenieristys on hyvin lähellä huuhaata. Jossakin tilanteessa saattaa estää kondensaation, mutta muuta merkitystä sillä ei ole. Silti rakennusliikkeetkin tekevät tällaista, mutta suttahan ne tekevät muutenkin.

Tein omakotitalooni noin vuonna 1988 koneellisen ilmanvaihdon. Ullakolle vedin putket kattotuolien alajuoksujen varaan. Lisäsin koko katon alueelle 10 cm lisää villaa. Ilmanvaihtoputkien kohdalle vielä toinen 10 cm ja leveänä. Eli kaikki vaakasuorat IVputket ovat vahvasti eristetyt lasivillalla. Hyvin on toiminut.

• Kallesetä

"Se neopreenieristys on hyvin lähellä huuhaata. Jossakin tilanteessa saattaa estää kondensaation, mutta muuta merkitystä sillä ei ole. "

No shit Sherlock!

Mitä muuta iv-kanavan eristeen pitäisi tehdä kuin estää kondensaation? Pitäisikö sen soida? Vrt. voi virsua voi ...

Viitsitkö kertoa sedälle missä olosuhteissa neopreeni ei estä kondensaatiota!

Ääntäkin neopreeni eistää paremmin kuin villa.

Neopreeni ei homehdu. Neopreeni vähentää tai poistaa kokonaan tärinäongelmia

• Selluvill

Puhallusvilla olisi pitänyt puhaltaa noin 35% painumavaralla. Nyt se on painunut ja ongelmat tulleet. Näin käy kun moni ottaa puhallusvillan kuutiokaupalla.

• Barfly

Kaikki kanavat yläpohjassa on eristettävä. Olen alalla, siis tiedän. Puhallusvillan seassa olevat kanavat eristetään esim. 60mm lämpövillalla. Putket jotka eivät ole Puhallusvillan seassa, eristetään esim. 100mm lämpöeristeellä...

• pitkään.jatkunut.ero

Aloittajalla on erikoinen tapaus:
      "Avioerossa vuonna 2009 rakennettu omakotitalo ..."

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      107
      3225
    2. GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?

GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys
      Voice of Finland
      43
      1177
    3. Arvaa miten paljon

Haluan sua?
      Ikävä
      83
      1162
    4. Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut

Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja
      Ikävä
      53
      1102
    5. Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!

Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!
      Pudasjärvi
      35
      1032
    6. Mikä teki vaikutuksen

että ihastuit kaivattuusi? 🔥
      Ikävä
      47
      899
    7. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      67
      878
    8. Luuletko, että löydämme vielä

Yhteyden takaisin? Miehelle ....
      Ikävä
      53
      867
    9. Autolla puuhun

Halapahallin kohilla auto puuhun, lujaa on tultu ja ei oo pysyny hallinnassa. Taisipa olla lundin pojan auto, eipä tainn
      Oulainen
      25
      864
    10. Tunnustan

Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle
      Ikävä
      39
      862
    Aihe