Sisäverkko toimimaan; Soneran Inteno+Asus RT87+HP

fagel

Hei,
osaisiko joku neuvoa, miten sisäverkko pitäisi oikeaoppisesti rakentaa? Minulla on Soneran Inteno, josta 4 portti sillattu paremmalle Asus RT87 wlan/reitittimelle ja yhdistelmä toimii hienosti. Nyt haluaisin kytkeä Asus reitittimestä kaapelin HP 1224 kytkimeen, jotta kotini sisäverkko saisi internetin sekä hallinnan Asuksen kautta. Ongelmana on se, että kun kytken cat piuhan Asuksen vapaasta lan paikasta kytkimelle, syntyy katkos/ tietoliikennevirhe. Toisin sanoen näyttäisi siltä, että Asus ei vapauta nettiä lan paikoista. Olen testannut tämän laittamalla läppärin suoraan Asuksen tyhjään lan paikkaan, jolloin DNS virheilmoituksen. Vika on mitä ilmeisimmin Asuksen määrityksissä, mutta missä?

5

58

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • digi-info

      Kyllä, kuka sen tekee ilmaiseksi - on toinen asia. Mutta moni opintolinjan opettaja kertoo, mee kouluun niin opit. Muutenhan sinä vain odottaisit että joku tulee sitä myös ylläpitämään .... ja taas ilmaiseksi .... Hanki ammatti niin voit saada kustannuksista joskus osan takaisinkin. Yli 30 vuoden kokemuksella olen ainakin oppinut jo sen, että töitä olis paljonkin kun joku vaan maksaisi niistä. Yli 500 on saamassa tälläkin hetkellä kenkää koska työtä viedään merten taa ja ostetaan etänä halvemmalla. Firmoista ja julkishallinnosta poistuu palvelinsalit ja palvelin palvelut tuotetaan verkon yli pilvessä virtuaalipalvelimina. Palvelinsaleja rakentaa enään vain operaattorit ja ylikansalliset yhtiöt myydäkseen niistä resursseja.... Kallis laiteylläpito, hankinnat ja päivitykset jäävät palelun toimittajille, Osaajien joukko supistuu pois kuvasta ja duunarit ostaa jo omia koneita firmojen tuella, firmat ei enää hanki itselleen tekniikkaa.

      • ei.hyvältä.näytä

        Tätä menoa suomi kuihtuu ja taantuu kehitysmaiden tasolle, meillehän tulee jo porukkaakin kehitysmaista, kohta kukaan ei osaa enää mitään, pääuskontokin on kohta islam, joka aamu herättävä kumartelemaan jollekin minareetille ennen aikojaan ja joudutaan väkertelemään pommeja ja muita terroristin työkaluja hengenpitimiksemme...


    • 876545678

      LAN pitäisi toimia oletusasetuksilla, kun kohta 4.2.1 (LAN IP), 4.2.2 (DHCP Server) ja 4.3.1 (WAN Internet Connection) on niin kuin manuaalissa, ja Asuksessa automaattinen WAN-osoitehaku ja PC:ssä automaattinen LAN-osoitehaku (DHCP) ja verkkopiuha on OK (LAN merkkivalo vihreä).

      http://www.smallnetbuilder.com/mydownloads/e8971_RT-AC87U_Manual_English.pdf
      Itse katsoisin vielä että kohta 4.4 IPv6 on disable (toistaiseksi näin eli käytetään IPv4).
      Asuksen kohdassa Network Map pitäisi näkyä sen WAN-osoite (julkinen osoite, internet tulee Asukseen asti) ja Client valittuna näkyy sisäverkko-clientit (192.168 ip:t)

      Tämä on ihan perusasetus, tuohon saa paljon muutakin, mutta esim. verkkolevytuki (Asukseen kytketylle usb-levylle) tulee manuaalin mukaan jo oletusasetuksissa (samba), mutta jos haluaa siihen samban lisäksi ftp:n se pitää itse konfata, jne..

    • fagelpa

      Hei. Kiitos kaikille vaivannäöstä, myös avautujille. Jos ihmeen syystä laitteisto alkoi toimimaan, niin kuin sen pitikin. Ehkä vaati vain monta boottia...

    • nykyaikaa

      Hankit kaikkiin laitteisiin 4G liittymät ja mokkulat, tiedostojen siirtoon käytät sitten esim. Google Driveä. Tämä on kaikista paras ja helpoin ratkaisu.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      69
      4938
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      15
      2320
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1846
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      13
      1556
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      37
      1530
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1338
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1257
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      13
      1176
    9. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      4
      1171
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1166
    Aihe