Targakaari?

Joku.....

Mä en ymmärrä ollenkaan mihin tarkoitukseen sellaiset isot uistelijoiden käyttämät targakaaret oikein on. Ei kai ne voi uistellessaan vapoja pitää niin vierekkäin suoraan taivasta kohti sojottamassa? Mulle aikanaan ainakin isäukko opetti, että vapojen kärjet tulee pitää lähellä vedenpintaa. Vai onko ne targakaaret tosiaanki ihan vaan vapojen säilytystä varten tarkoitettu? Eli kun vapoja pidetään targakaaressa, ei paljon siimoja vedessä pidetä?

7

5274

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aos

Isäsi ei tiennyt kaikkea uistelusta.

Kyllä vapoja pidetään targassa uistellessa, erityisesti silloin kun käytetään isoja sivuplaanareita joiden narussa olevan laukaisijan kautta siima kulkee.

Ei mikään estä laskemasta siimaa targassa olevasta vavasta suoraan uloskaan. Jos siimaa on ulkona 120 m, ei ole kovin oleellista lähteekö se 3 m korkealla olevan vavan kärjestä vai veden pinnassa olevasta vavan kärjestä.

Lisätietoa löytyy vaikka täältä www.vetouistelu.com

• Timo

Minäkin olen luullut, että ne hassun näköiset kaaret ovat vain vapojen kuljetustelineitä.

• aos
        Timo kirjoitti:

Minäkin olen luullut, että ne hassun näköiset kaaret ovat vain vapojen kuljetustelineitä.

Monesti on vedossa yli kymmenenkin vapaa. Ei niitä kädessä pysty pitämään eikä myöskään laskemaan veneen takakulmiin nojaamaan niin, etteivät siimat ja vieheet olisi lyhyessä ajassa sotkussa. Levitystä siis tarvitaan ja se saadaan joko 1 parilla isoja plaanareita tai monella siimakohtaisella pikkuplaanarilla. Isot plaanarit voivat olla jopa 100 m päässä takaviistossa veneen sivuilla. Targa on hyvä sijoituspaikka vedossa oleville vavoille.

Kaikki uistelijat eivät toki targaa käytä vaan jotkut käyttävät veneen laitoihin kiinnitettyjä vapatelineitä. Pitkälti tottumuskysymyksiä ja jossakin määrin tietenkin veneen rakenteesta riippuvaisia. Pienessä veneessä kalliit vavat ovat parhaiten suojassa targassa.

• kalaan
        aos kirjoitti:

Monesti on vedossa yli kymmenenkin vapaa. Ei niitä kädessä pysty pitämään eikä myöskään laskemaan veneen takakulmiin nojaamaan niin, etteivät siimat ja vieheet olisi lyhyessä ajassa sotkussa. Levitystä siis tarvitaan ja se saadaan joko 1 parilla isoja plaanareita tai monella siimakohtaisella pikkuplaanarilla. Isot plaanarit voivat olla jopa 100 m päässä takaviistossa veneen sivuilla. Targa on hyvä sijoituspaikka vedossa oleville vavoille.

Kaikki uistelijat eivät toki targaa käytä vaan jotkut käyttävät veneen laitoihin kiinnitettyjä vapatelineitä. Pitkälti tottumuskysymyksiä ja jossakin määrin tietenkin veneen rakenteesta riippuvaisia. Pienessä veneessä kalliit vavat ovat parhaiten suojassa targassa.

Moi!

Näytät olevan asiantuntija..

Mikähän on targa kaarelle sopiva korkeus..
        Millaisia mittoja käytän kun olen itse tekemässä avoveneeseen targakaarta.. siisti tuuli mutta taisi jäädä vähän liian korkeaksi..???

oon vähän kahen vaiheilla..

nyt kaaren ali pystyy kävelemään melkein suorassa.. mutta vavan asettelu putkiin ei ole kovin näppärää..

Mikäs olis paras mitotus konsti..

• Nykyaika
        kalaan kirjoitti:

Moi!

Näytät olevan asiantuntija..

Mikähän on targa kaarelle sopiva korkeus..
        Millaisia mittoja käytän kun olen itse tekemässä avoveneeseen targakaarta.. siisti tuuli mutta taisi jäädä vähän liian korkeaksi..???

oon vähän kahen vaiheilla..

nyt kaaren ali pystyy kävelemään melkein suorassa.. mutta vavan asettelu putkiin ei ole kovin näppärää..

Mikäs olis paras mitotus konsti..

Karkeasti voisi sanoa, että vapaputken yläreuna suunnilleen päälaen tasolle. Seiso tukevassa haara-asennossa ja kokeile yletätkö ottamaan reunimmaisen vavan kurkottelematta, muuten menee hankalaksi veneen keikkuessa. Lisäksi kun siimassa on vetoa päällä, joko kunnon kala tai pohjatärppi, niin pelkillä sormenpäillä et jaksa vapaa pidellä.

Seisomakorkeus olisi kiva kun haluaa ali mennä, mutta ei oikein käytännössä onnistu.

• Anonyymi

Targakaarella uistelessa pystyy vetämään useammalla vavalla. Yleensä targoihin tulee plaanari naru kelat joilla vedetään isoja plaanareita. Tähän plaanari naruun laitetaan laskurit joiden kautta siimat kulkevat ja kun kala nappaa laukeaa laukuri ja siimaa kulkeutuu veneen perään josta kala on helpompi hiisata kyytiin

• Anonyymi

Kaaresta voi pitää kiinni toisella kädellä, kun veneestä kustaan mereen. Promillien noustessa kaaresta täytyy pitää aina kiinni ja siihen voi köyttää itsensä. Onpa joku jopa hirttänytkin itsensä siihen, kun kalaonni on lopullisesti hylännyt, tai vaimonsa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riitta-Liisa ja Toni Roponen: Ero! Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa.

Riitta-Liisa ja Toni Roponen eroavat. Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa. – Talvi on ollut elämäni synk
      Maailman menoa
      82
      2928
    2. Sinä vain tulit elämääni

Ja joku tarkoitus sillä on ollut. Näyttämään mitä olen ja kuinka arvokas voisin olla. Se muutti ja käänsi elämäni suunna
      Ikävä
      91
      1696
    3. Tiesitkö mies

Kuinka paljon mulla oli tunteita sua kohtaan? Jos et tiennyt,olisiko tietäminen vaikuttanut tapahtumiin? Ihmettelen kyll
      Ikävä
      77
      1501
    4. Millaisia ajatuksia on kaivatusta ja tilanteestanne tänään?

Kerro omista mietteistäsi tai lähetä terveisiä. Ehkä hän lukee ja lähettää sinulle takaisin omia mietteitään.
      Ikävä
      65
      1418
    5. Nuorempi mies

Olen tänään ajatellut sua paljon, miten toimittaisiin makuuhuoneessa jne! 😏🔥
      Ikävä
      132
      1377
    6. Miksi teillä meni...

...välit poikki kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      146
      1266
    7. Toivottavasti et mussukka elättele toiveita meikäläisen suhteen

Tiedän mitä olet touhunnut joten aivan turha haaveilla mistään enää 👍
      Ikävä
      158
      1231
    8. Jos siis saamme

Sen keskusteluyhteyden niin olisitko jo sinäkin rehellinen ❤️🙏 ne jää meidän välisiksi kaikki. Tarvitsemme toisiamme, j
      Ikävä
      97
      1174
    9. Onko sinulla

Joku nyt huonosti? :(
      Ikävä
      82
      1158
    10. Mies, mitä minun pitäisi tehdä

Niin, mitä naisen siis pitäisi tehdä, että lähestyisit ja tekisit aloitteen? Mikä on riittävä kiinnostuksen osoitus juur
      Ikävä
      80
      1155
    Aihe