Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Kuinka saada kaksi kissaa sietämään toisiaan?

Unzze

Heippa kissaihmiset! Nyt kaipailisin kipeästi apuanne! Uuden elämäntilanteen edessä täytyisi saada kaksi aikuista kissaa tulemaan toimeen samassa taloudessa. Olen siis muuttanut asumaan saman katon alle miesystäväni kanssa, jolla on entuudestaan 8 vuotias, noin puoli vuotta sitten leikattu tyttökissa. Kyseinen kissa on aikoinaan otettu noin vuoden iässä löytöeläintalosta ja on melko arka edelleen. Minun kissani on noin 3 vuotias leikattu uros, joka on ollut minulla ihan pennusta asti ja on tosi avoin kaikelle uudellekkin ja leikkisä. Suurin ongelmamme on siis tämä narttu kissa. Seuraavaksi vähän tilanteesta:

Olemme rakentaneet verkko-oven, jonka olemme asentaneet makuuhuoneen oven tilalle. Naaras kisu majailee siis makuuhuoneessa ja uros vaeltelee isommalla alueella (ei viihdy ahtaassa tilassa) siksi päädyimme tähän ratkaisuun. Molemmilla on omilla puolillaan oma pissalaatikko, oma ruokapaikka ja omat lelut sekä nukkumapaikat. Molemmille annetaan huomiota melko tasapuolisesti. Molemmat syö ja käyttää hiekkalaatikkoa normaalisti sekä nukkuminen onnistuu molemmilta. Leikkiminen luonnostuu urokselta, naaras taas ei osaa keskittyä tai rentoutua tarpeeksi.

Minun uros on hyvinkin kiinnostunut toisesta kissasta, aluksi oli kuitenkin murinaa ja sylkemistä puolin jos toisin. Alkujärkytyksen jälkeen uros on tehnyt monia lähestymisyrityksiä, mutta on hyvin epävarma ja pelokas koska narttu on monta kertaa hyökännyt aitaa vasten ja pelotellut kissaani. Tiedostamme että tämä on pitkä prosessi, mutta haluaisimme neuvoja jotka voisivat helpottaa kummankin kissan sopeutumista tilanteeseen. Miten saada loppumaan narttukissan aitaan ryntäämien? En haluaisi oman kissani joutuvan elämään pelossa ja stressissä. Vaikein tilanne taitaa kuitenkin olla nartulla, sen reviirillä on uusi pelottava tulokas ja se pelkää sitä. Narttukissasta olen huomannut ajan kanssa että on alkanut osoittamaan pientä kiinnostusta, mutta koen sen olevan liian arvaamaton.
Ollaan kokeiltu hajujen vaihtoakin, lelut vaihtaa omistajaa ja silitellään vuoronperään yms.

Kaikki neuvot ovat tervetulleita!!

10

251

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kissanelämää

      Niiden pitää antaa ihan rauhassa ratkaista et kumpi on pomo talossa, sen jälkeen kaikki hyvin. Vanhempi narttuhan se pomo on, joten sen pitä antaa se näyttää nuoremmalle katille. Ei tuosta seuraa kuin pikku naarmuja.

      Itsellä 10-vuotias leikattu narttu ja pari reilun vuoden ikäistä leikattua narttua. Kyllä vanha kissa näyttää välillä kaapin paikan ja sit mennään ja lujaa. Ei isoja vahinkoja ikinä, pikku naarmuja.

    • Kokemuksesta

      Ei vältämättä koskaan kunnolla siedä toisiaan. Minulla oli uros ja narttukissa uros kiusasi narttua aina sitten uros kuoli niin narttukissa rauhoittui . Kissat ei ole laumaeläimiä.

      • paha.paikka

        Tosi on. Kaikki kissat eivät opi sietämään toista kissaa koskaan. Siinä tapauksessa toiselle on etsittävä uusi koti. Tässä tapauksessa ehkä kollille, joka vaikuttaa sopeutuvammalta.


    • mummi47

      Oletko kokeillut suihkuttaa Feliveitä verkko oven molemmille puolille lattiaan ja ovenpieliin, se saattaisi rauhoittaa kumpaakin. Suihkutus pitää uusia päivittäin ehkä viikon ajan.
      Itselläni on kolme eri aikaan tullutta kissaa, 14 vuotias narttu 4 vuotias kolli ja parinvuoden ikäinen narttu, nyt jo tulevat hyvin toimeen keskenään.
      Eräs vaihtoehto jonka koin itse hyväksi, olisi ottaa vielä nuori tyttökissa kollin kaveriksi. Nyt meillä vanha kissa saa olla rauhassa, kun kollilla on nuorempaa seuraa.

    • terkkuiterkkui

      Vaikea antaa ohjeita, kun kaikki kisut on niin erilaisia, onnistuu,tai sitten ei!? Mutta haluaisin ihastella teitä, kuinka paljon jo olette nähneet vaivaa ja aikaa, että kissoilla olisi hyvä olla! :) Olette oikeita kissojen omistajia ja ystäviä! Toivon, teille kaikkea hyvää ja että tilanne rauhoittuu, ja saatte viettää onnellisia aikoja kaikki yhdessä!

    • yhteenvain

      No, missään nimessä ei pitäisi ainakaan eristää - karttavat toisiaan yhdessä ollessa outoina, mutta tottuvat pikkuhiljaa, mutta kaikki eristäminen lisää epäluuloa, että toisessa on jotakin vaaraa, kun ei olla samassa tilassa.

    • kylläsesiitälutviutuu

      Ei pidä heti laittaa niitä nokakkain! Toinen voi jonkun aikaa katsella ja haistella sylissä tai kopassa, että kukahan tänne on tullut. Alkuun on hyvä olla itse paikalla ja jutella rauhoittavasti. Makupaloja molemmille ja silityksiä. Tasa-arvo säilyttää sovun, eli ei liikaa huomiota vain uudelle tulokkaalle.

    • eppu2

      Tuli mieleeni sellainen, että niiden naamarauhasista hieroa johonkin kintaaseen hajua ja sitten hieroa kinnasta toisen naamaan.
      En tiedä auttaako, mutta kokeilla kenties kannattaa.

    • Aloittaja-unzze

      Kiitos kaikille mielipiteistä sekä ohjeista!
      Olemme jatkaneet eloa samaan malliin kuin aikaisemminkin, mutta koen pientä edistystä! Nimittäin oma kissani, nuori uros, ei enää pelkää narttua vaan menee rohkeasti verkko ovelle istuskelemaan ja jopa makoilemaan. Jos narttu huitoo tassulla ei uros enää väistä vaan huitoo takaisin. Olen lukenut että tämä olisi normaalia kissojen keskuudessa. Molemmat kissat ovat olleet kiinnostuneita toisistaan ja haistelevat toistensa kuonoja vapaaehtoisesti verkko-oven läpi. Olemme kokeilleet ottaa kissat syliin ja siten antaneet niiden haistella toisiaan, sekin on sujunut ihan hyvin. Edelleen en kuitenkaan luota tuohon vanhempaan narttukissaan, uskon edelleen, että jos ottaisimme ne kunnolla samaan tilaan, se kävisi uroksen kimppuun. Mikä olisi seuraava askel?

      • Kokemuksesta

        Anna olla niiden keskenään ja katso miten yhteensopivuus etenee. Ota erilleen jos menee kunolla tappeluksi.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      91
      2354
    2. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      53
      2054
    3. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      88
      1873
    4. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      23
      1858
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      10
      1648
    6. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      77
      1572
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      27
      1446
    8. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1410
    9. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1402
    10. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      73
      1380
    Aihe