pyöräilijä maksaa

jalankulkijansuoja

Olin jäädä polkupyörän alle kävelylenkillä. Olin siirtymässä kevyenliikenteen väylällä oikeasta reunasta vasempaan reunaan,koska olin menossa vasemmalle. Polkupyörä tuli takaa melkein niskaan. Onneksi sain väistettyä viime tipassa. Pyörässä ei edes ollut valoja vaikka nyt on pimeää. Minulla oli heijastin. Tuommoiset pyöräilijät pitäisi saada pois liikenteestä.

18

98

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sammuneet_lyhdyt

      Jätä ensi kerralla heijastinkin pois.

    • KatsokaaTaaksenne

      Tuli hommattua erittäin tehokas valaisin polkupyörään, että näkee pyörätiellä laahustavat kävelijät, jotka yleensä kävelee keskellä tietä ilman heijastimia ja kaikki valottomat pyöräilijät, jotka toikkaroi valottomilla pyörillään.
      Kenekään ei tarvi ainakaan valittaa, ettei ole valoja pyörässä.
      Nyt näkee todella hyvin koko pyörätien, eikä mikään jää huomaamatta.
      Paljon paremmat valot, kuin mitkään tähän saakka käyttämäni, joilla pääasiassa muut näkivät minut, mutta ei niillä nähnyt juurikaan eteensä.
      Valot on yhtä tehokkaat, kuin auton valot.

      Mahtoiko aloittaja kevyenliikenteen väylää ylittäessään katsoa taakseen, ettei pyöräilijöitä tule.
      Yleensä näkee jalankulkijoita, jotka siirtyy kevyenliikenteen väylällä tien toiselle puolelle sen kummemmin taakseen katsomatta.
      Ylitättekö jalankulkijat autotienkin niin, ettette katso taaksenne kun lähdette ylittämään katua, kun teette niin kevyenliikenteen väylällä, jossa liikkuu huomattavasti nopeampia pyöräilijöitä ja mopoja.

      • sietämättömän.vaikeaa

        Ei tämäkään vastaus muuttanut käsitystäni pyöräilijöiden vähistä älynlahjoista.


      • IdiootitJalankulkijat

        Kuulut siis ryhmään, me jalankulkijat emme tarvitse katsoa taaksemme ylittäessämme kevyenliikenteen väylää.
        Voimme kävellä pyörän eteen, jos meitä huvittaa ja syy on aina pyöräilijässä, kun se meihin törmää.


    • sammuneet_lyhdyt

      Laitappa ensikerralla vielä sidekin silmille.

      • Maksaamaksaa

        Pyöräilijät, oletteko vielä sitä mieltä, että jos jalankulkija joutuu pyöräilijän kolhimaksi tai yliajamaksi niin vika on jalankulkijan? Pyöräilijällä on ajoneuvon kuljettajana suuri vastuu siinä, että väistää jalankulkijaa tarpeeksi kaukaa ja myös vauhti tulee sovittaa jalankulkijoiden mukaan. Jalankulkija saa kulkea yhdistetyllä pyörätiellä ja jalkakäytävällä niin reunassa kuin keskellä. Laissa on määritelty jalankulkijan paikka pyörätiellä ja ajoradalla. Itse olen jalankulkija, pyöräilijä ja ajokortin omistava autoilija, mutta minulla ei tuota mitään ongelmaa liikennesäännöt. Kaikista vaarallisinta on jalankulkijana, koska pyöräilijät ajavat jalkakäytävillä (vain alle 12-vuotias saa ajaa), vauhti on tuhatta ja sataa, eivätkä välitä muutenkaan liikennesäännöistä. Itse ei ole tullut vielä tähän ikään mennessä (ja sitä on) ajettua pyörällä jalkakäytävällä.


      • ottakaa----iisisti
        Maksaamaksaa kirjoitti:

        Pyöräilijät, oletteko vielä sitä mieltä, että jos jalankulkija joutuu pyöräilijän kolhimaksi tai yliajamaksi niin vika on jalankulkijan? Pyöräilijällä on ajoneuvon kuljettajana suuri vastuu siinä, että väistää jalankulkijaa tarpeeksi kaukaa ja myös vauhti tulee sovittaa jalankulkijoiden mukaan. Jalankulkija saa kulkea yhdistetyllä pyörätiellä ja jalkakäytävällä niin reunassa kuin keskellä. Laissa on määritelty jalankulkijan paikka pyörätiellä ja ajoradalla. Itse olen jalankulkija, pyöräilijä ja ajokortin omistava autoilija, mutta minulla ei tuota mitään ongelmaa liikennesäännöt. Kaikista vaarallisinta on jalankulkijana, koska pyöräilijät ajavat jalkakäytävillä (vain alle 12-vuotias saa ajaa), vauhti on tuhatta ja sataa, eivätkä välitä muutenkaan liikennesäännöistä. Itse ei ole tullut vielä tähän ikään mennessä (ja sitä on) ajettua pyörällä jalkakäytävällä.

        Saa kenties kulkea joo, mutta jos jalankulkija äkillisesti säntäilee miten sattuu, niin pyöräilijän on vaikea noudattaa velvollisuuttaan antaa ajoneuvon koko ja nopeus huomioon ottaen turvallinen tila tiellä.

        Maalaisjärki kertoo että myös jalankulkijoiden on syytä olla perillä mitä heidän ympärillään tapahtuu, vaikka mitään suoranaista lakipykälää ei kenties löydy.


      • PyörälläNopeasti

        Kaupungin keskustassa on kadun vierellä kevyenliikenteen väylä, jossa yleensä poukkoilee jalankulkijoita.
        Usein on paljon viisaampaa siirtyä pyöräilijänä tuolta kevyenliikenteen väylältä kadulle autojen sekaan, koska joutuisi pyöräilemään kävelyvaihtia ja väistelemään jalankulkijoita.
        Se ei ole siis mikään jalkakäytävä, vaan siinä on pyöräily sallittu.
        Jalankulkijoiden ja muiden hitaasti pyöräilevien, jotka tuolla kevyenliikenteen väylällä matelevat, niin heidän turvallisuudenkin kannalta on parempi siirtyä kadulle, jolla autot kulkevat, kun nopeuteni on 25-35km/h.


      • väkä_väkä
        PyörälläNopeasti kirjoitti:

        Kaupungin keskustassa on kadun vierellä kevyenliikenteen väylä, jossa yleensä poukkoilee jalankulkijoita.
        Usein on paljon viisaampaa siirtyä pyöräilijänä tuolta kevyenliikenteen väylältä kadulle autojen sekaan, koska joutuisi pyöräilemään kävelyvaihtia ja väistelemään jalankulkijoita.
        Se ei ole siis mikään jalkakäytävä, vaan siinä on pyöräily sallittu.
        Jalankulkijoiden ja muiden hitaasti pyöräilevien, jotka tuolla kevyenliikenteen väylällä matelevat, niin heidän turvallisuudenkin kannalta on parempi siirtyä kadulle, jolla autot kulkevat, kun nopeuteni on 25-35km/h.

        Muuten joo, mutta... "ei ole siis mikään jalkakäytävä, vaan siinä on pyöräily sallittu" tarkoittaa että se on pyörätie ja sitä on siihen suuntaan _käytettävä_.

        Jos siellä saa myös kävellä, pyöräilijän on sovitettava nopeutensa ja ajotapansa sen mukaan. Piste.

        Jos et kykene pyöräilemään tämän mukaan, pysy jalkamiehenä.


      • PyörälläNopeasti

        Laki ei kiellä pyöräilijää käyttämästä ajokaistaa pyörätien vierellä, varsinkin jos se on muille pyörätiellä liikkuville turvallisempaa eli jalankulkijoille.
        Vaikka jalankulkija on kuningas, niin ei kuningas jalankulkija voi määrätä siitä pyöräileekö ajoradalla vai jalankulkijoiden seassa ajoradan viertä kulkevalla pyörätiellä.
        Ajoradalla ajo parantaa pyöräilyn sujuvuutta. Eilenkin oli jalankulkija lössi kulkemassa kadulla, missä pyöräily on sallittua. Jos sen lössin perässä olisi ajanut, niin eipä olisi ehtinyt risteykseen, kun valo vaihtui vihreään, mutta ajotietä ajamalla sujuvasti ehti.
        Käytän jatkossakin autotietä kesäisin, vaikka vierellä kulkisi katu, jossa saa ajaa pyörällä.
        Talvella asia on vähän toinen, kun on liukasta ja pyörällä ajonopeus huomattavasti hitaampi, jolloin suittaa hyvin ajaa jalankulkijan kannoilla pidempään.
        Talvella ei autojen sekaan viitti mennä ajamaan kadun liukkauden takia, jos kaatuu, niin jää auton tallomaksi.


      • Väkä_väkä
        PyörälläNopeasti kirjoitti:

        Laki ei kiellä pyöräilijää käyttämästä ajokaistaa pyörätien vierellä, varsinkin jos se on muille pyörätiellä liikkuville turvallisempaa eli jalankulkijoille.
        Vaikka jalankulkija on kuningas, niin ei kuningas jalankulkija voi määrätä siitä pyöräileekö ajoradalla vai jalankulkijoiden seassa ajoradan viertä kulkevalla pyörätiellä.
        Ajoradalla ajo parantaa pyöräilyn sujuvuutta. Eilenkin oli jalankulkija lössi kulkemassa kadulla, missä pyöräily on sallittua. Jos sen lössin perässä olisi ajanut, niin eipä olisi ehtinyt risteykseen, kun valo vaihtui vihreään, mutta ajotietä ajamalla sujuvasti ehti.
        Käytän jatkossakin autotietä kesäisin, vaikka vierellä kulkisi katu, jossa saa ajaa pyörällä.
        Talvella asia on vähän toinen, kun on liukasta ja pyörällä ajonopeus huomattavasti hitaampi, jolloin suittaa hyvin ajaa jalankulkijan kannoilla pidempään.
        Talvella ei autojen sekaan viitti mennä ajamaan kadun liukkauden takia, jos kaatuu, niin jää auton tallomaksi.

        En viitsi käyttää tähän kovin paljon aikaa, asenne ei faktoilla muutu...

        Kyllä sitä pyörätietä vaan täytyy käyttää, jos sellainen on.

        Tieliikenneasetus 18§ Merkki 422 (pyörätie) "Merkillä osoitetaan ... pyörätietä, jota polkupyöräilijän on käytettävä ajaessaan asianomaiseen suuntaan.... Jos pyörätie on vain tien vasemmalla puolella ja ajoradan oikealla puolella olevan pientareen tai ajoradan oikean reunan käyttö on kulkureitin tai muun vastaavan syyn vuoksi turvallisempaa, polkupyöräilijä saa lyhyellä matkalla käyttää piennarta tai ajoradan oikeaa reunaa..."

        Tuohon "muu vastaava syy" ei kuulu tien normaali muu liikenne. Joten kiertelet vain niitä jalankulkijoita. Tai kokeilet vaikka soittaa sitä pyörän kelloa, sillä yleensä tulee jonkinlainen kulkutila sinne jalankulkijoiden väliin.
        Enivei jos sulla on niin kiire, ettet jouda huomioimaan muita liikenteessä, ajoradalla pyöräilykään ei ole hyvä vaihtoehto. Siellä on nääs ne autoilijat, joiden aika ei riitä pyöräilijöiden väistelemiseen. ;-)


      • Kävellenjapyöräillen
        ottakaa----iisisti kirjoitti:

        Saa kenties kulkea joo, mutta jos jalankulkija äkillisesti säntäilee miten sattuu, niin pyöräilijän on vaikea noudattaa velvollisuuttaan antaa ajoneuvon koko ja nopeus huomioon ottaen turvallinen tila tiellä.

        Maalaisjärki kertoo että myös jalankulkijoiden on syytä olla perillä mitä heidän ympärillään tapahtuu, vaikka mitään suoranaista lakipykälää ei kenties löydy.

        Itse jalankulkijana kuljen yhdistetyllä pyörätiellä ja jalkakäytävällä reunassa. Mikäli siirryn toiseen reunaan niin katson myös taakseni onko sieltä tulossa pyöräilijöitä. Eli en siis poukkeile miten sattuu. Erittäin monet pyöräilijät ajavat niin edestä kuin takaa tullessa niin läheltä, että ohjaustanko osuus. Tai yrittävät ohittaa minua minun ja reunan välistä! Kyseessä on kaikenikäiset niin naiset kuin miehet myös kaikenlaisilla pyörillä ja myös heidän vaatteet ovat laidasta laitaan. Tätä tapahtuu kuljen sitten oikeaa tai vasenta reunaa eli pyöräilijät ajavat jopa vasenta reunaa vaikka pyörällä eli ajoneuvolla on oikeanpuoleinen liikenne. Pyöräilijä väistää jalankulkijaa väylän keskelle. Eikö pyörässä ole ohjaustanko, jolla saa etupyörän käännettyä? Ainakin minulla on enkä koskaan pyöräilijänä ole ajanut kenenkään päälle tai edes niin, että on osunut! Pimeän aikana minulla on jalankulkijana monia heijastamia ja pyörällä liikkuessani siinä on valo.


      • hieno-homma
        Kävellenjapyöräillen kirjoitti:

        Itse jalankulkijana kuljen yhdistetyllä pyörätiellä ja jalkakäytävällä reunassa. Mikäli siirryn toiseen reunaan niin katson myös taakseni onko sieltä tulossa pyöräilijöitä. Eli en siis poukkeile miten sattuu. Erittäin monet pyöräilijät ajavat niin edestä kuin takaa tullessa niin läheltä, että ohjaustanko osuus. Tai yrittävät ohittaa minua minun ja reunan välistä! Kyseessä on kaikenikäiset niin naiset kuin miehet myös kaikenlaisilla pyörillä ja myös heidän vaatteet ovat laidasta laitaan. Tätä tapahtuu kuljen sitten oikeaa tai vasenta reunaa eli pyöräilijät ajavat jopa vasenta reunaa vaikka pyörällä eli ajoneuvolla on oikeanpuoleinen liikenne. Pyöräilijä väistää jalankulkijaa väylän keskelle. Eikö pyörässä ole ohjaustanko, jolla saa etupyörän käännettyä? Ainakin minulla on enkä koskaan pyöräilijänä ole ajanut kenenkään päälle tai edes niin, että on osunut! Pimeän aikana minulla on jalankulkijana monia heijastamia ja pyörällä liikkuessani siinä on valo.

        Hyvä että toimit oikein ja otat muut liikkujat huomioon. Pisteet siitä.

        Valitettavasti kaikista ryhmistä (niin jalankulkijoista, pyöräilijöistä kuin muiden ajoneuvojen kuskeista) löytyy ns. asennevammaisia jotka ajattelevat vain omaa napaansa eivätkä välitä muista.


      • poikkeustilanteissa
        PyörälläNopeasti kirjoitti:

        Laki ei kiellä pyöräilijää käyttämästä ajokaistaa pyörätien vierellä, varsinkin jos se on muille pyörätiellä liikkuville turvallisempaa eli jalankulkijoille.
        Vaikka jalankulkija on kuningas, niin ei kuningas jalankulkija voi määrätä siitä pyöräileekö ajoradalla vai jalankulkijoiden seassa ajoradan viertä kulkevalla pyörätiellä.
        Ajoradalla ajo parantaa pyöräilyn sujuvuutta. Eilenkin oli jalankulkija lössi kulkemassa kadulla, missä pyöräily on sallittua. Jos sen lössin perässä olisi ajanut, niin eipä olisi ehtinyt risteykseen, kun valo vaihtui vihreään, mutta ajotietä ajamalla sujuvasti ehti.
        Käytän jatkossakin autotietä kesäisin, vaikka vierellä kulkisi katu, jossa saa ajaa pyörällä.
        Talvella asia on vähän toinen, kun on liukasta ja pyörällä ajonopeus huomattavasti hitaampi, jolloin suittaa hyvin ajaa jalankulkijan kannoilla pidempään.
        Talvella ei autojen sekaan viitti mennä ajamaan kadun liukkauden takia, jos kaatuu, niin jää auton tallomaksi.

        Laki sallii toimimasta eri tavalla mutta vain tietyissä tilanteissa.

        TLA - Merkki 422: "Jos pyörätie on vain tien vasemmalla puolella ja ajoradan oikealla puolella olevan pientareen tai ajoradan oikean reunan käyttö on kulkureitin tai muun vastaavan syyn vuoksi turvallisempaa, polkupyöräilijä saa lyhyellä matkalla käyttää piennarta tai ajoradan oikeaa reunaa."

        Saa siis käyttää vain lyhyen matkaa ja vain jos se on kulkureitin tai muun vastaavan syyn vuoksi turvallisempaa.

        TLL - 8 §: "Kun erityiset syyt siihen pakottavat, ajoneuvoa saa tilapäisesti kuljettaa muullakin kuin sille tarkoitetulla tien osalla, jollei siitä aiheudu vaaraa eikä huomattavaa haittaa."

        Pitää siis olla erityinen syy joka pakottaa eikä siitä saa aiheutua vaaraa eikä huomattavaa haittaa.


    • kannattaakoehkäei

      Pyöräilijä on jumala!

    • eihyvääpäivää5

      Taas näitä. Me kävelemme vierekkäin lenkillä ja pyöräilijä kiilaa läheltä. Jalankulkijoiden on käveltävä jonossa.
      Linkki mikä oli niin oli kännissä oleva pyöräilijä, ei liity tähän juttuun siis mitenkään.
      Samaa mieltä että kyllä sen kävelijänkin silmät täytyy päässä pitää kun kaistaa vaihtaa jakä vain kävellä niinkuin Euroopan omistaja. Mistä se pyöräilijä voi tietää mitä jalankulkija yht äkkiä törttöilee. Ei kävelijälläkään ole yliajooikeutta. heh

      Ja vielä ei missää lue että jalankulkijan paikka olisi keskellä! Se on aina reunassa, joka sekin pultaa sitä että kyllä jalankulkijallakin on säännöt

      • VoiSua

        Jaaha, uusi pöljä ilmoittautuu.

        Yksikään väittämäsi ei mennyt oikein. On tämä ###tanan vaikeeta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      697
      5839
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      510
      3668
    3. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      177
      3486
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      172
      2694
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      10
      2469
    6. 276
      2106
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      24
      1553
    8. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      107
      1462
    9. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      100
      1409
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      89
      1200
    Aihe