Opintotuki ja asumislisä

kkkdk

Aloitin opiskelun, joka kestää 10 kk.

Opiskelua ennen olin työttömänä ja toivon tämän kurssin parantavan työnsaantimahdollisuuksiani. Kurssi pitää maksaa itse tai ottaa opintolaina kattamaan kurssimaksu.

Kelan opintoraha ja asumislisä on nettona 421 euroa (opintoraha 250,28 eur asumislisä 201,60 eur). Tämä ei riitä edes vuokranmaksuun, vuokra on yksiöstä 536 euroa. Olen yrittänyt löytää edullisempaa vuokra-asuntoa, mutta toistaiseksi ei ole onnistunut.

On niin vähän kokemusta näistä Kelan hakemuksista, että en edes tiedä olenko osannut tehdä ne oikein.

Osaisiko täällä joku neuvoa, että onko opintoraha ja asumislisä todellakin noin pieniä?

Saako joku opiskelija toimeentulotukea?

Kurssi on lyhyt, mutta ilmeisesti minun on otettava 3000 euroa opintolainaa, jotta saan vuokrani maksettua. Tämän lisäksi pitää ilmeisesti ottaa lainaa, että saa 3200 euron kurssimaksun maksettua. Nuudeleita ja puuroa voin kyllä syödä ja elää pienellä budjetilla tämä ajan, mutta olen yllättynyt, että Kela tukee työttömyyttä enemmän kuin sitä, että yrittää päästä joko jatko-opiskelemaan tai työllistymään kurssittamalla itseään.

Opiskelu on päätoimista päiväopiskelua.

Jos olisin tiennyt, että 10 kk kurssin takia joudun ottamaan näin paljon lainaa, en tiedä olisinko edes hakenut.

3

116

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tässätosiasiat

Juuri noin pieniä opintoraha ja asumislisä ovat. Sen vuoksi asutaan halvoissa opiskelijakämpissä ja otetaan opintolainaa tai käydään töissä. Moni saa apua vanhemmiltaan.

Kurssimaksu sinulla on paha. Onko ihan pakko mennä tuollaiselle kurssille, vaikka ei ole rahaa sen maksamiseen? Ei voinut tulla yllätyksenä, vai tuliko?

Toimeentulotukea ei opiskelijalle yleensä myönnetä, sillä opiskelu on oma valinta. Poikkeuksia ovat lähinnä sellaiset, joiden opintotukikuukaudet on käytetty ja valmistuminen käsillä lähiviikkoina tai viimeistään lähikuukausina.

• aedfst

Toimeentulotukea saa opiskelija ihan samoin perustein kuin muutkin. Ynnätään opiskelijan tulot ja katsotaan mitkä ovat hyväksyttävät menot. Jos jää miinukselle, voi saada toimeentulotukea. Opiskelijan tuloina huomioidaan opintorahan ja asumislisän lisäksi kuukausittainen opintolaina, jos sellaiseen on oikeutettu. Pakkohan sitä ei ole kenenkään nostaa, mutta toimeentulotukilaskelmassa se huomioidaan käytettävänä rahana. Moni opiskelija saa toimeentulotukea.

Olet ilmeisesti siis jo selvittänyt, että tuollainen kurssi todellakin oikeuttaa sinut opintotukeen?

• llsllsl

Kiitos vastauksista. Kela myöntää tälle 10 kk kurssille opintorahaa ja asumislisää. En vain osannut odottaa, että työttömää tuetaan paremmin kuin opiskelijaa. Se oli minulle yllätys.

Kurssimaksu ei tullut yllätyksenä, ajattelin jotenkin selviäväni siitä, mutta nyt kun asumislisä on puolet vähemmän kuin työttömänä, tässä onkin miettimistä.

Katson nyt seuraavaksi paljonko saa opintolainaa näin lyhyelle opiskelulle.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Sä et pääse yli, mä en pääse yli

Jäädäänkö kuinka pitkäksi aikaa kärvistelemään omissa kuplissa näihin tunteisiin vai aletaanko puskemaan jo tätä läpi. V
      Ikävä
      134
      1708
    2. Hirvittävä onnettomuus.

Voimia ja lohdutusta suuressa surussanne🙏🙏.
      Rovaniemi
      40
      1638
    3. Hei sinä nainen

Haluan olla rehellinen – olet hämmentänyt minua todella paljon. En ota sinusta mitään selvää, ja ehkä juuri siksi huomaa
      Ikävä
      63
      1390
    4. Missä väleissä ollaan

Jatkossa? Vai ollaanko missään? Koetko ikäväksi näkemisen)
      Ikävä
      68
      1305
    5. Kelan perkeleellinen käytäntö

Kun äiti joutuu hakemaan Kelalta tukia vähien tulojen tähden, niin aina otetaan huomioon lapsen tilillä olevat rahat. Ei
      Maailman menoa
      209
      1134
    6. Mitäs te venäjän puolustajat tekisitte, jos venäjä todella hyökkäisi tänne?

Tää on se mielenkiintoinen kysymys. Tehän olette lähinnä vasemmistolaisia, eikä armeijaa ole käyty, eikä rintamalle mi
      Maailman menoa
      276
      1091
    7. Riittääkö vielä

Pelkät kuvat? 😉
      Ikävä
      70
      1083
    8. Mitä toivot

Välienne olevan?
      Ikävä
      74
      955
    9. Ellen Jokikunnas ja Jari Rask napauttavat - Tällaisten ihmisten ei kannata muuttaa Italiaan: "Ei..."

Ellen Jokikunnas ja Jari Rask toteuttivat oman unelmansa Italiassa. He ostivat kakkoskodin Italian Pugliasta. Lue lisää
      Suomalaiset julkkikset
      19
      948
    10. Miksi kaikki jauhaa KAJ:sta

Se bastulauluhan on todella huono, vanhanaikainen ja oikea junttilaulu. Oikein ällöttää, kun idiootit hehkuttaa sitä ps
      Maailman menoa
      106
      888
    Aihe