Vähän vanhempi tarina mutta kuitenkin:
http://www.sxk.se/content/sprucken-och-tappad-köl
Jälleen Bavarian törmäilyistä
27
317
Vastaukset
Linkkisi ei toimi, tämä lienee oikea
http://www.sxk.se/content/sprucken-och-tappad-kölKoitan vielä kerran:
www.sxk.se/content/sprucken-och-tappad-kölAsiallinenSavolaismies kirjoitti:
Kerta kiellon päälle, josko nyt tulisi aktiivisena.
http://urly.fi/G5OKerro miten sait tuo osoite loutu??!
Netissä on näitä lyhytosoitepalveluita vaikka kuinka.
http://urly.fi/
Kaikkein helpointa on kuitenkin lisätä selaimeen lisäosa, jota klikkaamalla osoite syntyy. Kun on klikannut kuvaketta, niin sen jälkeen vain hiiren oikeaa nappia ja liitä. Tässä chromeen.
https://chrome.google.com/webstore/detail/chromerly-url-shortener/ebfkcfgnlbfdnjfpoegigihcijkmnpee?hl=fi- kovarauta
AsiallinenSavolaismies kirjoitti:
Kerta kiellon päälle, josko nyt tulisi aktiivisena.
http://urly.fi/G5OBavarian köli näyttää olevan kovasti kiinni pohjassa. Rautakin katkeaa ennen irtoamista?
AsiallinenSavolaismies kirjoitti:
Netissä on näitä lyhytosoitepalveluita vaikka kuinka.
http://urly.fi/
Kaikkein helpointa on kuitenkin lisätä selaimeen lisäosa, jota klikkaamalla osoite syntyy. Kun on klikannut kuvaketta, niin sen jälkeen vain hiiren oikeaa nappia ja liitä. Tässä chromeen.
https://chrome.google.com/webstore/detail/chromerly-url-shortener/ebfkcfgnlbfdnjfpoegigihcijkmnpee?hl=fiKiitos AsiallinenSavolaismies !
Olen ollut välimerellä purjehimassa joten tämä kiitos kesti.
Aina oppii. Oli minulle täysin uutta...
LonelyBird
- TurhaaTrollailua
Niin miksi tätä yli 10 vuotta vanhaa tarinaa pitää jakaa? Noin kauas pitää mennä että löytää Bavariasta ongelman?
Kipparin kommentti: "mihinkään en oo koskaan törmännyt" LOL. - Pulleaperä
Ei varmaan törmännyt kun se on haljennut keskeltä valun seos vian ansiosta. Sellaisesta törmäyksestä jossa valurautakölistä häviää puolet ei olisi bavariasta mitään jäljellä.
En tiennyt että tällaisia on... - Tarkoitusperäsi
Mihin tällä otsikollasi pyrit 10v vanhan jutun kansaa?
- kolibava2
Mulla on lähimuistissa häikkää mut
klaaraa tossa 10 annumin kohdalla
Uudempi keissi on Cheeki Rafiki. Beneteau first 40.7, jonka köli irtosi Atlantilla ja 4 miestä hukkui. Asiaa tutkittaessa huomattiin, että mahdollisesti aika monessa tuollaisessa veneessä on kölialueella samanlaisia alkavia vaurioita, jotka ovat syntyneet pohjakosketuksista.
http://www.yachtingworld.com/blogs/matthew-sheahan/the-official-maib-report-into-the-loss-of-cheeki-rafiki-has-now-been-published-by-the-maib-63786/2- Joakim1
Ja vielä uudempi on Polina Start, Oyster 825, josta köli ja puoli pohjaa irtosi vuoden vanhasta veneestä ilman minkäänlaista pohjakosketusta.
http://www.sailingscuttlebutt.com/2015/12/01/major-keel-failure-what-really-happened-to-polina-star-iii/
Toinen myös uudempi on Sun Odyssey 37, josta köli irtosi karilleajossa vuokrakäytössä. Kölin pudottanut väitti pokkana, ettei ollut osunut mihinkään ja seuraavat vuokraajat eivät edes huomanneet kölin puuttuvan. Yli 100 M ehdittiin tuolla mennä ennen kuin kolmas vuokraaja ihmeteli herkkää broachia:
http://www.yachtingmonthly.com/specials/sailing-100-miles-without-a-keel-30486
SItten tietysi kesäinen bulbin menetys karilleajossa ja veneen kaatuminen Ruotsissa. Ja vastaava aiemmin Suomessa, mutta vene pysyi pystyssä ilman bulbia. Molemmat "laatuveneitä".
Useammasta J:stä on myös lähtenyt köli. Tässä yksi J/80, josta köli lähti kesken kisan: http://www.latitude38.com/lectronic/lectronicday.lasso?date=2009-03-30&dayid=251 - Misse__
40.7 firstejä tehty about 1000kappaletta, näistä kahdella ollut ongelmia kölin kanssa. Ja tuo cheeki rafiki ilmeisesti oli kivitetty ennen tuota tapausta oikein kunnolla. Mut joo, eväköli ei tykkää kiville ajoista.
- Töttörööööö
Joakim1 kirjoitti:
Ja vielä uudempi on Polina Start, Oyster 825, josta köli ja puoli pohjaa irtosi vuoden vanhasta veneestä ilman minkäänlaista pohjakosketusta.
http://www.sailingscuttlebutt.com/2015/12/01/major-keel-failure-what-really-happened-to-polina-star-iii/
Toinen myös uudempi on Sun Odyssey 37, josta köli irtosi karilleajossa vuokrakäytössä. Kölin pudottanut väitti pokkana, ettei ollut osunut mihinkään ja seuraavat vuokraajat eivät edes huomanneet kölin puuttuvan. Yli 100 M ehdittiin tuolla mennä ennen kuin kolmas vuokraaja ihmeteli herkkää broachia:
http://www.yachtingmonthly.com/specials/sailing-100-miles-without-a-keel-30486
SItten tietysi kesäinen bulbin menetys karilleajossa ja veneen kaatuminen Ruotsissa. Ja vastaava aiemmin Suomessa, mutta vene pysyi pystyssä ilman bulbia. Molemmat "laatuveneitä".
Useammasta J:stä on myös lähtenyt köli. Tässä yksi J/80, josta köli lähti kesken kisan: http://www.latitude38.com/lectronic/lectronicday.lasso?date=2009-03-30&dayid=251Mutta eihän nää oo Bavarioita, näille varmaan löytyy luonnollinen selitys.
- Ihmetysten
Joakim1 kirjoitti:
Ja vielä uudempi on Polina Start, Oyster 825, josta köli ja puoli pohjaa irtosi vuoden vanhasta veneestä ilman minkäänlaista pohjakosketusta.
http://www.sailingscuttlebutt.com/2015/12/01/major-keel-failure-what-really-happened-to-polina-star-iii/
Toinen myös uudempi on Sun Odyssey 37, josta köli irtosi karilleajossa vuokrakäytössä. Kölin pudottanut väitti pokkana, ettei ollut osunut mihinkään ja seuraavat vuokraajat eivät edes huomanneet kölin puuttuvan. Yli 100 M ehdittiin tuolla mennä ennen kuin kolmas vuokraaja ihmeteli herkkää broachia:
http://www.yachtingmonthly.com/specials/sailing-100-miles-without-a-keel-30486
SItten tietysi kesäinen bulbin menetys karilleajossa ja veneen kaatuminen Ruotsissa. Ja vastaava aiemmin Suomessa, mutta vene pysyi pystyssä ilman bulbia. Molemmat "laatuveneitä".
Useammasta J:stä on myös lähtenyt köli. Tässä yksi J/80, josta köli lähti kesken kisan: http://www.latitude38.com/lectronic/lectronicday.lasso?date=2009-03-30&dayid=251"Toinen myös uudempi on Sun Odyssey 37, josta köli irtosi karilleajossa vuokrakäytössä. Kölin pudottanut väitti pokkana, ettei ollut osunut mihinkään ja seuraavat vuokraajat eivät edes huomanneet kölin puuttuvan. Yli 100 M ehdittiin tuolla mennä ennen kuin kolmas vuokraaja ihmeteli herkkää broachia:
http://www.yachtingmonthly.com/specials/sailing-100-miles-without-a-keel-30486"
Hassulta tuntuu, että ilman köliä mennään noinkin pitkään ennekuin huomataan. En siis epäile jutun todenperäisyyttä vaan ihmettelen, etteikö veneen käyttäytymienen ilman köliä toisaan muutukkaan niin radikaalisti että sen heti huomaisi. - Joakim1
Ihmetysten kirjoitti:
"Toinen myös uudempi on Sun Odyssey 37, josta köli irtosi karilleajossa vuokrakäytössä. Kölin pudottanut väitti pokkana, ettei ollut osunut mihinkään ja seuraavat vuokraajat eivät edes huomanneet kölin puuttuvan. Yli 100 M ehdittiin tuolla mennä ennen kuin kolmas vuokraaja ihmeteli herkkää broachia:
http://www.yachtingmonthly.com/specials/sailing-100-miles-without-a-keel-30486"
Hassulta tuntuu, että ilman köliä mennään noinkin pitkään ennekuin huomataan. En siis epäile jutun todenperäisyyttä vaan ihmettelen, etteikö veneen käyttäytymienen ilman köliä toisaan muutukkaan niin radikaalisti että sen heti huomaisi.Kyllähän se käytös muuttuu radikaalisti, jos yrittää luovia tai vene on tuttu. Ei tuolla taatusti olisi voinut luovia lainkaan ja sivutuulessakin voi olla hyvin vaikeaa. Avotuulilla, erityisesti kevyessä tuulessa, ja koneella ajettaessa vieraalla veneellä voi ehkä jäädä huomaamatta.
Muistan kuulleeni toisestakin vastaavasta tapauksesta. Siinä taisi köli tipahtaa vielä omistajalta, mutta ei huomannut puutetta.
Vastoin yleistä luuloa, nykyiset veneet eivät suinkaan menetä kokonaan stabiliteettiään kölin tipahdettua. Ko. veneen itseoikaisukulma on kölillä 110 ja ilman 78 astetta (molemmat huomioimatta ruffin positiivista vaikutusta). Oikaiseva momentti laskee 146 ->57 kgm/deg. Keula nousee 14 cm ja perä 6,5 cm.
Tuon veneen P-mitta on 11,8 m, iso 30 m2 ja 150% genua 40 m2. Monessa 30-jalkaisessa on tuollainen P-mitta ja isopurje, mutta pienempi genua, vaikka niiden oikaiseva momentti on samaa luokkaa tai jopa alempi kuin kölittömän SO 37:n. Tietysti veneen kallistuessa enemmän tilanne muuttuu eli SO:n vakavuus huonenee paljon nopeammin. - Joakim1
Joakim1 kirjoitti:
Ja vielä uudempi on Polina Start, Oyster 825, josta köli ja puoli pohjaa irtosi vuoden vanhasta veneestä ilman minkäänlaista pohjakosketusta.
http://www.sailingscuttlebutt.com/2015/12/01/major-keel-failure-what-really-happened-to-polina-star-iii/
Toinen myös uudempi on Sun Odyssey 37, josta köli irtosi karilleajossa vuokrakäytössä. Kölin pudottanut väitti pokkana, ettei ollut osunut mihinkään ja seuraavat vuokraajat eivät edes huomanneet kölin puuttuvan. Yli 100 M ehdittiin tuolla mennä ennen kuin kolmas vuokraaja ihmeteli herkkää broachia:
http://www.yachtingmonthly.com/specials/sailing-100-miles-without-a-keel-30486
SItten tietysi kesäinen bulbin menetys karilleajossa ja veneen kaatuminen Ruotsissa. Ja vastaava aiemmin Suomessa, mutta vene pysyi pystyssä ilman bulbia. Molemmat "laatuveneitä".
Useammasta J:stä on myös lähtenyt köli. Tässä yksi J/80, josta köli lähti kesken kisan: http://www.latitude38.com/lectronic/lectronicday.lasso?date=2009-03-30&dayid=251Tässä vielä yksi, joka tuli minulle uutena tietona. Maxi 1100:sta köli irtosi karilleajossa:
http://www.ybw.com/forums/showthread.php?275096-Yacht-lost-on-Bramble-Bank
Vene-lehden testissä kehutaan Maxi 1100 rakennetta tukevaksi ja mainitaan köliaulueen olevan 13 mm umpilaminaattia. Sama 13 mm tuomittiin foorumeilla aikoinaan aivan liian ohueksi Bavaria 42 Matchissä. Tuossa 90 jalkaisessa Oysterissa oli 15 mm, vaikka kölipainoa on 20 tonnia.
- Kallistas
On tää säälittävää, kun sakki yrittää myydä ylihintaista museoroinaa, jota homeskandiksikin kutsutaan. Koita keksiä jotain parempaa...
Hinta alas niin voi mennä kaupaksi. Bavaria on kyllä fiksumpi valinta useimmille. - HuonoValu
Tuo kölin katkeaminen taitaa olla niin harvinaista, että ei siitä mitään yleistystä kannata maalailla. Valuun on tullut syystä tai toisesta pieni tauko, jolloin alaosa ehti jähmettyä sen verran ettei päälle kaadettu sula tarttunut kunnolla kiinni. Köli olisi tietysti pitänyt hylätä heti.
- köliteivätkatkea
Merkillistä sen Bavarian tarinassa oli se, ettei valmistaja myöntänyt kölissä olevan valmistusvirhettä ja kieltäytyi omasta vastuustaan. Sellaisen pitäisi olla yhtä harvinaista ja koskea muutakin kuin katkenneita kölejä.
Sama juttu oli sen vielä vanhemman Match 42:n tapauksessa. Valmistajien suhtautumista voi verrata vaikkapa tuohon tuoreimpaan Oysterin tapaukseen. - Joakim1
köliteivätkatkea kirjoitti:
Merkillistä sen Bavarian tarinassa oli se, ettei valmistaja myöntänyt kölissä olevan valmistusvirhettä ja kieltäytyi omasta vastuustaan. Sellaisen pitäisi olla yhtä harvinaista ja koskea muutakin kuin katkenneita kölejä.
Sama juttu oli sen vielä vanhemman Match 42:n tapauksessa. Valmistajien suhtautumista voi verrata vaikkapa tuohon tuoreimpaan Oysterin tapaukseen.Millainen ero oli sitten verrattuna Oysteriin? Molemmat kielsivät aluksi kaiken ja väittivät syyksi karilleajoa. Oyesterin tapauksessahan venettä oli jo korjattu Oysterin toimesta ja myös tarkastettu heidän kauttaan. Silti se hajosi totaalisesti. Oysterin omistajalle ei tarjottu pitkään aikaan mitään kompensaatiota menetetystä veneestä. Kaipa ne lopulta sen saivat. Kuten kävi myös sen viallisen HR:n kanssa ennen kuin asia meni pitkän taistelun jälkeen toiseen oikeusasteeseen.
38 ja 42 Matchit vahvistettiin lopulta Bavarian laskuun. Yksi suomalainen arvostettu korjaaja piti 38:ien vahvistuksia turhina. 42:ia ei Suomessa ollut, onkohan vieläkään. - köliteivätkatkea
Joakim1 kirjoitti:
Millainen ero oli sitten verrattuna Oysteriin? Molemmat kielsivät aluksi kaiken ja väittivät syyksi karilleajoa. Oyesterin tapauksessahan venettä oli jo korjattu Oysterin toimesta ja myös tarkastettu heidän kauttaan. Silti se hajosi totaalisesti. Oysterin omistajalle ei tarjottu pitkään aikaan mitään kompensaatiota menetetystä veneestä. Kaipa ne lopulta sen saivat. Kuten kävi myös sen viallisen HR:n kanssa ennen kuin asia meni pitkän taistelun jälkeen toiseen oikeusasteeseen.
38 ja 42 Matchit vahvistettiin lopulta Bavarian laskuun. Yksi suomalainen arvostettu korjaaja piti 38:ien vahvistuksia turhina. 42:ia ei Suomessa ollut, onkohan vieläkään.Viimeiset, mitä Oysterin suunnasta olen lukenut, osoittaa, että ottivat täysin omalle vastuulleen. Oysterin kokoinen putiikki taitaa olla pahassa taloudellisessa tilanteessa, jos Polina Starin kokoinen vene tulee kokonaan tappioksi. Henkiin jäämiseksi on pakko edes jotain yrittää vältellä. Muut samalla tavalla tehdyt veneet kuitenkin mukinoitta korjattiin. Tilannehan oli kutakuinkin sama kuin Match 42:n tapauksessa, rakenne oli yleisesti käytetty ja normien mukainen.
Bavarialla yksi valurautaköli ei olisi ollut minkäänlainen kustannuserä. Luulisi tuostakin seuranneen imagotappion olleen suurempi, jos yksikin ostaja kääntyi toisen valmistajan puoleen. Melkoista sarvikuonoilua sanoisin toiminnan olleen.
Mikä lie HR:n taloudellinen tila ja kuinka suuri suhteellinen tappio virheen myöntäminen ilman kaikkea sitä julkisuutta olisi ollut. Joka tapauksessa vastuun pakoilu oli HR:llä samanlaista ja arvotonta. - Muistikuva
Muistaakseni Bavaria esitti matchin tapauksessa laskelman että moititulla ohuella kölin kiinnitysalueella panelin paksuus on ihan riittävä normin mukaan. Normin laskentatapa vaan taisi säädellä yleistä runkopanelin paksuutta eikä kölin kiinnitysalueen mitoitusta.
- MitäsTämäNytSitten
Niin ?
- AsiaSelvä
Bavaria on hengenvaarallinen.
- Talvionpitkätäällä
Kuka kustantaa tämä "antiBavakampanja". Kilpailijat vissin tai joku pettynyt liikaa maksettu purjehtija. Voi Voi että harmittaa . Grow up.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .633903Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen493030Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631312961Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi3842055Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito111163Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2101156- 731152
Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde28983- 50951
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että110944