Hontai yoshinryu

b 1

Hontai yoshinryu-jujutsusta olisin kiinnostunut.
Tyylihän on perinteinen jujutsu, joten "käyttäjäkokomuksia" muutamista aiheista toivoisin.

Katat: Kuinka suuri osa harjoittelusta on katoja ja/tai miten niitä harjoitellaan?

Ottelu: Sparrataanko pysty/matto kuinka usein ja miten?

Käytännönläheisyys: Vaikea tietysti määritellä tarkasti, mutta...

Näitähän täällä kysellään useinkin ja aion myös käydä katsomassa harjoittelua, mikäli lupa heltiää, mutta haluaisin myös kuulla kokemuksia tätä kautta.

5

1552

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Zede

      Eli harjoittelu saattaa hieman vaihdella seurasta riippuen, mutta ei paljon. Itse olen treenannut kyseistä lajia Helsingissä ja Jyväskylässä.

      Harjoituksissa harjoitellaan parikataa. Eli katat tehdään aina parin kanssa. Ensimmäiseen vyökokeeseen harjoitellaan tietyt katat ja seuraavaan vyökokeeseen tulee jälleen uudet.

      Joskus saattaa olla erilaisia harjoituksia missä vähän painitaan, mutta sparrailua ei pahemmin harrastella. Käytännön itsepuolustusta harjoitellaan myös joskus.

      Itse pidin kovasti lajista. Välillä vain jatkuva ukemien harjoittelu alkulämmittelyn yhteydessä vei makua, mutta sitten kun tuli sellaisia katoja missä piti osata kaatua oikein, ei se jotenkin enää kummasti harmittanut.

      Bokken ja katana treenit olivat mukavaa vaihtelua.

      Peruslähtökohtahan oli, että kyseessä perinteinen laji. Kyllä siitä on hyötyäkin, mutta jos haluat enemmän matsityylistä sparria sitten syytä miettiä. Kannattaa ihmeessä mennä seuraamaan lajia, pääset varmasti.

      • b 1

        Kiitokset hyvästä vastauksesta. Koetan vielä raahata ruhoni harjoituksiin katsomaan.


    • Make

      Olen kuullut, että joku Hontai yoshin ruy tyyppi olisi osallistunut vapaaottelu (SHoot?) skaboihin viime syksynä ja saanut selkäänsä. Oli se kai Thaitakin treenannu, mut ei se sit ilmeisesti osannu sitäkään.

      • mawashi

        Sen toisen kaverin panos ei varmaankaan vaikuttanut lopputulokseen...


    • harjoittelija

      Ei ole vapari- tai matsaustyyli lähtökohdiltaan. Entisajan Japanissa ihmiset opettelivat pienenä kävelemisen ja lukemisen lisäksi painimaan ja hutkimaan myös käsin ja jaloin. Kuului yleissivistykseen.

      Hontai yoshin ryu ja muut edelleen elossa olevat perinteiset tyylit ovat eräänlaista taistelutaidon hienosäätöä. Jos ei ole aiempaa kokemusta taistelulajeista, tekniikan oppimiseen kuluu hirvittävän kauan aikaa. Itse aloitin kamppailulajiharjoittelun kyseisellä jujutsulla, ja joitakin vuosia myöhemmin otin ohjelmaani myös enemmän potkuihin, lyönteihin ja kontaktiotteluun keskittyvän lajin, jottei homma menisi täysin teoriaopiskeluksi. Hyvin tuntuu sujuvan molemmat lajit. Jujutsusta ei ole varmasti ollut haittaa myöhempäänkään kamppailuharjoitteluun. Kaikki muu tuntuu todella simppeliltä, kun on kokemusta jostain vaikeammasta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En usko et meistä tulee jotain

      Se ei kuitenkaan estä toivomasta et tulisi. Toivon et voitas suudella ja se sais asioita loksahtamaan paikoilleen. Jutel
      Ikävä
      10
      2640
    2. Kuvaile itseäsi

      Kaivatullesi, niin että hän sinut tunnistaa.
      Ikävä
      91
      1976
    3. Eini paljastaa nuorekkuutensa salaisuuden - Tämä nousee framille: "Se on pakko, että jaksaa!"

      Discokuningatar Eini on täyttänyt upeat 64 vuotta. Lavoilla ja keikoilla nähdään entistä vapautuneempi artisti, joka ei
      Suomalaiset julkkikset
      39
      1511
    4. Huomenta keskipäivää

      Kivaa päivää mukaville ja söpösille. 🐺🫅❤️☕☀️
      Ikävä
      260
      1398
    5. Yli puolella maahanmuuttajalapsista ei ole tietoja ja taitoja, joilla selviää yhteiskunnassa

      Miksi Suomeen otetaan väkeä jolla on älyvajetta? https://www.hs.fi/politiikka/art-2000010730220.html
      Maailman menoa
      273
      1038
    6. Oletko koskaan katunut kun

      elämäsi tilaisuus jäi käyttämättä? 💔
      Ikävä
      67
      933
    7. Olen J-mies

      Jos kerrot sukunimeni alkukirjaimen, ja asuinpaikkakuntani. Lupaan ottaa yhteyttä sinuun.
      Ikävä
      47
      891
    8. Sinusta näkee että

      Kaipaat paljon.
      Ikävä
      55
      864
    9. Ei sitten, ei olla enää

      Missään tekemisissä. Unohdetaan kaikki myös se että tunsimme. Tätä halusit tämän saat. J miehelle. Rakkaudella vaalea na
      Ikävä
      77
      860
    10. Haluaisin ottaa sinut syleilyyni mies

      Olet suloinen...
      Ikävä
      44
      775
    Aihe