Todellisuutta ilman apurattaita

VapPoya2016

Tämä ei ole kysymys, tämä ei ole neuvo, tämä ei ole buddhalaisuutta, tämä on *kokemus* ja ajatuksia siitä:

Kuuntelin metsässä tuulen puuskittaista "juttelua" puissa ja väsymykseltäni en jaksanut lähtä ideoiden kelkkaan... Ajattelin että miksen voisi vain olla oma itseni, miksi pitää koko ajan ajatella jotakin muuta, jotakin ekstraa...?

Sitten tajusin, että mitä on lisätty itseen, on olemassa vain *lisäksi* - se on "feikki-minä"! Feikki-minää on se, mitä on opittu olemaan, mitä on otettu lisäksi, eli mielessä pyörivä asioiden tavoittelu, suunnitelmat, mielikuvat itsestä, muistelu, muutkin asiat, sekä *nimi*... En ole tullut äitini kohdusta nimi mukanani, vaan se on tullut jälkeenpäin. Se on jotain mihin minulla on olemassa tietty määrä uskoa.

Se mitä koostuu ajattelussani *nimestäni*, ja mikä on se *nimi* - se tuulenpesä joka on persoonani - se on feikki-minää...

Usko ja logiikka ovat ristiriidassa tässä asiassa, mutta siinä ei itsessään ole ristiriitaa, sillä usko ei perustu logiikkaan. Järki on uskoa vahvempi.

Miksen siis voisi olla oma itseni? Enkö "saisi"? En ole kukaan muu kuin Minä, eikä Minussa ole ketään muuta kuin Minä, joten miksi uskon vieläkin feikki-minään, ja sen tavoitteisiin ja mielikuviin siitä, millainen minun pitäisi olla ja ketä pitäisi uskoa?

4

70

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • feikitön

Millainen kokemuksesi ITSESTÄ, ei-feikkiminästä on?

• keskustellaan

no feikki minä on ego , kun on hurja kuvitelma päällä on mieli egon valtaama , oikea minä on aina puhdas , lika eli ego vaan pyyhitään pois , yhteiskunnassa on monia tapoja nykyään millä feikki minän voi putsata , seikkailija on kuten hän on kuvitelmissaan , iso työ edessä , feikki feikin päällä , kaatopaikka

• Aloittajat

Aloittajan jatkoajatuksia:

Jos kauhaistaan "ajattelun kukkalapiolla" se "ITSE" heti ylös mielen maasta, kun se esiintyy, sanoisin että se näyttää olevan pohjimmiltaan samanlainen määritelmä, kuin muutkin.

Itsen todellisuudesta kertoo paljon, että se voi muodostua, hävitä ja muuttua. Se on seurausta joistakin asioista. Näemme sen pysyvänä ja yhtenä, vaikka se on joka kerta erilainen.

Koska meillä on monia mielipiteitä ja haluja ja näemme kaiken yksisilmäisesti, olemme kiinni tekemisissä. Jos ei olisi tarvetta tehdä mitään, emme olisi mitään. Tekemisen loppu on olemisen loppu, mutta se ei tarkoita, että tekeminen loppuisi kehon kuolemassa. Jokin voi ehkä jatkaa tekemistään, niittäen satoa tekemisistään ja kimpoillen niiden seurauksissa, lopun ikäänsä?

No mitä sitten pitäisi tehdä? Sitä mieli kyselee aina. Jeesuksen kultainen sääntö lieneekin kultainen. Ehkä se vie kultaisille kaduille... Kaikessa on kyse siitä mitä teet.

PS: Onhan tämä hienoa ajattelua ;)

• Tumpelokanuuna
        Aloittajat kirjoitti:

Aloittajan jatkoajatuksia:

Jos kauhaistaan "ajattelun kukkalapiolla" se "ITSE" heti ylös mielen maasta, kun se esiintyy, sanoisin että se näyttää olevan pohjimmiltaan samanlainen määritelmä, kuin muutkin.

Itsen todellisuudesta kertoo paljon, että se voi muodostua, hävitä ja muuttua. Se on seurausta joistakin asioista. Näemme sen pysyvänä ja yhtenä, vaikka se on joka kerta erilainen.

Koska meillä on monia mielipiteitä ja haluja ja näemme kaiken yksisilmäisesti, olemme kiinni tekemisissä. Jos ei olisi tarvetta tehdä mitään, emme olisi mitään. Tekemisen loppu on olemisen loppu, mutta se ei tarkoita, että tekeminen loppuisi kehon kuolemassa. Jokin voi ehkä jatkaa tekemistään, niittäen satoa tekemisistään ja kimpoillen niiden seurauksissa, lopun ikäänsä?

No mitä sitten pitäisi tehdä? Sitä mieli kyselee aina. Jeesuksen kultainen sääntö lieneekin kultainen. Ehkä se vie kultaisille kaduille... Kaikessa on kyse siitä mitä teet.

PS: Onhan tämä hienoa ajattelua ;)

On hienoa ajattelua, liiankin hienoa. Niin hienoa että ei siitä mitään ymmärtänyt.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.

Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.
      Terveys
      318
      7464
    2. Viiimeinen viesti

Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill
      Suhteet
      66
      2156
    3. Mikä olisi sinun ja kaivattusi

Tarinan kertovan elokuvan nimi?
      Ikävä
      175
      1827
    4. epäonnen perjantain rikos yritys

onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä
      Kajaani
      16
      1372
    5. Onko kaivattusi täysin vietävissä ja

vedätettävissä?
      Ikävä
      112
      1277
    6. Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"

Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie
      Suomalaiset julkkikset
      9
      1241
    7. Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa

- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 18
      Maailman menoa
      169
      1220
    8. RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.

Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j
      Puolanka
      55
      1151
    9. Kirjoitin sinulle koska

tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j
      Ikävä
      41
      1081
    10. Martina pääsee upeisiin häihin

Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      290
      1019
    Aihe