Todellisuutta ilman apurattaita

VapPoya2016

Tämä ei ole kysymys, tämä ei ole neuvo, tämä ei ole buddhalaisuutta, tämä on *kokemus* ja ajatuksia siitä:

Kuuntelin metsässä tuulen puuskittaista "juttelua" puissa ja väsymykseltäni en jaksanut lähtä ideoiden kelkkaan... Ajattelin että miksen voisi vain olla oma itseni, miksi pitää koko ajan ajatella jotakin muuta, jotakin ekstraa...?

Sitten tajusin, että mitä on lisätty itseen, on olemassa vain *lisäksi* - se on "feikki-minä"! Feikki-minää on se, mitä on opittu olemaan, mitä on otettu lisäksi, eli mielessä pyörivä asioiden tavoittelu, suunnitelmat, mielikuvat itsestä, muistelu, muutkin asiat, sekä *nimi*... En ole tullut äitini kohdusta nimi mukanani, vaan se on tullut jälkeenpäin. Se on jotain mihin minulla on olemassa tietty määrä uskoa.

Se mitä koostuu ajattelussani *nimestäni*, ja mikä on se *nimi* - se tuulenpesä joka on persoonani - se on feikki-minää...

Usko ja logiikka ovat ristiriidassa tässä asiassa, mutta siinä ei itsessään ole ristiriitaa, sillä usko ei perustu logiikkaan. Järki on uskoa vahvempi.

Miksen siis voisi olla oma itseni? Enkö "saisi"? En ole kukaan muu kuin Minä, eikä Minussa ole ketään muuta kuin Minä, joten miksi uskon vieläkin feikki-minään, ja sen tavoitteisiin ja mielikuviin siitä, millainen minun pitäisi olla ja ketä pitäisi uskoa?

4

57

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • feikitön

      Millainen kokemuksesi ITSESTÄ, ei-feikkiminästä on?

      • keskustellaan

        no feikki minä on ego , kun on hurja kuvitelma päällä on mieli egon valtaama , oikea minä on aina puhdas , lika eli ego vaan pyyhitään pois , yhteiskunnassa on monia tapoja nykyään millä feikki minän voi putsata , seikkailija on kuten hän on kuvitelmissaan , iso työ edessä , feikki feikin päällä , kaatopaikka


      • Aloittajat

        Aloittajan jatkoajatuksia:

        Jos kauhaistaan "ajattelun kukkalapiolla" se "ITSE" heti ylös mielen maasta, kun se esiintyy, sanoisin että se näyttää olevan pohjimmiltaan samanlainen määritelmä, kuin muutkin.

        Itsen todellisuudesta kertoo paljon, että se voi muodostua, hävitä ja muuttua. Se on seurausta joistakin asioista. Näemme sen pysyvänä ja yhtenä, vaikka se on joka kerta erilainen.

        Koska meillä on monia mielipiteitä ja haluja ja näemme kaiken yksisilmäisesti, olemme kiinni tekemisissä. Jos ei olisi tarvetta tehdä mitään, emme olisi mitään. Tekemisen loppu on olemisen loppu, mutta se ei tarkoita, että tekeminen loppuisi kehon kuolemassa. Jokin voi ehkä jatkaa tekemistään, niittäen satoa tekemisistään ja kimpoillen niiden seurauksissa, lopun ikäänsä?

        No mitä sitten pitäisi tehdä? Sitä mieli kyselee aina. Jeesuksen kultainen sääntö lieneekin kultainen. Ehkä se vie kultaisille kaduille... Kaikessa on kyse siitä mitä teet.

        PS: Onhan tämä hienoa ajattelua ;)


      • Tumpelokanuuna
        Aloittajat kirjoitti:

        Aloittajan jatkoajatuksia:

        Jos kauhaistaan "ajattelun kukkalapiolla" se "ITSE" heti ylös mielen maasta, kun se esiintyy, sanoisin että se näyttää olevan pohjimmiltaan samanlainen määritelmä, kuin muutkin.

        Itsen todellisuudesta kertoo paljon, että se voi muodostua, hävitä ja muuttua. Se on seurausta joistakin asioista. Näemme sen pysyvänä ja yhtenä, vaikka se on joka kerta erilainen.

        Koska meillä on monia mielipiteitä ja haluja ja näemme kaiken yksisilmäisesti, olemme kiinni tekemisissä. Jos ei olisi tarvetta tehdä mitään, emme olisi mitään. Tekemisen loppu on olemisen loppu, mutta se ei tarkoita, että tekeminen loppuisi kehon kuolemassa. Jokin voi ehkä jatkaa tekemistään, niittäen satoa tekemisistään ja kimpoillen niiden seurauksissa, lopun ikäänsä?

        No mitä sitten pitäisi tehdä? Sitä mieli kyselee aina. Jeesuksen kultainen sääntö lieneekin kultainen. Ehkä se vie kultaisille kaduille... Kaikessa on kyse siitä mitä teet.

        PS: Onhan tämä hienoa ajattelua ;)

        On hienoa ajattelua, liiankin hienoa. Niin hienoa että ei siitä mitään ymmärtänyt.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tykkään sinusta tosi tosi paljon

      Siksi en pysty sisäistämään sitä, että se ei ole molemminpuolista. Sattuu liikaa. En osaa käsitellä sitä tunnetta, koska
      Ikävä
      51
      3417
    2. Mikä sai sut ihastumaan

      Mitä tapahtui?
      Ikävä
      155
      2057
    3. Kaupan kassalla kannataa olla kylmä käytös

      https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010488540.html "19-vuotias Minja ja 59-vuotias Anne työskentelevät sillä todelli
      Sinkut
      200
      1722
    4. Mitä tehdä asialle?

      Jos laitan deitti-ilmon "40-vuotias nainen etsii seuraa" niin ketään ei kiinnosta (korkeintaan paria runkkaripenaa joill
      Sinkut
      131
      1633
    5. 80
      1145
    6. Hyvää heinäkuuta

      Hyvää huomenta ihanaa. 🦗🌾☔🤗🌻❤️
      Ikävä
      234
      1104
    7. Mitä helvettiä pakolaisille pitäisi tehdä RAJALLA?

      Jos Venäjä työntää rajalle pakolaisia ja tekee Suomelle selväksi että heidän puolelleen ei ole pakolaisilla asiaa - mitä
      Maailman menoa
      267
      1010
    8. Ethän syytä itseäsi

      siitä miten asia menivät. Mä en antanut sulle tilaisuutta.
      Ikävä
      125
      959
    9. Olen pahoillani mies

      Olen surullinen puolestasi, ettet saanut kaipaamaasi naista. Yrititkö lopulta edes? Teistä olisi tullut hyvä pari
      Ikävä
      52
      919
    10. Olet mies varmasti peto

      Makkarin puolella. 🤤
      Ikävä
      72
      875
    Aihe