Gigantti välttelee myymiensä tuotteiden takuuvastu

haajanenh

GIGANTTI VASTAA:"Takuu ja reklamaatio eivät kata ulkoisista tekijöistä tai virhekäsittelystä koostuvia vaurioita. Jos huoltoon lähetetyssä tuotteessa oleva vika ei ole nk. alkuperäinen vika, eikä takuu kata korjausta tulee asiakkaan maksaa toimituskulut, tuotteen tarkastuksesta aiheutuvat kulut sekä mahdollinen korjaus. Gigantti ei vastaa tiedostojen ja tietojen häviämisestä. Muista varmuuskopioida tiedostot ennen tuotteen lähettämistä huoltoon. Lisätietoja saatte osoitteesta www.gigantti.fi/huolto"
KULUTTAJA SAAMA OHJE KULUTTAJAVIRASTOSTA: ”Kuluttajariitalautakunta toteaa, että toimittaessaan ostamansa laitteen takuuaikana huoltokorjaamoon ostaja voi lähtökohtaisesti olettaa, että korjaus on maksuton. Jos korjaamo on laiminlyönyt yhteydenoton kuluttajaan ennen maksulliseen korjaukseen ryhtymistä, kuluttajariitalautakunta on ratkaisukäytännössään katsonut, ettei korjaamolla ole oikeutta laskuttaa muuta kuin vian etsimisestä aiheutuneet kulut.

K:n tietokoneen toimintahäiriö on edellyttänyt käyttöjärjestelmän uudelleenasentamista sekä ajurien ja päivitysten asentamista. Lautakunta pitää koneelle suoritettuja toimenpiteitä sinänsä asianmukaisina.

EH ei ole kuitenkaan voinut osoittaa, että käyttöjärjestelmän uudelleenasentamiseen olisi saatu K:lta lupa. EH on vedonnut sopimusehtoonsa, jonka mukana käyttöjärjestelmän palauttamisesta ohjelmistovikojen pois rajaamiseksi ei erikseen otetaan yhteyttä asiakkaaseen, vaan sen suorittamisesta veloitetaan aina automaattisesti 40 euroa sekä rahtikulut. Lautakunta toteaa, että tällainen sopimusehto on kuluttajansuojalain 5 luvun 2 §:n nojalla mitätön.

Kuluttajariitalautakunta on ratkaisukäytännössään katsonut, että huoltoliikkeellä on oikeus periä tarkastuksesta kohtuullinen maksu silloin, kun tarkastuksessa käy ilmi, että vika on aiheutunut takuun ulkopuolisesta syystä. K:lla ei ole ollut aihetta olettaa, ettei tarkastuksesta perittäisi maksua, jos kysymys olisi takuun ulkopuolisesta viasta.

EH:lla olisi ollut oikeus periä tietokoneen tarkastuksesta kohtuullinen maksu. Se on veloittanut käyttöjärjestelmän uudelleen asennuksesta 40 euroa. Lautakunta katsoo, että määrä vastaa kohtuullisia tarkastuskuluja. Koska tietokoneessa ei ole ollut kuluttajansuojalain 5 luvun mukaista tavaran virhettä, joka olisi oikeuttanut K:n vaatimaan veloituksetonta takuukorjausta, K:n vastuulle jäävät myös tavaran kuljetuskulut 28,50 euroa.

KULUTTAJAN MOITE GIGANTILLE: Gigantin olisi tullut selkeästi ilmoittaa että jos laite toimii niin että vain ohjelmisto on vioittunut, gigantin takuu ei kata korjausta. Sekä kuinka paljon asiakkaalle aiheutuu kustannuksia laitteennlähettämisestä, vian tutkimisesta ja korjaamisesta ja laitteen takaisin lähettämisestä.
Hyvään kauppatapaannolisi kuulunut että gigantti olisi perehtynyt asiaan ja kertonut suoraan, selkokielellä em asiat, laittamatta kylmiä linkkejä takuuehtoihin, jotka ovat niin tulkinnanvaraisia, ettei asiaan perehtymätön voi mitekään varmistua siitä millaisiin taloudellissin riskeihin sitoutuu jos käyttää gigantin takuupalveluita. Kuluttaja saa todennäköisesti samat palvelut paikkakunnaltaan mahdollisesti jopa halvemmalla.

1

125

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • "Jos huoltoon lähetetyssä tuotteessa oleva vika ei ole nk. alkuperäinen vika, eikä takuu kata korjausta tulee asiakkaan maksaa toimituskulut, tuotteen tarkastuksesta aiheutuvat kulut sekä mahdollinen korjaus."

      Tietysti.

      "Gigantti ei vastaa tiedostojen ja tietojen häviämisestä."

      Tietysti. Varmuuskapiointi on jokaisen omalla vastuulla.

      "KULUTTAJA SAAMA OHJE KULUTTAJAVIRASTOSTA: ”Kuluttajariitalautakunta toteaa, että toimittaessaan ostamansa laitteen takuuaikana huoltokorjaamoon ostaja voi lähtökohtaisesti olettaa, että korjaus on maksuton."

      Kyllä, silloin kun vika on tuotteessa.

      Se kyllä pitää paikkansa, että pitää ilmoittaa asiakkaalle että haluaako se sen kuntoon vai mitä sille halutaan tehdä.

      "EH ei ole kuitenkaan voinut osoittaa, että käyttöjärjestelmän uudelleenasentamiseen olisi saatu K:lta lupa. EH on vedonnut sopimusehtoonsa, jonka mukana käyttöjärjestelmän palauttamisesta ohjelmistovikojen pois rajaamiseksi ei erikseen otetaan yhteyttä asiakkaaseen, vaan sen suorittamisesta veloitetaan aina automaattisesti 40 euroa sekä rahtikulut. Lautakunta toteaa, että tällainen sopimusehto on kuluttajansuojalain 5 luvun 2 §:n nojalla mitätön."

      Mielestäni asiakkaan pitäisi itse nollata se kone ennen huoltoon viemistä ja tarkistaa ratkeaako vika sillä. Mikäli konetta ei ole nollattu, kyseessähän ei ole enää kuluttajansuojalain mukainen takuuhuolto vaan annetana toimeksianto Gigantille nollata se kone.

      Tietysti jos asiakas palauttaa takuuhuoltona ja konetta ei ole nollattu niin sitten Gigantin pitäisi tietysti ilmoittaa asiasta että kyseessä ei ole takuuhuolto. Molemminpuolin on siis mokailtu.

      "Gigantin olisi tullut selkeästi ilmoittaa että jos laite toimii niin että vain ohjelmisto on vioittunut, gigantin takuu ei kata korjausta."

      Mikäli uudelleenkäynnistys, tehdastilaan palautus, tehdastilaanpalautus ja päivitys ei ratkaise ongelmaa, silloin Gigantilla on toki vastuu tästä.

      Tuo "ohjelmiston vioittuminen" on kyllä sitten outoa tekstiä kuluttajaviranomaiselta. Kyllähän se lukee kuluttajansuojalaissa, että virhevastuuta ei synny vääränlaisesta käsittelystä. Eli jos käyttäjä itse sotkee koneensa ohjelmat niin miten se muka olisi Gigantin vika? Sitä varten siellä on se tehdastilaan palautus, että saa samanlaiseksi mitä oli myydessä niin voidaan varmistua siitä, että ei ole sotkettu. Ohjelmistovikoihin on myös jos myydyistä ohjelmista löytyy vikoja.

      "Kuluttaja saa todennäköisesti samat palvelut paikkakunnaltaan mahdollisesti jopa halvemmalla."

      Kyllähän 40€ on aika edullinen tehdastilaan palauttamisesta ja päivittämisestä. Siitä tunnutaan tavallisesti pyydettävän 70€.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      40
      2042
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      45
      1577
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      29
      1461
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      19
      1447
    5. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1431
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1405
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1377
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1310
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1240
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      5
      1227
    Aihe