Ärsyttää, kun kaverini haukkuu minua autistiksi

tympääntynyt

Minulla on Asperger ja minua ärsyttää, kun eräs kaverini on nimitellyt minua autistiksi, jos olen suutuksissani haukkunut häntä joksikin. Ei ole oikein, että autistia käytetään haukkumasanana ja eihän haukkuminen tietenkään muutenkaan ole oikein, mutta vielä väärempää on, jos haukutaan joksikin, jossa ei ole mitään pahaa ja johon ei itse voi tai ole voinut vaikuttaa. Itse sanoin vuosia sitten eräälle liikuntaterapeutille, jonka luona kävin säännöllisesti, ja jonka kanssa olin myös tekemisissä jo pitkään ennen kuin sain diagnoosini, että tuntuu ikävältä kuulua autisteihin, koska olin tietty kuullut, että Asperger kuuluu autisminkirjoon. Hän sanoi sitten minulle, että ei minua kyllä autistina voi pitää, koska osaan jutella tavallisesti ja vakavasti autistisethan eivät yleensä osaa.

32

2400

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ggyhjbj

      Mulla on kannerin autismi ja mä puhun lähestulkoon normaalisti.

      • tympääntynyt

        Selvä. Anteeksi jos viestini loukkasi sinua.


      • Ggyhjbj

        En kirjoittanut tuota äskeistä.


      • Ggyhjbj
        Ggyhjbj kirjoitti:

        En kirjoittanut tuota äskeistä.

        Ja oikeastaan mun diagnoosi on lievä kannerin autismi, joka on melkein sama kuin asperger. Tai ainakin muhun pätee yhtä hyvin myös asperger-piirteet.


    • i_shityounot

      Kannattaa miettiä onko kyseessä oikeasti "kaveri" vai jonkun aivan muun tyyppinen ihminen. Varsinkin jos teille tulee usein riitaa. Jos meinaan itse haluaisin muuttaa jotain kouluajoiltani, niin ehdottomasti en hakeutuisi vääränlaiseen seuraan. Tätä kannattaa pohtia.

      • tympääntynyt

        Mutta olenko siis autisti vai en? Ottaa päähän kun yksi sanoo yhtä ja toinen toista.


      • I_shityounot
        tympääntynyt kirjoitti:

        Mutta olenko siis autisti vai en? Ottaa päähän kun yksi sanoo yhtä ja toinen toista.

        Jos nyt ihan totuudella puhutaan niin ei ole mitään kahta selvää ryhmää "autistit" ja "ei-autistit". Totuudenmukaisemmin puhutaan lievästi tai vakavasti autististista ihmisistä eikä pelkästään autisteista, sillä autismia on niin paljon erilaista ja eriasteista että ei voida vetää mitään rajaa, mikä määrittelisi autistin; millä perusteella jotain lievemmin autistista ihmistä ei pidetä autistina ja enemmän autistista taas pidetään? Totuus kuitenkin on että jokaikisessä ihmisessä on joitain autistisia piirteitä. Asperger käsitetään usein autismin lievänä muotona, mutta koska monet kyseisen tilan omaavat pärjäävät mainiosti itsekseen ja sopeutuvat yhteiskuntaan, on sitä joskus hieman tietämätöntä verrata autismin invalidisoivampiin muotoihin jolloin ihminen tarvii jatkuvaa avustusta.

        Olen samaa mieltä siitä että autisti on harvinaisen huono haukkumasana. Kuten totesitkin jo, autistisuudelle ei voi yhtään mitään eikä siinä muun muassa sen vuoksi olekaan mitään pahaa. Haukkumasanoja ei ylipäätään kannata ottaa liian kirjaimellisesti tai tosissaan, voihan kaverisi haukkua sinua myös vaikka tuulimyllyksi mutta ei se sinusta tuulimyllyä tee. Samalla tavalla se ei tee sinusta "autistia" jos kaveri nimittää sinua sellaiseksi. Kannattaa siis suhtautua kriittisesti siihen miksi kaverit tai muut sinua kutsuvat.


      • tympääntynyt
        I_shityounot kirjoitti:

        Jos nyt ihan totuudella puhutaan niin ei ole mitään kahta selvää ryhmää "autistit" ja "ei-autistit". Totuudenmukaisemmin puhutaan lievästi tai vakavasti autististista ihmisistä eikä pelkästään autisteista, sillä autismia on niin paljon erilaista ja eriasteista että ei voida vetää mitään rajaa, mikä määrittelisi autistin; millä perusteella jotain lievemmin autistista ihmistä ei pidetä autistina ja enemmän autistista taas pidetään? Totuus kuitenkin on että jokaikisessä ihmisessä on joitain autistisia piirteitä. Asperger käsitetään usein autismin lievänä muotona, mutta koska monet kyseisen tilan omaavat pärjäävät mainiosti itsekseen ja sopeutuvat yhteiskuntaan, on sitä joskus hieman tietämätöntä verrata autismin invalidisoivampiin muotoihin jolloin ihminen tarvii jatkuvaa avustusta.

        Olen samaa mieltä siitä että autisti on harvinaisen huono haukkumasana. Kuten totesitkin jo, autistisuudelle ei voi yhtään mitään eikä siinä muun muassa sen vuoksi olekaan mitään pahaa. Haukkumasanoja ei ylipäätään kannata ottaa liian kirjaimellisesti tai tosissaan, voihan kaverisi haukkua sinua myös vaikka tuulimyllyksi mutta ei se sinusta tuulimyllyä tee. Samalla tavalla se ei tee sinusta "autistia" jos kaveri nimittää sinua sellaiseksi. Kannattaa siis suhtautua kriittisesti siihen miksi kaverit tai muut sinua kutsuvat.

        No kaverinihan on siksi haukkunut minua autistiksi, koska minulla on Asperger.


      • Asperger_
        I_shityounot kirjoitti:

        Jos nyt ihan totuudella puhutaan niin ei ole mitään kahta selvää ryhmää "autistit" ja "ei-autistit". Totuudenmukaisemmin puhutaan lievästi tai vakavasti autististista ihmisistä eikä pelkästään autisteista, sillä autismia on niin paljon erilaista ja eriasteista että ei voida vetää mitään rajaa, mikä määrittelisi autistin; millä perusteella jotain lievemmin autistista ihmistä ei pidetä autistina ja enemmän autistista taas pidetään? Totuus kuitenkin on että jokaikisessä ihmisessä on joitain autistisia piirteitä. Asperger käsitetään usein autismin lievänä muotona, mutta koska monet kyseisen tilan omaavat pärjäävät mainiosti itsekseen ja sopeutuvat yhteiskuntaan, on sitä joskus hieman tietämätöntä verrata autismin invalidisoivampiin muotoihin jolloin ihminen tarvii jatkuvaa avustusta.

        Olen samaa mieltä siitä että autisti on harvinaisen huono haukkumasana. Kuten totesitkin jo, autistisuudelle ei voi yhtään mitään eikä siinä muun muassa sen vuoksi olekaan mitään pahaa. Haukkumasanoja ei ylipäätään kannata ottaa liian kirjaimellisesti tai tosissaan, voihan kaverisi haukkua sinua myös vaikka tuulimyllyksi mutta ei se sinusta tuulimyllyä tee. Samalla tavalla se ei tee sinusta "autistia" jos kaveri nimittää sinua sellaiseksi. Kannattaa siis suhtautua kriittisesti siihen miksi kaverit tai muut sinua kutsuvat.

        Joten? Miksi selvittelet jo kaikille täysin päivänselvää asiaa täällä; kyllä todellakin on olemassa ja myöskin erotettavissa ihmiset, joilla on eroavaisuuksia suhteessa kanssaihmisiinsää kommunikatiivisesti. Tämä ryhmä poikkeaa niistä muista erityisryhmittymistä.


      • Ggyhjbj

        En kirjoittanut tuotakaan.


      • Aspergerinfo_YP

        Voisitko jättää ikävät kommentit omaan arvoonsa eli olla kommentoimatta niihin yhtään mitään, voisit ehkä päästä helpommalla. Ystävät eivät hauku toisiaan, silloin jos sinua on kaverisi haukkunut, en pitäisi häntä enää ystävänä taikka kaverinakaan. Jos ette pysty selvittämään asiaa puhumalla taikka kirjoittamalla kunnioittaen toinen toistanne, mihin ei herjaaminen tai mustamaalaus kuulu.


      • tympääntynyt

        No niin kai pitäisi tehdä. Nyt se taas alko vittuilla mulle ja jako tämän jutun mulle Facebookissa. http://www.kaleva.fi/uutiset/kotimaa/autisti-nakee-maailman-toisin/65483/ Ja sitten sano vielä: "Kyllä tossa sanottas js olis lääkäriksi. Suurin osa heistä joutuu työkyvyttömyyseläkkeelle. Varmasti.lukis että mutta osa pääse jops lääkärin ammattiin jne." Väittää mulle että Aspergereita ei oo lääkäreinä vaikka mä tiedän että on koska mulle yks liikuntaterapeutti sano niin monta vuotta sitten ja vielä että ne on yleensä tosi hyviä lääkäreitä. Sit tää vielä väittää että hän tietää siitä että Aspergereita ei oo lääkäreinä koska hän ei oo koskaan semmosta nähny.


      • Anonyymi

        kyynell, kuulostaa sinun onnelmalta.


    • Oletko tullut ajatelleeksi että siinä voisi vain smalltalkista.

    • Anonyymi

      Ystävälläni on asperger-mies ja on mahtava tyyppi. Todella luova mies ja niin rauhallinen puheääni, että saan välillä jännäväristyksiä kroppaani. Hän rasittuu helposti ihmisten seurassa ja pakenee talvisinkin välillä mökille omaan rauhaansa. Hän on opettanut minulle kaikenlaisia niksejä. Ainoa, mikä häiritsee on empatikyvyn puute tai ainakin hyvin olematon olematta kuitenkin narsisti. Töksäyttelijä. Kun mieheni kuoli niin ystäväni mies tokaisi ilmekään värähtämättä, että kyllä noille munkeille hoitajia löytyy jonoksi asti ja teki härskejä käsieleitä ja päästeli "tööt tööt" -ääniä. Tuosta tuli riitaa ja välirikko vuodeksi. Muutenkin sellainen häpeämätön rintojentuijottelija ja tirkistelee saunan ikkunan takana. Se on sitä kömpelyyttä, mitä pitää kai sietää ja ymmärtää. Kun olin surutyöni tehnyt niin ystävyytemme jatkui taas ja jaksan kuunnella ja jopa naurahdan hänen kömpelöille töksäytyksilleen.

      • Anonyymi

        Ei tuo ole autismia vaan perisuomalaista junttia. Ihan normaalia valtaväestönkin keskuudessa.


      • Anonyymi

        "Muutenkin sellainen häpeämätön rintojentuijottelija ja tirkistelee saunan ikkunan takana. Se on sitä kömpelyyttä, mitä pitää kai sietää ja ymmärtää."

        Olen itse Asperger-henkilö ja sanon suoraan, että mielestäni tirkistely ei liity mitenkään Aspergeriin. Voin vakuuttaa, että missään diagnostisissa kriteereissä ei mainita taipumusta tirkistelyyn. Mielestäni tirkistelyä ei tarvitse sietää keneltäkään. Kehottaisin näin ensi alkuun sanomaan hänelle suoraan, että tuollainen käytös ei ole hyväksyttävää.


    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      55
      2190
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      59
      1851
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      53
      1685
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      3
      1612
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1584
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1504
    7. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      135
      1483
    8. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      5
      1347
    9. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      7
      1311
    10. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      1
      1208
    Aihe