Marianne Lehenkarin lapsuudenkodissa

Upea.löytö_alempaa

odotettiin maailmanloppua. Hän halusi mieluummin elää.

Eroon helluntailaisuudesta

“Kotona jokainen päivä alkoi Jeesuksella ja loppui Jeesukseen. Isäni oli Oulun helluntaiseurakunnan lähetti, ja kun minä synnyin, perheemme asui Itävallassa Wienin lähistöllä pienessä vuoristokylässä.

Äiti hoiti meitä perheen neljää lasta. Olohuone toimi seurakuntasalina, ja talomme ulkoseinään oli porattu suuri risti. Koskaan ei saanut kiukutella, varsinkaan kirkonmenojen aikana. Kotona puhuttiin kielillä ja kaatuiltiin pyhän hengen voimasta, ja Jeesusta odotettiin koko ajan. Ei voinut olla varma, kannattaisiko maanantain matematiikan kokeisiin valmistautua, koska maailma saattaisi loppua jo sunnuntaina.

Äiti oli hellä ja isä kannustava, mutta he puhuivat aina taivastiestä. Reilua vuotta vanhempi siskoni oli minulle kaikki kaikessa, ja nukahdimme iltaisin käsi kädessä. Luin pienenä tyttönä Raamatun läpi ja yritin tulla uskoon, mutta yrityksestä huolimatta en kyennyt karismaattiseen hurmokseen.

Olin varma, että muun perheen lentäessä Jeesuksen kanssa taivaaseen, jäisin pupun kanssa kahdestaan tyhjään kotiin. Mietin, voisinko sitten enää hakea lähikaupasta ruokaa, ja saisiko pupu puutarhasta salaattia.

En osannut riemuita maailmanlopusta. Kestin herätyskokoukset ja pitkät, tulikivenkatkuiset saarnat laskemalla olohuoneen verhon silmukoita ja siirtymällä mielessäni omaan maailmaani. Tai leikkimällä sormileikkejä: jos saarnaaja sanoi helvetti, taivas, enkeli tai armo, napsautin sormiani. Toisinaan jouduin teeskentelemään kielillä puhumista, ja ulospäin näytin kai uskovaiselta mallilapselta.

Perheemme palasi Ouluun, kun menin peruskoulun toiselle luokalle. Isäni jatkoi saarnaajan töitä. Viikot kuluivat koulussa ja seurakunnan riennoissa. Melkein joka ilta oli raamattupiiri, kuoroharjoitukset tai herätyskokous. Opin kotona, että paholainen ja enkelit ovat maailmassa läsnä ja sielunvihollinen houkuttelee joka paikassa. Perheellämme ei ollut maalliseen elämään mitään suhdetta.

Vähitellen aloin saada koulussa maallisia kavereita. Tajusin, ettei maailma olekaan paha paikka. Ihmiset olivat mukavia ja heille riitti, että oli olemassa, ei tarvinnut tehdä mitään erityistä, puhua kielillä tai muuta sellaista.

Murrosiässä eristäydyin kotona ollessa omaan huoneeseeni kirjoittamaan. Lopulta elin kahdessa täysin eri todellisuudessa. Vanhemmat eivät tienneet maallisesta elämästä, tupakanpoltosta, poikaystävästä, levottomuudesta ja rock-musiikista, ja koulukaverit eivät tienneet kotioloistani.

Vuotta vanhemman poikaystäväni tapasin, kun olin 15-vuotias. Hän oli tuttavani pikkuveli, eikä hän kuulunut helluntailaisiin. Lopulta ahdistukseni kotona kasvoi sellaisiin mittoihin, että pyöräilin kotoa Oulun keskustaan ja hankin itselleni asunnon ja opintotuet ja asumistuen. Minun oli pakko muuttaa pois kotoa.

Poikaystäväni asui jo omillaan, ja hän neuvoi minua käytännön asioissa. Omaan kotiin muuttaminen tuntui mielettömän hyvältä. Se oli elämäni onnellisin hetki.

Vapauden itsenäiseen elämään sain lopullisesti, kun menin poikaystäväni kanssa naimisiin 17-vuotiaana. Se oli rakkausliitto, mutta naimisiinmeno oli pakko, etten olisi häpäissyt lapsuudenperhettäni enää enempää. Vanhempani järjestivät häät. Olimme kyllä tehneet kutsuvieraslistan ja toivoneet, ettei häissä ole liikaa Jeesus-juttuja.

Olen elänyt mieheni kanssa siitä lähtien. Pidimme nuorina yhdessä hauskaa. Hoidimme silti koulun ja myöhemmin opinnot mallikelpoisesti. Mieheni kanssa olen tullut viimein hyväksytyksi ja rakastetuksi sellaisena kuin olen.

Helsinkiin muutimme, kun mieheni sai opiskelupaikan Helsingin yliopistosta, ja siitä lähtien olemme asuneet samoilla nurkilla Sörnäisissä. Minä luin itseni sairaanhoitajaksi ja kätilöksi, ja työskentelen nyt tiiminvetäjänä terveydenhuollon puhelinneuvonnassa.

Esikoisemme syntyi viisitoista vuotta sitten. Olimme mieheni kanssa aivan tohkeissamme tyttövauvasta: miten mitään niin ihmeellistä saattoi tapahtua meille, mitä olimme tehneet ansaitaksemme sellaisen lahjan.

Viisi vuotta myöhemmin saimme toisen lapsen, pojan. Olen kasvattanut omat lapseni kuunnellen ja kunnioittaen. Lasten kasvua seuratessa oma lapsuus on noussut mieleen, mutta olen aina kiireesti naulannut muistot mielen takaseinään.

Minua kiusattiin koulussa ja kutsuttiin “hulluksi helluntailaiseksi”. Kuitenkin erosin lopullisesti helluntaiseurakunnasta vasta vuosi sitten. Olen koko ikäni käynyt lapsuudenperheen toivomuksesta kerran vuodessa joulukirkossa. Minusta tuntuu, että jäin lapsena Jeesus-junan alle ja menin menin rikki. Silti olen aina halunnut olla kiltti ja tehdä kompromisseja. Niin kovasti usko on tuntunut rakkauden ehdolta minun lapsuudenperheessäni.

Nykyinen perheeni on toiminut sijais- ja tukiperheenä rikki menneille lapsille.

http://kotiliesi.fi/puheenaiheet/jutut/minun-tarinani-lapsuus-helluntailaisessa-perheessa

63

1069

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mellulle_ja_Kesille
      • kylmätväreet

        Traaginen aihe tänne...


      • iivoijavoi
        kylmätväreet kirjoitti:

        Traaginen aihe tänne...

        Tästä syystäkö hellarit syyllistävät uskovaisii peiittääkseen helluntataurikollisuuden tosiasiat?


    • Äiti.vapaa.Joulukirkosta

      Järkyttävä lahko. Admatan mukaan myös palstan häirikkö melperi on helluntai -tuhoamislahkon kasvatti.

      Jäljet näkyvät...

      Rauhaa ja Siunausta

      • eip-muut

        Helluntaikasvatusten merkit näkyvät suomi24 forumeissa


    • Homo-valistusta

      Omakohtaisen kokemukseni mukaisesti helluntailaiset suhtautuvat äärimmäisen nuivasti, lähnnä vihamielisesti, sukupuolivähemmistöihin. Olen miettinyt syytä että miksi.

      Helluntailaiset perustelevat tätä vihaa Raamatulla ja Roomalaiskirjeellä, ja vedotaan kahteen kohtaan, joiden alkukielinen merkitys on hämärtynyt. Kohtia voidaan toki käyttää homovihaan, mutta niitä voidaan aivan yhtä perustellusti käyttää tuomitsemaan rituaalista irstailua epäjumalapalveluksessa sekä tuomitsemaan alaikäisten seksuaalista hyväksikäyttöä. Kuitenkaan näin ei tehdä. Miksi? Asian ei pitäisi koskea minua, sillä en ole homo enkä lesbo, vaan olen transseksuaali ja uuden sukupuoleni mukaisesti hetero. Eppu Normaalin laulun sanojen mukaan kuitenkin "pioneereille olen faskisti ja faskisteille pioneeri", ja näitä samoja raamatunkohtia käytetään myös transseksuaalivihan polttoaineena. Miksi?

      Ratkaisua on lähdettävä hakemaan autoritaarisen lahkon käsitteen pohjalta. Helluntailaisuus ei ole totalitaarinen kultti siinä missä asia ymmärretään Uskontojen Uhrit ry:n sivuilla, mutta se on hyvin autoritaarinen lahko ja heidän raamatuntulkintansa on hyvin fundamentalistinen. Lahko vaatii paljon tiukemman asialle omistautumisen kuin valtiokirkko ja vaikka helluntailaisuudessa ei ole diktaattorimaista, totalitaarista johtajaa tai gurua, toverikuri on hyvin tiukka. Opinkappaleet ovat olemassa, ja toverikuri pitää huolen niiden noudattamisesta - hengelliselle johtajalle tai gurulle ei ole tarvetta. Autoritaarinen lahko ei ole yhtä destruktiivinen kuin totalitaarinen kultti, mutta se on hyvin ikävä kohdalle osuessaan (kuten minulle kävi). Siinä, missä totalitaarisessa kultissa maailma on ikäänkuin sotatilassa me vastaan ne, autoritaarinen lahko elää kyräilyasemassa ja tekee selkeän pesäeron meihin ja niihin. On olemassa pelastuneiden piiri ja toisaalta maailman lapset. Siinä, missä totalitaariselle kultille "ne" ovat vihollisia, autoritaariselle lahkolle "ne" ovat potentiaalisia käännynnäisiä.

      Helluntailaiset eivät oman kokemukseni mukaan saarnaa väkivaltaa eivätkä vihaa, ja useimmat helluntailaismiehet valitsevat siviilipalveluksen, kuten lankoni. Mutta kieltäytyminen fyysisestä väkivallasta ei valitettavasti sulje pois henkistä ja sosiaalista väkivaltaa. Se vain kanavoituu uusiin muotoihin.

      Nyt tässä tulee kolme tärkeää pointtia esiin:

      1) Helluntailaisilla on tiukka toverikuri ja hyvin voimakas yhteenkuuluvuuden tunne. Tämä on tunnusomaista autoritaarisille lahkoille. Se toisaalta luo turvallisuutta, mutta toisaalta antaa hyvin vähän sijaa itsenäiselle ajattelulle.

      2) Helluntailaiset tuomitsevat fyysisen väkivallan, mutta eivät muita väkivallan muotoja. Autoritarismi ja henkinen väkivalta käyvät usein käsi kädessä.

      3) Helluntailaisten raamatuntulkinta on hyvin fundamentalistinen ja kirjaimellinen. Jopa niin, että jos maasto ja kartta ovat ristiriidassa, niin tällöin kartta on oikeassa.

      Helluntailaisten vihollisia luonnollisesti ovat ne, jotka eivät sovi heidän ajatuskaavaansa. Vihollisia vastaan tietysti yritetään taistella. Luonnollinen taistelemisen tapa on väkivalta, yleensä fyysinen. Mutta helluntailaisetpa tuomitsevat fyysisen väkivallan! Kuitenkin vihollisia on olemassa. Mihin tämä kanavoituu?

      Omakohtaisen kokemukseni mukaan helluntailaiset suhtautuvat sukupuolisiin poikkeavuuksiin paljon voimakkaammin kuin vaikkapa seksuaalirikollisiin, lasten hyväksikäyttäjiin tai väkivaltarikollisiin. Tämä kummastuttaa, mutta tässä on hyvin tärkeä pointti:

      Sukupuoliset poikkeavuudet ovat harmittomia ja heidän tekonsa kohdistuvat heihin itseensä, mutta seksuaali- ja väkivaltarikolliset ovat vaarallisia ja heidän teoillaan on selkeä uhri, toinen ihminen.

      Koska helluntailaisuus tuomitsee fyysisen väkivallan, merkitsee se heikkoutta ja puolustuskyvyttömyyttä fyysisen väkivallan sekä väkivalta- ja seksuaalirikollisuuden edessä. Sille ikäänkuin annetaan periksi ja sitä siedetään. Ihmisiin, jotka ovat aidosti vaarallisia ympäristölleen, kuten pedofiileihin, suhtaudutaan hyvinkin ymmärtävästi ja heidän pahat tekonsa pyritään lakaisemaan maton alle. Ei pidä ärsyttää oikeasti pahoja ihmisiä.

      Mutta entäpä sitten ns. harmittomat sukupuoliset poikkeavuudet, kuten homoseksualismi? Koska he ovat harmittomia, he eivät ole vaarallisia fyysisen väkivallan osalta. Homot harvemmin ryhtyvät väkivaltaisiksi ja transseksuaalit vielä harvemmin. He ovat heikkoja vihollisia. Niinpä he ovat mitä otollisin kohde henkiselle väkivallalle.

      Autoritaarisessa lahkossa lahkon vihollisiin kohdistuva henkinen väkivalta pyrkii etsimään kohteensa - mielellään niin, että kohde on mahdollisimman harmiton ja mielellään puolustuskyvytön. Homot ovat harmittomia. Niinpä he ovat otollinen kohde vihalle. Helluntailaisten henkinen väkivalta kohdistuu juuri heihin.

      Ja tämä on asia, mitä helluntailaiset itsekään eivät yleensä huomaa. Koska autoritaarinen lahko ei anna sijaa omaehtoiselle ajattelulle, Raamatun sanaan nojataan sokeasti ja seurataan toverikuria, ja lyödään Raamatull

      • noettietenkääntajunnut

        Kuinka suureen joukkoon helluntailaisia edellinen kirjoituksesi perustuu?

        oliko jopa kaksi henkeä vaiko ihan vaan yksi?

        siis, tajusitko kuinka lapsellinen oli tuo vuodatuksesi!


      • huolissaan_homoista
        noettietenkääntajunnut kirjoitti:

        Kuinka suureen joukkoon helluntailaisia edellinen kirjoituksesi perustuu?

        oliko jopa kaksi henkeä vaiko ihan vaan yksi?

        siis, tajusitko kuinka lapsellinen oli tuo vuodatuksesi!

        Tuntematta lahkoanne tai tuota tapausta, niin onhan se kiistämätön fakta että Teissä on näitä fundamentalistisia aineksia. En nyt tarkoita yksistään Kelpo Niiloanne, vaan löytyy ihan tästä läheltämmekin, jotka tälläkin hetkelle niskapunaisena lukevat tätä ajatustenvaihtoamme.

        Esim.

        Kesitas 17.9.2014 20:22
        Minun älykkyyttäni on palstalla ehkä eniten, Melperiä lukuun ottamatta ja olen vakuuttunut, että sen tekee huomattavasta heikoimmilla varustetut lestat.

        Kesitas 29.1.2015 17:03 Voidaan myös kysyä; Suosiko Hän näitä R- ritareita. Hänelle riitti se, että Isän ohje oli ottaa heidät hengiltä.

        Kesitas 3.7.2015 15:10
        Jos minulta kysyt , olen Uudestisyntynyt Jeesuksen opetuslapsi ja kunnioitan Isän määräyksiä.

        Kesitas 14.7.2015 20:22
        Olen toiminut 6 vuotta työssä, jossa potilas on ilkosillaan, mutta tein vain työni, en kuten VL, raiskannut.


      • 12-69
        huolissaan_homoista kirjoitti:

        Tuntematta lahkoanne tai tuota tapausta, niin onhan se kiistämätön fakta että Teissä on näitä fundamentalistisia aineksia. En nyt tarkoita yksistään Kelpo Niiloanne, vaan löytyy ihan tästä läheltämmekin, jotka tälläkin hetkelle niskapunaisena lukevat tätä ajatustenvaihtoamme.

        Esim.

        Kesitas 17.9.2014 20:22
        Minun älykkyyttäni on palstalla ehkä eniten, Melperiä lukuun ottamatta ja olen vakuuttunut, että sen tekee huomattavasta heikoimmilla varustetut lestat.

        Kesitas 29.1.2015 17:03 Voidaan myös kysyä; Suosiko Hän näitä R- ritareita. Hänelle riitti se, että Isän ohje oli ottaa heidät hengiltä.

        Kesitas 3.7.2015 15:10
        Jos minulta kysyt , olen Uudestisyntynyt Jeesuksen opetuslapsi ja kunnioitan Isän määräyksiä.

        Kesitas 14.7.2015 20:22
        Olen toiminut 6 vuotta työssä, jossa potilas on ilkosillaan, mutta tein vain työni, en kuten VL, raiskannut.

        voi hyvänen aika


      • Anonyymi
        noettietenkääntajunnut kirjoitti:

        Kuinka suureen joukkoon helluntailaisia edellinen kirjoituksesi perustuu?

        oliko jopa kaksi henkeä vaiko ihan vaan yksi?

        siis, tajusitko kuinka lapsellinen oli tuo vuodatuksesi!

        Juuri näin


    • hel.mepura

      Kannattaa lukea, opettavainen tarina.

    • traagista

      Ohhoo

    • OulunUusikatu-

      Pikkuhiljaa paljastuu totuus helluntailainen"unelma".

      Näitä tulee lisää...

    • espoon.ex-hellari

      Mukavaa että tämäkin hieno on rouva päässyt irti helluntai-ironiasta, josta ehti tulla hänelle maanpäällinen helvetti.

    • Zemgaleen

      Hienoa Marianne!

      Zemppiä!!!

      • HyväVeliVerkosto

        Mukava lukea, opettavainen tarina kyllä. Nostakaa tätä ylös usein ja jos jollakin on se kopio Muhosen paljastuksista niin kopioikaa tähän ketjuun, aiheeseen liittyen.

        Itse olen jo niin vanha entinen helluntailainen etten osaa kopiointia.


      • pinnasänky
        HyväVeliVerkosto kirjoitti:

        Mukava lukea, opettavainen tarina kyllä. Nostakaa tätä ylös usein ja jos jollakin on se kopio Muhosen paljastuksista niin kopioikaa tähän ketjuun, aiheeseen liittyen.

        Itse olen jo niin vanha entinen helluntailainen etten osaa kopiointia.

        En viitsi kopioida. Ehkäpä joku sen kopioi. Onhan täällä paljonkin katkeroituneita entisiä polvikyykkääjiä, jotka vapautuivat sittemmin Saalemin kahleista ja tahi uhreja joita limaiset helluntaiveljet suutelivat suoraan suulle? Pääsivätkö kaikki irti kokonaan, ainakin yrittävät.

        Onnistuukohan?


      • hetkeksihelpottikko
        pinnasänky kirjoitti:

        En viitsi kopioida. Ehkäpä joku sen kopioi. Onhan täällä paljonkin katkeroituneita entisiä polvikyykkääjiä, jotka vapautuivat sittemmin Saalemin kahleista ja tahi uhreja joita limaiset helluntaiveljet suutelivat suoraan suulle? Pääsivätkö kaikki irti kokonaan, ainakin yrittävät.

        Onnistuukohan?

        Tuliko nyt onnellinen olo kun sait oksentaa pascanmarjoja suustasi ainakin yhden annoksen!!


      • eiuskoisihelpolla
        HyväVeliVerkosto kirjoitti:

        Mukava lukea, opettavainen tarina kyllä. Nostakaa tätä ylös usein ja jos jollakin on se kopio Muhosen paljastuksista niin kopioikaa tähän ketjuun, aiheeseen liittyen.

        Itse olen jo niin vanha entinen helluntailainen etten osaa kopiointia.

        Onkpo muhonenkin jo vilauttanut!?


    • tinatyrnery

      Artikkeli on julkaistu Kotiliedessä 11/14 nimellä “Pelkäsin lapsena, että jään yksin”

    • marja-lissu

      Mukava kuulla.

      Tuli omat negakokemukset mieleeni.. pärjäillään..

      • pinnasänky

        Mutta eikö avaaja ole oikeassa.


    • totuuskysyyajallaan

      pärjäilkää sitten lopputilillä myös, siellä saatetaan kysyä jotakin.

      • hellutaista.vapauteen

        Siellä taas helluntaiseurakunnan psykopaatti pelottelee helvetillä.

        Onnistuukohan?


        Oletko Heinolan pelotteleva helluntaipapukaija jolla lempinimi Niilo, kuten kaikilla helluntaitalitinteilläkin?

        Onkohan?


      • melperillejakesitakselle

        Joskus Anna-lehdessä oli sisältöanalyysiä helluntaisessiosta.
        #- Kokouksessa saatetaan kohdella seurakuntalaisia niin kuin pieniä lapsia. Helppoheikkimäisyys voi ilmetä esimerkiksi niin, että juontaja kehottaa toistamaan perässään lauseita tai tervehtimään vieressä istuvia (ikäänkuin ihmiset olisivat nautoja) tai jopa halaamaan heitä, nostelemaan käsiä yms typerää. Ihmisiä ohjataan edestä käyttäytymään ohjelmoidusti, mutta jostakin käsittämättömästä syystä nuo helppoheikit ja pellehermannit saavat yleensä suuren yleisön suosion.
        - Usein käy niin, että tilaisuuteen tulijan halua omaan rauhaan ei kunnioiteta, vaan kaikkia kehotetaan siirtymään etupenkkiin ja lähelle puhujaa ja muita ihmisiä. Ne, jotka eivät siirry paikaltaan, julistetaan niskoittelijoiksi tai pässeiksi lampaiden joukossa. Ihmiset pyritään aivopesemään klooneiksi lukemattomilla tavoilla. Ihmiset voidaan jaotella "tuottajiin ja kuluttajiin", "ylistäjiin ja kuolleisiin", "hyödyllisiin ja seurakunnan taakkana oleviin", "miinuksiin ja plussiin" yms. Ihmisistä pyritään siis tekemään ulkoapäin ohjautuvia, vaikka aito hengellinen kasvu edellyttäisi ilman muuta ohjautumista ihmisen sisältä käsin. Esimerkiksi "ylistämisen" suhteen sanotaan ihmisille, kuinka ja milloin pitää nostaa käsiä, tanssia tai hyppiä jne. Voimakas ja karismaattinen kansannaurattaja ja -kiihottaja saa ihmiset tekemään aivan käsittämättömiä asioita.#


    • muhonenkin_tietää

      Niin asiallinen ja hyvä muistutus helluntain vaarallisuudesta että pitääpä nostaa ketjussa ylemmäs.

    • kutenlessulasta

      Ei sitä sentään raiskattu julmasti persereikään.

      • kestätköhän

        Ei onneksi. Näistähän eri ketjut olemassa, ylennettyine helluntaipastoreineen? Haluatko aiheeseen liittyvän linkkiviidakon?

        Kestätköhän?


      • pärjäilyävaanetelleen
        kestätköhän kirjoitti:

        Ei onneksi. Näistähän eri ketjut olemassa, ylennettyine helluntaipastoreineen? Haluatko aiheeseen liittyvän linkkiviidakon?

        Kestätköhän?

        hyvin kestää wsen teidän kymmenen vuoden muuttumattoman listan katsoa!

        miten viitsii täyspäinen sellaista roskaa harrastaa kun oman navetan lehmät on kaikki ojassa oikosenaan.

        mutt akun vintillä on ikkunat auki niin siellä toki tuulee ihan ristivetona.


      • ootpaLempijä

        Sinäkö osaat raiskata persesilmään lempeästikin?


    • pärjäilkääsiihenasti

      Helluntaista on helppo vapautua, mutta lopputilistä ei !

      Se on Sanassa ilmoitettu mikä on pilkkaajien ja epäuskoisten tie ja loppusijoitus, lukekaa sieltä, ei siinä helluntaita tarvita.

      vai luuleeko tämänkin ketjun kestopilkkaaja pääsevänsä jostain takaovesta livahtamaan hah!
      ei pääse, kirjat avataan eräänä aikana ja lopputili tulee varmasti.

    • nuttura-päät

      Me täällä päijät-Hämeen helluntaiseurakunnan sisarpiirissä päivittelemme tuota Muhosta että minkä teki, mutta emme kerro millä paikkakunnalla päivittelemme.

    • Mitä_arvelet

      Raivoisa yritys polkea tämä avaus kakkosivulle.

      Onnistuukohan?

      • 131313akuankka

        vaikuttaa siltä että pitää taukoa, tai otti tenoxia ja nukahti


      • setä.neuvoo
        131313akuankka kirjoitti:

        vaikuttaa siltä että pitää taukoa, tai otti tenoxia ja nukahti

        Miksihän juuri samainen 1765 seppotervon ja yli 3000 muun poistetun viestin kirjoittaja on huolissaan palstan keskustelunaiheesta?? Muhonenko syy?

        Onnistuukohan?


    • pinnasänky

      Huhhuh mitä menoa`???????????????????

    • zemppiää

      Kielioppikin täydellinen. Ei ihme että viisaana jätti tyhmien luusereiden, vankien ja kansallispukuisten saastaisen helluntailahkon.

      • hienosti.eroon.helluntai

        Hyvä kirjoitus tuo avaus.
        Helluntailainen narsisti yrittää mustamaalata keskustelun aiheesta.

        Onnistuukohan?


      • höpsistäccc
        hienosti.eroon.helluntai kirjoitti:

        Hyvä kirjoitus tuo avaus.
        Helluntailainen narsisti yrittää mustamaalata keskustelun aiheesta.

        Onnistuukohan?

        Onnistuu häiriköimään, saa tyydytyksen, mutta lopputulokseen ei vaikuta. Narsisti voi tuhota perheensä ja lähi- ja työyhteisönsä, mutta ei netin voimaa...


    • kiitosta

      Hyvin kiteytetty avaus!

      • huuiiaaajaa

        on_kyllä yllä


    • savuhiljaaleijailee

      jaahas ja täällä tämä työllistymättömien keltasormien kerho näkyy vierailleen jopa asuneen jälleen kerran.

      siitä se elämä hiljalleen kuluu loppuun samoja aiheita veivatessa.
      tupakkia siinä tarvitaan.

    • huhhhih

      Huhhuh

    • Niilo.Yli-vainio

      Muutama voltti lissää niin kuollehetkin heräjääpi!

      • Paras_voltti_on

        takaperin kerien ?


    • pelkkää_asiaa

      hyvä avaus

    • OBOE3

      u,up

    • vakavaksi.veti

      Koskettavaa luetavaa.

    • 111-222

      ylläpiti poistanut hellari rikollisten törkyt

    • entine.mukana.olija

      On kyllä kauheata menoa helluntailiikkeessä, kuten avaaja kertoo. ja sit tällä palstalla kanssa helluntait omassa sairaassa elementissään.

    • Sepä se. Kaikki nämä joukkiot ovat samaa tasoa. Vetäkää siis johtopäätökset?

      • HYI-HELEVETTI

        Totta, kuitenkin nämä helluntaiveijarit poikkeavat muista siinä, että kellon ympäri puolustavat täällä limaisten evankelista-setien lapsiin kohdistuvaa suulle suutelua ja homojen tappamista satukirjalla - Raamatulla...


      • HYI-HELEVETTI kirjoitti:

        Totta, kuitenkin nämä helluntaiveijarit poikkeavat muista siinä, että kellon ympäri puolustavat täällä limaisten evankelista-setien lapsiin kohdistuvaa suulle suutelua ja homojen tappamista satukirjalla - Raamatulla...

        Siihenhän se perustuu tuo "oikea usko": ne omat tulkinnat Raamatusta ovat ne oikeat.


      • 19-9
        Ja.taaskin.asialinjalle kirjoitti:

        Siihenhän se perustuu tuo "oikea usko": ne omat tulkinnat Raamatusta ovat ne oikeat.

        Pointti ei ole tulkinnassa, vaan sadussa jota nämä tulkitsevat.


      • 19-9 kirjoitti:

        Pointti ei ole tulkinnassa, vaan sadussa jota nämä tulkitsevat.

        Totta.


      • Anonyymi
        19-9 kirjoitti:

        Pointti ei ole tulkinnassa, vaan sadussa jota nämä tulkitsevat.

        ei Raamattu ole satua


    • olipaköydetlöysällä

      Ja tuo sikalinjalainenko on päässyt taas avolle!

      • Anonyymi

        ketä tarkoitat?


    • Anonyymi

      Ja sijaisperheenä oleminen ei kyllä onnistut varmasti omista traumoistasi johtuen. Toivon tosiaan että sitä virhettä ei enään viranomaiset tee ja näin olen myös ymmärtänyt. Se miten henkisesti rääkkäsit pientä tyttöä.. Moka oli viranomaisilta ettei tutkinut taustoja perinpohjin. Minä uskon että paha saa aina palkkansa..

    • Anonyymi

      mitä lienevät aloittajan vanhemmat miettineet aloittajan julkisesta kirjoittelusta .

      • Anonyymi

        varmaan häpeävät


    • Anonyymi

      Sairaan naisen sairasta kirjoitusta. Kaikkensa täytyy ilmeisesti tehdä jotta pääsee julkisuuteen

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      435
      3161
    2. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      110
      2582
    3. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      385
      2513
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      159
      2066
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      7
      1897
    6. 173
      1315
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1297
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      97
      1186
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      72
      1131
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      89
      990
    Aihe