Sivumääristä

määlih

Jos kirjoittaa rivivälillä 2 ja fontilla 12, niin miten käsikirjoituksen sivumäärä suhtautuu painetun kirjan sivumäärään? Onko se enemmän vai vähemmän?

6

118

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lpota

      Tämä riippuu sinänsä kirjan ja siinä käytetyn fontin koosta. Jos haluat osviittaa, voit esim. näpytellä yhden mielestäsi ideaalikokoisen kirjansivun Wordiin ja katsoa, paljonko se noilla spekseillä vie tilaa. Itse tein tämän erään Teoksen kustantaman romaanin kohdalla (omasta näkökulmastani ideaalikokoinen julkaisu), ja sen kirjan tapauksessa yksi painosivu vastasi täsmälleen yhtä Times New Romanilla näpyteltyä Word-liuskaa rivivälillä 2 ja 2 cm marginaaleilla.

    • määlih

      Kiitos vinkistä! Kokeilin, ja mun käyttämillä asetuksilla erään toisen kirjaa mahtui puolitoista sivua mun yhdelle sivulle. Olen tyytyväinen, koska olin vähän huolissani, että kässäri on liian lyhyt.

    • Vastaus tosiaan riippuu paljon formatoinnista, mutta jos jonkinlaista osviittaa kaipaa, niin itse käytän sivun määritelmänä 1500 merkkiä tai n. 250 sanaa. Sana- tai sivumääristä ei kirjoitusvaiheessa kannata olla kovin huolissaan, mutta jos ne silti painavat mieltä, niin olen muutama vuosi sitten laskenut blogissani auki minkälaiset sivumäärät ovat ns. "ideaaleja" suomeksi kirjoittaessa: http://kirjailijana.varjohovi.net/2015/06/kuinka-pitka-romaani-on-sopivan-pitka.html

      • määlih

        Riippuu kyllä genrestäkin. Sinä olet luullakseni fantasian ystävä, jossa kirjat ovat tunnetusti pitkiä. Minä taas pidän erityisen pelkistetystä tekstistä ja pelkistän omaakin tekstiäni niin, että hirvittää :). Muistaakseni Aki Ollikaisen Nälkävuosi taisi olla 129 sivua tai niillä main, ja sen sivumäärän olen kyllä iloisesti ohittanut, joten ehkä tähän asiaan ei kannata niin keskittyä. Kiitokset kuitenkin ohjeista!


      • määlih kirjoitti:

        Riippuu kyllä genrestäkin. Sinä olet luullakseni fantasian ystävä, jossa kirjat ovat tunnetusti pitkiä. Minä taas pidän erityisen pelkistetystä tekstistä ja pelkistän omaakin tekstiäni niin, että hirvittää :). Muistaakseni Aki Ollikaisen Nälkävuosi taisi olla 129 sivua tai niillä main, ja sen sivumäärän olen kyllä iloisesti ohittanut, joten ehkä tähän asiaan ei kannata niin keskittyä. Kiitokset kuitenkin ohjeista!

        Olen ollut huomaavinani että Suomessa fantasiakin pysyy keskimäärin lyhyenä. Genrellä on kyllä silti tosi suuri merkitys, samoin kuin aiheella ja kohderyhmällä ja... no, lista sen kuin jatkuu. Vapauduin itse aika lailla sivumäärän pelosta noiden laskelmien tekemisen jälkeen, mikä oli kyllä aikakin, koska yritin koko ajan lyhentää tai pidentää tekstiä jonkin mielivaltaisen ideaalipituuden vuoksi, jonka olin vain saanut päähäni että tekstin "piti" olla. Ei niinkään yllättävää että tarina parani huomattavasti kun uskalsin lopultakin päästää mokomasta päähänpinttymästä :D


      • kirjoituskone

        Itsekin spefiä kirjoittavana kehtaisin väittää, että pituutta merkittävämpää on tarinan rytmitys. Luulen, että siinä on yksi syy, miksi ainakin viime aikoina olen itse pettynyt suomalaiseen fantasiaan. Elementtejä olisi huomattavasti parempaan tekstiin, mutta kerronan rytmi on unohdettu kokonaan.

        Asioiden on tapahduttava oikeanlaisessa järjestyksessä. Törmäsin blogikirjoitukseen, jossa mainittiin kultainen leikkaus kirjoissa ja sen ainakin itse allekirjoitan. Kaikissa kirjoissa se ei ole oleellista, mutta aika moni huono kirja kokisi sen avulla selkeän parannuksen.

        Tarinaa ei kannata pidentää tai lyhentää väkisin, koska siinä mennään metsään ja kovaa. Tärkeämpää on tapahtumatahti ja -järjestys. Veikkaan, että luonnostaan monikin kirjoittaa käsikirjoituksensa kultaisen leikkauksen mukaan, teen sitä itsekin, enkä ikinä aiemmin ole edes tiedostanut sitä, mutta kun tekstiin tuodaan väkisin pituutta tai lyhyyttä, kultainen leikkaus hajoaa ja sitten on rytmi poissa ja kertomus lässähtää.

        Kannattaa kuunnella tarinaa ja mennä sen mukaan. Toiset kerrotaan hitaasti maistellen, toisissa ei jäädä vatvomaan turhia vaan mennään eteenpäin. Itse kyllästyin tässä muutama vuosi takaperin fantasiakirjallisuuden puuduttavaan selostukseen maailmoista, jotka eivät ole mitenkään kummoisia, ja kasvutarinoista, jotka olivat itse juonen kannalta täysin turhia. Oma kirjallinenkin suuntaus niksahti pois sieltä, ja nyt en ole enää varma, mitä genreä kirjoitan.

        Nimimerkillä 64k sanaa (olisiko se sitten vähän vajaa 300 sivua?)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      362
      4399
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1839
    3. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      65
      1580
    4. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      44
      1546
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      29
      1380
    6. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      59
      1351
    7. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      205
      1345
    8. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      53
      1333
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1225
    10. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      8
      1218
    Aihe