Muistatko Monrepoon

Tuo puisto on varmaan jänyyt monen viipurilaisen mieleen kun ovat nuoruuden ensirakkaudessaankin siellä kävelleet.

Annikki Tähti esitti aikanaan otsikon nimisen valssin, jonka kuuntelinkin äsken. Itse olen kävellyt tuolla puistossa viimeisinä neuvostoaikoina. Pahaksi oli puisto ryvettynyt, mutta sen menneen kauneuden kyllä tajusi.

8

50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Itse en ole Monrepos puistossa käynyt, vaikka Viipurissa pysähdyimmekin torilla hetkeksi matkallamme.

      Mieheni sitävastoin on ylistänyt puiston kauneutta monesti, kaunis on myös sävellys Annikki Tähden puhtaan äänen soiden nytkin muistossani.

      Mielenkiintoista, että tuo kartanonherra Ludwig Heinrich von Nicolai entisöi arkkitehtien avulla 1798 koko eurooppaa kiehtovan kauneuselämyksen puistollaan.
      Puisto, missä viehättävät kaarisillat ja kiinalaisvaikutteiset yksityiskohdat saivat lukemattomat ihmiset liikkumaan poluillaan. Tuo nimi ranskaksi jo sinänsä viittaa tunnelmaan: mon repos = lepopaikkani 😍

      Vaikka menetimme Viipurin ihanine puistoineen, seisoo siellä ilmeisesti yhä vuonna 1873 sijoitettu kuvanveistäjä Johannes Tukiaisen patsas Väinämöisen laulu ❤️

      • makunsa.kullakin

        Outo maku miehelläsi kun sellaista ryteikköä on ylistänyt. Miltä vuosisadalta hän oikein on ? Annikki Tähden laulu on puhtaasta kaukana, säälin sinua jos se muistoissasi laahaa alavireisenä .


      • Mieheni oli syntynyt Svetogorskissa, entisessä Ensossa 1921, joten hän oli nähnyt Monrepon ennen Viipurin menetystä!


    • Nyt palsta laulamaan..

      Muistan puiston kaunehimman .....

    • Kat.leija

      Taitavat ne Monrepon muistelijat jo olla kuolleet, kun minäkin 80 pian täyttävä olin kolmevuotias kun niiltä nurkilta jouduimme lähtemään.
      Äitini ja isäni jotka Viipurista ja Monreposista kertoivat joskus muinoin olisivat nyt 116 ja 114 vuotiaita.

      Annikki Tähti se aina vaan jaksaa muistella.
      https://www.youtube.com/watch?v=wVRJj01rR4s

    • kaikuluotain.fi

      Olen kaksi kertaa käynyt kyseisessä puistossa, hoitamaton pajuja kasvava ja lahonnet lehtipuut taittuneet varmaan myrskyissä sillat huonossa kunnossa ei riittänyt rohkeus kävellä niillä, tosin ne löytyivät sieltä jostan pusikosta.
      Yksi kapea kuja tiheässä risukossa, eipä paljon houkutellut.
      Isäni veljellä oli kuvia puistosta jossa se oli vielä suomalaisten käytössä, siitä samasta ei voinut nähdä mitään yhtäläisyyttä käydessäni.

    • reppuriika

      Olen reissaillut Venäjällä, mutta en ole käynyt kyseisessä puistossa. Oikeastaan minulla ei liity paikkaan muuta tietoa kuin se Annikki Tähden laulu.
      Monrepoo vie mieleni 60-luvulle lauantai-iltoihin saunan jälkeen, kun radiosta tuli Lauantain toivot ja kyllä se aika usein Annikki sitä lauloi.
      Ja muistoina noilta ajoilta kuuntelen vieläkin Lauantain toivotut, vaikka eri piisithän siellä nyt soi.

    • Hallaahon.äänestäjä

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jumala rankaisi; nainen kuoli Suviseuroissa

      Eihän näissä joukkohysteriatapahtumissa ole mitään tolkkua. Aina pitää hajauttaa. Toivottavasti lestatkin tulevat nyt
      Maailman menoa
      310
      7041
    2. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      58
      2154
    3. Missä hiton pippaloissa

      Sä käyt kun sua ei näy missään..tahtosin vaan varmistua et kaikki ok.
      Ikävä
      33
      1591
    4. Olen miettinyt sinua tänään

      Se mitä teit oli oikeasti vähän tylyä. En voi ottaa sitä muuna kuin mitä se konkreettisesti on. Esitän itsellenikin että
      Tunteet
      26
      1403
    5. IS Viikonloppu 29.-30.6.2024

      Melko hyvä 3- -tasoiseksi merkitty Kovis Jari Keräseltä. Pääkuvan merkitys on varsin vähäinen rajoittuen alakulman aukio
      Sanaristikot
      71
      1117
    6. Kysymystä pukkaa

      Mitä aiot tehdä kun näet hänet seuraavan kerran? Vai oletko kuin ei mitään....
      Ikävä
      111
      1113
    7. Kuolemanraja kokemukset ovat kulttuurisidonnaisia.

      Kuolemanraja kokemukset ovat kulttuurisidonnaisia. Kristilliset ääriainekset pelottelevat ihmisiä edelleen IKUISELLA hel
      Hindulaisuus
      329
      989
    8. Suviseurat

      Kamala onnettomuus tapahtunut subiseuroissa
      Hyrynsalmi
      15
      833
    9. Tässä viimeinen mahdollisuutesi nainen

      Kysyä tai sanoa minulle, jos jotain jäi vuosien takaisista. Sen verran meillä oli kuitenkin jotain, että välillä mietin
      Ikävä
      47
      818
    10. Miksei persut järjesteä koskaan miekkareita tai kulkueita?

      Pelkäävätkö saavansa pataansa, ja sen vuoksi vain öyhöttävät netissä? Ei öyhöttämisellä muuteta maailmaa. Pitää olla ak
      Maailman menoa
      274
      777
    Aihe