Mikael Gabriel

Somgo

Mahtava homma, että suomenvirolainen Mikael Gabriel on noussut ihan eturivin artistiksi Suomessa. Vaan kyllähän virolaisten sijoitukset Euroviisuissakin ovat keskimäärin suomalaisia parempia.

3

171

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • AllanVainola

Eturivin ja eturivin... :D Ehkei ihan niin.

Millainen musiikkielämä Virossa muuten oli vaikkapa 70-80-luvuilla? Silloin Suomessa sävellettiin ja soitettiin radiossa ja tanssilavoilla hyviä iskelmiä ja pop-musiikkia. Ja oli tietenkin Dingo, mistä virolaisetkin saivat jonkinlaisen käsityksen salaisten antenniviritelmiensä avulla. Neuvostoliittohan yritti häiritä signaaleja Suomesta.

Ehkäpä parhaat sävellykset tehtiinkin muutama vuosikymmen sitten Suomessa ja muualla vapaassa maailmassa.

Millaista oli neuvostoliittolainen musiikki? Rajoittuiko virolaisten musiikki pelkästään laululavalla kuorossa joikailtuihin isänmaallisiin työväen lauluihin ja Neuvostoliittoa ihannoiviin sävelmiin? Rienasivatko virolaiset lauluissaan länsimaisia kapitalisteja?

Hevimusiikin kuuntelua yksikään virolainen ei liene uskaltanut harjoittaa vaikka olisi saanut sitä toisinaan lyhytaaltolähetyksinä esimerkiksi Radio Free Europesta tai Suomesta, siitä olisi joutunut Siperiaan.

• hehhhhee

Virolle tule yksi surkea säälivoitto euroviisuissa muiden entisten neuvostoslummien tapaan.

• 22233377

Se ei muuten maan taloutta mitenkään hetkauta jos vaikka menestystä pop-tai muina laulajina on tai sitten ei ole.
      Musiikkipuolella ja lauluissa on kyllä menty alas näiden nykyisten elämän tuskaansa höpöttävien rap-laulajien kanssa. Ei ne ole nämä rap-jutut enää minkäänlaista musiikkia, enkä ainakaan minä jaksa yhtään niitä kuunnella.

Olen audiopuolen juttuja elektroniikka-tasolla paljonkin miettinyt ja analysoinut. Se äkkiseltään ihmetyttää miten ylipäätänsä tällaiselle audiospektrille loputtomasti uudenlaisia musiikkikappaleita voi mahtua, sävelmiä ja niille laulujen sanoituksia kun on tehty ajan saatossa jo erinäisen monia miljoonia, miljardejakin. Mutta kyllä sitä ihan periaatteessakin todella loputtomasti erilaista ja uutta ennen kuulumatonta jo tällaisellekkin hyvin rajoitetulle spektrille mahtuu. Ja tämän päälle kokonaan oma lukunsa on ajan kulttuuriin sidotut tulkinnat vaikkapa näistä laulujen sanojen höpinöistä, eli tästäkin vielä tulee lisää tulkintoja jokaisen yhden samanlaisen kappaleenkin samanlaisine sanoituksineen kanssa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Taas syytöntä illlllkkaa rangaistiin

Niin se vain paha saa palkkansa ja rääsyämiselle ja räkimiselle laskettiin hinta. Ottaisi nyt tuo onneton lusikan kauni
      Haapavesi
      82
      1239
    2. Vähemmän metsien hakkuita, enemmän sähköautoja

Siinä ilmastopaneelin neuvot tiivistettynä kuinka Suomi saavuttaa ilmastotavoitteensa. https://yle.fi/a/74-20155596 "S
      Maailman menoa
      202
      1047
    3. Kadun transhoitoja - Suomalainen dokkari kertoo yhden ihmisen tarinan: "Miks oon ikinä..."

Mielenkiintoinen dokkari tv:ssä. Sametti poistatti rintansa, kohtunsa ja munasarjansa ja eli vuosia miehenä. Pitkään pä
      Maailman menoa
      61
      990
    4. Sulle on tullut

Viesti mesessä, tietääkseni. Olis ihan kiva saada vastauskin sulta, kaunis nainen😊 Mieheltä
      Ikävä
      103
      933
    5. Asunnottomuus lisääntyy

Petteri Orpon hallituksen leikkaukset ihmisoikeusjärjestö Amnestyn syynissä. Jokaisella on oikeus omaan kotiin. Jopa työ
      Maailman menoa
      139
      880
    6. Sun ajatttelu tuo vaan julmuutta mut kukaan muu nainen ei voi korvaa sua

Mut sun ajattelu saa mut itsetuhoseks ja uhmaan lakiakin😭😭💀 Se väärinymmärryksen määrä on käsittämätöntä. Helpottais
      Ikävä
      11
      868
    7. Minä pyydän,

jos yhtään minua haluat, näytä se jotenkin. Kosketa tai sano jotain joka rikkoo rajoja. Ota vaikka olematon roska hiuksi
      Ikävä
      68
      836
    8. Olen rakastunut sinuun mies edelleen

Meidän yhteys on jossain ihan muualla kuin netissä, muistetaan se. Kaunista päivää sinulle 😍
      Ikävä
      119
      751
    9. Tiesin, että olet jotenkin paha ihminen

Vaikka muuta osaat esittää.
      Ikävä
      77
      685
    10. Ihmeelliseltä pikkunaiselta....

Jatkakaa vaikka tässä jos on jotain mitä joku haluaa että mä näen... En jaksa, eikä mua kiinnosta sitä jätti ketjua t
      Ikävä
      121
      684
    Aihe