Kanelitanko aamukahvissa

uusi idea aamiaispöytään: lämmitä maitoa puoli mukillista kuumaksi mikrossa, kanelitangon kaa, lisää kuuma vahva colombia-kahvi, anna maustua hetki ja ahhhhh miten hyvää. Kanelin aamukahvissa pitäisi myös edesauttaa verensokerin tasapainoon noina vaarallisina aamun tunteina kun cortisolin tuotanto lisääntyy ja insuliinin teho (vai oliko se tuotanto) laskee.

46

631

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Minusta jokainen saa viljellä mitä maillaan haluaa.
      Ostajat sitten vihjaaavat menikö oikein.
      Viljely ohjaa hyvin myös kansoituksen kasvua, kunhan valtiot eivät siihen puutu.
      Ohjaavat järkevästi siis.
      Mitä vähemmän, sen parenpaa.
      Laatu ainakin.
      Huono laatu karsii pois huonot, liikaa lisääntyvät ihmiset.
      Esi-merkiksi Colombian tuotannossa kaikki on hyvää.
      Kahvi Suomelle, huumeet maailmalle.
      -
      Tavallaan kuin Ruotsalainen malmi parhaiten maksavalle sotijalle.

H.

• Keksi hunkszi uusi vastaus minulle. Olen sen arvoinen :)

• Naiseni on olevinaan vaikeasti-tavoiteltava.
      yhy!
      -
      Aamu-teeveessä piisp. Mäkinen kertoi Lutherin tärkeimmän viestin olevan se, että usko ei ole kauppa-tavaraa.
      AJatella, mies, joka äskettäin myi kirkon homoille.
      Aidot ihmiset kun alkoivat luisua taaemmaksi.
      -
      Muuten aamu oli tylsä, pelkkää Trumpin haukkumista, salaa tai julkeammin .
      -
      YLE kyllä mainosti keskustelu-kulttuuria, vaan ei luvannut että veron-maksajat saavat kommentoida vapaasti.
      Joten eiköhän ohjelma tule kuin mieli-pide-tutkimukset.
      Kaikki Narinkka-torilta.
      Jumalan tähden!
      Ei Stadin ulko-puolelta.

H.

• Heikunkeikku

Anteeksi Paloma, mutta mua sais mieluummin potkia aamulla, kuin että mun pitäis alkaa ryystämään aamukahviksi tuommosta kaneli-maito-kaffet-litkua. Aamukahvi, joka on minulle päivän Tärkein juttu.
      Joo, joo, joo, tiedän, että monet nautiskelevat erilaisista kahvilitkuista, mutta minä kuulun siihen ryhmään, joka päivästä toiseen, kuukaudesta kuukauteen, vuodesta vuoteen nauttii vanhanajan pannukahvista. Semmosesta, että jos kupin kittaa ihan loppuun asti, pohjanmaan kautta, niin suu on täynnänsä kahviporoja.. Minä osaan lopettaa kahvinjuonnin niin, että porot jäävät kupin pohjalle, mutta vieraani, ellen ole muistanut muistuttaa heitä, juoskentelevat ensteks kahvin pohjia myöten ja sitten juoskentelevat vessaan syljeskelemään kahvinporot pyttyyn.
      Minä en halua kahvin sekaan mitään ylimääräistä, jo tuo mainitsemasi maito sai karvani pörhölle, saati sitten vielä, että kanelitankokin uiskentelisi maidon seassa.

• Hehe, mä just join ensimmäisen mukilliseni maitokahvia kanelin kaa ja aaaaaaaaaaaaahhhh miten hyvää ja paitsi makuaistia myös hajuaistia hivelevää. Maidon tarvii tietenkin olla täysmaitoa ja kahvin aitoa tummaksi (puolitummaksi) paahdettua colombiaa, vahvaksi valmistettua että maidon pehmeys ja kahvin vahvuus ovat tasapainossa. Kaneli antaa keveän vivahduksen, ei paha ollekaan.

• KuulostaaJännältä
        Paloma.se.co kirjoitti:

Hehe, mä just join ensimmäisen mukilliseni maitokahvia kanelin kaa ja aaaaaaaaaaaaahhhh miten hyvää ja paitsi makuaistia myös hajuaistia hivelevää. Maidon tarvii tietenkin olla täysmaitoa ja kahvin aitoa tummaksi (puolitummaksi) paahdettua colombiaa, vahvaksi valmistettua että maidon pehmeys ja kahvin vahvuus ovat tasapainossa. Kaneli antaa keveän vivahduksen, ei paha ollekaan.

Pitänee kokeilla.

• ent.siivoojaparka

Kahvin pitää antaa laskeutua kunnolla ennenkuin sen kaataa kuppiin.
        Ei oikein valmistetusta pannukahvista saa jäädä poroja vieraitten (eikä omankaan) kahvikupin pohjalle.

• Ainakin iltapäiväkahviin tarvii kokeilla. Mulla hyvä resepti, ainut mikä kelpaa lapsille, ja vaikka onkin sokeria ym, se kelpaa mullekin. Tosin kahviksi sitä ei voi sanoa. Maustekahvia se on:
      6 sokeripalaa, 6 neilikkaa, 5 cm:n pala kanelia, 1 litra tuoretta kahvia, 1 dl kuohukermaa. Stirred, not shaken :)

Ja itämainen teejuoma käy kylminä iltoina myös:
      5 dl vettä, pala kanelia, 5 neilikkaa, pala inkivääriä, 2 rkl teelehtiä, 1/2 - 1 dl sokeria, 5 dl maitoa.

• ent.siivoojaparka

Vähän kaakaota pikakahvin sekaan on hyvää.

• Kokeillaan!

• ent.siivoojaparka kirjoitti:

Vähän kaakaota pikakahvin sekaan on hyvää.

Tai Reilun Kaupan tummasuklaa-pala kupin pohjalle.

• Tavuviiva

Minä pidän kyllä irlantilaisesta kahvista, mutta kun sitä ei voi aamusta iltaan ryystää. Mutta oikein hyvä juoma juhannuksen aikaan.

• mimmimum-..mi

Minulla on kaapinhyllyllä kaksi maustekahvia.....toinen cafe oriental.. siinä maistuu kardemumma.... ja toinen ... valkosuklaa amaretto...en ole maistanut kumpaakaan.. olin aivan unohtanut ne ... tuli nyt mieleeni.

• hätä-vara-kahvi

mimmimum-..mi

Ja minulla on Joulukahviksi sanottua, jota en voi sietää. Joulumausteet sopivat kakkuihin, mutta ei kahviin.

• mimmimum-..mi
        hätä-vara-kahvi kirjoitti:

mimmimum-..mi

Ja minulla on Joulukahviksi sanottua, jota en voi sietää. Joulumausteet sopivat kakkuihin, mutta ei kahviin.

Olen maistanut varmaan juuri sitä makua....en pitänyt ja siksi nämätkin kai unohtunut....kun ei ole innostanut .. tuo valkosuklaa amaretto voisi olla parempi.

• Tavuviiva
        mimmimum-..mi kirjoitti:

Olen maistanut varmaan juuri sitä makua....en pitänyt ja siksi nämätkin kai unohtunut....kun ei ole innostanut .. tuo valkosuklaa amaretto voisi olla parempi.

Sitä joulukahvia voi laittaa lusikallisen tai kaksi normikahvin joukkoon suodattimeen, niin silloin se jää vain aavistukseksi, muutoin en pidä minäkään.

• En ole myöskään koskaan ollut maustetuista kahveista ollut kiinnostunut.
      Mutta tarvii kokeilla humpsilaisen reseptejä :)
      Olin iloisesti yllättynyt kanelitangon tuomasta mausta maitokahviin.

• 1eero

Kesällä kiehautin etupäässä pannukahvia suodattimen läpi lasketun jälkeen maistui erillaiselta, miten olisi itse pavuista jauhettu olisiko vielä parempaa no sen tietää kokeilemalla kun iänikuinen myllykin sattuu oleen.

• pannukahvia

Samoin teen aina ,siis pannukahvia käytän kahvikeittimessä. Olen laimean kahvin ystävä. Maistuu minun suussani paremmalta,kuin suodatinkahvi !

• Minulla on erikoiskahvikeitin. Tuon Hollannista erikoiskahvipussukoita, koska täällä ne ovat hintavia johtunee vähäisemmästä käytöstä, Minullakin tuo muotijutska on jäänyt vähemmälle käytölle. Karamellikahvia teen kun tekee mieli makeaa.

Yhteenaikaan teimme iltaisin inkivääriteetä sillä on jotain terveysvaikutteita, en nyt muista mitä, mutta hyvän makuista sekin on.

• Tavuviiva

No espresso on ain espressoa, above all ja voi siitä vääntää caffe americanon. Pari viiksekästä kannua olen tuonut matkamuistoina,

• Minun erikoiskahvinkeittimeneni oli vain kylässä meillä ja kun tytär pyysi sen takaisin niin vein mielelläni. Lutunen juo ainakin kymmenen kuppia kahvia päivässä ja aina samaa; minä vähän tykästyin macchiatoon ja latteen, mutta juon vain pari, kolme kuppia päivässä ja tavallinen kahvi kelpaa ihan hyvin. Tulee paljon halvemmaksi myös.
      Kanelitangon liottaminen kuumassa cafe au laitessa oli makuelämys. Sokeria ei tarvita myöskään.

• Mun piti kokeilla sun kahviasi eilen illalla, keitin vahvaa sumppia ja huomasin että maito on jälleen kerran loppu. Pistin kanelitangon mukiin kahvin sekaan, ihan hyvää oli niinkin. Veikkaan että parempi kuitenkin vielä maidon kanssa, uskon että nostaa kanelin aromit vahvemmin esille.

Joskus jossain kahvilassa sai sumppia, minne oli ripoteltu kardemummaa päälle, se oli hyvää

• ent.siivoojaparka
        hmp.f kirjoitti:

Mun piti kokeilla sun kahviasi eilen illalla, keitin vahvaa sumppia ja huomasin että maito on jälleen kerran loppu. Pistin kanelitangon mukiin kahvin sekaan, ihan hyvää oli niinkin. Veikkaan että parempi kuitenkin vielä maidon kanssa, uskon että nostaa kanelin aromit vahvemmin esille.

Joskus jossain kahvilassa sai sumppia, minne oli ripoteltu kardemummaa päälle, se oli hyvää

Ota nyt vähän selville ensin mistä nuo kaikki mausteet tulevat, missä niitä kasvaa, ettei tarvitse sitten jälkeenpäin itkeä, että olet jonkun hiellä valmistamia tuotteita käyttänyt.

Ei kuulosta suomalaisilta mausteilta.

• mimmimum-..mi

Uusista makuideoista tuli mieleen Suomessa kehitelty .....joulumausteinen kuohuviini....joka vietiin käsistä viimevuonna....Siitä on tullut kysytty vientituote pohjoismaihin ja keski-eurooppaankin....Kiinalaisetkin ihastuneet pulloon....joka on puna-kulta....Maistaisikos sitä loppuvuodesta....Glögiskumppaa....

• eppu2

Minä, kun juon kahvin ilman sokeria ja mitään valkoista, ei varmaan olisi minun makuuni tuo.
      Sitäpaitsi, tuo verensokerin aamuinen lasku se tapahtuu noin 4-5 aikaan aamulla, mua ei kirveelläkään saataisi siihen aikaan sängystä ylös, kahvia juomaan.
      No, teehen laitan hunajaa.

• Isoisäni laittoi teehen maitoa myös, sanoi sitä hopeateeksi.

• Niin, ja jos näihin jaloihin juomiin... hän teki kossutotin, sillä oli joku nimikin jota en tietenkään muista.

Ensin kolikko kupin pohjaan. Sitten kuumaa kahvia niin paljon päälle että se peittyi, ja vimppana kossua niin paljon että kolikko taas näkyi.

Keittiöhygieniakin on tainnut vähän tuosta kehittyä. Nyt pitäisi olla erikseen toti-kolikko, jos tuollaista uskaltaisi.

• hmp.f kirjoitti:

Niin, ja jos näihin jaloihin juomiin... hän teki kossutotin, sillä oli joku nimikin jota en tietenkään muista.

Ensin kolikko kupin pohjaan. Sitten kuumaa kahvia niin paljon päälle että se peittyi, ja vimppana kossua niin paljon että kolikko taas näkyi.

Keittiöhygieniakin on tainnut vähän tuosta kehittyä. Nyt pitäisi olla erikseen toti-kolikko, jos tuollaista uskaltaisi.

Äh... kolikko peittyi. Siis niin paljon kahvia ettei kolikkoa erottanut.

Ja saattoi muuten olla vodkaakin. Nehän on ihan samaa tavaraa, kossut ja vodkat. Viunaa kuitenkin!

• hmp.f kirjoitti:

Äh... kolikko peittyi. Siis niin paljon kahvia ettei kolikkoa erottanut.

Ja saattoi muuten olla vodkaakin. Nehän on ihan samaa tavaraa, kossut ja vodkat. Viunaa kuitenkin!

Hehehe toihan on kuin texasilainen kahvi: hopeadollari mukin pohjalle, mustaa kahvia niin paljon että kolikko peittyy, bourbonia (tai viskiä) niin paljon että kolikko näkyy taas....

• Tavuviiva
        hmp.f kirjoitti:

Isoisäni laittoi teehen maitoa myös, sanoi sitä hopeateeksi.

Hopeatee oli pelkkää keitettyä vettä ja maitoa. Se ei siis sisältänyt hitustakaan teenlehteä.

• Paloma.se.co kirjoitti:

Hehehe toihan on kuin texasilainen kahvi: hopeadollari mukin pohjalle, mustaa kahvia niin paljon että kolikko peittyy, bourbonia (tai viskiä) niin paljon että kolikko näkyy taas....

Hän olikin suuri länkkäri-fani, oisko tullut sieltä innostus? Kaffe-plöröksi muistaakseni sanottiin.

• Tavuviiva kirjoitti:

Hopeatee oli pelkkää keitettyä vettä ja maitoa. Se ei siis sisältänyt hitustakaan teenlehteä.

Meilläpäin olikin parempaa teetä kuin teilläpäin, lälläslää :))

Liekö tullut siitä, kun ennen vettä keitettiin hellalla joten siitä tuli oikeasti kuumaa. Piti saada viilenemään. Papalla oli muutenkin tapana sanoa, että tulee kuumaa ruokaa kun keittäjä on äkäinen. Oli se mummi aika pippurinen.

• Tavuviiva
        hmp.f kirjoitti:

Meilläpäin olikin parempaa teetä kuin teilläpäin, lälläslää :))

Liekö tullut siitä, kun ennen vettä keitettiin hellalla joten siitä tuli oikeasti kuumaa. Piti saada viilenemään. Papalla oli muutenkin tapana sanoa, että tulee kuumaa ruokaa kun keittäjä on äkäinen. Oli se mummi aika pippurinen.

Niin tuota hopeateetä joivatkin alaikäiset.
        Mitä teetä se oli, kun aikuiset joivat ravintoloissa kieltolain aikaan.
        Olivatko jotkut liikaa nauttineet sitten teessä? Olen kuullut sanonnan, että joku on kaffeessa.....

• Tavuviiva kirjoitti:

Niin tuota hopeateetä joivatkin alaikäiset.
        Mitä teetä se oli, kun aikuiset joivat ravintoloissa kieltolain aikaan.
        Olivatko jotkut liikaa nauttineet sitten teessä? Olen kuullut sanonnan, että joku on kaffeessa.....

Mä en kieltolain ajasta tiedä mitään. Enkä tietäisi vaikka olisin silloin elänytkin. Olen syntynyt Tammisaaressa, ja huhujen mukaan sinne rakennettiin ravintola Knipan meren päälle, koska kieltolaki kielsi alkoholin maalla.

http://www.visitraseborg.com/fi/syo-ja-juo/ravintolat/tammisaari/knipan2

• Mä tykkään myös mustasta puolikupposesta ilman sokeria, ilman maitoa. Mutta silloin on kahvin oltava 100% arabicaa, Andien rinteillä viljeltyä.

• Tavuviiva
        hmp.f kirjoitti:

Mä en kieltolain ajasta tiedä mitään. Enkä tietäisi vaikka olisin silloin elänytkin. Olen syntynyt Tammisaaressa, ja huhujen mukaan sinne rakennettiin ravintola Knipan meren päälle, koska kieltolaki kielsi alkoholin maalla.

En ole käynyt, mutta onko tämä se paikka, jossa Åke Lindman ohjasi jonkin jännityssarjan. Ja tuliko tästä päänäyttelijätytöstä näitä meidän nuoria vähän kuuluisampia näyttelijöitä?

• eppu2
        Tavuviiva kirjoitti:

En ole käynyt, mutta onko tämä se paikka, jossa Åke Lindman ohjasi jonkin jännityssarjan. Ja tuliko tästä päänäyttelijätytöstä näitä meidän nuoria vähän kuuluisampia näyttelijöitä?

Kieltolain aikaisesta pirtun salakuljetuksesta on olemassa joku vanha kotimainen elokuva.

• eppu2
        eppu2 kirjoitti:

Kieltolain aikaisesta pirtun salakuljetuksesta on olemassa joku vanha kotimainen elokuva.

Tuli vielä mieleen, että kahvihan oli aikoinaan myös ylellisyystuote.
        Oli myös tuonti- ja juontikiellossa. Kai sitäkin salakuljetettiin. Oisko ollut jotain 1700-luvun loppua, en ole varma ajasta.

• Tavuviiva
        eppu2 kirjoitti:

Tuli vielä mieleen, että kahvihan oli aikoinaan myös ylellisyystuote.
        Oli myös tuonti- ja juontikiellossa. Kai sitäkin salakuljetettiin. Oisko ollut jotain 1700-luvun loppua, en ole varma ajasta.

Mielestäni ensimmäinen kahvilasti tuli Turkuun.
        Ja jotain kuponkejakin oli jossain vaiheessa, siis sitä säännöstelyä.
        Olisiko niin tuore asia, että vanhempamme kokivat sotien jälkeen sen.

• Tavuviiva
        hmp.f kirjoitti:

Tämä näyttelijä on Linda Gyllenberg. Tsekkasin. Ja Lindman oli myös. Tuo Knipan oli se, mihin takerruin.

• HappyHolidays

Meillä on ollut lapsenlapsen ansiosta puhetta tästä kaneliasiasta eli minua on mummina ohjeistettu ylenpalttisesti tarjottavien korvapuustien suhteen. Voisi olla syytä suosia lähinnä Cinnamomum Zeylanicum – eli ceylonin kanelia – sillä Cinnamomum Cassia, eli cassia-kanelissa, jota suurin osa tavallisissa kaupoissa myytävistä kaneleista on (Cinnamomum-sukuun kuuluu yli 200 eri lajiketta!) sisältää maksalle haitallista kumariinia.

• Kumariini on todellakin myrkyllistä, mutta ne määrät mitä saamme liottamalla kanelitankoa maidossa tai ripottelemalla kanelia puuron päälle ovat niin pieniä että aikuinen, terve maksa ei niistä vaurioidu.
        Terveydelle kaneli on noin yleisesti vain hyväksi.

• tosionko

Rami Adham on kanelitanko kahvissamme .

• Ei minun kahvissa ole mitään rameja. Onneksi.

• Mausteista ja juomista: kolumbialaiset juovat paljon raakaa kaakaojuomaa, eli siis artesanaalisesti prosesoitua keittosuklaata, johon on lisätty jo kaneli, muskotti ja neilikka mausteeksi ja jota on keitettävä ainakin 10 minuuttia ettei tule mahanpuruja. Se keitetään yleensä veteen ja sitten kun kaakao on kypsää lisätään samanverran maitoa ja kiehautetaan.
      Lopuksi se kaadetaan metallisiin kaakaokannuihin joissa se puupulikalla vatkataan vaanhtoavaksi.
      Parempaa kaakaojuomaa saa hakea.
      http://images.budgettravel.com/0705_Cartagena0705_Cartagena_01.jpg

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Hengenvaaralliset kiihdytysajot päättyivät karmealla tavalla, kilpailija kuoli

Onnettomuudesta on aloitettu selvitys. Tapahtuma keskeytettiin onnettomuuteen. Tapahtumaa tutkitaan paikan päällä yhtei
      Kauhava
      199
      7004
    2. Ootko rakastunut?

Kerro pois nyt
      Ikävä
      159
      2076
    3. Onhan sulla nainen parempi mieli

Nyt? Ainakin toivon niin.
      Ikävä
      113
      1708
    4. Ujosteletko tosissaan vai mitä oikeen

Himmailet???? Mitä pelkäät?????
      Ikävä
      51
      1400
    5. Suureksi onneksesi on myönnettävä

Että olen nyt sitten mennyt rakastumaan sinuun. Ei tässä mitään, olen kärsivällinen ❤️
      Ikävä
      55
      1268
    6. Möykkähulluus vaati kuolonuhrin

Nuori elämä menettiin täysin turhaan tällä järjettömyydellä! Toivottavasti näitä ei enää koskaan nähdä Kauhavalla! 😢
      Kauhava
      55
      1150
    7. Älä mies pidä mua pettäjänä

En petä ketään. Älä mies ajattele niin. Anteeksi että ihastuin suhun varattuna. Pettänyt en ole koskaan ketään vaikka hu
      Ikävä
      100
      1084
    8. Reeniähororeeniä

Helvetillisen vaikeaa työskennellä hoitajana,kun ei kestä silmissään yhtään läskiä. Saati hoitaa sellaista. Mitä tehdä?
      Kouvola
      7
      1026
    9. Tarvitsemme lisää maahanmuuttoa.

Väestö eläköityy, eli tarvitsemme lisää tekeviä käsiä ja veronmaksajia. Ainut ratkaisu löytyy maahanmuutosta. Nimenomaan
      Maailman menoa
      253
      971
    10. Kävit nainen näemmä mun

Facessa katsomassa....
      Ikävä
      41
      959
    Aihe