- Hei ammattimiehet!
- Mokilla on nyt linja, tontin rajalla, noin 30m seinasta.
- Kannattaako asentaa tolppaan mittari vai seinaan?
- Tarkoitus on vetaa sahkoa myohemmin useampaan eri rakennukseen tontilla.
- Mista saa halvimman mittarin? Sellaisen josta saa roikan ulisoton plus pari kolme 220V ulos ottoa? Paikka Ita Suomi.
- Kiitos!
Mihin mittari?
16
2003
Vastaukset
- Topi
Laittaisin sen seinälle koska siellä se on paremmin säältä suojassa.Sähkölaitos tai urakoitsija voi asentaa mittauskeskuksen ja vetää maakaapelin pylväältä.Kysy molemmilta tarjous.
- kertoo
Paikallisella sähkölaitoksella on omat määräyksensä mittarin sijoittamisesta.Et voi asennuttaa sitä mihin haluat.Asentava sähköliike kyllä selvittää asian.
- myyjä
Mittarikaappi
KWh-mittaria varten kannattaa valita valmis mittarikaappi. Se asennetaan pylvääseen tai seinälle ja sähkön saat heti käyttöön, myös rakennus- ja remontointiaikana. Mittarikaapissa on valmiina kaikki tarvittava ja se sisältää myös laajennusvaraa tulevaa käyttöä varten. Se on hyvä valinta ukkosherkille alueille, sillä ylijännitesuojat on helppo asentaa kaappiin.
Yllä kopioitu ohjeet suu-savon sähkön sivuilta, eli sähköyhtiö toimittaa kaapin ja mittarin asennettuna pylvääseen tai seinään tai kaapelin päähän myöhemmin siirettäväksi oikeaan paikkaan.
Mökin seinään asennettuna kaapista saa sähköt roikalla ikkunan kautta parranajoa varten kunnes kiinteät asennukset on valmiit.
Säästät tässä erillisen urakoitsijan palkkaamisen ja sähköyhtiön erillisen käynnin mittarin asentamisen takia.- STI
- Sain kaapin hintoja valilta 350-950. Plus aennukset tolppaan 150-350. Seinaa 300 E enemman. Miksi noin isot erot?
- Kallein kaappi oli sahkoyhtiolta - 600 Euroa enemman - kuin yksityisilta. Sahkoyhtion kaapin nakee ennenkuin maksaa, yksityisilta ei. Eivatka sano merkkia ym. Kovin salaista porukkaa...
- Nyt saa myos itse asentaa jos osaa. Asia jota sahkoliikkeet eivat tunnusta! Kartelli murenee myos talla alalla... - Urakoitsija
STI kirjoitti:
- Sain kaapin hintoja valilta 350-950. Plus aennukset tolppaan 150-350. Seinaa 300 E enemman. Miksi noin isot erot?
- Kallein kaappi oli sahkoyhtiolta - 600 Euroa enemman - kuin yksityisilta. Sahkoyhtion kaapin nakee ennenkuin maksaa, yksityisilta ei. Eivatka sano merkkia ym. Kovin salaista porukkaa...
- Nyt saa myos itse asentaa jos osaa. Asia jota sahkoliikkeet eivat tunnusta! Kartelli murenee myos talla alalla...Kaikki mitä maksat yli 250€ on liikaa.
Tuolla hinnalla saat UTU:n, Norelcon tmv. keskuksen.
Tukussa hinta on 200€, mutta jollainhan se on urakoitsijankin elettävä. - STI
Urakoitsija kirjoitti:
Kaikki mitä maksat yli 250€ on liikaa.
Tuolla hinnalla saat UTU:n, Norelcon tmv. keskuksen.
Tukussa hinta on 200€, mutta jollainhan se on urakoitsijankin elettävä.Tallaista hintaa epailinkin! Kiitos.
- Kaikkien on satava palkka tyosta mut se mua rassasi etta valehdellaan "saat tarvikkeet mun netolla, maksat vaan tyosta" sanotaan ja tuplataan hinta.... - itse
STI kirjoitti:
- Nyt saa myos itse asentaa jos osaa. Asia jota sahkoliikkeet eivat tunnusta! Kartelli murenee myos talla alalla...Ei todellakaan saa asentaa itse, mikään sähkölaitos ei kytke ilman rekisteröinti-ilmoitusta. Jos ei ole vielä mökkiäkään, niin silloin pylväälle, mikäli sähköyhtiö sen sallii. Seinälle asennuksessa on se hyvä puoli, että ei tarvitse enää hommata erillistä ryhmäkeskusta josta vedetään johdot kulutuskojeille/pistorasioille.
Jos saat sen asennettuna pylväälle alle 550 €, niin on edullinen. Muista myös maadoituskupari maahan/veteen. - rahaa
itse kirjoitti:
Ei todellakaan saa asentaa itse, mikään sähkölaitos ei kytke ilman rekisteröinti-ilmoitusta. Jos ei ole vielä mökkiäkään, niin silloin pylväälle, mikäli sähköyhtiö sen sallii. Seinälle asennuksessa on se hyvä puoli, että ei tarvitse enää hommata erillistä ryhmäkeskusta josta vedetään johdot kulutuskojeille/pistorasioille.
Jos saat sen asennettuna pylväälle alle 550 €, niin on edullinen. Muista myös maadoituskupari maahan/veteen.maksaa, eli sähköyhtiö ottaa mittarin asentamisesta ja verkkoon kytkemisestä tuon 550 euron päälle noin 200 euroa riippuen matkakilometreistä.
Hieman pystyt säästämään jos ostat kaapin itse ja kiinnität sen seinään tai pylvääseen, mutta silti joudut urakoitsijan palkkaamaan joka vastaa asennuksistasi.
Ja kun kaivat kaapeliojat itse niin siinä säästät eniten 8jos kaappi seinälle).
Ei siinä lopullinen hinta paljoa alle sen sähköyhtiön tarjouksen jää, vaikka saisi sen mittarikaapin 250 - 300 eurolla, kun kaikki kulut huomioidaan. - Rape
rahaa kirjoitti:
maksaa, eli sähköyhtiö ottaa mittarin asentamisesta ja verkkoon kytkemisestä tuon 550 euron päälle noin 200 euroa riippuen matkakilometreistä.
Hieman pystyt säästämään jos ostat kaapin itse ja kiinnität sen seinään tai pylvääseen, mutta silti joudut urakoitsijan palkkaamaan joka vastaa asennuksistasi.
Ja kun kaivat kaapeliojat itse niin siinä säästät eniten 8jos kaappi seinälle).
Ei siinä lopullinen hinta paljoa alle sen sähköyhtiön tarjouksen jää, vaikka saisi sen mittarikaapin 250 - 300 eurolla, kun kaikki kulut huomioidaan.ottaa mittarikaappi sähköyhtiöltä,niin voi ite tehdä loput asennukset kun "niihin ei tarvita mitään lupia"
- Rakentaja
Rape kirjoitti:
ottaa mittarikaappi sähköyhtiöltä,niin voi ite tehdä loput asennukset kun "niihin ei tarvita mitään lupia"
Jos mökkisi kärähtää ja sinulla ei ole tositteita (urakoitsijan tekemä käyttöön otto tarkastus) niin siinäpähän selittelet vakuutusyhtiön tarkastajille.
Toinen juttu tulee verottajalta. Jos rak. kohde on vaatinut rakennusluvan täytyy sinun tarvittaessa todistaa kuka on sähköistykset tehnyt.
Ellei papereita löydy kohde menee TUKES:in tietoon ja taas rupeaa sähköhommat maksamaan. - tosite
Rakentaja kirjoitti:
Jos mökkisi kärähtää ja sinulla ei ole tositteita (urakoitsijan tekemä käyttöön otto tarkastus) niin siinäpähän selittelet vakuutusyhtiön tarkastajille.
Toinen juttu tulee verottajalta. Jos rak. kohde on vaatinut rakennusluvan täytyy sinun tarvittaessa todistaa kuka on sähköistykset tehnyt.
Ellei papereita löydy kohde menee TUKES:in tietoon ja taas rupeaa sähköhommat maksamaan.se paloi mökin mukana, eli korvaus tulee kuin manulle illallinen.
- Rape
Rakentaja kirjoitti:
Ellei papereita löydy kohde menee TUKES:in tietoon ja taas rupeaa sähköhommat maksamaan.mä just hain.
- Rakentaja
tosite kirjoitti:
se paloi mökin mukana, eli korvaus tulee kuin manulle illallinen.
Täytyy löytyä lopputarkastusasiakirjoista.
Joten syytä polttaa kaupungintalo samalla tai vähintään se kunnantalo.
Kuulin juuri kun verottaja vaati selvitystä kolmevuotta sitten valmistuneesta rakennusluvan vaatineesta peruskorjauskohteesta.
Rakennuksen omistaja on puun ja kuoren välissä sillä jos ilmoitat tehneesi itse seuraavaksi on TUKE:s kimpussa ja jos ilmoitat jonkun muun tehneen niin on verottaja niskassa.
Tietysti vapaassa maassa voi valita vapaasti kummankin vaihtoehdon väliltä. - verokarhu
Rakentaja kirjoitti:
Täytyy löytyä lopputarkastusasiakirjoista.
Joten syytä polttaa kaupungintalo samalla tai vähintään se kunnantalo.
Kuulin juuri kun verottaja vaati selvitystä kolmevuotta sitten valmistuneesta rakennusluvan vaatineesta peruskorjauskohteesta.
Rakennuksen omistaja on puun ja kuoren välissä sillä jos ilmoitat tehneesi itse seuraavaksi on TUKE:s kimpussa ja jos ilmoitat jonkun muun tehneen niin on verottaja niskassa.
Tietysti vapaassa maassa voi valita vapaasti kummankin vaihtoehdon väliltä.ei kysele mitään jos ilmoittaa vuosittain rakennuskustannukset veroilmoituksen yhteydessä olevalla lomakkeella.
Eli kustannukset meitä kiinnostaa ei se kuka hommat on tehnyt. - megger
Rape kirjoitti:
ottaa mittarikaappi sähköyhtiöltä,niin voi ite tehdä loput asennukset kun "niihin ei tarvita mitään lupia"
Suuret mahdollisuudet onnistua tekemään kesävieraiden harvennus mökki....
- urakoitsija
sähkölaitokset ovat viime vuosina kieltäneet mittarikeskusten asentamisen pylväisiin.perusteluna on ollut se, että uusiessaan linjapylväitään, joutuvat hakaukseen siitä, kuka korjaa ao. pylväässä olevat asiakkaan ryhmäjohtoasennukset.
jos pylväs on päättyvän linjan päässä, omalla tontillasi, tilanne on toinen.eittämätön apu pylväsasennuksesta on , tuo mainitsemasi muihin rakennuksiin sähköistäminen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 723063
- 552725
Kuoleman pelko katosi
Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä4322335- 792188
- 951996
- 571929
- 121576
Kuhmolainen on selvästi kepun lehti
Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan171537Ei mun tunteet
ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil301380Mitä nämä palautteet palstalla ovat?
Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?301351