Vuodatin harvinaista vertani

expimot

Maailman harvinaisinta jos ihan tarkkoja ollaan.
4% pallomme väestöstä kuuluu samaan veriryhmään kanssani.
Olemme pieni mutta tärkeä ryhmä tässä mittavassa veripoolissa.

Kun pussillinen vertani oli laskettu, niin kuten aina ennenkin
muistutin laskijalle ystävällisesti että:
"Laitetaan se sitten sinne siniveristen varastoon."
Ihan vaan ettei vahingossa sekoitu eri tyyppiseen vereen.

Taisi nainen olla uusi näissä verihommissa kun selitti että vereni on
harvinaista sen antigeenikoostumuksen, ei värin vuoksi ja
että se varastoidaan kyllä sille kuuluvaan paikkaan.

Noh, kyllä maailmaan nimiä mahtuu ja kuten ei nimi miestä
pahenna, niin on kai sama millä nimellä vertani kutsutaan.
Ei se siitä muuksi muutu.

Asuessani paikkakunnalla jossa oli Punaisen Ristin veripalvelutoimisto,
tuli luovutettua useammin kuin nykyisin.

Käytkö sinä luovuttamassa verta?

61

251

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nenä.punaisena

      Käyn luovuttamassa.
      Nakkikioskilla.

      • Paljonko oli senkka?


    • kahdeksankymmentäyksi

      Käyn, vähintään 2 kertaa vuodessa. Veriryhhmä yleisin, eli A .

      • Tuo on ihan hyvä tahti, minäkin alan jatkossa käydä kahdesti vuodessa.


      • kahdeksankymmentäyksi

        Jos terveitä päiviä riittää tarpeeksi niin saatan saada satasen rikki ennen kun täytän 70v :)


    • hoit_su

      Kävisin, mutta enää en kelpaa luovutukseen sairastamani syövän takia. Toisekseen ikäkin tulee vastaan ensi vuonna. Suuri kunnioitukseni niille jotka käyvät, pelastatte ihimshenkiä. Näille jotka muka SPR:ää kiusatakseen eivät luovuta, niin heille suuri halveksunta. Onnettomuuteen joutuessaan kelpaa kuitenkin muiden luovuttama veri, eivät varmaan siinä kohtaa muista boikottiaan.

    • Heikunkeikku

      On joitakin asioita, joissa kuulun suhteellisen harvinaisiin ryhmiin.
      Hiusteni värikin on epätavallisen erimoinen suhteessa muiden hiusten väriin.
      Veriryhmässä minä kuulun tuohon samaan harvinaiseen ryhmään, kuin aloittaja.
      Ei, en käy luovuttamassa verta.

      • Sama juttu, veriryhmä ei ole ainoa vähemmistö johon kuulun.


    • vertaON

      Eikö verta voisi luovuttaa muuten kuin SPR.n kautta.
      Se on niin ryvettynyt pulju että ei tee mieli olla missään tekemisissä.

      • Johan tuossa joku mainitsi nakkikioskin.
        Luovutuskellonajat vain ovat eri kuin SPR:llä


    • Käyn, mullakaan ei ole ollut uusi seksikumppani neljään kuukauteen :))

      Kuulun toiseksi suurimpaan veriryhmään, täysnolla, mutta positiivinen sellainen. Kattelin just että hätäpäissään sitä voi antaa kelle vaan.

      Tarkoitus on käydä aina kun pystyn, meidän kylille tulee kiertolais-SPR joka toinen kuukausi, naisena saan luovuttaa joka kolmas. Eli käytännössä luovutan kolme kertaa vuodessa.

      Vaikka ne verestäni tykkää, kesällä sain jopa kutsun, niin käsivarsistani eivät. Kaikki törkkijät eivät löydä mun ujoja verisuonia. Ja itekin aina unohdan että kummasta kädestä se oli kun löytyi paremmin, ja lähden usein kummatkin kädet paketissa.

      • Seksikumppaniehto on siis kunnossa, entä paino? Täytyy olla yli 50kg.

        Suklaa-addiktio ei kuulemma ole este.


      • korppis11

        Olisiko tuo seksittömyyden todistelu tarkoitettu vihjeeksi. Hänhän
        on vakuuttunut siitä, että sinulla olevan munat.


      • Noi ujot verisuonet onmyös syy miksi en käy tökittävänä kuin pakon edessä, kaksi kertaa vuodessa. Jotkut löytää verisuonen heti ja se on kerta pistolla valmis, toiset ei sitten millään. Ja mitä pitempään neulalla kaivellaan niin sitä enemmän ne pelästyvät.


      • jaa.jaaa
        korppis11 kirjoitti:

        Olisiko tuo seksittömyyden todistelu tarkoitettu vihjeeksi. Hänhän
        on vakuuttunut siitä, että sinulla olevan munat.

        Hehhee ;)))


      • expimot kirjoitti:

        Seksikumppaniehto on siis kunnossa, entä paino? Täytyy olla yli 50kg.

        Suklaa-addiktio ei kuulemma ole este.

        Painokriteerikin täyttyy :/ Onkohan siinä mikään yläraja?

        Addiktioni rasittaa lähinnä mieltä nykyisin, täytyy keksiä joku uusi. Palapelit tai jotain. Pitsinnypläystä.


      • korppis11 kirjoitti:

        Olisiko tuo seksittömyyden todistelu tarkoitettu vihjeeksi. Hänhän
        on vakuuttunut siitä, että sinulla olevan munat.

        Kylläpäs täällä ollaan romantiikannälkäisiä :))


      • Paloma.se.co kirjoitti:

        Noi ujot verisuonet onmyös syy miksi en käy tökittävänä kuin pakon edessä, kaksi kertaa vuodessa. Jotkut löytää verisuonen heti ja se on kerta pistolla valmis, toiset ei sitten millään. Ja mitä pitempään neulalla kaivellaan niin sitä enemmän ne pelästyvät.

        Vähän helpottaa jos hyppii tasajalkaa ennen istuntoa, ja varsinkin jos juo lasillisen vettä. Mutta kylmällä säällä ei sekään aina auta.


      • hmp.f kirjoitti:

        Vähän helpottaa jos hyppii tasajalkaa ennen istuntoa, ja varsinkin jos juo lasillisen vettä. Mutta kylmällä säällä ei sekään aina auta.

        Litra vettä ennen ennen verikoetta ja sitten villatakki vaan päälle vaikka kesähelteellä. Tarvii kokeilla tota tasajalkaa pomppimista. Odotushuoneessa :)) Kyllä siinä mummot ja papat alkaa tuijottaan kun mä hyppään ainakin sataan hyppynarulla odotushuoneessa ennekuin mun numero ilmestyy ruutuun.


      • Paloma.se.co kirjoitti:

        Litra vettä ennen ennen verikoetta ja sitten villatakki vaan päälle vaikka kesähelteellä. Tarvii kokeilla tota tasajalkaa pomppimista. Odotushuoneessa :)) Kyllä siinä mummot ja papat alkaa tuijottaan kun mä hyppään ainakin sataan hyppynarulla odotushuoneessa ennekuin mun numero ilmestyy ruutuun.

        Tai käydä lukemassa palstan mamukeskusteluja ensin, saa veren kiertämään :)


      • korppis11 kirjoitti:

        Olisiko tuo seksittömyyden todistelu tarkoitettu vihjeeksi. Hänhän
        on vakuuttunut siitä, että sinulla olevan munat.

        "..vakuuttunut siitä, että sinulla olevan munat."

        "Kirjailija" ei hallitse alkeellisintakaan kielioppia.

        Oikein on joko:

        "vakuuttunut, että sinulla on munat"

        tai

        "vakuuttunut sinulla olevan munat"

        Kysy järjestääkö työväenopisto jotain jatkokursseja. ; )


      • Aimokasanen kirjoitti:

        "..vakuuttunut siitä, että sinulla olevan munat."

        "Kirjailija" ei hallitse alkeellisintakaan kielioppia.

        Oikein on joko:

        "vakuuttunut, että sinulla on munat"

        tai

        "vakuuttunut sinulla olevan munat"

        Kysy järjestääkö työväenopisto jotain jatkokursseja. ; )

        Njää... taitaa se Korppiskin olla vähän "smitten" kun on niin kiire kommentoimaan munakkaasti, ettei kerkee edes oikeinkirjoitusta tarkistaa. Taisi sieltä ylisiltä taas huudella ennen aamukahvia.


      • hmp.f kirjoitti:

        Njää... taitaa se Korppiskin olla vähän "smitten" kun on niin kiire kommentoimaan munakkaasti, ettei kerkee edes oikeinkirjoitusta tarkistaa. Taisi sieltä ylisiltä taas huudella ennen aamukahvia.

        Arvasit oikein, aamun avausta kännykästä, sängyssä maaten ; )


      • Aimokasanen kirjoitti:

        "..vakuuttunut siitä, että sinulla olevan munat."

        "Kirjailija" ei hallitse alkeellisintakaan kielioppia.

        Oikein on joko:

        "vakuuttunut, että sinulla on munat"

        tai

        "vakuuttunut sinulla olevan munat"

        Kysy järjestääkö työväenopisto jotain jatkokursseja. ; )

        Naputtele kieliopillisesti oikein kirjoitettu kooste, verisuonitaudeista ja niiden yhteydestä hiusten lähtöön?


      • ent.siivoojaparka
        Paloma.se.co kirjoitti:

        Noi ujot verisuonet onmyös syy miksi en käy tökittävänä kuin pakon edessä, kaksi kertaa vuodessa. Jotkut löytää verisuonen heti ja se on kerta pistolla valmis, toiset ei sitten millään. Ja mitä pitempään neulalla kaivellaan niin sitä enemmän ne pelästyvät.

        Nuoremmalla likallani on myös vain yksi piilossa oleva kohta kyynärtaipeessa, minkä hän itse tietää millilleen mistä saa imettyä verta. Siksi hän pyytääkin saada itse tökätä sen neulan tai ainakin saada neulan kärjellä näyttää sen täsmäkohdan.

        Yksi hoitaja itsepäisesti vannoi löytävänsä sen ja lupasi sanoa itsensä irti ja vaihtaa alaa, jos ei niitten työvuosiensa jälkeen löydä verisuonta. Oli hän aikansa tökittyään antanut viimein periksi.
        Lähtiessään likka muistutti häntä mitä hänen nyt on lupauksensa mukaan tehtävä.


      • KammottavaJuttu
        korppis11 kirjoitti:

        Olisiko tuo seksittömyyden todistelu tarkoitettu vihjeeksi. Hänhän
        on vakuuttunut siitä, että sinulla olevan munat.

        Uuden kumppanin kanssa suojaamattomaan seksin harrastaminen on este luovuttamiselle.

        Kammottavaa, jos joku saisi verensiirron mukana seksitaudin, joka ei tuoreena tule esille verta tarkistettaessa. Moraali mukaan luovuttamaan mennessä lomaketta täytettäessä. - Parempi jättää kerta väliin kuin levittää tauteja.


      • Korppis11

        Huomenta😆sängyssä vielä ja tabletilla kirjoitan, joten voipi tulla virheitä. Olen näet sitä mieltä, että en ole kirjoittamassa opinnäytetyötä. Kirjalliset tutkinnot jo suoritettu ja Tampereen yliopiston hyväksymät yhdeksänkyt-luvun alkupuolella.

        11.11.2016 ollut 10-vuotta kihloissa saman seksikumppanin kanssa. Enkä aijo vaihtaa. Hänen, joka sai eilen viestin serkultaan, joka tutkii heidän sukujuuriaan. Mieheni suonissa virtaa siniveristen verta.

        😂Mitä tulee minun verenluovutukseen, ei onnistu. Ei ole onnistunut neljäänkymmeneen vuoteen. Olisin toki voinut luovuttaa, mutta kun ei kelpaa.


    • Aikamoista aatelia täällä...
      Kuulun veriryhmään, meitä on 7 prosenttia suomalaisista ja maailmanlaajuisesti löytyy viitisen prosenttia väestä.
      Aikaisemmin olin innokas luovuttaja, ihan säännöllisesti äspeeärrässä piipahdin,
      vieläkin ikäni puolesta voin luovuttaa, jos kohdalle sattuu jokin tapahtuma, vasiten ei enää tule lähdettyä.
      Muutamat asiat estävät, että en voisi just tällä hetkellä luovuttaa, olen esim ollut sellaisessa lääketieteellisessä toimenpiteessä, että etteivät hyväksyisi vertani. Hyvä niin.

      Oikeastaan on aika hieno asia suomessa, ettei verenluovutuksesta makseta, niin kuin joissakin maissa, kaikki perustuu vapaaehtoisuuten ja sen voi ajatella lahjana luovuttaessaaan verta. Joskus voi olla itse tilanteessa, että oma henki on riippuvainen toisen ihmisen lahjasta.

    • Kuulun 7% ryhmään, eli aika harvinaista, mutta en ole koskaan luovuttanut eikä se sitäpaitsi kelpaisikaan. Liian "rikastettua."

    • ö-Öö

      En

      Nuorempana kyllä, lestaatit hakkasi nokkaan koko kansakouluajan. Aivan tarpeekseni saanut verta vuotavasta nokasta. Nuorena sain pari ketaa nokkaan nakkikioskilla, vanhemmiten olen koittanut pitää veret itselläni.

      Ei muistia veriryhmästä, en tiedä kelpaisiko veri nykyisin muutenkaan luovutettavaksi. Noin periaatteessa kannatan ajatusta luovuttamisesta. Se vaan tehty jotenkin omituiseksi. Pitäis olla hirmu aktiivinen sen takia.

      Muistui mieleen kertomus, paikkansa pitävyydestä en tiedä. Mato Valtonen oli ollut kutsuntojen yhteydessä lekurintarkastuksessa. Oli pitänyt virtsanäyte käydä antamassa labraan. Se oli vienyt spermakupin ja saanut vapautuksen intistä.

      Spermanluovutuksessa voisikin joskus käydä, missä niitä otetaan vastaan?

      =DW=

      • Käänny väestöliiton puoleen.

        Sä laskit kai leikkiä, mutta tärkeä lahja se spermakin on. Mä sain aikoinaan lahjaksi munasoluja, elämäni kaunein ja tärkein lahja ♥ Se innosti joskus tähän verenluovutukseenkin, kantasoluluovattajaksikin harkitsin joskus, nyt se on liian myöhäistä. Eipä noiden litistettyjen nikamien välistä enää välttämättä mitään saisikaan.


      • No tietehi niin että viet vain kupin sinne väetöliiton portaille salaperäsieltä lahjoittajalta. Voit kääriä vaikka joulupaperiinhi. Mitään taustatietotukimuksiahan ei tarvita?


    • kesi.vä

      Aikoinaan luovutin, en enää. Ai on tuo painoraja noussut 50 kg:n, ennen oli 45 kg naisilla.
      Hienoa, että luovutatte te joiden veri on kelvollista, koskaanhan ei tiedä milloin sille on tarvetta.

    • vhimsf

      Arh - ei kelpaa käyttämäni lääkityksen vuoksi. Ikäkin lienee jo este
      - aikoinaan luuydinlovuttajarekistriinkin merkitty - ajatteli silloin leukemiaan sairastuneita lapsia - voisinko silleen auttaa ketään.
      Tavallinen halveksittu pulliainen oon - ikänäs ei mistään "aatelista" ollu ees puhettakaan.

      • kesi.vä

        Tosta leukemiasta tuli mieleen, että taitaa sekin olla nykyisin näitä yleistyneitä sairauksia. Tiedän kaksi vanhempaa ihmistä jotka sairastavat leukemiaa. Siihen eivät saa lääkitystä, vaan tilannetta seurataan.

        Vien tämän "kuuman" vereni nyt kirjaston kautta mereen.


      • ent.siivoojaparka
        kesi.vä kirjoitti:

        Tosta leukemiasta tuli mieleen, että taitaa sekin olla nykyisin näitä yleistyneitä sairauksia. Tiedän kaksi vanhempaa ihmistä jotka sairastavat leukemiaa. Siihen eivät saa lääkitystä, vaan tilannetta seurataan.

        Vien tämän "kuuman" vereni nyt kirjaston kautta mereen.

        Näkyy olevan leukemia yleistynyt ainakin romanikerjäläisten lapsilla.

        Kun kuljin paikallisjunalla töihin, niin joka suuntaan mennessä kerjäläiset jakoivat kortteja, missä oli kuva laihasta lapsesta, jolla oli "leukemia". Sitten nilkuttivat takaisinpäin keräämässä kortteja ja odottelemassa almuja lapsen hoitokustannuksiin. Näkyi aika monilla olevan yhteinen lapsikin kuvan perusteella, ihme kyllä.

        Serkkuni kuoli agressiiviseen leukemiaan tuossa jotain videnkymmenen kieppeillä. Se kävi nopeasti, eikä siihen ollut olemassakaan mitään parannuskeinoa. Se oli menoa se.


      • kesi.vä

        Täällä ei kerjäläiset ole siirtyneet paikallisjuniin. Joskus joku oli metrossa kauppaamassa lehtiä. Oli aina vain yhden aseman välin. Oppinut välttämään lipuntarkastajia.


    • enmilläänkeksi

      Minullapas on yliharvinaisen hyvät verisuonet verikokeen ottamiseen , näin ovat sanoneet ja oikein vakuuttaneet ammatti-ihmiset. Pääsinpäs briljeeraamaan tällä upealla ominaisuudellani. Hemoglobiini on aina korkea, veriryhmäni A ja näkyy siitä olevan pulaa silloin tällöin: netistä sen näkee.
      Luovutin verta SPR:llä. Vaan en nyt muutamaan vuoteen, kun mulle kävi yhden luovutuksen jälkeen, että alkoi huimata. Keinuin niin, etten kenkiä ilman tukea saanut jalkaani. Olin juuri aloittanut espanjan opiskelun ja se oli jätettävä kesken, kun en uskaltanut ajaa autoa. Kävin lääkärissä ja hän sanoi, että puolen litran verimäärän poistuminen kierrosta, voi saada aikaan huimauskeinutuksen. Kai vielä kelpais vereni vaan oli niin ikävää ja kesti aika kauan se keinutus, että en puolta litraa luovuta, mutta jos kierrättäisivä vereni sen koneensa kautta ja palauttaisivat osan takaisin mulle, niin voisin harkita...
      Tänään 21.10.2016 SPR:n eri veriryhmien tarve (alalaidassa). https://www.veripalvelu.fi/verenluovutus/sinua-tarvitaan/tietoa-verestä

      • sama__


      • Paloma.se.co kirjoitti:

        Kopioi koko url osoitekenttään ja klikkaa eteenpäin
        (linkistä jäi edelleenkin uupumaan viimeinenkirjain)

        "Paloma.se.co"

        Kirjoita minun kommenttini perään, osoittaaksesi lukeneesi kaiken. :)

        H.


      • sama__
        Paloma.se.co kirjoitti:

        Kopioi koko url osoitekenttään ja klikkaa eteenpäin
        (linkistä jäi edelleenkin uupumaan viimeinenkirjain)

        Kyllä linkin oikeaoppisesti laitoin mutta joskus ei vaan siniseksi loppuun saakka muutu.
        Koitanpa josko tää onnistuis
        https://www.veripalvelu.fi/verenluovutus/pisarat


      • sama__ kirjoitti:

        Kyllä linkin oikeaoppisesti laitoin mutta joskus ei vaan siniseksi loppuun saakka muutu.
        Koitanpa josko tää onnistuis
        https://www.veripalvelu.fi/verenluovutus/pisarat

        Kirjoita minun kommenttini perään, osoittaaksesi lukeneesi kaiken. :)

        H.


      • sama__
        hunksz kirjoitti:

        Kirjoita minun kommenttini perään, osoittaaksesi lukeneesi kaiken. :)

        H.

        En nyt kerkee. Pitää mennä lenkille.


      • Minunkin veriryhmän kohdalla tuo mittari näytti ylettävän silmien yläpuolelle, eli tilanne hyvä. Vereni kelpasi silti.


    • Olen tämän kertonut ennenkin.
      Siinä edellisessä veri-ketjussa.
      Kummallisesti näitä oma-kehuja tulee vähän-väliä.
      -
      Kun kutsu tuli veri-palvelun posti-kortilla, menin ja ottivat pari koetta, sitten pari pussillista ja käskivät pysyä pitkällään.
      15-20 min. myöhemmin pumppasivat veren takaisin.
      Tosin puna-soluja vain ja suola-vettä.
      Oman liemeni olivat ottaneet talteen.
      Olen Arh joten jotain muuta tärkeämpää siis minulla oli.
      Prosentteja en tiedä.
      Uskon että vereni oli promilleista.
      Tosi-tosi harvinaista siis.
      Nyt Marevan estää luovuttamisen.
      Kuulema ikäkin.

      H.

      • Tavuviiva

        Haa. Mulla hyvät veriarvot - kehukehu. Mitä merkkiä?? Mutta kun hemoglobiinin otattaminen jo heikottaa, niin luovutus on jäänyt.
        Skeptisenä olen joskus miettinyt, voiko luovutetuilla verillä tehdä bussiness:tä? Miksi Lappeenrannan SPR oli niin kuralla edellisen laman aikana? Valuuttakeinottelustahan sai väärät voiteet ja monella meni sukset totaalisesti poikki. Avitus tuolloin? Mistä?
        Jos H. saisit minun vertani, saattaisi jatko olla varsin pippurista, erittäin pippurista ja riimeistäsi kadota soinnut. But don't worry.
        Pyyteetön auttaminen on ihailtavaa tietty.


    • kiinnostaa-

      Kysymys alotuksentekijälle:

      mikä on ( kirjaimina ) sun veriryhmäsi ? vai - sta

    • Olen käynyt koko ikäni. Lapsena kävin vanhempieni mukana veripalvelussa ja heti ikärajan saavutettuani aloin itsekin luovuttaa. Kävin neljän kuukauden välein luovuttamassa, ellei ollut esteitä.

      Naiset voivat luovuttaa neljän, miehet kolmen kuukauden välein. Joissain maissa matkailemisen jälkeen piti pitää pitempi tauko. Uuden kumppanin kanssa suojaamattoman seksin harjoittaminen, synnytys, liian alhainen hemoglobiini (< 125) ja jotkut lääkkeet voivat myös ikääntymisen lisäksi olla luovutuksen esteinä.

      Luovutus lopetettiin aikoinaan 65 vuotta täytettyäni ja sain läksiäislahjankin SPR:ltä. Muutaman kuukauden kuluttua tuli viesti, että kokeneitten luovuttajien ikäraja on nostettu 70 ikävuoteen. Uusien luovuttajien ikäraja on edelleen 65 vuotta.

      Olen kokenut, että veren luovuttamisesta oli etua myös itselleni. Sain välillä tietoa luovutetulle verelle tehdyistä tutkimuksista.

      • O-Orvokki


      • O-Orvokki

        Kiitos korjauksesta. Taisin muistaa väärin. Tiesin, että HB:ni palautui nopeasti luovutuksen jälkeen ja ihmettelin, miksi välin piti olla niin pitkä. - Monia vuosia hyppäsin bussista kotimatkalla Veripalvelun pysäkillä ja ehdin jatkaa luovutuksen jälkeen vielä samalla lipulla. Join tuoremehua ja hyvät päiväkahvit välipalan kanssa sekä tein hyvän työn, eikä aikaa kulunut kuin reilu puoli tuntia.


      • Minä-puolestani
        O-Orvokki kirjoitti:

        Kiitos korjauksesta. Taisin muistaa väärin. Tiesin, että HB:ni palautui nopeasti luovutuksen jälkeen ja ihmettelin, miksi välin piti olla niin pitkä. - Monia vuosia hyppäsin bussista kotimatkalla Veripalvelun pysäkillä ja ehdin jatkaa luovutuksen jälkeen vielä samalla lipulla. Join tuoremehua ja hyvät päiväkahvit välipalan kanssa sekä tein hyvän työn, eikä aikaa kulunut kuin reilu puoli tuntia.

        kuulun ryhmään O ( ja rhesus ) eli olen "yleinen antaja" eikä se tarkoita muuta kuin veren luovutusta.


    • kylmätotuus

      Kiitos kaikille, jotka olette vertanne luovuttaneet! Olette pelastaneet lukemattomia ihmishenkiä.

      Rahallista korvausta luovutuksesta ei Suomessa saa. Se takaa osaltaan, että verituotteet ovat puhtaita.

      Minun vereni ei kelpaa luovutettavaksi tietystä syystä, joten panokseni tähän työhön on pelkkä nolla.

      Olen ollut kaksi kertaa saavana osapuolena runsaan verenhukan vuoksi. Veritankkaus nopeutti paranemistani huomattavasti. Voihan olla, että olisin selvinnyt ilman niitäkin. Hidasta toipumiseni olisi ollut sen tiedän.

      Tiedän myös, että lapseni, joka sairastui leukemiaan olisi menehtynyt ilman lukuisia erilaisia verituotetankkauksia.
      Niin olisi käynyt myös hänen kohtalotovereilleen.

      Kiitos vielä kerran!

      • hoit_su

        ♥ hyvää syksyä sinulle♥


    • hänkinkökin

      Tää on siis sun aloitus? Kiitos verenluovuttajalle 🍷

      • quando

        ORH- kyseltiin usein Keskussairaalasta ja kävin luovuttamassa, nyt ikä este ja perussairaus myös


    • JuopotellaanHyvin

      Verenluovutuksessa pitäisi juoda runsaasti esim. tuoremehua jo ennen luovutusta ja sen jälkeen. Nestetasapaino pysyy hyvänä.
      Olen suonut ja haukannut luovutuksen jälkeen vähän tarjolla olevia herkkujakin. Koskaan ei ole huimannut eikä heikottanut ja olisin varmaan voinut poistua vesipullo mukanani samantien luovutuksen jälkeen.

    • reppuriika

      Olen säänällinen luovuttaja kaksi kolme kertaa vuodessa. Veriryhmäni on B ja noin viidennes suomalaista kuuluu tähän porukkaan.
      Luovutan verta ihan terveydellistä syistä, ettei pääse liian sakeaksi. Enpä usko että olen kovinkaan monta henkeä pelastanut.

    • VoiVittuSentään

      Mitehän nää homot vastaa(miähet) kun kysytään oletko ollu miehen kanssa peräreikäyhdynnässä.

    • OtinJust.votkaa

      Aloittaja ei maininnu veriryhmäänsä.Tarkoittiko,että oli alkohoolia 4 promillea.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      57
      2325
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      73
      1950
    3. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      174
      1750
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      55
      1745
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      4
      1651
    6. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      4
      1619
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1524
    8. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      5
      1357
    9. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      7
      1321
    10. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      1
      1228
    Aihe