Runo Jaakko Ilkasta

Ruuneman

Ilkka

Viel elää Ilka työt, kenties
Kauanki, kansan suussa.
Hän eli niinkuin Suomen mies
ja kuoli - hirsipuussa.
Ol' Ilkka talonpoika vaan,
siis suur ei suvultansa;
Mut jaloin poika Suomenmaan
hän oli aikanansa.
Hänt ajoi ajan hurjan myrskyihin
vei oikku onnetarten;
Hän sopi niihin kuitenkin
Kuin tehty niitä varten.
Se aik' ol ajoist' ankarin
Ja itkun aika varmaan,
kun käsissä Klaus Flemingin
Ol' ohjat maamme armaan.
Kyll' itki moni huokaillen,
ett' oikeus on pilkka,
Mutt' itkiessä toisien,
niin itkenyt ei Ilkka..
Vaan koska kansa valittaa.
Hän neuvon sille antaa.
"Niin kauan huolta nähdä saa
kun jaksaa sitä kantaa"
"Ken vaivojansa vaikertaa
on vaivojensa vanki.
Ei oikeutta maassa saa
ken itse sit ei hanki"
"Siis vapauteen taistellen
Ken miehen mieltä kantaa;
Tie suorin kulkee onnehen
Lähellä kuolon rantaa"
Ja vasamata nopsempan,
jonk' ilmaan viskas jousi,
nää sanat lensi halki maan
ja Suomen kansa nousi.
Nyt liekki sodan verisen
Levisi pitkin maata;
Ei Suomi sotaa Ilkkaisen
Unohtaa koskaan saata.
Jo kohtas kuolo sortajat
kädellä ankaralla.
Siks kunnes juonet kavalat
Löi ilkan Nokialla
Tuo teot suurta kunniaa
Tok' viedä voivat muuhun
ja Ilkan tietä suorimpaa
Ne veivät hirsipuuhun
Mut' varmaan Ilkan neuvo tää
Viel elää kansan suussa;
Kauniimpi orjan elämää
on kuolo hirsipuussa.

Lähde: Kramsu, Kaarlo 1887

4

3819

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tulilatvanen

      Joo sä osaat kopioida, hurreeiii

    • Kiitos!
      Minä en löytänyt netistä, eikä ole runokirjaa hyllyssä.

    • Ramoona_

      https://www.youtube.com/watch?v=jq9wqovACGc

      Nuijamiesten marssi, V.A. Koskenniemen sanat ja Toivo Kuulan sävellys.
      Onpa lievästi sanottuna kovaa tekstiä, onneksi Polyteknikkojen kuoro tulkitsee varsin pehmeästi.

      Jaakko Ilkka -runosta siteerataan usein kohtaa : "Ken vaivojanssa valittaa, on vaivojensa vanki. " Onhan siinä perää !

      "Ei oikeutta maassa saa, ken ei sit itse hanki"...tällekin löytyy kannattajansa, jos sen voi tulkita jonkinlaiseksi omankädenoikeudeksi.

    • Nuo paatokselliset historiaan liittyvät runot, oli määrätyn aikakauden tilauksia, juhliin, samoin kuvataide seurasi tuota linjaa.

      Perin synkkämielinen runoilijasielu on ollut Kaarlo Kramsu, joskin lyhyttä elämäänsä varjosti mielitauti.

      Jossakin runossa ilmenee tuska Katrin lemmittynsä uskottomuudesta, joka syöksi runoilijan epätoivoon, liekö koskaan toipunutkaan enää siitä.

      Eräs runo kuitenkin paljastaa sekä humoristisen että älykkään puolen hänestä 😊

      Sanassaan pysyvä.

      Katri kaunis lausui näin:
      "Sua en siedä silmissäin".
      Koskaan luota sinuun en,
      kuule sana viimeinen:

      "Pihlaja pihalla on,
      sulle suon mä suutelon,
      mansikoit' kun oksat sen,
      kantavat, mut ennen en!"

      Tyttöin päätöksistä viis!
      mietti Antti lähti siis,
      illan tullen Katrin luo,
      "Totta tyttö muiskun suo!

      Kartanolla Katri on,
      mitä toimii vallaton?
      Mansikoita pihlajaan,
      sitoo tyttö toimissaan!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      91
      1097
    2. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      876
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      103
      855
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      276
      657
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      70
      605
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      73
      583
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      562
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      536
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      33
      493
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    Aihe