Nykyisin keulapotkuri ottaa virtansa starttiakusta paksuhkoja kaapeleita pitkin. Ensi kaudeksi ajattelin laittaa potkurille oman akun keulaan, mutta miten akun lataus? Onko esim. CTEK 250 Dual parempi kuin Cristekin jakodiodi? Tai onko muita hyviä ja kohtuuhintaisia ratkaisuja? Ajatuksena tietysti että ensin starttiakku täyteen ja kun sen varaus on kunnossa, aletaan latausta luovuttamaan keulan akulle.
Keulapotkurin akun lataus
20
3158
Vastaukset
Philippin ACE sarjan latureissa on kolme lähtöä, yksi on dedikoitu starttiakulle ja kaksi muuta hupi ja keulapotkureille. Koko lataus jakautuu tasaisesti sen mukaan miss virtaa tarvitaan.
http://www.heater.fi/fi/catalogsearch/result/index/?manufacturer=19&q=Ace- Sw271
Kiitos Mika... mutta olin ehkä hieman hulimaton avauksessa, ajatus oli jakaa nimenomaan koneesta tulevaa latausvirtaa. Minulla on jo hyvä maasähkölaturi, joka lataa käynnistys- ja käyttöakkuja, joten siitä olisi hyvä saada lataus vielä keulapotkurin akkuunkin. Oma ajtukseni oli siis 12v --> 12v lataus, mutta mikä olisi hyvä ratkaisu?
Juu, ja meikäläinen ei taas lukenut kunnolla. Siihen on varmaan yksinkertaisinta laittaa väliin topakka jänniteohjautuva latausrele starttiakun ja keulapotkurin akun väliin. Kaapelitkin menee jo valmiina. Topakka siksi, että virtaa menee reilusti, kun potkuria käytetään. Kun moottori sammutetaan keulapotkurin alko irrottautuu starttiakusta ja varaus piripintaan hoidetaan maasähköllä
- Joakim1
Ei tuo CTEK ainakaan mitenkään tarpeellinen ole. Millainen on muu akustosi? Ilmeisesti on jo hupiakku? Miten lataus on hoidettu startti- ja hupiakulle?
Starttiakku ei lähtökohtaisesti juuri latausta kaipaa. On täysin turhaa estää muiden akkujen lataus sen takia.- Sw271
Nyt minulla on käytössä latausrele, joka yhdistää starttiakun ja käyttöakut aina kun kone on käynnissä. Kun lueskelin nettiä ja etsin ratkaisua eri foorumeiltä, totesin että ilmeisesti usein keulan akku laitetaan vain rinnan starttiakun kanssa, ilman sen isompia latausreleitä tai diodeja.
Kaapelit ovat jo valmiina, joten ehkä sulake väliin ja lataus suoraan starttiakusta keulan akkuun? Olisiko ok? - Joakim1
Sw271 kirjoitti:
Nyt minulla on käytössä latausrele, joka yhdistää starttiakun ja käyttöakut aina kun kone on käynnissä. Kun lueskelin nettiä ja etsin ratkaisua eri foorumeiltä, totesin että ilmeisesti usein keulan akku laitetaan vain rinnan starttiakun kanssa, ilman sen isompia latausreleitä tai diodeja.
Kaapelit ovat jo valmiina, joten ehkä sulake väliin ja lataus suoraan starttiakusta keulan akkuun? Olisiko ok?Miksi olet laittamassa akkua keulaan? Onko nykyisessä systeemissä ollut ongelmia?
Jos nykyinen asennus on toiminut OK, toisen akun laitto keulaan starttiakun rinnalle ei ainakaan huononna sitä. Tietysti edelleen on periaatteellinen ongelma, että keulapotkuri ottaa virran starttiakulta eli voisi tyhjentää starttiakun. Mutta tuskin keulapotkuria käytät ilman konetta ja varmaankin uuden akun kautta yhteinen kapasiteetti kasvaa merkittävästi.
Toinen vaihtoehto on tietysti hankkia toinen latausrele, joka yhdistää uuden akun koneen käydessä?
Puhutaanko tässä muuten nimimerkin mukaisesti Sunwind 271:n keulapotkurista? - HR31Monsun
Nimimerkki jäi vanhasta veneestä, joka oli SW27. Nykyinen on ikivanha puolipitkäkölinen HR 31 Monsun ja keulapotkuri on Sidepower SE60. Potkuri on toiminut ihan hyvin, mutta toivoisin keulan akulla saavani vielä hieman lisää tehoa käyttöön. Viikonloppuna lähdin veneellä liikkeelle pitkästä aikaa (nostoon) ja keulapotkuria käyttäessä jännite laski merkittävästi ja teho katosi. Ilmeisesti akku oli jotenkin tyhjentynyt pitkän seisonnan jälkeen. Siitä tuli mieleen aloittaa tämä projekti uuden akun lisäämiseksi nyt talvella.
Käänsin (yritin kääntää) venettä pois laituripaikalta tolppien välistä vastatuulen suuntaan. Ahtaassa tilassa ei ollut mitään mahdollisuutta saada keulaa kääntymään tuuleen ilman keulapotkurin apua. Onko ajatuksia mitä tilanteessa voisi tehdä? Perinteinen pakkia-eteen-pakkia-eteen ei riittänyt, keula kääntyi tuulen mukana aina väärin? Omana ajatuksena tuli springin käyttäminen perästä laituritolppiin, mutta onko muita vinkkejä pitkäkölisen kääntöön? - 17ja4
Mene pakilla niin pitkälle, että on tilaa kääntyä. Kun vauhtia on tarpeeksi alkaa peräsin toimia pakittaessa. Siihen asti pitää perää potkaista oikeaan suuntaan välillä kaasulla terävästi eteenpäin. Springillä homma onnistuu, mutta yleensä pakittamalla se käy helpommin. Jotenkin tuntuu, että akkusi on finito.
- jdjjf
Pakittamalla tuuleen keula kääntyy tuulen mukana itsestään. Näin olen menetellyt sivutuulilähdöissä omasta venepaikasta, joka on myös hyvin ahdas väli. Springillä voi kanssa yrittää, mutta aika sähellykseksi menisi varmaan helposti.
- HR31Monsun
Pakilla tietysti yritin, mutta laiturien välissä ei ole riittävästi tilaa, että saisi veneen kääntymään. Monsun ei käänny pakilla juuri millään, vaikka vauhtiakin olisi. Ja tietysti tuuli oli siis siitä suunnasta, johon halusin keulan kääntää. Eihän muuten mitään ongelmaa olisi ollutkaan. En ihan ymmärrä neuvoa "pakittamalla tuuleen keula kääntyy itsestään"...niin kääntyy ja väärään suuntaan. Aiempi eväköli oli helppo.
- 17ja4
HR31Monsun kirjoitti:
Pakilla tietysti yritin, mutta laiturien välissä ei ole riittävästi tilaa, että saisi veneen kääntymään. Monsun ei käänny pakilla juuri millään, vaikka vauhtiakin olisi. Ja tietysti tuuli oli siis siitä suunnasta, johon halusin keulan kääntää. Eihän muuten mitään ongelmaa olisi ollutkaan. En ihan ymmärrä neuvoa "pakittamalla tuuleen keula kääntyy itsestään"...niin kääntyy ja väärään suuntaan. Aiempi eväköli oli helppo.
Älä edes yritä kääntää laiturialueella, vaan pakita ulos koko satamasta. Pitkäkölisen pakittamista kannattaa harjoitella. Siinä joutuu pelaamaan kaasulla eteen ja taaksepäin.
- ariel371
Kokeile ihmeessä niin että keulapotkurille on kytketty rinnakkain sekä se nykyinen starttiakku että tuleva keula-akku. Riippuu toki potkurimoottorin tehoista, mutta epäilen vahvasti ettet saa keulapotkurista täyttä tehoa ulos yhden akun antovirralla.
Omassa veneessäni on 5000W keulapotkuri ja se veistämöltä tilattaessa tulee aina mukana kolmas rinnankytketty 180Ah hupiakku. Kun jouduin kytkemään yhden noista akuista irti, en vielä huomannut keulapotkurin tehonlaskua. Kun lopulta kaikki hupiakut olivat finaalissa, kytkin ne irti ja otin toviksi veneen kaikki sähköt 180 Ah starttiakusta. Tällöin keulapotkurin vedosta hävisi merkittävästi voimaa, vaikka starttiakusta pitäisi kirkkaasti saada ulos se vaadittu reilu 400A potkurimoottoria varten.- Oc_46
Tehokas keulapotkuri on järkevää varustaa omalla keulaan tulevalla akulla, koska pitkien kaapeleiden jännitehäviöiden vuoksi merkittävä osa potkurin tehosta häipyy muuten taivaan tuuliin.
Esimerkiksi 5 kW keulapotkuri on 2 x 10 m kaapeleiden jälkeen enää
3,2 kW tehoinen, jos käytetään 50 mm2 kaapeleita ja vain
2,8 kW tehoinen, jos käytetään 35 mm2 kaapeleita.
Lisäksi käytännössä myös releet, kaapelikengät yms vielä pudottavat tehoa.
Keulaan riittää aika pienikin akku, esim, 100 Ah AGM-akku tai pienempikin riittää. Tämä akku antaa pääosan keulapotkurin virrasta ja kauempana oleva rinnan kytketty hupiakku loput. Nyt hupiakusta saatavaan sähköön riittää ohuemmat kaapelit ja jännitehäviö on silti melko pieni, koska täältä ei tarvita paljoa virtaa. - Tunari1
Mielestäni veneen järjestelmät kannattaa rakentaa mahdollisimman yksinkertaisesti ilman ylimääräisiä viritelmiä. Esimerkki: Alkuperäinen kysyjä joutui ongelmiin sivutuulessa kun keulapotkuri ottaa virran starttiakusta, joka oli jostain syystä huonossa varauksessa. Ratkaisuksi suunnitellaan keulapotkurille omaa akkua, jonka latauksen prioriteetti olisi starttiakun jälkeen. Näin ollen keulapotkurin akun varaus olisi loogisesti ajatellen aina huonompi kuin starttiakun, joka sekin siis oli em. tilanteessa heikko. Miten siis alkuperäistä monimutkaisempi ja huonompi järjestelmä auttaisi tässäkään tapauksessa.
- Oc_46
Tunari1 kirjoitti:
Mielestäni veneen järjestelmät kannattaa rakentaa mahdollisimman yksinkertaisesti ilman ylimääräisiä viritelmiä. Esimerkki: Alkuperäinen kysyjä joutui ongelmiin sivutuulessa kun keulapotkuri ottaa virran starttiakusta, joka oli jostain syystä huonossa varauksessa. Ratkaisuksi suunnitellaan keulapotkurille omaa akkua, jonka latauksen prioriteetti olisi starttiakun jälkeen. Näin ollen keulapotkurin akun varaus olisi loogisesti ajatellen aina huonompi kuin starttiakun, joka sekin siis oli em. tilanteessa heikko. Miten siis alkuperäistä monimutkaisempi ja huonompi järjestelmä auttaisi tässäkään tapauksessa.
Liika yksinkertaistaminen ei aina ole pekästään hyväksi. Pääasia pitäisi olla, että järjestelmä palvelee hyvin haluttuja toimintoja. Tietysti on myös tarpeen, että se on selkeä ja varmatoiminen.
Keulapotkurin, ankkurivinssin tms. kytkentä starttiakkuun saattaa heikentää piirin alkuperäisen toiminnan varmuutta. Siksi nuo lisälaitteet ovat yleensä joko hupiakun takana tai omassa akussaan.
Akkujen lataus voidaan hoitaa monella tavalla; 1 tai 2 laturia/ulosottoa koneessa, diodijako tai rele jne. Hyvä lataus saadaan toimimaan monella tavalla. Yksinkertainen ja luotettava tapa on esim. diodijakajan käyttö, jossa hupiakulta otetaan ref.jännite diodien häviötä kompensoimaan.
Usein veneissä on vain 1 hupiakku, mutta 2 rinnan kytketyn hupiakun käyttö ei juuri tee asiaa monimutkaisemmaksi tai haavoittuvammaksi. Eikä se, että toinen noista sijoitetaan keulaan lähelle keulapotkuria. Samalla saadaan keulapotkurista tehokkaampi.
Kun keulassa on isotehoinen keulapotkuri siinä on myös iso tunneli, rakenteet hieman hankalan isoja. Jos hupiakku on pieni ja kaukana keulasta, ehkä vain puolet keulapotkurin tehosta saadaan käyttöön. Samaan lopputulokseen päästään pienemmällä ja halvemmalla tunnelilla ja keulapotkurilla yksinkertaisesti laittamalla osa hupiakustosta keulaan.
Keulapotkurin käytössä akuston max.kapasiteettia tärkeämpää on akuston iso CCA ja sijainti lähellä keulapotkuria, tietysti myös riittävän järeä kaapelointi.
- seppomartti
"Keulapotkurin, ankkurivinssin tms. kytkentä starttiakkuun saattaa heikentää piirin alkuperäisen toiminnan varmuutta. Siksi nuo lisälaitteet ovat yleensä joko hupiakun takana tai omassa akussaan."
Olematta mitenkään erimieltä yo ajatusten kanssa, niin ankkurivinssit on toiminut hyvin parissa veneessä ilman mitään tarkoitukseen pyhitettyä akkua keulassa tai muuallakaan. Virta on suuruusluokkaa 100A ja koneen laturi tuottaa sen.
5kW keulapotkuri muuttaa varmaankin tilanteen, muttein siis koske ankkurivinssiä- Oc_46
Totta, ankkurivinssi toimii yleensä ihan Ok lähes millä tahansa järjestelyllä, kun koneesta saa virta-apua. Vaihde vapaalle ja kierroksia reilusti yli 1000.
Tarkoitin starttivirtapiirin alkuperäisen toiminnan varmuudella ennen kaikkea sitä, että missään oloissa ei starttiakkua vahingossa tyhjennettäisi esim. ankkurin noston yhteydessä.
Keulapotkuri nappaa tyypistä riippuen yleensä 350 - 650 A virran. Omat akut tai apuakku keulassa on hyvä ratkaisu, ei tietysti välttämätön. Ja jos keulassa on akku, kannattaa siihen tietysti laittaa myös ankkurivinssi. Näin 4 paksun kaapelin sijaan riittää pääakuilta keulaan 2 selvästi ohuempaa, silti sekä ankkurivinssi että keulapotkuri toimivat tehokkaammin.
- Oomikertaakäämi
Eiköhän se mene niin että jos akut ovat rinnakkain latauksessa niin siitä ei oikein mitään tule. Minulla on kaksi hupiakkua ja starttiakku sekä kelapotkurilla oma akku pitkäkölisessä 35 jalkaisessa. Olen varmaan tehnyt väärin raatilaisten mielestä mutta käytän sterling power merkkistä jakajaa (splitter) johon viedään syöttö laturilta ja se jakaa diodien kautta kolmelle akulle etteivät ne siis purkaudu sieltä latauskaapelin kautta kuten tapahtuu jos diodia ei ole. Ei käynyt pienessä mielessäkään kytkeä latausta rinnan kaikille akuille. Silloin kun ei tiedä onko missään kohta virtaa tarvittaessa.
- Sw271
Juu, ideahan ei ollut laittaa hupiakkuja ihan rinnan starttiakulle ja keula-akulle. Keulan akku tulisi rinnan starttiakun kanssa, mutta sillä lisätään kapasiteettiä ja vältetään pitkät kaapelivedot keulaan. Riskinä tietysti se, että jos käyttää keulapotkuria paljon ja akku ei saa latausta, niin starttiakku voi olla huonossa latauksessa. Siinä mielessä jakodiodi olisi perusteltu, mutta tässä tapauksessa ei ehkä tarpeen. Toisaalta eipä nuo Cristecit yms. mitään superkalliita ole.
- jeejeepee
Oman venee 65 kf keulapotkuri pitkäkölisessä 36 ft veneessä on toiminut hyvin pelkällä starttiakulla koneen vieressä. Kaapela 10 metriä, muistaakseni luokkaa 80 neliömm. Aina kun käytän pidempään keulapotkuria sicutuukeen, nostan koneen kirroksia, jolla ylläpidän jännitetasoa. Käytössä tosin 24 v jörjestelmä mikä helpotraa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1559127Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde492779Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja312547- 572521
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1971905- 971847
Sinä saat minut kuohuksiin
Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai231783Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä481326Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1091207- 281191