Olen jo pitempään seuraillut ensiharvennuksia ja lähes poikkeuksetta männyn vuosikasvain jää harvennuksen jälkeisinä kesinä vain kolmannekseen / neljännekseen edellisistä. Meneekö voimat johonkin muuhun vai viekö muutos puun voimat?
männyn pituuskasvu ensiharvennuksen jälkeen
4
112
Vastaukset
- Kumpivaikampi
Lisääntyykö paksuus sitten nopeammin?
- 644088940
En ole itse seurannut asiaa, mutta olen elänyt siinä uskossa, että harvennus ei vaikuttaisi pituuskasvuun. Jos vaikuttaa niin selittyisikö asia neulasten saaman valonmäärän lisäyksellä? Männyltä vie nelisen vuotta vaihtaa neulaskertansa uusiin ja paremmin valoa hyödyntäviin "malleihin". Paksuuskasvu näyttää myös virkistyvän pienellä viipeellä.
- haraventaja
Onkohan tästä kenelläkään faktatietoa. Olis mielenkiintosta kuulla. Jotain siinä tapahtuu...
- 5897793947
En tiedä faktasta, mutta googgeliin haku "juho puikko gradu" ... löytyy Juho Puikon gradu vuodelta 2014 . En saanut kopioitua linkkiä tälle sivustolle, joten siksi tuo hakuvinkki. Gradusta löytää ainakin viittauksia tutkimuksiin, joissa asiaa on puitu ja onhan tuossa opinnäytetyössä näytillä myös omaa mittausaineistoa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1581381Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on491205Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä241149Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2111080- 1261051
Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️223984Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk307957- 42929
- 72895
- 73869