Olen jo pitempään seuraillut ensiharvennuksia ja lähes poikkeuksetta männyn vuosikasvain jää harvennuksen jälkeisinä kesinä vain kolmannekseen / neljännekseen edellisistä. Meneekö voimat johonkin muuhun vai viekö muutos puun voimat?
männyn pituuskasvu ensiharvennuksen jälkeen
4
128
Vastaukset
- Kumpivaikampi
Lisääntyykö paksuus sitten nopeammin?
- 644088940
En ole itse seurannut asiaa, mutta olen elänyt siinä uskossa, että harvennus ei vaikuttaisi pituuskasvuun. Jos vaikuttaa niin selittyisikö asia neulasten saaman valonmäärän lisäyksellä? Männyltä vie nelisen vuotta vaihtaa neulaskertansa uusiin ja paremmin valoa hyödyntäviin "malleihin". Paksuuskasvu näyttää myös virkistyvän pienellä viipeellä.
- haraventaja
Onkohan tästä kenelläkään faktatietoa. Olis mielenkiintosta kuulla. Jotain siinä tapahtuu...
- 5897793947
En tiedä faktasta, mutta googgeliin haku "juho puikko gradu" ... löytyy Juho Puikon gradu vuodelta 2014 . En saanut kopioitua linkkiä tälle sivustolle, joten siksi tuo hakuvinkki. Gradusta löytää ainakin viittauksia tutkimuksiin, joissa asiaa on puitu ja onhan tuossa opinnäytetyössä näytillä myös omaa mittausaineistoa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riitta-Liisa ja Toni Roponen: Ero! Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa.
Riitta-Liisa ja Toni Roponen eroavat. Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa. – Talvi on ollut elämäni synk823125Sinä vain tulit elämääni
Ja joku tarkoitus sillä on ollut. Näyttämään mitä olen ja kuinka arvokas voisin olla. Se muutti ja käänsi elämäni suunna911766Tiesitkö mies
Kuinka paljon mulla oli tunteita sua kohtaan? Jos et tiennyt,olisiko tietäminen vaikuttanut tapahtumiin? Ihmettelen kyll841616- 1381479
Millaisia ajatuksia on kaivatusta ja tilanteestanne tänään?
Kerro omista mietteistäsi tai lähetä terveisiä. Ehkä hän lukee ja lähettää sinulle takaisin omia mietteitään.651438- 1571364
Toivottavasti et mussukka elättele toiveita meikäläisen suhteen
Tiedän mitä olet touhunnut joten aivan turha haaveilla mistään enää 👍1591283Mies, mitä minun pitäisi tehdä
Niin, mitä naisen siis pitäisi tehdä, että lähestyisit ja tekisit aloitteen? Mikä on riittävä kiinnostuksen osoitus juur831241Jos siis saamme
Sen keskusteluyhteyden niin olisitko jo sinäkin rehellinen ❤️🙏 ne jää meidän välisiksi kaikki. Tarvitsemme toisiamme, j991232- 861225