Lycomingin/Continentalin magneetto - autoon?

Keep_It_Simple_Stupid

Olen pitkään miettinyt kävisikö paperiton harmaaosa/tunnit täynnä/ei lentokäyttöön -kategorian magneetto hyödynnettäväksi auton tai muun vastavan moottoriin. Tunnetusti mopo-Cessnassa ja pikku-Cherokeessa on nelipyttyisiä moottoreita, ja magneeton tulpanjohdothan voisi vetäistä vain oikeaan sytytysjärjestykseen. Juurikin auton moottoriin, siihen virranjakajan paikalle. Olikos oikea vai vasen magneetto vieläpä sopivasti sellainen jossa on käynnistyksenaikainen "vauhdituskin" jolloin se alun hidaskin pyöriminen kehittää riittävän kipinän.

Vaan kuinkas vanhanmallisen, kärjellisen virranjakajan vastaava alipainesäätöinen ennakko hoidettaisi (onnistuinko selittämään pulmani)? Hoitaako lentokoneen magneetto sen jotenkin "sisäisesti", ja minkä tiedon tai takaisinkytkennän perusteella? Tietääkseni magneettoa käännellään fyysisesti vain ajoituksen yhteydessä ja pultataan sitten kiinteästi kiinni, jolloin kaiken tulee tapahtua sen jälkeen kuorten sisällä. Huolehtiiko jokin kuorten sisällä ennakkoa kuormituksen ym. mukaan vai onko vain tyhmä keskimäärin oikealla kohdalla kipinöivä musta möykky?

Ja: onko lentävän magneeton inssaaminen auton moottoriin teknisesti mahdollistakaan? Hankkeen kannattavuus ei ole avainasia tällä erää, eikö olekin vapauttavaa. Ronksuttaisiko karkeasti "vähän sinnepäin" kuten lento(mäntä)moottorissa kaikki muukin?

Joskus ihmettelen kyllä muutoin miksei magneettoja laitettu ihan yleisesti autoihin, aikanaan sen perinteisen virranjakaja-akkusysteemin mekaniikan, painon ja virrantarpeen sijaan (jos nyt ajatellaan vaikka vanhan englantilaisen auton sähköjä, tasavirtalatureita ym. toimintavarmaa). Niin no mikä ettei inertia- tai paineilmastarttikin ja APU autoon...

6

88

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • historian_havinaa

      Tutustupa vaikka Fordin historiaan, koska siellä magneettosytytys oli melko pitkään käytössä ja wolkkarillakin oli magneetto joissain teollisuus tms. moottoreissaan.

    • cgm

      Magneetossa on kiinteä sytytysennakko, muistaakseni laukaisumagneetto myös myöhentää sytytystä käynnistyksen helpottamiseksi. Rotaxin modernimpi sytytys toimii ihan samoin. En laittaisi 30-luvun tekniikkaa nykyautoon.

      • sytyttyyttyttää

        "En laittaisi 30-luvun tekniikkaa nykyautoon"

        Lenstkassa kuitenkin ok.


    • cgm

      Koska ne on tyyppihyväksytty magneetolla 60 vuotta sitten.

      Lentomoottori käy hyvin kapealla kierroslukualueella. Suurin sallittu kierrosluku on 2700 ja matkaa lennetään yleensä kierrosluvulla 2400. Lennolla ei kierrokset putoa juuri alle 2000:n. Siksi sytytysennakon säädön kanssakaan ei ole niin suurta väliä.

    • Moottoristi

      Ei sitten mitään järkeä laittaa autoon magneettoa koska et voi säätää sytytystä.se laukaisulaite ei säädä myöskään sitä. Moottorin maksimiteho syntyy kierrosluvusta ja tilavuudesta. Lentomoottorissa jossa potkuri on suoraan kampiakselin päässä kierroksia ei voi kasvattaa liikaa koska potkurin teho romahtaa . Näissä on iso tilavuus ja pieni kierrosluku. Sytytysennakko on säädetty matkakierroksille ja se ei siis koskaan ole optimi eri kierroksille. Magneetto on kohtuullisen toimiva laite mutta myös mekaaninen ja vaatii huoltoa toisn kun esim. Elekroninen sytytys ilman kärkiä ym. Onhan se mahdollista ajankuluksi rakentaa magneetto. Ennakon säädöllä mutta se taitaa olla jo aika monimutkainen ja yksinkertainen on paras. Nyt on jo magneeton korvaavia järjestelmiä lentomoottoreihin ja säästävät polttoainetta huomattavasti. Toin aikoinaan jenkeistä moottoripyörän jossa oli Huntin magneetto mutta vaihtoon se meni heti.

      • cgm

        "et voi säätää sytytystä.se laukaisulaite ei säädä myöskään sitä"

        Kyllähän laukaisulaite myöhentää käynnistyksessä sytytystä. Muuten se on Lycomingissa yleensä vakio 25 astetta eykk.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 125
      3156
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      89
      2886
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      17
      2248
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      23
      1787
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1678
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1519
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      18
      1494
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      28
      1437
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1397
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      81
      1335
    Aihe