Lycomingin/Continentalin magneetto - autoon?

Keep_It_Simple_Stupid

Olen pitkään miettinyt kävisikö paperiton harmaaosa/tunnit täynnä/ei lentokäyttöön -kategorian magneetto hyödynnettäväksi auton tai muun vastavan moottoriin. Tunnetusti mopo-Cessnassa ja pikku-Cherokeessa on nelipyttyisiä moottoreita, ja magneeton tulpanjohdothan voisi vetäistä vain oikeaan sytytysjärjestykseen. Juurikin auton moottoriin, siihen virranjakajan paikalle. Olikos oikea vai vasen magneetto vieläpä sopivasti sellainen jossa on käynnistyksenaikainen "vauhdituskin" jolloin se alun hidaskin pyöriminen kehittää riittävän kipinän.

Vaan kuinkas vanhanmallisen, kärjellisen virranjakajan vastaava alipainesäätöinen ennakko hoidettaisi (onnistuinko selittämään pulmani)? Hoitaako lentokoneen magneetto sen jotenkin "sisäisesti", ja minkä tiedon tai takaisinkytkennän perusteella? Tietääkseni magneettoa käännellään fyysisesti vain ajoituksen yhteydessä ja pultataan sitten kiinteästi kiinni, jolloin kaiken tulee tapahtua sen jälkeen kuorten sisällä. Huolehtiiko jokin kuorten sisällä ennakkoa kuormituksen ym. mukaan vai onko vain tyhmä keskimäärin oikealla kohdalla kipinöivä musta möykky?

Ja: onko lentävän magneeton inssaaminen auton moottoriin teknisesti mahdollistakaan? Hankkeen kannattavuus ei ole avainasia tällä erää, eikö olekin vapauttavaa. Ronksuttaisiko karkeasti "vähän sinnepäin" kuten lento(mäntä)moottorissa kaikki muukin?

Joskus ihmettelen kyllä muutoin miksei magneettoja laitettu ihan yleisesti autoihin, aikanaan sen perinteisen virranjakaja-akkusysteemin mekaniikan, painon ja virrantarpeen sijaan (jos nyt ajatellaan vaikka vanhan englantilaisen auton sähköjä, tasavirtalatureita ym. toimintavarmaa). Niin no mikä ettei inertia- tai paineilmastarttikin ja APU autoon...

6

133

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • historian_havinaa

      Tutustupa vaikka Fordin historiaan, koska siellä magneettosytytys oli melko pitkään käytössä ja wolkkarillakin oli magneetto joissain teollisuus tms. moottoreissaan.

    • cgm

      Magneetossa on kiinteä sytytysennakko, muistaakseni laukaisumagneetto myös myöhentää sytytystä käynnistyksen helpottamiseksi. Rotaxin modernimpi sytytys toimii ihan samoin. En laittaisi 30-luvun tekniikkaa nykyautoon.

      • sytyttyyttyttää

        "En laittaisi 30-luvun tekniikkaa nykyautoon"

        Lenstkassa kuitenkin ok.


    • cgm

      Koska ne on tyyppihyväksytty magneetolla 60 vuotta sitten.

      Lentomoottori käy hyvin kapealla kierroslukualueella. Suurin sallittu kierrosluku on 2700 ja matkaa lennetään yleensä kierrosluvulla 2400. Lennolla ei kierrokset putoa juuri alle 2000:n. Siksi sytytysennakon säädön kanssakaan ei ole niin suurta väliä.

    • Moottoristi

      Ei sitten mitään järkeä laittaa autoon magneettoa koska et voi säätää sytytystä.se laukaisulaite ei säädä myöskään sitä. Moottorin maksimiteho syntyy kierrosluvusta ja tilavuudesta. Lentomoottorissa jossa potkuri on suoraan kampiakselin päässä kierroksia ei voi kasvattaa liikaa koska potkurin teho romahtaa . Näissä on iso tilavuus ja pieni kierrosluku. Sytytysennakko on säädetty matkakierroksille ja se ei siis koskaan ole optimi eri kierroksille. Magneetto on kohtuullisen toimiva laite mutta myös mekaaninen ja vaatii huoltoa toisn kun esim. Elekroninen sytytys ilman kärkiä ym. Onhan se mahdollista ajankuluksi rakentaa magneetto. Ennakon säädöllä mutta se taitaa olla jo aika monimutkainen ja yksinkertainen on paras. Nyt on jo magneeton korvaavia järjestelmiä lentomoottoreihin ja säästävät polttoainetta huomattavasti. Toin aikoinaan jenkeistä moottoripyörän jossa oli Huntin magneetto mutta vaihtoon se meni heti.

      • cgm

        "et voi säätää sytytystä.se laukaisulaite ei säädä myöskään sitä"

        Kyllähän laukaisulaite myöhentää käynnistyksessä sytytystä. Muuten se on Lycomingissa yleensä vakio 25 astetta eykk.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Metsäkoneen kuljettaja huuteli tutkijalle

      "voisit kyllä ottaa rintaliivit pois ennen kuin tulet minulle juttelemaan, hän sanoo." https://yle.fi/a/74-20106446 On
      Suomussalmi
      704
      10250
    2. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      421
      4543
    3. Kaikki ei vieläkään usko luontokatoon.

      Suomussalmen Hukkajoella foliohattu metsäkoneen kuljettaja tuhosi tuhansia harvinaisia jokihelmisimpukoita eli raakkuja
      Kajaani
      92
      3084
    4. Sano vain suoraan, että nyt riittää

      ettei kiinnosta. Sano, että lopeta! En ihmettelisi, jos olet saanut tarpeeksesi ja toivot minun ymmärtävän lopettaa. Eh
      Ikävä
      43
      2875
    5. Ohhoh! Ex-pääministeri Sanna Marinin Joni-rakas paljasti ilouutisen: "Tässä kuussa..."

      Sanna Marin on ollut naimisissa Markus Räikkösen kanssa. Nyt hänen seurassaan on usein julkkishiusmuotoilija Joni Willb
      Kotimaiset julkkisjuorut
      55
      2704
    6. Mari Rantanen asettaa sairaan lapsen edun oman uransa edelle - (tekikö Marin samaa)

      Noin toimii kunnon vastuuntuntoinen äiti, mutta siitäkin nämä mt-ongelmaiset vasemmistolaiset häntä täällä haukkuvat. "
      Maailman menoa
      230
      2698
    7. Mitä ajattelet aina

      Kun hän tulee näköpiiriin?
      Ikävä
      154
      1874
    8. Luokatonta toimintaa

      Tyrmistyttävää toimintaa Stora Enson korjuu yrittäjältä Hukkajoella. Täyttä piittaamattomuutta laeista ja luontoarvoista
      Suomussalmi
      73
      1748
    9. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      14
      1640
    10. Maailmankuulu homopingviini on kuollut

      Minä niin toivoin että pariskunta olisi saatu kunniavieraiksi ensi kesän Prideen. 💔 "Maailmankuulu homopingviini on k
      Lapua
      6
      1443
    Aihe