Lycomingin/Continentalin magneetto - autoon?

Keep_It_Simple_Stupid

Olen pitkään miettinyt kävisikö paperiton harmaaosa/tunnit täynnä/ei lentokäyttöön -kategorian magneetto hyödynnettäväksi auton tai muun vastavan moottoriin. Tunnetusti mopo-Cessnassa ja pikku-Cherokeessa on nelipyttyisiä moottoreita, ja magneeton tulpanjohdothan voisi vetäistä vain oikeaan sytytysjärjestykseen. Juurikin auton moottoriin, siihen virranjakajan paikalle. Olikos oikea vai vasen magneetto vieläpä sopivasti sellainen jossa on käynnistyksenaikainen "vauhdituskin" jolloin se alun hidaskin pyöriminen kehittää riittävän kipinän.

Vaan kuinkas vanhanmallisen, kärjellisen virranjakajan vastaava alipainesäätöinen ennakko hoidettaisi (onnistuinko selittämään pulmani)? Hoitaako lentokoneen magneetto sen jotenkin "sisäisesti", ja minkä tiedon tai takaisinkytkennän perusteella? Tietääkseni magneettoa käännellään fyysisesti vain ajoituksen yhteydessä ja pultataan sitten kiinteästi kiinni, jolloin kaiken tulee tapahtua sen jälkeen kuorten sisällä. Huolehtiiko jokin kuorten sisällä ennakkoa kuormituksen ym. mukaan vai onko vain tyhmä keskimäärin oikealla kohdalla kipinöivä musta möykky?

Ja: onko lentävän magneeton inssaaminen auton moottoriin teknisesti mahdollistakaan? Hankkeen kannattavuus ei ole avainasia tällä erää, eikö olekin vapauttavaa. Ronksuttaisiko karkeasti "vähän sinnepäin" kuten lento(mäntä)moottorissa kaikki muukin?

Joskus ihmettelen kyllä muutoin miksei magneettoja laitettu ihan yleisesti autoihin, aikanaan sen perinteisen virranjakaja-akkusysteemin mekaniikan, painon ja virrantarpeen sijaan (jos nyt ajatellaan vaikka vanhan englantilaisen auton sähköjä, tasavirtalatureita ym. toimintavarmaa). Niin no mikä ettei inertia- tai paineilmastarttikin ja APU autoon...

6

143

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • historian_havinaa

      Tutustupa vaikka Fordin historiaan, koska siellä magneettosytytys oli melko pitkään käytössä ja wolkkarillakin oli magneetto joissain teollisuus tms. moottoreissaan.

    • cgm

      Magneetossa on kiinteä sytytysennakko, muistaakseni laukaisumagneetto myös myöhentää sytytystä käynnistyksen helpottamiseksi. Rotaxin modernimpi sytytys toimii ihan samoin. En laittaisi 30-luvun tekniikkaa nykyautoon.

      • sytyttyyttyttää

        "En laittaisi 30-luvun tekniikkaa nykyautoon"

        Lenstkassa kuitenkin ok.


    • cgm

      Koska ne on tyyppihyväksytty magneetolla 60 vuotta sitten.

      Lentomoottori käy hyvin kapealla kierroslukualueella. Suurin sallittu kierrosluku on 2700 ja matkaa lennetään yleensä kierrosluvulla 2400. Lennolla ei kierrokset putoa juuri alle 2000:n. Siksi sytytysennakon säädön kanssakaan ei ole niin suurta väliä.

    • Moottoristi

      Ei sitten mitään järkeä laittaa autoon magneettoa koska et voi säätää sytytystä.se laukaisulaite ei säädä myöskään sitä. Moottorin maksimiteho syntyy kierrosluvusta ja tilavuudesta. Lentomoottorissa jossa potkuri on suoraan kampiakselin päässä kierroksia ei voi kasvattaa liikaa koska potkurin teho romahtaa . Näissä on iso tilavuus ja pieni kierrosluku. Sytytysennakko on säädetty matkakierroksille ja se ei siis koskaan ole optimi eri kierroksille. Magneetto on kohtuullisen toimiva laite mutta myös mekaaninen ja vaatii huoltoa toisn kun esim. Elekroninen sytytys ilman kärkiä ym. Onhan se mahdollista ajankuluksi rakentaa magneetto. Ennakon säädöllä mutta se taitaa olla jo aika monimutkainen ja yksinkertainen on paras. Nyt on jo magneeton korvaavia järjestelmiä lentomoottoreihin ja säästävät polttoainetta huomattavasti. Toin aikoinaan jenkeistä moottoripyörän jossa oli Huntin magneetto mutta vaihtoon se meni heti.

      • cgm

        "et voi säätää sytytystä.se laukaisulaite ei säädä myöskään sitä"

        Kyllähän laukaisulaite myöhentää käynnistyksessä sytytystä. Muuten se on Lycomingissa yleensä vakio 25 astetta eykk.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      60
      2007
    2. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

      Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      166
      1688
    3. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

      Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      70
      1408
    4. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      241
      1367
    5. Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.

      Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda
      Maailman menoa
      232
      1313
    6. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

      Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      339
      1179
    7. Mitä toivot

      ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      128
      1155
    8. Minkä merkkisellä

      Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      80
      1135
    9. Nyt kun Pride on ohi 3.0

      Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että
      Luterilaisuus
      317
      1085
    10. IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!

      Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel
      Maailman menoa
      342
      1082
    Aihe