Olen pitkään miettinyt kävisikö paperiton harmaaosa/tunnit täynnä/ei lentokäyttöön -kategorian magneetto hyödynnettäväksi auton tai muun vastavan moottoriin. Tunnetusti mopo-Cessnassa ja pikku-Cherokeessa on nelipyttyisiä moottoreita, ja magneeton tulpanjohdothan voisi vetäistä vain oikeaan sytytysjärjestykseen. Juurikin auton moottoriin, siihen virranjakajan paikalle. Olikos oikea vai vasen magneetto vieläpä sopivasti sellainen jossa on käynnistyksenaikainen "vauhdituskin" jolloin se alun hidaskin pyöriminen kehittää riittävän kipinän.
Vaan kuinkas vanhanmallisen, kärjellisen virranjakajan vastaava alipainesäätöinen ennakko hoidettaisi (onnistuinko selittämään pulmani)? Hoitaako lentokoneen magneetto sen jotenkin "sisäisesti", ja minkä tiedon tai takaisinkytkennän perusteella? Tietääkseni magneettoa käännellään fyysisesti vain ajoituksen yhteydessä ja pultataan sitten kiinteästi kiinni, jolloin kaiken tulee tapahtua sen jälkeen kuorten sisällä. Huolehtiiko jokin kuorten sisällä ennakkoa kuormituksen ym. mukaan vai onko vain tyhmä keskimäärin oikealla kohdalla kipinöivä musta möykky?
Ja: onko lentävän magneeton inssaaminen auton moottoriin teknisesti mahdollistakaan? Hankkeen kannattavuus ei ole avainasia tällä erää, eikö olekin vapauttavaa. Ronksuttaisiko karkeasti "vähän sinnepäin" kuten lento(mäntä)moottorissa kaikki muukin?
Joskus ihmettelen kyllä muutoin miksei magneettoja laitettu ihan yleisesti autoihin, aikanaan sen perinteisen virranjakaja-akkusysteemin mekaniikan, painon ja virrantarpeen sijaan (jos nyt ajatellaan vaikka vanhan englantilaisen auton sähköjä, tasavirtalatureita ym. toimintavarmaa). Niin no mikä ettei inertia- tai paineilmastarttikin ja APU autoon...
Lycomingin/Continentalin magneetto - autoon?
6
143
Vastaukset
- historian_havinaa
Tutustupa vaikka Fordin historiaan, koska siellä magneettosytytys oli melko pitkään käytössä ja wolkkarillakin oli magneetto joissain teollisuus tms. moottoreissaan.
- cgm
Magneetossa on kiinteä sytytysennakko, muistaakseni laukaisumagneetto myös myöhentää sytytystä käynnistyksen helpottamiseksi. Rotaxin modernimpi sytytys toimii ihan samoin. En laittaisi 30-luvun tekniikkaa nykyautoon.
- sytyttyyttyttää
"En laittaisi 30-luvun tekniikkaa nykyautoon"
Lenstkassa kuitenkin ok.
- cgm
Koska ne on tyyppihyväksytty magneetolla 60 vuotta sitten.
Lentomoottori käy hyvin kapealla kierroslukualueella. Suurin sallittu kierrosluku on 2700 ja matkaa lennetään yleensä kierrosluvulla 2400. Lennolla ei kierrokset putoa juuri alle 2000:n. Siksi sytytysennakon säädön kanssakaan ei ole niin suurta väliä. - Moottoristi
Ei sitten mitään järkeä laittaa autoon magneettoa koska et voi säätää sytytystä.se laukaisulaite ei säädä myöskään sitä. Moottorin maksimiteho syntyy kierrosluvusta ja tilavuudesta. Lentomoottorissa jossa potkuri on suoraan kampiakselin päässä kierroksia ei voi kasvattaa liikaa koska potkurin teho romahtaa . Näissä on iso tilavuus ja pieni kierrosluku. Sytytysennakko on säädetty matkakierroksille ja se ei siis koskaan ole optimi eri kierroksille. Magneetto on kohtuullisen toimiva laite mutta myös mekaaninen ja vaatii huoltoa toisn kun esim. Elekroninen sytytys ilman kärkiä ym. Onhan se mahdollista ajankuluksi rakentaa magneetto. Ennakon säädöllä mutta se taitaa olla jo aika monimutkainen ja yksinkertainen on paras. Nyt on jo magneeton korvaavia järjestelmiä lentomoottoreihin ja säästävät polttoainetta huomattavasti. Toin aikoinaan jenkeistä moottoripyörän jossa oli Huntin magneetto mutta vaihtoon se meni heti.
- cgm
"et voi säätää sytytystä.se laukaisulaite ei säädä myöskään sitä"
Kyllähän laukaisulaite myöhentää käynnistyksessä sytytystä. Muuten se on Lycomingissa yleensä vakio 25 astetta eykk.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä602007Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1661688Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on701408Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2411367Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.
Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda2321313Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk3391179- 1281155
- 801135
Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että3171085IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!
Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel3421082