Lycomingin/Continentalin magneetto - autoon?

Keep_It_Simple_Stupid

Olen pitkään miettinyt kävisikö paperiton harmaaosa/tunnit täynnä/ei lentokäyttöön -kategorian magneetto hyödynnettäväksi auton tai muun vastavan moottoriin. Tunnetusti mopo-Cessnassa ja pikku-Cherokeessa on nelipyttyisiä moottoreita, ja magneeton tulpanjohdothan voisi vetäistä vain oikeaan sytytysjärjestykseen. Juurikin auton moottoriin, siihen virranjakajan paikalle. Olikos oikea vai vasen magneetto vieläpä sopivasti sellainen jossa on käynnistyksenaikainen "vauhdituskin" jolloin se alun hidaskin pyöriminen kehittää riittävän kipinän.

Vaan kuinkas vanhanmallisen, kärjellisen virranjakajan vastaava alipainesäätöinen ennakko hoidettaisi (onnistuinko selittämään pulmani)? Hoitaako lentokoneen magneetto sen jotenkin "sisäisesti", ja minkä tiedon tai takaisinkytkennän perusteella? Tietääkseni magneettoa käännellään fyysisesti vain ajoituksen yhteydessä ja pultataan sitten kiinteästi kiinni, jolloin kaiken tulee tapahtua sen jälkeen kuorten sisällä. Huolehtiiko jokin kuorten sisällä ennakkoa kuormituksen ym. mukaan vai onko vain tyhmä keskimäärin oikealla kohdalla kipinöivä musta möykky?

Ja: onko lentävän magneeton inssaaminen auton moottoriin teknisesti mahdollistakaan? Hankkeen kannattavuus ei ole avainasia tällä erää, eikö olekin vapauttavaa. Ronksuttaisiko karkeasti "vähän sinnepäin" kuten lento(mäntä)moottorissa kaikki muukin?

Joskus ihmettelen kyllä muutoin miksei magneettoja laitettu ihan yleisesti autoihin, aikanaan sen perinteisen virranjakaja-akkusysteemin mekaniikan, painon ja virrantarpeen sijaan (jos nyt ajatellaan vaikka vanhan englantilaisen auton sähköjä, tasavirtalatureita ym. toimintavarmaa). Niin no mikä ettei inertia- tai paineilmastarttikin ja APU autoon...

6

174

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • historian_havinaa

      Tutustupa vaikka Fordin historiaan, koska siellä magneettosytytys oli melko pitkään käytössä ja wolkkarillakin oli magneetto joissain teollisuus tms. moottoreissaan.

    • cgm

      Magneetossa on kiinteä sytytysennakko, muistaakseni laukaisumagneetto myös myöhentää sytytystä käynnistyksen helpottamiseksi. Rotaxin modernimpi sytytys toimii ihan samoin. En laittaisi 30-luvun tekniikkaa nykyautoon.

      • sytyttyyttyttää

        "En laittaisi 30-luvun tekniikkaa nykyautoon"

        Lenstkassa kuitenkin ok.


    • cgm

      Koska ne on tyyppihyväksytty magneetolla 60 vuotta sitten.

      Lentomoottori käy hyvin kapealla kierroslukualueella. Suurin sallittu kierrosluku on 2700 ja matkaa lennetään yleensä kierrosluvulla 2400. Lennolla ei kierrokset putoa juuri alle 2000:n. Siksi sytytysennakon säädön kanssakaan ei ole niin suurta väliä.

    • Moottoristi

      Ei sitten mitään järkeä laittaa autoon magneettoa koska et voi säätää sytytystä.se laukaisulaite ei säädä myöskään sitä. Moottorin maksimiteho syntyy kierrosluvusta ja tilavuudesta. Lentomoottorissa jossa potkuri on suoraan kampiakselin päässä kierroksia ei voi kasvattaa liikaa koska potkurin teho romahtaa . Näissä on iso tilavuus ja pieni kierrosluku. Sytytysennakko on säädetty matkakierroksille ja se ei siis koskaan ole optimi eri kierroksille. Magneetto on kohtuullisen toimiva laite mutta myös mekaaninen ja vaatii huoltoa toisn kun esim. Elekroninen sytytys ilman kärkiä ym. Onhan se mahdollista ajankuluksi rakentaa magneetto. Ennakon säädöllä mutta se taitaa olla jo aika monimutkainen ja yksinkertainen on paras. Nyt on jo magneeton korvaavia järjestelmiä lentomoottoreihin ja säästävät polttoainetta huomattavasti. Toin aikoinaan jenkeistä moottoripyörän jossa oli Huntin magneetto mutta vaihtoon se meni heti.

      • cgm

        "et voi säätää sytytystä.se laukaisulaite ei säädä myöskään sitä"

        Kyllähän laukaisulaite myöhentää käynnistyksessä sytytystä. Muuten se on Lycomingissa yleensä vakio 25 astetta eykk.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Oi mun haniseni

      Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli
      Ikävä
      20
      4415
    2. Kyllä mulla on sua ikävä

      Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm
      Ikävä
      10
      3214
    3. Hei rakas sinä

      Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle
      Tunteet
      40
      3107
    4. IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.

      IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm
      Maailman menoa
      45
      2423
    5. Vihdoin tiedän että tämä on molemminpuolista

      Saattoi se koko ajan olla silmiemme edessä mutta kumpikaan ei uskaltanut sitä toivoa. Kunpa nähtäisiin pian, toivottavas
      Ikävä
      81
      1216
    6. Miellytänkö sinun silmää?

      Varmaan ainakin vähän, jos tykkäät minusta. Siis jos tykkäät.
      Ikävä
      79
      1089
    7. Israel aloitti 3. maailmansodan

      https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.
      Maailman menoa
      242
      1058
    8. Haluaisin lähettää sulle viestin

      Mutta en enää uskalla. Miehelle.
      Ikävä
      56
      1054
    9. Natoon liittyminen on alkanut kaduttaa.

      Nato on muuttunut niin paljon, että se ei ole enää se mihin haluttiin liittyä. Usa on vetäytynyt ja 5% osuus valtion tul
      Maailman menoa
      368
      1029
    10. Alex ja Sanna taas Bilderberg-kokoukseen

      Kansainvälinen parivaljakkomme on taas yhdessä siellä missä tapahtuu. https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/09eda060-635e
      Maailman menoa
      140
      902
    Aihe