Oktobertankar.

ochettglasvin

Vad skönt med höstmörker ,regn och blåst.Nu kan man med gott samvete sitta framför brasan med en god bok.

28

168

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Visst är det skönt med höstmörker, regn och blåst och senare en vinter med snö och snöstormar.
      Jag älskar hösten och vintern, jag älskar blåsigt väder. jag sitter inte inne på grund av höstmörker och regn. Jag går ut och promenerar i regnet. Har paraply med, hör hur regndropparna hamrar mot paraplyet, monotont, sövande, eller uppfriskande, man tänker allt möjligt roligt, fantiserar, mår bra, tiden går, man får motion, kroppen mår bättre, psyket må bättre, helt enkelt man mår bra :)
      Man kan ju inte göra något åt vädret, det gäller att acceptera vädret, kunna leva i vädret, våga gå ut och må bra.
      Positiva tankar allstrar positivt i människans psyke. Tänk positivt.

      • höstlöv

        Jag gillar hösten för att man kan ta det litet lugnare,sommaren är så hetsig och det är så mycket som man borde göra,vila upp sig,resa,träffa släkten,fixa allt som man inte hunnit under resten av året.
        Nu börjar ju julhysterin snart (i butikerna redan ) men här är ändå nästan en månad som man kan bara vara och göra det som känns bra för en själv.
        Gör inget om det regnar och blåser,rätta kläder bara,eller sitta inne om det lockar mera.


      • smakadenamnam

        Jag gjorde en värmande gryta på olika rotfrukter och som efterrätt en blåbärspiråg.


    • Skånepåg

      Nu kan jag med gott samvete sitta framför datorn när frugan gick i pension och ente längre behöver vakna 04:15 för att bege sig ut i vintermörkret till jobbet .-

      • morgonkaffet

        Nu kan ni väl hitta på något roligt tillsammans istället för att du sitter framför datorn ?Jag har nog en massa förslag vad ni kunde göra men dom är kanske litet opassande.
        Skämt åsido,det är skönt att vara pensionär,jag har varit några år redan,lycka till med pensionärssamvaron.


      • Skånepåg
        morgonkaffet kirjoitti:

        Nu kan ni väl hitta på något roligt tillsammans istället för att du sitter framför datorn ?Jag har nog en massa förslag vad ni kunde göra men dom är kanske litet opassande.
        Skämt åsido,det är skönt att vara pensionär,jag har varit några år redan,lycka till med pensionärssamvaron.

        Nja, hon sitter vid sin dator i köket.- Själv kollar jag mest på nyheter, medan hon kollar på program där man stickar och virkar :)


      • vinterhalka
        Skånepåg kirjoitti:

        Nja, hon sitter vid sin dator i köket.- Själv kollar jag mest på nyheter, medan hon kollar på program där man stickar och virkar :)

        Har någo vinter på kommande där i Skåne ?Här i Borgå har det snöat litet men allt smälter bort meddetsamma,nu har de lovat ordentligt med snö till veckoslutet.Det har varit litet jobbigt här med bytande till vinteringar,när vi hade den här stora branden på Industrivägen där hundratals av kunders vinterdäck förstördes.


      • Skånepåg

        Bytade till vinterhjul idag,di lovade minusgrader till natten.-


      • snöatheladagen

        Nu har vi vinter ,redigt med snö.Hur länge den nu hålls på marken är en annan fråga.


    • Skånepåg

      Grillad griskotlett med rödvinssås kogepäror resten av rödvinet te kvällsmat.- Man haur de gött som pensionär :D

      • delikatesser

        Lagar du någon gång finsk fläsksås ?Eller stekt strömming med potatismos?Eller strömmingslåda (med saltströmming )?


      • Skånepåg

        Fläsksås kan jau lava, haur försökt tigga maj te sill men kompisarna haur väl annat för saj? Nyfångad sill å stegt i rågmjöl det e grejer :)


    • Skånepåg
      • Skånepåg

      • Skånepåg

      • Skånepåg

    • höstmörker

      Nu har det gått ett år sedan sist, sitter här med ett tänt ljus och kaffekoppen och njuter av morgonen.

    • Skånepåg

      Tidigt e Du uppe, själv brukar jau sova till ½10 om jau ente ska iväg .- Nu blir det ju vintertid, kunna vart sommartid året om !

    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Det är ganska typiskt oktoberväder här i Borgå också,regn och rusk.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Det är ganska typiskt oktoberväder här i Borgå också,regn och rusk.

        Det verkar regna på torget just nu :D


    • Anonyymi

      Bjuden på 60-års kalas till Borgå nästa månad, få se om man hinner :)

      • Anonyymi

        Försök nu hinna,Borgå är ändå alltid Borgå,också i höstmörkret.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Försök nu hinna,Borgå är ändå alltid Borgå,också i höstmörkret.

        Jag vet :) Måste upp te Stockholm åsså å hälsa på mitt nyfödda barnbarn :)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jag vet :) Måste upp te Stockholm åsså å hälsa på mitt nyfödda barnbarn :)

        Vi har litet snö här redan (smälter säkert bort i morgon redan ).


    • Anonyymi

      8 i Skåne just nu , hoppas Ni har det bra i Borgå , drar söderut nåra veckor i slutet av månaden :D

    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Tack detsamma!


    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      169
      2970
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      26
      2079
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      2034
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1852
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      69
      1567
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1323
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1222
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      10
      1221
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1193
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      9
      1181
    Aihe