Kiinnostavia keskustelun aiheita?

LisääAiheitaMitä

Mistä aiheesta sinä haluaisit käydä keskustelua ikätovereittesi kanssa?
Millaiset asiat kiinnostavat sinua?
Kerro meille, ja tehdään sen jälkeen muutamia kiinnostavia aloituksia.

Itse voisin ehdottaa vaikkapa

- järjestöelämään liittyvät asia ja kysyä kuinka monissa järjestöissä palstalaiset toimivat aktiivisesti.

- rahankeräykset, osallistutteko keräyksiin toimijana tai lahjoittajana,
millaiset keräykset ovat kannatettavia ja mitä vastustatte.

- televisio-ohjelmat - hyviä ja huonoja tai ärsyttäviä

- muuttuvatko ihmiset ja luonteet vanhentuessa

- millaisissa oloissa asuisitte mieluiten, jos voisitte valita vapaasti

78

320

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • HUNKSZ olisi kiva.
      Siitä kun on jo tehtykin.
      Ihan tuore aloitus.

      H.

      • kiinni.ku.piirakkaan

        Jesh jesh sait yhen läyskän innostumaan ;)))


    • ent.siivoojaparka

      No senhän näkee tuolta, kun laittaa hakuun ent.siivoojaparka.
      Ei nämä nyt tosin kaikki täällä ole ikätovereitani.

    • Joku vika mun aloituksissani?

      • ent.siivoojaparka

        Voisithan laittaa aloituksen vaikka siitä, minkä ikäisiä kukakin oli, kun heidän vanhempansa kuolivat.
        Näkyy nimittäin olevan Ruotsin Suomalaisten facesivulla nyt ylimpänä.
        Sieltähän muutkin aloitustesi aiheet poimit.


      • sekoseko

        Vika on juuri sinussa se.co


      • ent.siivoojaparka kirjoitti:

        Voisithan laittaa aloituksen vaikka siitä, minkä ikäisiä kukakin oli, kun heidän vanhempansa kuolivat.
        Näkyy nimittäin olevan Ruotsin Suomalaisten facesivulla nyt ylimpänä.
        Sieltähän muutkin aloitustesi aiheet poimit.

        Tota noin...miksei saisi tehdä aloituksia kiinnostavista aiheista joista olen lukenut esim. ruotsinsuomalaisten face-booksivulla? Mikä sinua oikein mättää, kun olet aina arvostelemassa muiden tekemisiä negatiivisessa valossa?


      • VälilläMustaVälilläSini

        Voisi tehdä lisää ja käynnistää uusia kiinnostavia. Ainakin minä kaipaan uusia aiheita ja aloituksia.


    • Korppis11

      Kaikista luettelemistasi aiheista on varmaan tuon tuosta keskusteltu. Mutta mikä ettei voitaisi taas alkaa keskustelemaan samoista asioista.

      Aloituksethan kiertävät samaa ympyrää vuodesta toiseen.

      Syksyllä masennutaan. Talvella palellaan. Keväällä innostutaan. Kesällä mökkeillään.

      Avustusjärjestöjen toiminnastakin voitaisii taas kiistellä.... kuka antaa pennosiaan erilaisten järjestöjen organisaation pyörittämiseen ja kuka on itsekäs eikä anna.

      Televisio-ohjelmista on paljonkin keskusteluja niiden toimesta, jotka televisiota katsovat.

      Julkkikset ovat myös suosittu panettelun kohde.

      Asumismuodot ovat loppuun kaluttuja aloituksia.

    • Näin yksinäist yrittäjää kiinostais kovastikkin se et miten sais herätettyä henkiin 318 kuutioisen kakstahti moottorin.
      Päivän pakersin ja jo kerran prutkahti kaasarissa, ei oo paljosta kiinni.

      • "koti-kiusattu"

        Luisti, jos on.
        Aukkojen kohdistus, riippuu männästä ja sen korkeudesta.
        Männän helmastakin.
        Samaan koskee myös kampi-akseli.
        Poltto-aineen koostumus.
        Kipinän kohtaus puristus-vaiheessa.
        Kipinä.
        Öljyn määrä poltto-aineessa, jos on.
        Saatat tietenkin polkea liian laiskasti.

        H.


      • hunksz kirjoitti:

        "koti-kiusattu"

        Luisti, jos on.
        Aukkojen kohdistus, riippuu männästä ja sen korkeudesta.
        Männän helmastakin.
        Samaan koskee myös kampi-akseli.
        Poltto-aineen koostumus.
        Kipinän kohtaus puristus-vaiheessa.
        Kipinä.
        Öljyn määrä poltto-aineessa, jos on.
        Saatat tietenkin polkea liian laiskasti.

        H.

        Elikkä sul ei aavistustakaan asiasta.


      • koti-kiusattu kirjoitti:

        Elikkä sul ei aavistustakaan asiasta.

        "koti-kiusattu"

        Minä etsin kuvan ja skannaan sen.
        Kuvassa lentää nuori mies montulla mopollaan.
        Lentää pystyssä.
        Ehkäpä se kertoo sinulle jotain :)

        H.


      • ent.siivoojaparka
        koti-kiusattu kirjoitti:

        Elikkä sul ei aavistustakaan asiasta.

        Hän nyt puhuu siitä, minkä uskoo parhaiten hallitsevansa.
        Eihän kaikki voi kaikkea ...


      • HuonoEsitys

        k-k, pulmasi muistuttaa tällaista:
        "Auto ei liiku. Mikä vika?"

        Lätinää pitäisi tulla paljon enemmän.


      • HuonoEsitys kirjoitti:

        k-k, pulmasi muistuttaa tällaista:
        "Auto ei liiku. Mikä vika?"

        Lätinää pitäisi tulla paljon enemmän.

        Mahtaako kannattaa ns lätistä , taitaa olla parempi kun jatkan huomenna omin neuvoin.
        Toisinaan kun lähtee etukäteen tuhoon tuomittuun urakkaan vois vaihtaa muutaman ajatuksen alan miehen tai naisen kanssa.
        Sä kun tunnut olevan hajulla asiasta niin 318cm ilon kone ja sen säätöarvot erikoisest sähköpuoli kiinostais?
        Linkkikin olis hyvä.


      • HuonoEsitys
        koti-kiusattu kirjoitti:

        Mahtaako kannattaa ns lätistä , taitaa olla parempi kun jatkan huomenna omin neuvoin.
        Toisinaan kun lähtee etukäteen tuhoon tuomittuun urakkaan vois vaihtaa muutaman ajatuksen alan miehen tai naisen kanssa.
        Sä kun tunnut olevan hajulla asiasta niin 318cm ilon kone ja sen säätöarvot erikoisest sähköpuoli kiinostais?
        Linkkikin olis hyvä.

        En lupaa mitään.

        Päivän vietit sen kanssa. Tuskin pelkästään potkit häntä vaan teit tarkistuksia sähkö- ja pa-puoli. Mitä selvisi?
        Teknisiä tietoja voi löytyä paremmin laitteen kuin moottorin mukaan. Moottorikelkka? Merkki, malli?
        Koska se on viimeksi toiminut? Oletko vaihtanut sen jälkeen jotain osia tai säätöjä?

        Näin aluksi.


      • ent.siivoojaparka
        HuonoEsitys kirjoitti:

        En lupaa mitään.

        Päivän vietit sen kanssa. Tuskin pelkästään potkit häntä vaan teit tarkistuksia sähkö- ja pa-puoli. Mitä selvisi?
        Teknisiä tietoja voi löytyä paremmin laitteen kuin moottorin mukaan. Moottorikelkka? Merkki, malli?
        Koska se on viimeksi toiminut? Oletko vaihtanut sen jälkeen jotain osia tai säätöjä?

        Näin aluksi.

        Eikös se ollut lumilinko tai semmonen, mitä hän aikaisemmin kehui remppaavansa?


      • HuonoEsitys kirjoitti:

        En lupaa mitään.

        Päivän vietit sen kanssa. Tuskin pelkästään potkit häntä vaan teit tarkistuksia sähkö- ja pa-puoli. Mitä selvisi?
        Teknisiä tietoja voi löytyä paremmin laitteen kuin moottorin mukaan. Moottorikelkka? Merkki, malli?
        Koska se on viimeksi toiminut? Oletko vaihtanut sen jälkeen jotain osia tai säätöjä?

        Näin aluksi.

        70 luvun laite ,merkki belos ja ilon moottori ,tuli romuna linkon mukana , silmällä havaittavia vikoja ei ollut , viel on yks juttu kun saan ulosvetäjän sorvattua.


      • Pirrepä

        Mitä sie alat tekemään , tai aioit tehdä,sillä kakstahtisellasi, kys utelias?
        Mutta oletko laitta tulpan reikään bensaa, joskus lähtee ihan sillä keinoin, sanoo kätensä irti repinyt käynistelijä ☹


      • HuonoEsitys
        ent.siivoojaparka kirjoitti:

        Eikös se ollut lumilinko tai semmonen, mitä hän aikaisemmin kehui remppaavansa?

        Ahaa, en ole huomannut. Sen verran harvoin tässä...


      • HuonoEsitys
        koti-kiusattu kirjoitti:

        70 luvun laite ,merkki belos ja ilon moottori ,tuli romuna linkon mukana , silmällä havaittavia vikoja ei ollut , viel on yks juttu kun saan ulosvetäjän sorvattua.

        Hupsista. Et vastannut tuohon näkyykö kaasarissa bensankulkua ( jossain mallissa ei näe kaasarin kurkkuun ) ja onko kipinää tulpassa. Näistä minä aloittaisin.

        Onko tämän näköinen? Nähdäkseni tämä on JLO 320-koneella
        http://belossite.pimse.com/ag30-027.jpg

        "tuli romuna" eli et ole nähnyt käynnissä? Seissyt pitkään ja ne vetiset bensat tankissa?
        Pirre sanoi tuossa hyvän lorottaa pikkasen suoraan kurkkuun, mutta turha se on jos ei kipinää. Voi potkasta, kyllä.

        Tarmokkaasti etsin, mutta en löytänyt teknisiä tietoja. Joitain varaosia oli. Tuubista löytyy leffoja, mutta kukaan ei ole ( en löytänyt ) viitsinyt kuvata huoltoasioita. Vaan päräyttävät käyntiin. Paremmin löytynee haulla ILO 320.

        Tuossa voi olla ihan mitä tahansa vikaa ja näin etänä tästä voi tulla hiton pitkä revohka. Nostan käjet pystyyn, sorry.

        Löytyiskö paikkakunnalta joltain toimiva laite, josta saisit mallia? Beloksia on nähtävästi 3lla koneella enkä saanut tolkkua kulkeeko Beloksen tyyppinumero jotenkin myös konevaihtelun mukaan vai onko samoilla numeroilla. Etkä ole ainoa, joka etsii ohjekirjaa.

        Heh, pistä käyntiin vaan. Eihän tuo laite mitään laittamista tarvitse, kun se käy ilman tulpanjohtoakin
        https://www.youtube.com/watch?v=jMIEWEhE70I


      • Vastaampa tähän pirrelle ja sulle yhtesesti, olen aina ollu vanhoista koneista kiinostunut ja ne kaipaa mun huomioo.
        Eilinen meni noissa helpoissa keinoissa mut ei auttanut ,aamulla sain vauhtipyörän ulosvetäjän valmiiksi ja sain vauhtipyörän kiskottua pois.
        Siellähän se paha piileskeli ,kampiakselin kiilaura möyssääntynyt isoksi ja sytty pois kohiltaan.
        Olen selaillut nettiä ja lähimmät varaosat ruotsissa ja saksassa ,ei kannata alkaa urakkaan kun kaasarin kohon neulakin tuntuu takertelevan ,
        Onneksi voin hyödyntää voimansiirron ja kytkimen osat toimivaan peliin.
        Belosissa on mag ,kohler ja ilo moottoreita ainakin.


      • Pirrepä
        koti-kiusattu kirjoitti:

        Vastaampa tähän pirrelle ja sulle yhtesesti, olen aina ollu vanhoista koneista kiinostunut ja ne kaipaa mun huomioo.
        Eilinen meni noissa helpoissa keinoissa mut ei auttanut ,aamulla sain vauhtipyörän ulosvetäjän valmiiksi ja sain vauhtipyörän kiskottua pois.
        Siellähän se paha piileskeli ,kampiakselin kiilaura möyssääntynyt isoksi ja sytty pois kohiltaan.
        Olen selaillut nettiä ja lähimmät varaosat ruotsissa ja saksassa ,ei kannata alkaa urakkaan kun kaasarin kohon neulakin tuntuu takertelevan ,
        Onneksi voin hyödyntää voimansiirron ja kytkimen osat toimivaan peliin.
        Belosissa on mag ,kohler ja ilo moottoreita ainakin.

        Kysyin kerran pojaltani että kuinka hän jaksaa vapaa ajat olla kädet kyynärpäitä myöten konerasvassa, kuulemma mieli lepää kun näkee työn tulokset heti, päinvastoin kuin leipätyössään. Hänellä on työn alla, milloin entisöitävä auto, tai lasten kulkupelit, mopot moottoripyörät ja nyt jo kahden autot.


      • HuonoEsitys
        koti-kiusattu kirjoitti:

        Vastaampa tähän pirrelle ja sulle yhtesesti, olen aina ollu vanhoista koneista kiinostunut ja ne kaipaa mun huomioo.
        Eilinen meni noissa helpoissa keinoissa mut ei auttanut ,aamulla sain vauhtipyörän ulosvetäjän valmiiksi ja sain vauhtipyörän kiskottua pois.
        Siellähän se paha piileskeli ,kampiakselin kiilaura möyssääntynyt isoksi ja sytty pois kohiltaan.
        Olen selaillut nettiä ja lähimmät varaosat ruotsissa ja saksassa ,ei kannata alkaa urakkaan kun kaasarin kohon neulakin tuntuu takertelevan ,
        Onneksi voin hyödyntää voimansiirron ja kytkimen osat toimivaan peliin.
        Belosissa on mag ,kohler ja ilo moottoreita ainakin.

        ”kampiakselin kiilaura möyssääntynyt isoksi” Kampiakselin pää näyttäisi kait tältä ja kuvan mukaan pää olisi irto-osa eli ei tarvitsisi koko konetta purkaa. En tunne hitsausta, mutta mielessä kävi hitsaamalla tai juottamalla uusi kiilapala akseliin. Karkaisu voipi muuttua. Tuntuux ihan kahelilta ajatukselta?
        https://www.maskinisten.net/viewtopic.php?t=61721

        Etsin kunnossa olevaa irtokonetta ja kaasaria tuohon, niin törmäsin tällaiseen.
        Jos tuon kone toimii ja vaikka muuten olisi romuna, niin tuohan on ilmainen ja hakisin heti pois. Nykyinen varaosiksi. On ILOn koneella ja luulisin, että on 320 ( 318 ).
        http://www.nettimarkkina.com/belos-sarvitraktori/1398434


      • HuonoEsitys kirjoitti:

        ”kampiakselin kiilaura möyssääntynyt isoksi” Kampiakselin pää näyttäisi kait tältä ja kuvan mukaan pää olisi irto-osa eli ei tarvitsisi koko konetta purkaa. En tunne hitsausta, mutta mielessä kävi hitsaamalla tai juottamalla uusi kiilapala akseliin. Karkaisu voipi muuttua. Tuntuux ihan kahelilta ajatukselta?
        https://www.maskinisten.net/viewtopic.php?t=61721

        Etsin kunnossa olevaa irtokonetta ja kaasaria tuohon, niin törmäsin tällaiseen.
        Jos tuon kone toimii ja vaikka muuten olisi romuna, niin tuohan on ilmainen ja hakisin heti pois. Nykyinen varaosiksi. On ILOn koneella ja luulisin, että on 320 ( 318 ).
        http://www.nettimarkkina.com/belos-sarvitraktori/1398434

        Mun murheenkryynis joutuis purkamaan kammen pois ja sais sen varmaan jossain pajassa fiksattua , mut kun mulla on toimiva gravely 5200 kunnon kohlerin koneella niin jään miettimään .
        Kun kattelin linkkisi konetta niin alko naurattamaan ,arvaappa minkä koneen kimpus tuskailin?
        Linko minua kiinosti ja se oli varmaan yksi parhaita mitä löytyy ,ei sanan sijaa kunnon suhteen .


      • koti-kiusattu kirjoitti:

        Mun murheenkryynis joutuis purkamaan kammen pois ja sais sen varmaan jossain pajassa fiksattua , mut kun mulla on toimiva gravely 5200 kunnon kohlerin koneella niin jään miettimään .
        Kun kattelin linkkisi konetta niin alko naurattamaan ,arvaappa minkä koneen kimpus tuskailin?
        Linko minua kiinosti ja se oli varmaan yksi parhaita mitä löytyy ,ei sanan sijaa kunnon suhteen .

        Jatkan viel kun kerrankin tuntuu asiallinen vastaaja olevan toispuolel .
        Oletko pelkällä kärkien säädöllä muutellut ennakkoa ?
        Paljonko sillä konstilla pystyy tilannetta pelastamaan ?
        Kartioon saa kyllä magneton kohdalleen mutterillakin mut on kauhee kokeilu ennen ku on paikoillaan .
        Ajattelin kokeilla kemiallisia liima/ metalli seoksia uran täytös ,vois sen hitsatakkin mut uran suojaus on luku sinänsä.
        Kuparia tai joku grafiittitanko ehkä menis?


      • HuonoEsitys
        koti-kiusattu kirjoitti:

        Jatkan viel kun kerrankin tuntuu asiallinen vastaaja olevan toispuolel .
        Oletko pelkällä kärkien säädöllä muutellut ennakkoa ?
        Paljonko sillä konstilla pystyy tilannetta pelastamaan ?
        Kartioon saa kyllä magneton kohdalleen mutterillakin mut on kauhee kokeilu ennen ku on paikoillaan .
        Ajattelin kokeilla kemiallisia liima/ metalli seoksia uran täytös ,vois sen hitsatakkin mut uran suojaus on luku sinänsä.
        Kuparia tai joku grafiittitanko ehkä menis?

        2-tahtisisen moottorin purkamisesta on kokemusta vain mopoajalta ja vanhemmat moottorit oli muutenkin harrastuksena, ei ammattina. Hitsaukset on teiniajalta.

        Pitäis nähdä purkukuvat tai olla paikalla. Nyt olen pihalla. Kuvista ei selviä missä tuossa on kärjet ja nokkapyörä jos magneetto on kartiokiinnityksellä ilman ohjureita?
        https://www.maskinisten.net/viewtopic.php?t=61721


      • koti-kiusattu kirjoitti:

        Mahtaako kannattaa ns lätistä , taitaa olla parempi kun jatkan huomenna omin neuvoin.
        Toisinaan kun lähtee etukäteen tuhoon tuomittuun urakkaan vois vaihtaa muutaman ajatuksen alan miehen tai naisen kanssa.
        Sä kun tunnut olevan hajulla asiasta niin 318cm ilon kone ja sen säätöarvot erikoisest sähköpuoli kiinostais?
        Linkkikin olis hyvä.

        "Koti-kiusattu"

        Kauan, kauan sitten oli mopo.
        useanpikin.
        -
        Hauen-leuka-Johdon-pätkällä varustettu pikkuinen meisseli tungettiin kärki-järjestelmää, johon oli jo ennalta asennettu paristo.
        Sytytys-tulppa otettiin pois ja tilalle laitettiin isonpi meisseli.
        Magneettoa pyöritettäessä katsottiin että pikku-meisselin-valo syttyi samoihin aikoihin kun iso meisseli oli korkeimmillaan.
        Tulppa paikoilleen ja voila!
        Tuku, tuku, tuku lampaita, hevosiahan mopossa oli vain vajaa kaksi.
        MAX-Tehoja haettaessa säädeltiin syttyä milli kerrallaan.
        Helmojen viilaamisesta ja suuttimien koosta/säädöstä seuraavassa numerossa.
        Tämä on vain kehu, kuinka fiksu olin jo nuorena! :)
        vitsi, vitsi.
        -
        Hitsaamisesta sanoisin sen verran että ralli-autoissa se ei kannattanut.
        Aina valos murtui.
        Suoja-lumi on raskasta.
        Luultavasti märät Männyn-kävytkin.
        -
        Linkin kautta saatat saada yhteyden alan ihmisiin.
        Ja vara-osiin.
        Hyvä harrastus on aina halpaa.
        Maksoi mitä maksoi.

        http://www.huoltohaku.fi/?yritys=KOUVOLAN_PIENMOOTTORI&fid=companyCard&id=505955

        yst.

        H.


      • HuonoEsitys
        hunksz kirjoitti:

        "Koti-kiusattu"

        Kauan, kauan sitten oli mopo.
        useanpikin.
        -
        Hauen-leuka-Johdon-pätkällä varustettu pikkuinen meisseli tungettiin kärki-järjestelmää, johon oli jo ennalta asennettu paristo.
        Sytytys-tulppa otettiin pois ja tilalle laitettiin isonpi meisseli.
        Magneettoa pyöritettäessä katsottiin että pikku-meisselin-valo syttyi samoihin aikoihin kun iso meisseli oli korkeimmillaan.
        Tulppa paikoilleen ja voila!
        Tuku, tuku, tuku lampaita, hevosiahan mopossa oli vain vajaa kaksi.
        MAX-Tehoja haettaessa säädeltiin syttyä milli kerrallaan.
        Helmojen viilaamisesta ja suuttimien koosta/säädöstä seuraavassa numerossa.
        Tämä on vain kehu, kuinka fiksu olin jo nuorena! :)
        vitsi, vitsi.
        -
        Hitsaamisesta sanoisin sen verran että ralli-autoissa se ei kannattanut.
        Aina valos murtui.
        Suoja-lumi on raskasta.
        Luultavasti märät Männyn-kävytkin.
        -
        Linkin kautta saatat saada yhteyden alan ihmisiin.
        Ja vara-osiin.
        Hyvä harrastus on aina halpaa.
        Maksoi mitä maksoi.

        http://www.huoltohaku.fi/?yritys=KOUVOLAN_PIENMOOTTORI&fid=companyCard&id=505955

        yst.

        H.

        Täytyy kehaista - hyvä neuvo. Näinhän se meni.


      • hunksz kirjoitti:

        "Koti-kiusattu"

        Kauan, kauan sitten oli mopo.
        useanpikin.
        -
        Hauen-leuka-Johdon-pätkällä varustettu pikkuinen meisseli tungettiin kärki-järjestelmää, johon oli jo ennalta asennettu paristo.
        Sytytys-tulppa otettiin pois ja tilalle laitettiin isonpi meisseli.
        Magneettoa pyöritettäessä katsottiin että pikku-meisselin-valo syttyi samoihin aikoihin kun iso meisseli oli korkeimmillaan.
        Tulppa paikoilleen ja voila!
        Tuku, tuku, tuku lampaita, hevosiahan mopossa oli vain vajaa kaksi.
        MAX-Tehoja haettaessa säädeltiin syttyä milli kerrallaan.
        Helmojen viilaamisesta ja suuttimien koosta/säädöstä seuraavassa numerossa.
        Tämä on vain kehu, kuinka fiksu olin jo nuorena! :)
        vitsi, vitsi.
        -
        Hitsaamisesta sanoisin sen verran että ralli-autoissa se ei kannattanut.
        Aina valos murtui.
        Suoja-lumi on raskasta.
        Luultavasti märät Männyn-kävytkin.
        -
        Linkin kautta saatat saada yhteyden alan ihmisiin.
        Ja vara-osiin.
        Hyvä harrastus on aina halpaa.
        Maksoi mitä maksoi.

        http://www.huoltohaku.fi/?yritys=KOUVOLAN_PIENMOOTTORI&fid=companyCard&id=505955

        yst.

        H.

        Et malttanut lukea ajatuksella aikasempia juttuja ,ei sytyttyksen ajoitus ole onkelma.
        Nykyisenä dikitaali mauserien aikautena yläkuolokohdan ja ennakon haku on pikku jut
        tu.
        Pulmana on kampiakselissa olevan vauhtipyörän kiilauran väljyys ,siinä vauhtipyörässä on ne magnettipalat jotka sen induktion synnyttää.
        Sen induktion tai magnettikentän muodostuminen ja loppuminen ei pysy kohillaan ku kiilaura hölskyy niin sanoen.
        Hidaskäyntisessä kakstahrissa on nykyään korjauskäytössä kemialliset metallit joita aion käyttää .
        Älä turhaan tuhraa niitten helmojen parissa .
        Tosiaan oleppa ystävällinen ja laita pingin kaasarin säätöohjeet -


    • Mä olen nauranut kyyneleet silmissä hunkszin vastaukselle. Suurempaa totuutta ei ole täällä kukaan koskaan sanonut.

      • ?????????????????????????????????


      • koti-kiusattu kirjoitti:

        ?????????????????????????????????

        "pliisss tehkää aloituksia minusta, kommetoikaa minua, vastatkaa minulle, osallistukaa minun aloituksiini"
        mutta me ollaan kaikki tuo jo tiedetty kauan, mutta että hänellä on itsellään riittävästi etäisyyttä itseensä sanoa se ilmi noin pokkana on aika hienosti


      • Paloma.se.co kirjoitti:

        "pliisss tehkää aloituksia minusta, kommetoikaa minua, vastatkaa minulle, osallistukaa minun aloituksiini"
        mutta me ollaan kaikki tuo jo tiedetty kauan, mutta että hänellä on itsellään riittävästi etäisyyttä itseensä sanoa se ilmi noin pokkana on aika hienosti

        Jaa mä näin sen mankumisena .


      • koti-kiusattu kirjoitti:

        Jaa mä näin sen mankumisena .

        Ok. Minä näin sen itseironiana.
        Voit toki olla oikeassa, tunnet hänet paremmin kuin minä.


      • tunteehan.tuon
        Paloma.se.co kirjoitti:

        Ok. Minä näin sen itseironiana.
        Voit toki olla oikeassa, tunnet hänet paremmin kuin minä.

        Mankumista sekä ittesä esiin tuomista se oli.


      • Paloma.se.co kirjoitti:

        Ok. Minä näin sen itseironiana.
        Voit toki olla oikeassa, tunnet hänet paremmin kuin minä.

        Harvoin sattuu ajatukset yksiin .


      • Pirrepä
        Paloma.se.co kirjoitti:

        "pliisss tehkää aloituksia minusta, kommetoikaa minua, vastatkaa minulle, osallistukaa minun aloituksiini"
        mutta me ollaan kaikki tuo jo tiedetty kauan, mutta että hänellä on itsellään riittävästi etäisyyttä itseensä sanoa se ilmi noin pokkana on aika hienosti

        😄!!


    • Mitäs jos keskusteltaisi maahanmuuttajista, siirtolaispolitiikasta ja rasisteista?

      • tidenitiden

        Kyllä sopii mutta suomalaisilla ei ole kiinnostusta, koska maalla on tosi hyvä johtaja Niinistö.

        ps. luulen suomessa asuvat ovat vähemmistö kirjoittajissa.


      • totuude

        Totuus kaikessa sen surkeudessa.


      • tidenitiden kirjoitti:

        Kyllä sopii mutta suomalaisilla ei ole kiinnostusta, koska maalla on tosi hyvä johtaja Niinistö.

        ps. luulen suomessa asuvat ovat vähemmistö kirjoittajissa.

        Viime kesänä Suomessa ei juuri mistään muusta puhuttukaan ja täällä nästä asioista tulee lukemattomia aloituksia viikossa (minä olen tehnyt ehkä pari aihetta sivuavaa aloitusta itsekin viimeisten viikkojen aikana).
        Mutta tarkoitin kommenttini hieman irooniseksi.
        ***


      • Pirrepä

        Niin, jos nyt välillä vaikka, eihän siitä nyt olekaan muutamaan ...tuntiin tullut aloitusta :D.


      • Pirrepä
        Pirrepä kirjoitti:

        Niin, jos nyt välillä vaikka, eihän siitä nyt olekaan muutamaan ...tuntiin tullut aloitusta :D.

        P.s. En tarkoittanut paloma sinua, vain yleisesti - oli muka ironiaa


      • Pirrepä kirjoitti:

        P.s. En tarkoittanut paloma sinua, vain yleisesti - oli muka ironiaa

        Niin olin ajatellutkin. :) Jos olisin yksin niin lähtisin sinulle matkaseuraksi ulkomaanreissulle me tullaan juttuun.


    • Heikunkeikku

      Joku jonkun aloituksen rönsyntynkä saattaa saada yllättävän hepulikohtausmaisen fiiliksen ja sormia alkaa syyhyämään niin pirusti. Vaikka kuinka ajattelisi, että en nyt ala vääntämään tekstiä, niin niin vaan ne sormet alkaa kirjottamaan.
      Silloin kirjoittaminen on kivaa, suorastaan Oikein kivaa, kun inspiroituneena saa kirjoittaa. Sitten jos siihen vielä vastaa joku ja vastaajan aaltopituus on yhtä pitkä pötkö ku mun omani, niin ei muuta ku TAAS sormia syyhyää.
      .
      Aloituksessa mainittiin televisio-ohjelma. Ei, en erityisemmin siitä aiheesta piittaa keskustellla, mutta sen verran sanon, että tänään tulee kutoselta "Naisen tuoksu"-elokuva kymmeneltä. Kattokaa ihmeessä jos ette ole nähneet. Siitä on aikaa, kun näin sen, joten tuumin josko kattoisin sen uudestaan.
      .
      Työpäivä/ilta takana. Vähän on väsyneen vetelä olotila. Eiköhän se tästä pirteämpään suuntaan äidy, jahka hetken täs möllötän.

      • On katottu ,ei paha .
        itte olen orottanu Akira Kurosawan samurai filmejä ,niit mustavalkosia.
        Niis filmeis se puhetyyli on kunnon ääntelyä ja miehet on miehiä ei mitään puolukanpoimijoita.


      • koti-kiusattu kirjoitti:

        On katottu ,ei paha .
        itte olen orottanu Akira Kurosawan samurai filmejä ,niit mustavalkosia.
        Niis filmeis se puhetyyli on kunnon ääntelyä ja miehet on miehiä ei mitään puolukanpoimijoita.

        Olen odottanut kolmea väriä.
        Pitäisikin hankkia itselle...
        Ihanaa olisi kietoutua vällyihinsä
        uppota tuoliinsa ja katsoa peräkkäin
        vapautta, tasa-arvoa ja veljeyttä.


      • kesi.vä

        Olen nähnyt Naisen tuoksun parikin kertaa. Al Pacino teki hyvän roolisuorituksen. Tänään menen hakemaan kirjastosta sen Ihmeellinen mieli -kirjan ja äänikirjana Katja Ketun Kätilön.

        Eli nämä leffa- ja kirjavinkit ovat minulle mieluisia.


      • Heikunkeikku
        kesi.vä kirjoitti:

        Olen nähnyt Naisen tuoksun parikin kertaa. Al Pacino teki hyvän roolisuorituksen. Tänään menen hakemaan kirjastosta sen Ihmeellinen mieli -kirjan ja äänikirjana Katja Ketun Kätilön.

        Eli nämä leffa- ja kirjavinkit ovat minulle mieluisia.

        Ensteks ajattelin, että en viitsi katsoa tuota elokuvaa toiseen kertaan, mutta onneksi tulla putkahti "toisteks"-asia, joka patisti katsomaan ja niin tälläydyin nojatuoliin, jalat rahille, tyyny syliin, jonka päälle kissa onnellisena tuli. Katsomme aina yhdessä telkkaria:) Ei tarvitse kuin sanoa sille, että "mennäänkö kattomaan televisiota", niin oitis se kiiruhtaa nojatuoliin kysyvän näköisenä, että tuukko jo.
        .
        Pitkä elokuva, loppui vasta yhden jälkeen. Eipä haitannut. Ehdin vielä hetken lukea kirjaakin, ennen lampun sammuttamista. Onneksi en ole sellaisessa työssä, että pitäisi varahin ylös nousta ja töihin lähteä.
        .
        "Ihmeellinen mieli"-kirja on ihmeellisen hyvä ja miksei olisi, kun kirjassa kerrotulla pojalla on aivan kä-sit-tä-mät-tö-män erikoinen ajattelu. Myös hänen äitinsä, joka on kirjan kirjoittanut, on aivan kerrassaan ihmeellinen nainen.


      • kesi.vä
        Heikunkeikku kirjoitti:

        Ensteks ajattelin, että en viitsi katsoa tuota elokuvaa toiseen kertaan, mutta onneksi tulla putkahti "toisteks"-asia, joka patisti katsomaan ja niin tälläydyin nojatuoliin, jalat rahille, tyyny syliin, jonka päälle kissa onnellisena tuli. Katsomme aina yhdessä telkkaria:) Ei tarvitse kuin sanoa sille, että "mennäänkö kattomaan televisiota", niin oitis se kiiruhtaa nojatuoliin kysyvän näköisenä, että tuukko jo.
        .
        Pitkä elokuva, loppui vasta yhden jälkeen. Eipä haitannut. Ehdin vielä hetken lukea kirjaakin, ennen lampun sammuttamista. Onneksi en ole sellaisessa työssä, että pitäisi varahin ylös nousta ja töihin lähteä.
        .
        "Ihmeellinen mieli"-kirja on ihmeellisen hyvä ja miksei olisi, kun kirjassa kerrotulla pojalla on aivan kä-sit-tä-mät-tö-män erikoinen ajattelu. Myös hänen äitinsä, joka on kirjan kirjoittanut, on aivan kerrassaan ihmeellinen nainen.

        Tyttären kanssa äsken puhuin puhelimessa. Saan heidän kaksi kissaansa vuodenvaihteessa hoitoon, kun itse menevät matkoille. Kehräystä stereoina :)
        Mua pikkasen harmittaa, kun mulla on alkava kaihi molemmissa silmissä. Väsyvät vaikken vielä näkökentässä muutoksia vielä huomaakaan. Jäänyt lukeminen vähemmälle, onneksi on nuo äänikirjat. Niissä on vaan niin tärkeetä, että se lukija on oikea.
        Lukijan äänen ilmekkyyden täytyy muokata kuuntelijan mielikuva tekstistä, pelkkä suoraluku ei käy.

        Tuosta Ihmeellinen mielikirjasta, odotan sitä innolla. Mielenmaailma on aina kiinnostanut minua.


    • Tavuviiva

      Oon nähnyt myös. Mä pidän Sauran elokuvista.
      Aloitusaihe: no mulla jäi Rapala kiinni tuonne muistiin. Voitaisiinko keräillä listaa niistä yrityksistä, mitkä on ostettu Suomesta ja jotkuthan on ostettu takaisin.
      Nämähän ovat olleet ikoneita jotenkin yhteisiä ylpeyden aiheita.
      Iso H joitain jossain ketjussa mainitsi.
      Moni harmittelee. Tietenkin omistajat saa omaisuudellaan tehdä, mitä kystää ja myydä, minne lystää.
      Elikkäs haluaisin päivittää tietoja.

    • kertokaa-se-minulle

      alotukseen:

      Mielipiteen vaihtoa aiheesta:
      elämä alkaa kyllästyttämään,
      ei saa ittestään irti enää samoin kuin nuorena,
      haluais jättää jo kaiken, nukkua pois,

      siis haluaisin ketjun jossa maristaan aivan kaikesta
      aivan kaikesta
      maan ja taivaan välillä,

      kuulis toistenki murheita,
      einkä mä keppuroisi enää vain omissa tympeissä maailmoissani,

      on olemassa kaunis laulu," kertokaa se hänelle "

      mutta mä pyydän, " kertokaa se minulle "

      kokisin sen vertaistukena,
      sillä me yli kuusikympiset kuljemme vääjäämättä kohti vanhuutta ,
      joka päivä olemme taas lähempänä lopullista kuolemaa,
      moni meistä tai suurin osa meistä on jo vakavasti sairas, moni sairastaa akresiivistä syöpää, taistellen henkeen ja vereen elämänsä puolesta,
      jotkut vaan on elämään väsyneitä,
      eivätkä keksi ulospääsyä luopumisen halustaan,

      tässä synkkä aihe,
      uskoisin ettei ole ainoan ihmisen toive jutella aiheesta ikäistensä kanssa enemmänki,

      • Kyllä ymmärrän näin on. Tänäänkin kävin hautausmaalla käyn kerran pari viikossa, näkyy elämä kullakin, toiset pitkiä toiset lyhyitä.

        Lähetin isäni siskolle ruusukortin täyttää 96 29 tätä kk.

        Hyvää vointia sinulle.


      • jospaHuomennaONparemmin
        xx9 kirjoitti:

        Kyllä ymmärrän näin on. Tänäänkin kävin hautausmaalla käyn kerran pari viikossa, näkyy elämä kullakin, toiset pitkiä toiset lyhyitä.

        Lähetin isäni siskolle ruusukortin täyttää 96 29 tätä kk.

        Hyvää vointia sinulle.

        Se enite tympii ku voimat hiipuu, kävely vaikeutuu,
        on pikkusen kipee joka paikasta, kaikki paikat risahtaa, selkä, polvi, milloin mistäki viitää tuntematon kipu,
        kaikki on jollain tavalla vaikeempaa kuin ennen,
        lääkärissä juoksu tympii,
        menen tietenki ku on määrätty kontrolli,
        vanhentuminen on elämäni vaikeinta, tympeintä aikaa,
        jotku kehuu päinvastoin, mä en kskaan
        nuoruus ja terveys oli elämäni parasta aikaa,
        masennuksesta ei tietoakaan koskaan, elämä oli kiivasta sykettä tulvillaan,
        tekemisen iloa jaksamista,
        kaikki on nyt tipotiessään,


      • Ymmärrän minulla ollut kaikki tavalliset.

        Yritä jaksaa me olemme 60 kaikilla on jotain, me kaikki tavallaan olemme kuin sinä et ole yksin, et koskaan tule olemaan yksin.


      • yksinelävänainen

        Samaa mieltä ole meistä 60 ihmisistä, ollaan jo hitaampia joka asiassa. olen asunut yksin 20vuotta,enkä ole vieläkään siihen tottunut, en ole vielä sopeutunut olemaan eläkkeeläkään. Mutta kunto ei enää riitä työhön menoon, vaikka vain joskus. Olin alalla, jossa on suuri pula hyvistä työntekijöistä koko ajan, mutta en pysyisi nuorempien tahdissa enää, ehkä olisin hyvä seuralainen palvelutaloissa asuville vanhuksille. Ei siinä saakaan olla nopea,kun kuuntelee heitä , laulaa ja leikkii heidän kanssaan, voisin lukea päivän lehdestä uutisia ym. rullata pampulat päähän ja lakata kynnet haluaville. Mutta ilmaiseksi en kyllä tekisi tälläistakaan työtä, olen 30v. ollut hoitajana kiireisessä ensiavussa työssä, mutta siellä en pärjäisi näillä proteesipolvilla. täytyy alkaa kyselemään ,maksetaan seuraneidille palkkaa ? Yksinäisyys on tosi vakava asia monille,mutta itse lähden vaan ovesta pihalle melkein joka päivä ja melkein aina tapaa samasta ongelmasta kärsiviä. Illat ovat pahoja,kun kaikki vanhat asiat tulee mieleen ja niitä sitten pyörittelen päivästä toiseen. Olisi edes rikas,niin en kyllä täällä kämpässä homehtuisi, vaan lähtisin katselemaan muuailmaa. Turha toivo,jos ei muutaman lottorivin ostolla sitten onnistuisi ja rikastuisi oiken paljon.


      • kesi.vä

        Kuules, mulla oli eilen just semmonen päivä. Olin niin turhautunut kuin olla ja voi. Pahaksi onnekseni roikuin koko päivän kotona. Tänään pakotan itseni sateesta huolimatta uimahalliin vesijuoksemaan ja kirjastoon hakemaan virikkeitä.

        Välillä on tosiaan aika turta eikä oikein saa otetta.


      • Pirrepä
        kesi.vä kirjoitti:

        Kuules, mulla oli eilen just semmonen päivä. Olin niin turhautunut kuin olla ja voi. Pahaksi onnekseni roikuin koko päivän kotona. Tänään pakotan itseni sateesta huolimatta uimahalliin vesijuoksemaan ja kirjastoon hakemaan virikkeitä.

        Välillä on tosiaan aika turta eikä oikein saa otetta.

        Minullakin usein, nykyään, olen miettinyt mitä alkaisi tekemään, kylääkään ei viiti aina kulkea, siis kyläilemässä, yksin en halua ulkomaille, jne. Kansalaisopiston jumpissa käyn kahdesti viikkossa mutku mie halluisin jutella ihmisten kanssa enemmän kuin niissä on mahdollista, kyl tää eläkeikä on tylsää, no kirjat kyllä tuo sisältöä, jos sattuu hyvä kirja. Eli valivali ☺jne.


      • kesi.vä
        Pirrepä kirjoitti:

        Minullakin usein, nykyään, olen miettinyt mitä alkaisi tekemään, kylääkään ei viiti aina kulkea, siis kyläilemässä, yksin en halua ulkomaille, jne. Kansalaisopiston jumpissa käyn kahdesti viikkossa mutku mie halluisin jutella ihmisten kanssa enemmän kuin niissä on mahdollista, kyl tää eläkeikä on tylsää, no kirjat kyllä tuo sisältöä, jos sattuu hyvä kirja. Eli valivali ☺jne.

        Niinpä, kun välillä höpötyttää :) Mutta nyt kamat kasaan ja uimahalliin, joskus saunassa on mielenkiintoisia mummoja ja saatamme harvakseltaan löylyjen välissä muutaman sanan vaihtaa.
        Sisältöä päivääsi :)


      • Mun pitäisi ruveta tuota eläkejuttua miettimään, mutta en uskalla kun tulee mieleen, että tänne neljään seinään varmaan homehdun ja liiskaudun tapetteihin kun en keksi mitään tekemistä.
        Voiko siinä käydä niin, että ensin kovin odottaa, että ihanaa kun pääsee eläkkeelle ja sitten ei keksikään mitä sillä eläke-elämällään tekee.
        No, teillä on noi lapsenlapset lähellä ja niitä voi hoidella, mutta mulla on nekin niin mahottoman kaukana.
        Töissä ollessa onniin hyvä verkosto, mutta eikös sekin hupene sitten kun ei ole niin paljoa sitä yhteistä entisten työkavereiden kanssa. Joskus korkeintaan soitellaan. Sitten eläkkeellä verkosto pienenee vai voiko sitä löytää jotain uutta. Voiskohan mustakaan tulla joku järjestöihminen, eläkeliittolaisten kanssa reissailisin... äsh mitä mä näitäkin mietin.
        Mutta eikös sekin ole tylsää jos höpötyttää eikä ole kenen kanssa höpöttelis.
        Virikkeitä elämään!!! mutta en tiedä hoopompaa sanaa kun virike, mulla tulee jotenkin pannunalusen teko liimailemalla mosaikkipalasia kauniiseen kuvioon, se on virikkeellistä toimintaa....


      • kesi.vä
        rosaliiin kirjoitti:

        Mun pitäisi ruveta tuota eläkejuttua miettimään, mutta en uskalla kun tulee mieleen, että tänne neljään seinään varmaan homehdun ja liiskaudun tapetteihin kun en keksi mitään tekemistä.
        Voiko siinä käydä niin, että ensin kovin odottaa, että ihanaa kun pääsee eläkkeelle ja sitten ei keksikään mitä sillä eläke-elämällään tekee.
        No, teillä on noi lapsenlapset lähellä ja niitä voi hoidella, mutta mulla on nekin niin mahottoman kaukana.
        Töissä ollessa onniin hyvä verkosto, mutta eikös sekin hupene sitten kun ei ole niin paljoa sitä yhteistä entisten työkavereiden kanssa. Joskus korkeintaan soitellaan. Sitten eläkkeellä verkosto pienenee vai voiko sitä löytää jotain uutta. Voiskohan mustakaan tulla joku järjestöihminen, eläkeliittolaisten kanssa reissailisin... äsh mitä mä näitäkin mietin.
        Mutta eikös sekin ole tylsää jos höpötyttää eikä ole kenen kanssa höpöttelis.
        Virikkeitä elämään!!! mutta en tiedä hoopompaa sanaa kun virike, mulla tulee jotenkin pannunalusen teko liimailemalla mosaikkipalasia kauniiseen kuvioon, se on virikkeellistä toimintaa....

        Heh, ihana näkemys tuosta virikkeestä :) Mulle siitä tulee mieleen kananmunat. Kaupassa lukee lapussa virikehäkkimunat. Mitä hitsin virikkeitä niillä kanoilla on?
        Mä hain kirjastosta virikkeitä mun keramiikkatöihin. On muutamia kiloja eri saveja jotka mun pitäisi työstää ja polttaa jos/kun muutan paikkakuntaa.


      • kesi.vä kirjoitti:

        Heh, ihana näkemys tuosta virikkeestä :) Mulle siitä tulee mieleen kananmunat. Kaupassa lukee lapussa virikehäkkimunat. Mitä hitsin virikkeitä niillä kanoilla on?
        Mä hain kirjastosta virikkeitä mun keramiikkatöihin. On muutamia kiloja eri saveja jotka mun pitäisi työstää ja polttaa jos/kun muutan paikkakuntaa.

        Sulla varmaan pää jo ihan sauhuaa kun mietit mitä kivaa niistä savista voit vääntää. Siitäpä sainkin hyvän 'virikkeen', siis savityöt, tykkään muovailla. Sekin on vähän sellainen harrastus, että kun kätensä saveen upottaa niin...
        Punaista ja valkoista, odottaako vielä muunkin värinen savi sinua.


      • kesi.vä
        rosaliiin kirjoitti:

        Sulla varmaan pää jo ihan sauhuaa kun mietit mitä kivaa niistä savista voit vääntää. Siitäpä sainkin hyvän 'virikkeen', siis savityöt, tykkään muovailla. Sekin on vähän sellainen harrastus, että kun kätensä saveen upottaa niin...
        Punaista ja valkoista, odottaako vielä muunkin värinen savi sinua.

        Joo, mä olen harrastanut sitä vuosia sitten ja alkusyksystä palasin taas. Se on ihanaa, syntyy ruukkuja, vateja, kippoo ja kuppoo.
        Aion vielä viritellä hiilipiirostaitoja jossain vaiheessa.
        Että kuules, ei hätiä mitiä eläkepäivistä. Välillä on sellaisia vetämättömiä päiviä, mutta oli niitä työelämän aikaan. Ja sulla on tuo kirjoittamisen taitokin.


      • kesi.vä kirjoitti:

        Joo, mä olen harrastanut sitä vuosia sitten ja alkusyksystä palasin taas. Se on ihanaa, syntyy ruukkuja, vateja, kippoo ja kuppoo.
        Aion vielä viritellä hiilipiirostaitoja jossain vaiheessa.
        Että kuules, ei hätiä mitiä eläkepäivistä. Välillä on sellaisia vetämättömiä päiviä, mutta oli niitä työelämän aikaan. Ja sulla on tuo kirjoittamisen taitokin.

        Sul on kyllä ihania virityksiä mielessä, savityöt ja hiilipiirrokset.
        Voi kuule toi kirjoittaminen on mukavaa mutta niin työlästä joskus, sulla noi sanatkin suorastaan lentävät, ilo lukea niin keposesti luontuvaa tekstiä, kyllä sanatkin saven ja hiilen lomaan mahtuu sopuisasti...
        Jos sä teet kippoo kappoo niin mä olen joskus vääntänyt ukkoo akkoo, niitä mä varmaan väännän sittenkin jos joskus jatkan savihommoo.
        Kiitos muuten rohkaisusta, mä muistan, "ei hätiä mitiä" sanoi kesi.vä


    • Mulla olisi aloituksia hihassa vaikka kuinka, pitäisikö Suomi24 palkata mut tehtailemaan niitä? Nyt meinaa muu elämä vähän estää, tai ainakin hidastaa.

      • Vetäise nyt muutama näytiksi, jostain muusta kuin itsestäsi tai muista palstalaisista.

        Luotan kykyihisi.


      • Ancelina kirjoitti:

        Vetäise nyt muutama näytiksi, jostain muusta kuin itsestäsi tai muista palstalaisista.

        Luotan kykyihisi.

        Riittääkö 3? Yksi tuli jo. Valitettavasti en voi olla seurananne tänään, mutta laitetaan kun pyysit :)


      • hmp.f kirjoitti:

        Riittääkö 3? Yksi tuli jo. Valitettavasti en voi olla seurananne tänään, mutta laitetaan kun pyysit :)

        Minulle riittää, mutta anna pursuta reilusti.
        On sisätyöpäivä, ainakin aamupäivä, kaalilaatikkoa ja hernekeittoa äidille(kin) valmistan, hyvin siinä sivussa ehdin seuraamaan :)
        .


      • Ancelina kirjoitti:

        Minulle riittää, mutta anna pursuta reilusti.
        On sisätyöpäivä, ainakin aamupäivä, kaalilaatikkoa ja hernekeittoa äidille(kin) valmistan, hyvin siinä sivussa ehdin seuraamaan :)
        .

        Tulikin vauhdissa 4 kun päästin pedon irti :) Mutta nyt täytyykin sitten mennä...


      • hmp.f kirjoitti:

        Tulikin vauhdissa 4 kun päästin pedon irti :) Mutta nyt täytyykin sitten mennä...

        Hienoa, vapautan sinut, tehtäväsi on suoritettu.
        Mene rauhassa :)


    • En ehtinyt lukea koko ketjua, mutta aloituksessa oli listattu eräs aihe, jota ei mielestäni ole käsitelty: muuttuvatko ihmiset ja luonteet vanhetessa ? Hmp.f on usein tehnyt näitä itsetuntemukseen liittyviä aloituksia, mutta ei mielestäni tätä.

      Itse snoisin, että omaa muutosta ei ehkä huomaa, toisista sen kyllä näkee..))

      • "demeter1"

        Aamun mittaan olen seurannut erästä aloitusta.
        Miten tahansa, tähän asti aloituksessa on kirjoittanut vain yksi ja ainoa ihminen.
        Tuo totuus saisi herkän ihmisen surulliseksi.
        Koska minuakin tuo yksinäisyys pikkuisen vihlaisi.

        H.


      • Olehan pikkuisen tarkempi mitä laitait kiertoon, hunksi. Ja lukiessasikin voisit skarpata hiukan. Että yksi ihminen kirjoittaa ? Ei kai nyt sentään... Onhan meitäkin jo kaksi..))


    • Hunkszis ja Lesken voisivat sopia tapaamisesta ja juoda vaikka kupposen ja ottaa selfien profiiliin todisteeksi. Nyt kun Lesken on kaupungissa ilman koiraa ja pyhäkolttu päällä ja paljon teillä olisi kerrottavaa toisillenne ja tää viikonloppukin olisi pelastettu.

      ***
      (Dalajoen alajuoksulla puhaltaa ankara tuuli ja lutusen eilen kasaan haravoimat koivunlehdet tanssivat masurkkaa ympäri pihaa. Ainiin, ei saanut mainita pihaa eikä miestä, ettei tule kenellekään paha mieli)
      ***
      Sitten asiaan:
      anekdootti omasta elämästä (siis ei blogi)
      sisareni sanoivat että monet poissaeletyt vuoteni olivat muuttaneet minut ikäänkuin toiseksi ihmiseksi. Palattuani tänne Pohjolaan otimme asian puheeksi taas, muutaman vuoden jälkeen. Vastaus oli että joo, olit muuttunut, mutta nyt olet muuttunut takaisin.
      ***
      Äidissäni huomasin myös luonteen muutoksen, mutta se oli seuraus paitsi ikääntymisestä, myös siitä että emme tavanneet 17 vuoden aikana kuin kaksi kertaa. Myös viimeisten vuosien alzheimer ja muistinhäviäminen teki tepposensa, mutta se onkin taas aivan eri tarina. Äidistä tule noi yleisesti ottaen lempeämpi, pehmeämpi ja anteeksiantavampi iän kerttyessä. Nuoruudesta muistin topakan, käytännöllisen, napakan ja joskus aika teräväkielisenkin mammani; äiti oli aina perusluonteeltaan martta, mutta häneen oli ilmestymässä mariamaista pehmeyttä varsinkin isän kuoleman jälkeen.

      • Heh, Paloma. Jännä kuulla miten ihmiset kokevat toisensa eri elämänvaiheissa.

        Olin 36-vuotias kun oma äitini kuoli ja sen jälkeen veljet alkoivat nähdä minut äidin kaltaisena. En minä mielestäni ollut miksikään muuttunut, mutta ilmeisesti veljillä oli tarve saada "uusi äiti" - hakea minusta sitä mitä olivat äidissä menettäneet.

        Mutta kai se on niinkin, että ympäristö muokkaa meitä ja jossain määrin tahdommekin vastata läheisten toiveisiin.

        Muistisairaudet muuttavat tunnetusti ihmisen persoonaa, onnellisessa tapauksessa parempaan suuntaan, mutta ikävä kyllä ei aina. Pari tuttua tiedän joista tuli täysin sietämättömiä sen myötä - niin sopuisia ja mukautuvia kun olivat aikaisemmin olleetkin. Niin että eipä sitä tiedä millaisen riiviön sitä vielä itsestään puskee esille - jos elää saa..))

        Lucia-vaali taitaa vielä olla meneillään - kiitos vain muistamisesta..)) Korppis ehdotti sinua - ja taisi siivoojakin ehdottaa. Minäkin ehdotan. Sopisit hyvin valonkantajaksi - sokeiden ja näkövammaisten suojeluspyhimykseksi..))
        Epäilijöille voisi muistuttaa, ettei Luciaa valita mielipiteitten vaan arvojen perusteella ja mielestäni edustat sellaisia arvoj, joita vastaan ei tolkun kansalaiselle pitäisi olla mitään huomautettavaa...


    • joonajatmuuttunu

      Ajankulua on sekin nykyisin, kun odottaa vastausta yksityislääkäriltä, jotenkin ihmetyttää, miksi ei kerrota asiakkaalle vaan sanotaan soitetaan jos jotain.

      Julkisilla kun käyn saan aina tuloksen oli sitten tulos mikä vaan. Onko tämäkin säästöä, vaikka yksitynen on kalliimpi asiakkaalle joka maksaa kaiken.
      Palvelu ei pelaa yksityiselläkään. Jatkossa julkisiin jonoon, näin on parempi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Minä itkin kotona kun tajusin että

      Pelkuruuteni takia kun en lähestynyt vaikka järjestit otollisen hetken ja myöhemmin huomasin lasittuneen katseesi miten
      Ikävä
      11
      1785
    2. Muistutus t-Naiselle.

      Olet ilkeä ja narsistinen k-pää. Annat itsestäsi kiltin kuvan ulospäin kelataksesi ihmiset ansaan. Sitten päsmäröit, hau
      Ikävä
      151
      1382
    3. Keksin sinulle tänään uuden lempinimen

      Olet kisu-muija. Mitäs tykkäät älynväläyxestäni?
      Ikävä
      72
      1382
    4. Ylen jälkiviisaat estotonta Kamala Harris suitsutusta

      Kolme samanmielistä naikkosta hehkutti Kamala Harrisia ja haukkui Trumpia estottomasti. Nyt oli tarkoituksella valittu
      Maailman menoa
      295
      1290
    5. Ammuskelu Härmän häjyissä

      Onko jollain enempää tietoa?
      Seinäjoki
      25
      1150
    6. Oho! Varmistusta odotellaan.

      Pitäneekö paikkansa? "🇺🇦Ukrainian drones hit a 🇷🇺Russian Tu-22M3 bomber at the Olenya airfield,"
      NATO
      115
      1122
    7. Oiskohan se aika

      Selvittää pää vihdoin ja viimein. Minun kaivattu ei todellakaan käy täällä ja piste. Ei ole mitään järkeä enää tuhlata t
      Ikävä
      5
      1039
    8. Mää oikeasti vielä kuolen

      Tämän tilanteen takia. Minä tosissani yritin ja tiedän että tämä tilanne sattuu sinuunkin. Molemmat taidetaan olla niin
      Ikävä
      42
      967
    9. Onko jotain sanottavaa vielä, nyt voi kertoa

      Poistun kohta täältä ja unohdan ajatuksen naimisiin menosta. Mieheltä
      Ikävä
      29
      889
    10. Kun Suomen uutisiin ei voi luottaa?

      Kertoisitteko te uutismaailmasn perehtyneet ASIANTUNTIJAT nyt sitten sen, mihin voi?
      Maailman menoa
      232
      848
    Aihe